Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2011-07-30, 22:27
mrwalker mrwalker är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 731
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Citat:
Ursprungligen postat av annron Visa inlägg
Den fanns förut iaf och den var grymt bra.
Jeg gleder meg. Skal smake på den i morgen tenker jeg.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2011-07-30, 22:47
annron annron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 86
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Seaside. Tsantali fanns för flera år sedan på bolaget. Tyvärr inte längre.
Har inte provat något från dem på jättlänge. Men om jag ser deras viner igen i grekland ska jag definitivt testa.
Svara med citat
  #43  
Gammal 2011-07-30, 22:49
annron annron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 86
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Citat:
Ursprungligen postat av mrwalker Visa inlägg
Jeg gleder meg. Skal smake på den i morgen tenker jeg.
Nu var det iofs Viognier jag provade. Såg nu att det har kommit fler vita sedan dess.
Men jag var impad av att det faktiskt var en viognier som jag gillade (har lite svårt för druvan annars).
Vilken är det du har?
Svara med citat
  #44  
Gammal 2011-07-30, 23:15
mrwalker mrwalker är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 731
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Citat:
Ursprungligen postat av annron Visa inlägg
Nu var det iofs Viognier jag provade. Såg nu att det har kommit fler vita sedan dess.
Men jag var impad av att det faktiskt var en viognier som jag gillade (har lite svårt för druvan annars).
Vilken är det du har?
Med delvis tyskspråklig (!?) etikett heter den bare "Domaine Gerovassiliou", regner med at det er den samme som med mer greskspråklig etikett heter "Ktima Gerovassiliou". Vinen er laget på en blanding av Assyrtiko og Malagousia.

Senast redigerad av mrwalker den 2011-07-30 klockan 23:21.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2011-07-30, 23:25
annron annron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 86
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Mr Walker, den har jag inte provat.
Ska bli spännande att höra rapport.
Vi drack f ö just ett vin nyss (som jag bara var tvungen att köpa) som heter Nykteri. Ja, du förstår varför.
Men den var hur som helst riktigt bra. Jag blir sällan besvien på Santorini-vinerna.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2011-07-31, 11:30
Petridis76 Petridis76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 80
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Håller med Admirala om att Moschofilero är ett riktigt gott vin, ett annat gott vitt vin är Santorini, röda viner känns inte så aktuellt i Grekland på sommaren då man hellre vill ha nått att släcka törsten med.
Svara med citat
  #47  
Gammal 2011-07-31, 11:40
Tangerine Tangerine är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 1
Standard Bra och prisvärda Grekiska viner?

Vilka grekiska producenter finns inte i Sverige än (men borde finnas)?
Svara med citat
  #48  
Gammal 2011-07-31, 14:31
annron annron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 86
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Jag skulle gärna se Santo Wines, Michalakis, Gaia Estate, Lyrakakis och Tsantali. För att nämna några.
Framförallt skulle jag vilja att de kom in på ordinarie sortiment. Sigalas t ex, gick från 169 kr till 139 kr, när den kom in som en tillfällig nyhet.
Vinerna blir alltid dyrare när de ligger i beställningssortimentet.

Det finns så många bra producenter i alla prisklasser att beakta. I dessa kristider tycker jag faktiskt att man skulle göra en insats om man på Systembolaget valde att ta in fler grekiska i butikssortimentet. Fast det kom faktikst helt nyligen två(!) grekiska i butikssortimentet.
Svara med citat
  #49  
Gammal 2011-07-31, 19:01
mrwalker mrwalker är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 731
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Citat:
Ursprungligen postat av annron Visa inlägg
Mr Walker, den har jag inte provat.
Ska bli spännande att höra rapport.
Nå er halve flasken konsumert og det er mulig å komme med et inntrykk.

For å sette vinen i sammenheng, det er ikke så stor forskjell (ihvertfall for en ikke-ekspert) på denne i forhold til de kjente Assyrtiko-viner fra Santorini. Jeg er ikke sikker på om jeg ville klart å plassere hvilken som er hvilken i en blindtest.

Fargen er ganske solid gul, vitner om bra konsentrasjon.

Smaken er som vanlig for druetypen veldig frisk og med mye frukt. Et røykslør avslører at den må ha vært innom fat. En flott vin til mat, ikke en kosevin til terrassen.

Jeg innbiller meg imidlertid at det er en bedre balanse i denne enn i de andre Assyrtiko-viner jeg har smakt. Den har et snev av den eleganse som vanligvis mangler i ikke-Fransk vin. Så det forsvarer nok den ekstra prisen man betaler for akkurat denne.

En bra vin ihvertfall, og kan trygt anbefales!
Svara med citat
  #50  
Gammal 2011-09-24, 17:53
mikaelp
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Är inte Grekland ett vinland?

http://www.lefkaditikigi.gr/

Värt ett stopp om man åker ön runt bara så gott!
Svara med citat
  #51  
Gammal 2011-09-24, 22:22
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

SVAR TILL "annron"

( "klippte och klistrade" istället för att svara direkt, fick felmeddelande)



Jag skulle gärna se Santo Wines, Michalakis, Gaia Estate, Lyrakakis och Tsantali.

Tsantali har varit representerade med ett antal kvalitetsviner i Sverige till för ett par år sedan, vet ej varför de inte finns här längre. Synd, riktigt bra viner!

Lyrarakis har ett par viner med i beställningssortimentet nu. Jag har beställt det röda som finns tillgängligt, vet inte när jag får tillfälle att prova det, kommer att ha det hemma nästa vecka (har inte hämtat beställningen i butiken ännu). Tillverkaren finns på Kreta har jag förstått.


"Vinerna blir alltid dyrare när de ligger i beställningssortimentet."


Hur menar du här? Vad jag har förstått är beställningsvinerna enbart en "förmedling" av ett gemensamt sortiment där Sveriges importörer får ut valda viner som kan beställas utan kostnadspålägg av annat än de kostnader importören själv har för att de kan lagerhålla dem här. Systembolaget testar inte dessa viner och tar heller inget ansvar för dem. Har för mig att man som kund inte heller har returrätt eller möjlighet till reklamation då Systembolaget inte är importör = ansvarig.


Hasse (brukar kunna svara på inlägg "normal väg")

Svara med citat
  #52  
Gammal 2011-09-24, 22:34
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Är inte Grekland ett vinland?

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelp Visa inlägg
http://www.lefkaditikigi.gr/

Värt ett stopp om man åker ön runt bara så gott!

Blev nyfiken, var på Lefkas för 10 år sedan. Om det handlar om Lefkas förstås, din länk "ser i alla fall ut som om det vore så"

Men, jag klickade på länken, de har ett lockande "intro" med fina och varma bilder men sen.....

Klickade på "English" och "Skip intro" men kom tillbaka åter till introt med bilderna och sedan enbart grekisk text igen så den engelska varianten förblev osynlig.

Synd, viner från Joniska ögruppen har varit prisade många gånger och ligger geografiskt annorlunda till gentemot de övriga ögrupperna.


Hasse
Svara med citat
  #53  
Gammal 2011-09-24, 23:15
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Som ett mer generellt svar än de jag skrivit nyss, vill jag förmedla denna synpunkt:

Oavsett markareal, dvs den totala mängd skördade druvor en odlare kan uppnå totalt sett så finns några helt grundläggande regler. Druvorna skiftar oerhört mycket i kvalitet t.o.m i varje klase på grenarna. Vissa anses fullmogna medan vissa förblir helt outvecklade (t.o.m helt gröna druvor på en klase där kraftigt blå druvor dominerar). Ju fler druvor som förkastas och anses odugliga, desto dyrare blir därefter vinet på grund av att mindre mängd av förväntad skörd blir användbar. Detta gör att vinet blir dyrare av den enkla orsaken att druvmängden blir mindre och att tillverkarens kostnader blir högre. Tillverkningsutrustning, personal, markareal mm. blir dyrare med tiden och således priset till konsument i yttersta slutändan.

Viner som generellt sett har "sämre druvor" blir följdaktligen billigare till konsumenterna - "bättre druvor" genererar till slut mindre mängd färdigt vin i blivande högre prisklass på grund av tillverkarens naturliga syn på ekonomisk avkastning. Även vintillverkning har krav på sig att rent företagsekonomiskt ge ägarna en vinst som är värd att ta till sig. Hur ska annars tillverkarna av kvalitesvin världen över kunna fortsätta förse oss i Skandinavien med viner?


Hasse
Svara med citat
  #54  
Gammal 2011-09-25, 00:18
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Är det här Kalimeras mest korkade tråd?
Svara med citat
  #55  
Gammal 2011-09-25, 10:38
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Är det här Kalimeras mest korkade tråd?

Kul att du är med i tråden Micke! Vilka erfarenheter har du själv av Grekiska viner?


Hasse
Svara med citat
  #56  
Gammal 2011-09-25, 21:00
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Kul att du är med i tråden Micke! Vilka erfarenheter har du själv av Grekiska viner?


Hasse
Jag gör inga anspråk på att vara någon kännare. För mig så blir det vitt vin till maten när man är i Grekland om man nu väljer att dricka vin och inte väljer öl. Rött vin undviks då det bara varit tunnt och blaskigt.
Som sagt så har jag ganska låga ambitioner på att hitta gott vin i Grekland. Däremot uppskattar jag ett gott glas rött till maten. Speciellt nu när vi går mot en kallare och mörkare årstid här hemma i Sverige.
Svara med citat
  #57  
Gammal 2011-09-25, 21:29
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Är det här Kalimeras mest korkade tråd?
I hvert fall verdig blant de nominerte!
Svara med citat
  #58  
Gammal 2011-09-27, 14:09
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Holland
Inlägg: 369
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Tog en vanda till den lokala spritbutiken for att inhandla var "hus ouzo" Tsantali och ut kom jag oxa med en flaska grekiskt rodvin som jag inte har nagon ide vad det ar . Dyrt var det i allafall.

Vinet heter Red on Black, Nemea 2009. Nagon som har provat ??

/Lucky
Svara med citat
  #59  
Gammal 2011-09-27, 15:50
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Nam, Agiorgitiko vin fra Nemea, det er et kvalitetstegn, en av mine favorittvintyper. Kan ikke huske om jeg har smakt akkurat den, men den får gode kritikk her (best av 12 smakte viner):

The star red for me was the 2009 Red on Black from Mitravelas Estate in Nemea. Made from the Agiorgitiko grape, it has crunchy cherry and bramble fruit, a touch of kalamata olive, firm tannins and more than enough acidity to cut through the olive oil in the food. Tim had paired it with a 2009 cru Beaujolais. It was a fascinating comparison – the Gamay seemed lighter and more playful than the Agiorgitiko which had greater weight and a bigger tannic bite.

The Red on Black reminded me a little of the wines of Southern Italy. There is a warmth to the fruit that speaks of hot summer days but a crisp freshness too that only comes from using grapes native to such a climate. The best wines of the Mediterranean are invariably made with local grapes. I have yet to taste a Syrah or Cabernet grown in this part of the world that can hold a torch to the best Agiorgitiko, Aglianico or Nero d’Avola.

There is also a charming, chewy rusticity to the wine. Despite the fact it is made in a state of the art cellar, in floor to ceiling stainless steel tanks, there is still something little bit of scruffy about it. It doesn’t taste too modern and polished. It is the sort of wine that would be much more at home with plates of meze shared amongst noisy friends than it would paired with haute-cuisine in the hushed environs of a white tablecloth restaurant.

http://www.bibendum-times.co.uk/post...-nemea-greece/
Svara med citat
  #60  
Gammal 2011-09-27, 16:23
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Holland
Inlägg: 369
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

oh da har jag gjort ett kap

Tack Admirala for infon

/Lucky
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT