Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Korfu

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-07-19, 13:38
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Bussnät på Korfu

Hur är bussförbindelserna på Korfu? Fungerar det bra att ta sig runt med buss och kan man nå hela ön med endast lokalbuss?

Hur är vädret i mitten av september? Har hört från andra som varit där som haft regn en hel vecka mitt i sommaren!

Var finns de bästa stränderna som enl. mig är med klappersten, klart vatten och gärna omgivna av berg... existerar det nån sån strand på Korfu? Och på vilken sida av ön är det i så fall bäst att bo, gärna namn på ort?

Hoppas nu det finns någon Korfuexpert som läser detta!


Simetra
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-07-19, 15:37
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Bussnät på Korfu

Da vi var i Agios Gordis for et par år siden, reiste vi en del rundt med lokalbusser, og det var ikke noe problem. Det var ikke alle steder bussene gikk så ofte, så man bør studere rutene og planlegge litt, og kan ikke regne med at det går en buss dit man vil, hvis man spontant får lyst til en tur.

Som en del andre steder, går nesten alle ruter inn til Korfu by, som er senter for rutenettet, og hvor man må bytte buss hvis man vil ut til en annen del av øya.

Vi var der også i septembert, og hadde ideelt vær de to ukene vi var der.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-07-20, 05:03
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Bussnät på Korfu

Tack JohnS för svar! Verkar som att bussförbindelserna fungerar någorlunda hyfsat då i alla fall och att vädret kan vara bra där även i september, någon enstaka regnskur gör inget men varje dag under en veckas vistelse är ju inte roligt .

Låter som att bo i Korfu stad inte vore en dum idè men antar det inte finns några direkta stränder där?

Simetra
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-07-20, 14:15
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Bussnät på Korfu

Vi trivdes väldigt bra på Agios Gordios. Faktum är att när vi kom till Corfu andra gången för att fortsätta öluffningen blev vi "sittande" där dom 2 veckor vi skulle luffa.

Det är en trevlig liten by, men bara uppbyggt på turism visserligen. Vi skulle inte bo i Corfu stad utan ta bussturer dit. För att strosa där eller åka till någon annan by. Jag tror att bussar går varannan timme och tar cirka 45 minuter. Bra tavernor och bra strand i den lilla byn.

Försök även att ta en dagstur med båt till Albanien. Vi missade det då vågorna gick högt denna dagen.

Lite bilder från byn.
Birgitta.








Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-07-20, 14:43
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Bussnät på Korfu

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Låter som att bo i Korfu stad inte vore en dum idè men antar det inte finns några direkta stränder där?
Korfu stad är inte att likna med många andra öars huvudort; det är en stor stad med storstadskänsla utom i gamla stan och kvarteren runt Liston. Turistorterna där, Gouvia och Dassia, är just bara det - turistorter. Ganska tråkiga sådana, tycker jag. Sikta hellre på väst- och nordvästkusten, från Aghios Gordios och runt nordkusten ända fram till Kassiopi. Vi trivdes också mycket bra i Aghios Gordios och skulle gärna åka dit igen, om vi inte hade hunnit rota oss på Karpathos ...

Karin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-07-20, 22:03
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Bussnät på Korfu

Tack båda för era svar med bra info och fina bilder!

Får läsa på lite bättre om de olika orterna känner jag. Letar efter en för mig ny grekiska ö att besöka och har endast varit i Korfu stad några timmar över dagen så hade lite svårt att bilda mig en uppfattning hur den är att bo i (även varit i Albanien som dagsutflykt från Parga ).

Har sett så många vackra bilder från Korfu och länge varit nyfiken på ön, men tittar också på några andra "nya" öar. Enda kraven jag egentligen har är bra väder i september , hyfsade bussförbindelser (om det är en större ö) och bra stränder!


Simetra

Senast redigerad av simetra den 2016-07-20 klockan 22:37.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-07-21, 00:01
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Bussnät på Korfu

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Enda kraven jag egentligen har är bra väder i september , hyfsade bussförbindelser (om det är en större ö) och bra stränder!
...och Karpathos hade du redan varit till?

Karin
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-07-21, 04:18
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Bussnät på Korfu

"Bra väder, hyfsade bussförbindelser och bra stränder" stämmer in på Corfu.
Men också på många andra öar, till exempel Naxos, Syros och Kreta också.

Vad vi slogs av när vi kom till Corfu var den underbara grönska och växtlighet som fanns där.

Birgitta.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-07-21, 23:22
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Bussnät på Korfu

Stedene på vestsiden av Korfu har også en spesiell fordel: Solnedgangene! Jeg er ingen stor fotograf, og kommer ofte hjem uten mange bilder i kameraet, men på Korfu tror jeg hadde flere hundre solnedgangsbilder i alle fall!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-07-22, 20:48
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Bussnät på Korfu

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
...och Karpathos hade du redan varit till?
Ja

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
"Bra väder, hyfsade bussförbindelser och bra stränder" stämmer in på Corfu.
Perfekt
Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Vad vi slogs av när vi kom till Corfu var den underbara grönska och växtlighet som fanns där.
En grön ö brukar ju ofta betyda att det regnar en del... men förhoppningsvis inte i september då .

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Stedene på vestsiden av Korfu har også en spesiell fordel: Solnedgangene!
Då kanske orterna på östkusten har vackra soluppgångar istället?
Vill helst ha klapperstensstränder och läste att dessa och det klaraste vattnet finns på östsidan men tvivlar inte på att västkusten har minst lika fina stränder (kanske t o m bättre enligt många) Allt är ju en smaksak förstås.

Ju mer jag ser och läser om Korfu desto mer nyfiken blir jag på ön.
Har även kommit till insikt om att det optimala är en tvåveckorsvistelse, en vecka på vardera sida och att bo på två olika orter.

Det tråkiga är att det kommer bli svårt att trolla fram ytterligare en veckas semester i september så kanske det får bli till nästa sommar istället... men har inte riktigt bestämt mig ännu!

Tack för alla hjälpsamma svar!


Simetra
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT