Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Tilos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-05-02, 17:39
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Restauranter på Tilos

Hejsan
Jag har varit på Tilos två gånger och ätit god mat men jag kan för mitt liv inte komma ihåg var (förutom Tropicana vid Eristos). Jag har sett flera rekommendationer på nätet men lite här och var.
Så min fråga är vart går vi och äter på Tilos?
(obs god grekisk mat)

Åse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-05-02, 19:38
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Restauranter på Tilos

Vi tyckte allra bäst om Restaurant Armenon, som ligger längs med den lilla hamnpromenaden! Fantastiskt god mat och jättetrevliga ägare!
Blev ofta fullsatt på kvällarna.
Vi åt också väldigt god mat på Taverna Nautilus som låg strax intill.

Mvh. Stina
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-05-02, 19:47
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Restauranter på Tilos

Stina
Tack för dina tips, skall lägga dem på minet.
MVH//Åse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-05-02, 20:23
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Restauranter på Tilos

Omonia finns ju också. En av Jannes favoriter, fast vi hade väl otur när vi var där för maten var sisådär tyckte vi. Säkert är det bra ändå

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-05-02, 20:26
mikaelp
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Restauranter på Tilos

Har inte blivit besviken någon gång på Tilos,
men en klar favvo är Dream/To Oneipo precis bortanför det allt som oftast fullsatta Armenon.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-05-02, 21:35
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Restauranter på Tilos

Hej
Omonia tror jag att vi åt på när vi var där men jag tror inte vi heller blev så förtjusta.
Jag skall lägga Dream på minnet.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-05-02, 21:49
kokla kokla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 2
Standard Sv: Restauranter på Tilos

Sofias restaurang som ligger längs strandpromenaden har tidigare haft mycket god traditionell mat . De flesta är bra jag tycker även om Nautilos som ligger längre bort bredvid Armenon restaurang. Jag tycker om att köpa de härliga grönsakerna och laga egen mat ibland. så jag har inte så stor erfarenhet av de olika tavernorna .
kokla
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-05-03, 07:54
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Restauranter på Tilos

Och glöm inte Oasis på strandpromenaden. Gör ruskigt goda pizzor (om man nu vill ha lite omväxling) men även goda grilladae rätter.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-05-03, 08:32
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Restauranter på Tilos

Citat:
Ursprungligen postat av Stina Visa inlägg
Blev ofta fullsatt på kvällarna.
Haha, jag läste först - "fulla"

Men stället är säkert trevligt ändå

/Netwolf
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-05-03, 08:48
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Restauranter på Tilos

hahahahah fulla kanske vi blir också!
Sofia tror jag att vi åt på, mycket människor. Vi åt någonstans mitt på strandgatan. Där jobbade en jättetrevlig kille som födde upp grisar som sedan helstektes en gång/vecka. Då var det fest. Det var den godaste gris vi ätit.

Åse
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-05-05, 16:27
mikaelp
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Inte bara om Restauranter enbart på Tilos

Alla verkar nöjda....jag också, till 98%...dålig mat i Grekland, ha!
Men är det någon som har varit med om upprepade bottennapp på en och samma restaurang/taverna? Betyg överkorsad Σουβλάκι, typ.
Får/bör man i inlägg skriva ut ö/ort och namn på sådan restaurang/taverna här på Kalimera? Vad säger Moderator om det?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-05-05, 16:33
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Restauranter på Tilos

Svarar fast jag inte är moderator. Visst får du skriva ut namnet på ställen som serverade dålig mat. Se regler i forumet. Själv brukar jag sällan gå tillbaka till den taverna som serverat mat som jag inte gillar på gund av att den inte håller måttet. Så jag undrar om du blev serverad dålig mat gång på gång varför återkom du? Var det enda stället på platsen?

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2011-05-05 klockan 16:35. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-05-05, 16:54
mikaelp
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Restauranter på Tilos

Det var inte enda stället, långt ifrån. Otur kan ju alla ha och man bör nog inte döma ut någon taverna efter bara ett endaste besök. Menyn såg bra ut, bra musik, trevlig inredning, bra läge, trevlig personal etc. Så de fick en chans till. Vilken de inte tog vara på. Inte alls.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-05-05, 17:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Restauranter på Tilos

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelp Visa inlägg
Det var inte enda stället, långt ifrån. Otur kan ju alla ha och man bör nog inte döma ut någon taverna efter bara ett endaste besök. Menyn såg bra ut, bra musik, trevlig inredning, bra läge, trevlig personal etc. Så de fick en chans till. Vilken de inte tog vara på. Inte alls.
Det har du nog rätt i fast har man bara en vecka eller två på en plats så väljer jag nog att prova något annat. Beror också lite på hur maten var dålig.

Själv är jag väldigt förtjust i det traditionella grekiska köket där jag lätt hittar många favoriter. Tyvärr blir maten ibland utslätad och intetsägande på en del turistorter. Kanske de försöker anpassa sig till vad de tror gästerna vill ha eller så är de helt enkelt inte tillräckligt kunniga och intresserade i det de håller på med.

Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-05-05, 20:49
mikaelp
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Restauranter på Tilos

Första gången var den bara "sisådär", ungefär. Men alla, även den mest oambitiösa av kockar, förtjänar en andra chans + stället i sig fick dit oss igen. Andra gången såg det bra ut etc men 98% gick till katterna. Yak.
Numera är vi stamgäster rätt över gatan, meny jo - men kom in och titta i kastrullerna, Cocoretsi m.m., även hemlagad ouzo, hela familjen i köket, samtidigt!

Börjar inte detta luta åt off topic...det är ju i alla fall off Tilos! Både hungrig och ressugen blev jag också. Over and out
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-05-05, 21:40
Pians avatar
Pian Pian är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Nybrostrand
Inlägg: 600
Standard Sv: Restauranter på Tilos

Oasis får man inte missa................speciellt om man är sugen på pizzza! Även Sofias har god mat, deras friterade fetaost Saganaki, mums!

På vägen ner mot Eristos på vänster sida finns ett ställe som heter Filoxenia det ägs av en jättegullig familj, där man även kan hyra rum. Det ligger i en fin trädgård med blommor och apelsinodlingar
Ibland på kvällarna har de musik, de är barnen i familjen som spelar.
De lagar undebart god mat, med fräscha råvaror deras fetaostfyllda squashblommor, zuccinipaj med mera. Vi har stannat till för lunch när vi åkt förbi, kanske inte så mycket att välja på men så gott! Kika gärna in, Mamma Stella sätter sig gärna ner och pratar och berättar.
Pia
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-05-18, 11:07
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Restauranter på Tilos

Hej
Tack alla för alla tips. Vi skall beta av så många vi hinner. Fast vi kanske hittar en favorit som vi återvänder till gång på gång.

Åse med "bara" 33 dagar kvar
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-05-18, 12:07
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Restauranter på Tilos

Har bara varit i Tilos hamn på väg åt annat håll. Men jag vill gärna göra lite reklam för ön, som leder ligan bland skuldsatta grekiska kommuner! Åk dit och må gott ,kanske det bättrar på öns finanser en smula...
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-05-19, 07:44
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Restauranter på Tilos

Hej Monica
Oj då! Är det så illa? Hur är det med Kalymnos då? Klarar de sig någorlunda?.
Jo det är klart att vi skall bättra på finanserna allt vad vi är värda när vi kommer ner. Problemet är bara att tre resor förra året har krympt till en i år p.g.a. VÅRA minskade finanser
( ihushållet). Åkte på en otäck restskatt som skall betalas, hualigen.
Nej Vi åker ner och försöker ta dagen som den kommer, äter och dricker gott men inget slöseri. Vi hyr moppe, åker buss, dricker vin och käkar på tavernorna. Det är härligt.

Åse
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-05-19, 09:25
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Restauranter på Tilos

Aase, jag skämtar förstås...ingen ska komma hit enkomt för att bättra på finanserna!

...men självklart är varenda turist en bit i den stora ekonomin.

Kalymnos ligger bättre till sett ur stort perspektiv. Men ska man bedöma ekonomi måste man se på det hela: vad gick pengarna till?
När vi på åttiotalet köpte hus hade vi ruskiga skulder, tyckte vi, i förhållande till våra inkomster. När vi sålde det och blev skuldfria kändes det som en lättnad (men då måste vi ju hyra...).
Jag vet inte vad de har gjort på Tilos, men här på Kalymnos har man förbättrat vägar och hamnar, byggt reningsverk, slakteri, avsaltningsanläggning och tusen andra saker som givetvis kostar pengar.

Så kom till Grekland för att få en välförtjänt semester, är gott, njut av lugn eller folkliv, strosa i gränder eller vandra i berg, bli bekant med folk eller håll dig för dig själv, gör av med pengar eller lev ekonomiskt! Det är så viktigt för Grekland att man inte bara ser de negativa sidorna och läser svarta rubriker, här behövs sympati också.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT