Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2012-01-27, 19:08
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: All inclusive

Nej det får ju stå för dig . Men strikt ekonomiskt vet du ju vad du betalt för och vad som tillkommer om du går ut.Sedan menar jag inte att man går ut varje måltid , vad anbelangar min erfarenhet av AI är den Fr KOs .Där det fung väldigt bra V i bet då 6500 pr v. Vi gjorde resan året efter till Kreta inte Ai bet 5500 f 14 dgr 2008 men en av våra söner bet c:a 20000 kr för mat glass etc för sig o 3 tonårsbarn för perioden.Sedan vill jag erkänna att om vi åker själva så väljer vi inte AI om inte resmålet är sådant att det ger en större trygghet att äta på hotellet jmfr Egypten .Indien etc.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2012-01-27, 19:16
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: All inclusive

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
men en av våra söner bet c:a 20000 kr för mat glass etc för sig o 3 tonårsbarn för perioden.
Du menar väl 2000??

Lissi
Svara med citat
  #23  
Gammal 2012-01-27, 19:31
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: All inclusive

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Du menar väl 2000??

Lissi
2000 kr för fyra personer i 14 dagar låter som mycket i underkant tycker jag, vi hade med en tonårskille som ensam gjorde av med nästan 1000 kr /dag på endast mat.


// Helén

Senast redigerad av Hellen den 2012-01-27 klockan 19:40.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2012-01-27, 19:32
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: All inclusive

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Du menar väl 2000??

Lissi
Mat, glass osv för 3 tonåringar, 2000? Skulle inte tro det 20000 har vi också gjort av med på 2 veckor när vi har barn med.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2012-01-27, 19:42
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: All inclusive

Når man bestiller/betaler AI så betaler man trolig også for alt hva som spises og drikkes? Synd å høre at enkelte synes å ha så lite kontroll på sine barn at de må holdes inne på et område hvor de kan ta for seg av alt de ser. Har reist mange steder rundt i verden med våre barn fra de var en neve store, og dette har aldri vært et problem for oss eller årsak til krangel og stress, men for all del, vi er alle forskjellige og ingen av oss er perfekte.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2012-01-27, 20:07
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: All inclusive

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Når man bestiller/betaler AI så betaler man trolig også for alt hva som spises og drikkes? Synd å høre at enkelte synes å ha så lite kontroll på sine barn at de må holdes inne på et område hvor de kan ta for seg av alt de ser. Har reist mange steder rundt i verden med våre barn fra de var en neve store, og dette har aldri vært et problem for oss eller årsak til krangel og stress, men for all del, vi er alle forskjellige og ingen av oss er perfekte.
Nej men nu är ju inte alla så ordentliga och strukturerade , så då kan ju vi få bo på AI anläggningar mens du flyter runt , och klappar dig själv på axeln
Svara med citat
  #27  
Gammal 2012-01-27, 20:09
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: All inclusive

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Når man bestiller/betaler AI så betaler man trolig også for alt hva som spises og drikkes? Synd å høre at enkelte synes å ha så lite kontroll på sine barn at de må holdes inne på et område hvor de kan ta for seg av alt de ser. Har reist mange steder rundt i verden med våre barn fra de var en neve store, og dette har aldri vært et problem for oss eller årsak til krangel og stress, men for all del, vi er alle forskjellige og ingen av oss er perfekte.
Det handlar väl inte om att ha koll på barnen, har du själv haft en tonårsson? Stackarn, han måste gått hungrig?
Svara med citat
  #28  
Gammal 2012-01-27, 21:10
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: All inclusive

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
2000 kr för fyra personer i 14 dagar låter som mycket i underkant tycker jag, vi hade med en tonårskille som ensam gjorde av med nästan 1000 kr /dag på endast mat.
// Helén
Jag fattade bara att det var glasspengar!

Lissi
Svara med citat
  #29  
Gammal 2012-01-27, 22:48
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: All inclusive

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Men då gynnade ni väl den grekiske hotellägaren så det är väl inget att skämmas för??

Lissi -som aldrig lockats av Egypten trots att man kan flyga direkt från Kalmar t o m
Nei, det er vel ikke det da - dessuten kom jeg på at jeg overdrev, det var kun 3 dager

Kari - som heller ikke har vært, eller er, fristet av Egypt
Svara med citat
  #30  
Gammal 2012-01-27, 23:03
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Sv: All inclusive

När jag läser inläggen här får jag en känsla av att All inclusive = sitta på hotellet. Att välja AI betyder inte per automatik att man bara sitter på hotellet hela dagarna och äter. Vi har åkt AI en gång till Mallis, och en gång till Cypern. Trots AI på Mallis hyrde vi bil och åkte runt hela ön och hann nog se mer än många andra utan AI gjorde under den veckan. På Cypern valde vi AI för att vi ville åka nånstans en vecka med små barn och bara vila upp oss med sol och bad. Där hade vi inga som helst ambitioner att se något överhuvudtaget (vilket vi gjorde ändå för vi blev lite rastlösa efter ett par dagar). I Egypten har vi faktiskt INTE haft AI, och överlevt ändå :-) Många AI hotell runt om i världen har flera restauranger att välja mellan, och man behöver oftast inte alls, som någon skrev i tidigare inlägg, sitta på samma plats varje dag och man får faktiskt gå ut från området och uppleva omgivningarna. AI hotell är inga fängelser :-).
Hur man väljer att resa beror på många faktorer och kan även variera inom en och samma familj beroende på t ex resmål, syftet med resan eller den situation man befinner sig i. Om vi kommer att välja AI igen vet jag inte, men i Grekland skulle vi faktiskt aldrig välja AI då en Greklandsresa - för oss - är lika med att sitta på tavernor på kvällarna.
Outi
Svara med citat
  #31  
Gammal 2012-01-27, 23:30
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: All inclusive

Det är nog bara du själv Nimbus som kan ge ett bra svar på din fråga. Det beror helt enkelt på vad du prioriterar och tycker är viktigt med din resa. Ett antal för- och/eller nack-delar med All-Inclusive som jag kan se är:

- Lättare att ha koll på kostnaderna. Man har det mesta betalt redan när man reser hemifrån. Tillkommer lite driks och ett och annat som kanske inte är inkluderat (vilket oftas inte är så mycket). Det mesta av de dagliga småutgifterna (läsk, glass, öl, vin, mellanmål o s v) ingår, och de kan för många bli ganska mycket pengar under en semester.

- Kan vara en fördel om man är många i ressällskapet, kanske både vuxna och barn, och därigenom får betydligt lättare att hålla samman gänget även om man har lite olika matvanor och mattider. Slipper en del sjafs om var och när man ska äta som ibland uppstår när man är många.

- Bekvämare om man har lite fysiska begränsningar och därför har svårt med att förflytta sig till stränder, tavernor mm. Och självklart också bra för den som av andra orsaker bara vill har det bekvämt och sola, bada, äta, dricka, läsa och slappa, och som inte är intresserad av att utforska omgivningarna.

- En bra möjlighet för dem som är språkligt mycket begränsade att trots det kunna resa utomlands och slippa känna oro för alla svårigheter som man kan tänkas möta pga att man inte kan göra sig förstådd.

- Också ett bra alternativ för dem som känner tveksamheter inför främmande mat. På AI är det ofta buffemåltider som är lite anpassade för att passa utländska turister, men ofta finns också en hel del nationella inslag som gör att också den tveksamme kan frestas att prova en del som man annars inte skulle beställa in på vanlig taverna.

- En nackdel kan vara att man av naturliga skäl blir väldigt begränsad i sin upplevelse. Allt är ju redan betalt på AI-hotellet så det blir ju inte lika självklart och ofta som man äter måltider eller gör annat utanför hotellet. Men visst kan man ju ta en och annan måltid "på byn" även om man har AI, inte minst om man hittat ett riktigt prisvärt AI.

- En annan nackdel med AI är att man inte upplever samma atmosvär från landet som man besöker som när man har vanligt boende och rör sig mera ute i samhället. AI-anläggningarna har ju stora likheter med varann oavsett vilket land de ligger i.

Jag tror att många med mig är sådana att det varierar vad man vid varje tillfälle föredrar, AI/vanligt boende, storstad/landet, utforska/sol-o-bad, solsängar/direkt på stranden, resalätt(endast handbagage)/fullt bagage, resväska/rygga o s v.

Själv skulle jag ha väldigt svårt för att välja AI just vid våra Greklandsresor. Främst pga att vi älskar att äta ute på de grekiska tavernorna, och framför allt då de grekiska smårätterna (meze). Skulle känna mig ganska knäckt av att resa hem efter greklandsbesök och enbart ha ätit på AI.

Däremot passar det oss alldeles utmärkt att då och då uppleva en "slappar-resa" i Spanien eller Turkiet på ett AI och bara äta, dricka, sola, bada, läsa och ha det gott en stund. Och som sagt, för sällskap med små barn kan det ibland passa jättebra. För ett par år sedan åkte vi med barn och barnbarn (10 pers) på en veckas AI i Turkiet. Ungarna stortrivdes och hade kul och därmed var också vi vuxna glada och tyckte det vara kul att vara tillsammans.

Långt inlägg på din fråga utan att ge ett rakt svar. Men kanske bidrag till att du kan svara själv.

Så även om man är Greklands-älskare så kan man väl ibland svära lite i kyrkan. Själv åker jag inom kort till Fuerteventura och avslutar därför det här inlägget med att svära tre gånger vad gäller just den resan:
- All Inclusive
- Solsängar
- Resväska och full packning
(men också ett par dagar med hyrbil runt på ön)

Oj!!!!!!!!!!!
Masse
Svara med citat
  #32  
Gammal 2012-01-28, 00:07
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: All inclusive

Takk til Masse for en god fakta-oppsummering av pluss og minus, uten den moralske pekefinger eller nedlatende tone som preger en del innlegg. Selv har jeg aldri reist AI, men har full forståelse for at noen av ulike årsaker gjerne velger en slik løsning, uten at de på noen måte skal ha dårlig samvittighet eller føle det som en mindreverdig reise for det.

Så vurder hva som passer best for deg og dine du, Nimbus, og gjør dine valg ut fra det! God tur!
Svara med citat
  #33  
Gammal 2012-01-28, 00:18
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Holland
Inlägg: 369
Standard Sv: All inclusive

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Takk til Masse for en god fakta-oppsummering av pluss og minus, uten den moralske pekefinger eller nedlatende tone som preger en del innlegg.

Ja verkligen bra skrivet
Svara med citat
  #34  
Gammal 2012-01-28, 00:24
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: All inclusive

Har åkt till Egypten, Fuerteventura och Rhodos med A.I. och har varit mycket nöjd med det. I Egypten skulle jag vilja säga att dit åker jag inte utan A.I.. Mycket för att många restauranger inte serverar varken öl eller vin, som vi tycker att vi vill unna oss när vi är på semester. Sen är det ju skönt att packa sin badväska och slippa tänka på att ta med sig pengar när man ska ner och bada. Bara gå till baren och få sig en kall öl eller ett glas vin när man känner för det. Måste nog hålla med om att i Grekland är det nog inte det jag vill ha. Men... när vi var på Rhodos var vi på den västra sidan i ett litet samhälle där det inte fanns många tavernor. Vi gick ut en kväll och käkade på en taverna som verkade bra men den var ganska kass. Inte så god mat och väldigt dyrt. På Fuerteventura var det verkligen toppen med gott att dricka och mycket god mat att välja på. Men vi hade säkert fått både god mat och dryck på de små tavernorna också, men vi kan då inte klaga på A.I. där vi har varit. Smaken är som baken, väldigt delad som tur är!

/Kerstin
Svara med citat
  #35  
Gammal 2012-01-28, 09:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: All inclusive

Någon skrev att det är mindre risk för magproblem på AI hotellen. Det tror jag inte att det finns belägg för i något land. Många turister som kommer hem sjuka från ex Egypten har bott och ätit på stora anläggningar. I många länder som Indien och Thailand är gatumaten bra och mycket populär hos alla.
Visst i Egypten som är ett muslimskt land där miltären tyvärr fortfarande styr kanske det känns tryggast av andra anledningar.

Nu gäller det ju Grekland och där är varken språket, hygienen eller säkerheten oftast inte något problem. Maten är enligt min mening billigast på enkla små tavernor så långt från tingel-tanglet som mölligt. Om gumman som sköter stället inte har någon meny eller inte kan engelska är det bara att kika i grytorna det är fortfarande tradition på många små ställen i landet.

Jag har under många år rest till Grekland med mina barn, numera oftast ensam då de är vuxna sedan länge och även med barnbarn. Då har jag gjort som hemma ransonerat glassen och de andra utsvävningarna för naturligtvis har inte plånbonken varit oändlig. Det har fungerat för oss och jag tror att de haft det bra ändå.

Vill ni välja AI ska ni naturligtvis göra det men jag tror att ni går miste om det som är en del av charmen med Grekland och det kan kännas dumt att äta på andra ställen när maten redan är betald. AI är också fortfarande mycket ovanligt i Grekland vilket också begränsar möjligheterna.

Eva
Svara med citat
  #36  
Gammal 2012-01-28, 10:11
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 202
Standard Sv: All inclusive

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
AI är också fortfarande mycket ovanligt i Grekland vilket också begränsar möjligheterna.

Eva
Tyvärr stämmer detta inte på vår del av ön.
Men det är underhållande att studera "åkbanden" på handlederna och gissa vilket hotell turisterna kommer ifrån när vi sitter på tavernan.
Det kan ju vara en fördel med armbanden för inkastarna så de slipper anstränga sig.

PS! Som i en av de tidigare trådarna erkänner jag mig som oblyg syndare när dottern var liten.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2012-01-28, 11:04
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: All inclusive

Citat:
Ursprungligen postat av Kritsabo Visa inlägg
Det kan ju vara en fördel med armbanden för inkastarna så de slipper anstränga sig.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2012-01-28, 13:27
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 738
Standard Sv: All inclusive

BRA skrivet Lissi!

Birgitta.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2012-01-28, 16:02
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: All inclusive

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Det handlar väl inte om att ha koll på barnen, har du själv haft en tonårsson? Stackarn, han måste gått hungrig?
Ja, sågar flere samt noen til "låns" og ingen tvil om at de er sultne, veldig sultne, men maten er ikke hvor vi sparer inn eller reiser til syden for "tjene penger" på!
Svara med citat
  #40  
Gammal 2012-01-28, 18:22
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: All inclusive

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Ja, sågar flere samt noen til "låns" og ingen tvil om at de er sultne, veldig sultne, men maten er ikke hvor vi sparer inn eller reiser til syden for "tjene penger" på!
Utan att vara ironisk har jag svårt att förstå vad du menar ,kan du försvenska ditt inlägg?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT