Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Tinos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-06-07, 12:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Foton från Tinos 21-30 maj

Några har efterfrågat resebrev från Tinos, men det har jag skrivit så många, så här kommer några bilder så här istället.
Tinos har ju blivit mitt absoluta favoritresemål i Grekland oavsett månad på året.. Där finner jag lugnet, alla vänner, den underbara samvaron med Nikoleta och hennes familj som jag kommit så nära. Nikoletas trädgård är en fantastisk samlingsplats för återkommande och nya gäster från hela världen. Förra året träffade jag en amerikan där, i år var det en man från Tasmanien, förutom gäster från Frankrike,Schweiz Sverige, Danmark och Finland. Avslutningskvällens fest för alla gäster i trädgården med Nikoletas hemlagade mat i massor blev en underbar avslutning på Greklandsresan.. ( Bilder från Thessaloniki kommer i ett separat fotoresebrev framöver.)

I år inledde jag mina Tinosdagar med att bo två nätter på lyxiga Altana hotel, som ägs av Nikoletas dotter Clery och son Jakob.
Riktigt lyxigt!! Jag hade altanen ovanför ingången med sköna solstolar och utsikt upp över bergen mot Ktikados.


Självklart ingår ett dopp i lilla poolen under klar himmel, på den lilla atriumgården runt vilken rummen ligger i olika våningsplan. En kvällsöl där inledde min vistelse. Nissos är Tinos eget öl.


Frukosten är riklig och fantastiskt god och kan intas inne, eller på någon av de tre uteplatserna. På den nedan sitter jag gärna på eftermiddagen och läser och har span på alla båtar som kommer och går.


Dag tre flyttade jag hit, till "mitt grekiska hem" Trädgården hjälper jag gärna till och rensar. så även denna gång.




Dagarna tillbringar jag annars i lättja. Numer lämnar jag inte så ofta byn. Jag hade tänkt mig ett dygn i Panormos för vandring men vädret blev ostabilt, med regn och blåst och när jag kom till Panormos så var det helt öde, så jag brydde mig inte om det...
Alla dagar börjar annars med morgonbad här.


Sen äter jag frukost och går sen min morgonpromenad runt Tinos vattenfront. Ofta upp på udden till monumentet ner igen och runt i hamnen. Här är några bilder utan kommentarer från dessa promenader, som alltid avslutas med förmiddagskaffe på LeCaffé, en av samlingspunkterna i Chora.







På den lilla marknadsgatan upp mot kyrkan är alltid kul att strosa, särskilt när det är lite folk.


På denna gata ligger en liten handarbets/vävskola . Den har funnits i massor av år. Den ligger i ett så fint hus och elevarbeten säljs i butiken. Man får gå in i vävsalen och titta. Denna gång köpte jag flera brödkorgsdukar till vänner och mig själv och jag köpte en jättevacker broderad duk.


efter inköpsrundor smakar det alltid gott med mat och mina favoritställen är Xassan som har enkel grekisk/arabisk mat. Jag älskar tex deras sallad Arabique. OBS halv portion på bilden.

Även deras pita med falafel är så himla god. Den serveras med hemgjord pommes, men jag hoppar över den och tar den halva salladen istället.


Mixalis , Malamatenia och To Zeuki är också favoriter...

Bland ouzerierna är denna, Kiriakátiko, jättehärlig att sitta med vin eller ouzo och pikilía.
Här sjöng Lizeta Kalimeri två kvällar. SÅ bra!!! Hon är lillasyster till Melina Kana och har sjungit mycket med Haris Alexiou och Maria Farandouri och det var i samma genre mycket hon sjöng.






Här kommer fina hus, som jag alltid fotograferar på mina promenader i Tinos.
Jag skulle gärna bo i husen på de tre första bilderna!
(Bilder från Pirgos finns ej med i detta brev, bara hus i Chora)




Ett litet hus som detta skulle räcka gott för mig.






Hade jag pengar skulle jag renovera detta hus. Det ligger skyddat och fint i en av gränderna.


Kvällarna avslutar jag gärna här med ett glas vin. La Strada ute på udden med fin utsikt.

..och så en svag solnedgång också!
Det får bli de sista bilderna från denna tripp!



Lissi
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-06-07, 12:42
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Foton från Tinos 21-30 maj

Fantastiskt vackra bilder från Tinos!..
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-06-07, 12:56
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Foton från Tinos 21-30 maj

Fina bilder Lissi! Vid det lilla bordet under trädet i Nikoletas trädgård intog vi våra frukostar i somras.

Katitzi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-06-07, 13:09
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Foton från Tinos 21-30 maj

Tack Lissi, kul att se bekanta vyer !
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-06-07, 14:06
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Foton från Tinos 21-30 maj

Vad fina bilder, Lissi! Tack för titten.

På den balkongen, hade jag kunnat tänka mig att sitta och läsa - länge.
Och det där lilla huset, är som ett uppslag till en roman eller blogg - "Dagar i huset med den gula båten"

Vi reser ju alltid familjevis och trivs förträffligt med det. Men jag har aldrig rest själv (förutom tjänsteresor, men det är ju inte samma sak) och jag kan känna en viss avund. Så fantastiskt att kunna bestämma helt själv och ta dagen som den kommer.

/Netwolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-06-07, 16:33
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Foton från Tinos 21-30 maj

Lissi,så fina och inspirerande bilder.Precis som Netwolf har inte heller jag rest själv utan det är maken och jag,men jag måste säga när jag läser din,Sunnys och Inkfish uppdateringar så känner jag att detta sätt att resa och vara skulle passa mig precis.Kanske kan det bli av någon gång i framtiden.
Monica
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-06-07, 17:31
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Foton från Tinos 21-30 maj

Åhhh...så fina bilder Lissi! Jätteroligt att få kika i ditt album. Det högg till i hjärtat när jag kände igen mig på flera ställen. Nu längtar jag tillbaka till fina Tinos också...

MVH zakka
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-06-07, 17:43
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Foton från Tinos 21-30 maj

Tusen takk for f i n e bilder, Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-06-07, 18:00
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Foton från Tinos 21-30 maj

Fina bilder Lissi! Blir lite sugen på Tinos ...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-06-07, 21:58
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Foton från Tinos 21-30 maj

Vilka fina bilder! Blev också lite sugen på din ö.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-06-07, 22:17
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Foton från Tinos 21-30 maj

Citat:
Ursprungligen postat av Monica C Visa inlägg
Lissi,så fina och inspirerande bilder.Precis som Netwolf har inte heller jag rest själv utan det är maken och jag,men jag måste säga när jag läser din,Sunnys och Inkfish uppdateringar så känner jag att detta sätt att resa och vara skulle passa mig precis.Kanske kan det bli av någon gång i framtiden.
Monica
Jag gillar blandningen med ensamresor och gemensamma. En helt ensam i april, en kombo nu i maj med Thessaloniki gemensam och min fortsatta Tinosresa ensam. Warszawa över midsommar gemensam, Paris i juli och Kreta i sept- okt gemensam liksom nyårsresan till Teneriffa. Så de allra flesta resorna gör jag med favoritsällskapet!.
Kul att ni gillar bilderna!
Lissi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-06-07, 23:37
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Foton från Tinos 21-30 maj

Väldigt fina bilder!
Finare än vad jag minns Tinos.
//
KR
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-06-08, 00:46
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Foton från Tinos 21-30 maj

Tack för att du har tid och ork och lust att dela med dig av intryck och vyer!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-06-08, 14:07
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Foton från Tinos 21-30 maj

Tack för "försmaken" av Tinos! Det ska bli så spännande att upptäcka din ö i september! Du fotar så det känns som man redan är där!
Jenny
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-06-08, 17:16
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Foton från Tinos 21-30 maj

Citat:
Ursprungligen postat av parga Visa inlägg
Tack för "försmaken" av Tinos! Det ska bli så spännande att upptäcka din ö i september! Du fotar så det känns som man redan är där!
Jenny
Tack!....och jag som bara har telefonbilder....Jag tar aldrig kamera med dit längre...Jo Tinos är så härligt....Men det är ju inte säkert alla hittar den känslan för ön som jag gjort, sånt är ju så individuellt.

Lissi - som redan längtar tillbaks!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-06-09, 10:48
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Foton från Tinos 21-30 maj

Härliga och lockande bilder. Tack för den njutningen, Lissi!

/ Anne
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-06-09, 14:05
Pians avatar
Pian Pian är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Nybrostrand
Inlägg: 597
Standard Sv: Foton från Tinos 21-30 maj

Tack för fina, sköna bilder, hoppas jag får den där känslan för "din ö" Men det kan nästan aldrig gå fel i Grekland som du skrev vid ett annat tillfälle.
Pian (som reser om 21 dagar!)
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-06-09, 16:51
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Foton från Tinos 21-30 maj

Härliga bilder! Roligt att få se "din" ö.
Det är mysigt med "återvändarorter" där man känner sig hemma. Där man inte blir stressad av att hinna se en massa saker - utan bara vara.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-06-09, 17:17
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Foton från Tinos 21-30 maj

Ahhh, fantastiskt fina bilder Lissi! Har först nu kunnat ta mig tid att kolla dem när vi kommit hem från Skopelos. Inte utan att jag får lite sug att återse Tinos igen.

Försöker dock så långt det går att begränsa återvändarlistan till de tre öar som stabilt återfinns där. Man vill ju då och då kunna besöka nytt också. Men dina vackra bilder gör det inte lättare. Och den smarriga maten avskräcker ju inte heller precis.

Masse
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-06-14, 13:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Foton från Tinos 21-30 maj

Tack snälla Lissi för mycket fina och inspirerande bilder från underbara Tinos. Jag fick verkligen en längtan att åka tillbaka.

Skulle gärna göra som du, att bara vara och låta dagen komma och gå.

Visst är det fint på Altana! Vi brukar nästan aldrig bada i pool, men i Altanas pool badade vi i, det gick liksom inte att låta bli.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT