Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Vandra

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-07-31, 14:11
Sebbe92 Sebbe92 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Ludvika
Inlägg: 36
Standard Vandra på Samos i augusti?

I slutet av augusti åker vi till Votsalakia på Samos! Jag har kikat på bilder samt på google earth och ser att det finns en hel del vackra stränder i närheten.
Nu undrar jag om det finns någon som har erfarenhet av att vandra under deras högsommar? Har förstått att det kan vara 35-40+ i augusti. Det kanske är dumt att börja anstränga sig mer än nödvändigt i denna värmen?
Vore inte trevlig att få värmeslag flera km från hotellet... Alla råd och tips är välkomna!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-07-31, 15:19
anpe anpe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 194
Standard Sv: Vandra på Samos i augusti?

Vi var på Samos i augusti för två år sedan och det var supervarmt.
När vi skulle flyga hem fick bara ett fåtal passagerare med sina väskor
för planet kunde inte lyfta annars. Vi hade tur våra väskor var med hem! Har aldrig varit med om detta tidigare.
Jag skulle aldrig vandra på Samos i augusti utan välja att åka på våren eller senare på hösten i så fall.
Jag hoppas ni får en trevlig resa för Samos är en härlig ö.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-07-31, 17:45
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Vandra på Samos i augusti?

Hej, jag var på Samos från mitten på september och under 3 veckor det var 40 grader i stort sett varje dag men 3-4 dagar mulet och lite regn då passade jag på att vandra en hel del annars orkade jag inte mer än att vara på stranden. Men klart mycket bättre temperatur än i Juli-augusti.
Mvh Sunny12
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-08-01, 19:20
Sebbe92 Sebbe92 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Ludvika
Inlägg: 36
Standard Sv: Vandra på Samos i augusti?

Okey jag förstår. Det är nog dumt att chansa! Det blir till att ligga på stranden med en iskall Mythos istället
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-08-01, 20:08
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Vandra på Samos i augusti?

Men hadde pakket ned joggesko/gode sko uansett, man vet jo aldri... været i Europa har vært så unormalt i år... så kanskje August er unormal på et vis også...litt svalere enn normalt ?? Ofte kan det være deilig å gå til en strand el landsby et stykke unna om morningen når det ikke er så varmt ennå og så ta buss tilbake... om det går buss selvfølgelig ;-)

Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-08-01, 20:28
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Vandra på Samos i augusti?

Visst kan du vandra men ej mitt på dagen

Ställ klockan på 5 vakna och du har 3-5 underbara timmar att se solen komma upp och se folket vakna, ta ett morgon bad ensam på stranden. gå tillbaka till hotellet ha en "morgon siesta".
visst är det varmt 12 timmar men tidiga soluppgångs vandringar är underbart. Nu kommer ljuset vid 6 tiden, solen kommer efter 7.

Vi har flera gånger gått upp till Vrisinas (600+meter) med morgon utsikt över Rethymnon för att se solen komma upp och ha Champagne frukost i ryggan (allt måste inte vara så jobbigt och seriöst) detta kommer alla som gjort det ihåg.
Man kan även åka jeepen nästan hela vägen upp och bara njuta.

Även kvällen är fin men det blir fort mörkt så var försiktig ni måste hitta tillbaks, satsa på morgonen trött eller pigg, då kommer ljuset och leder er hem till hotellet.

Olle
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-08-02, 10:55
mikaelp
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Vandra på Samos i augusti!

Helt enig med Olle, det finns bara en hake.... att kl 05:00 förstå vad som händer när klockan ringer så dags på dygnet, en semesterdag. När gårdagen bjöd på så mycken gå mat o retsina, så sent in på natten...Men när väl kängorna är på så är dessa morgontimmar en riktig höjdare. Gör det!!!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-08-02, 11:20
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 742
Standard Sv: Vandra på Samos i augusti?

Det kan vara möjligt men också mindre möjligt med tanke på värmen. Men det år också annat som påverkar, vilket nedanstående får stå som ett exempel för.

Under de senaste 14 dagarna (17 - 31 juli) har inte värmen varit något egentligt hinder mot att vandra runt på Fourni. Speciellt inte mitt på dagen. Den under flertaget dagar friska, vissa dagar stormiga, nordliga vinden svalkade rejält under vandringsturer, men givetvis - i läsidor var det hett! Men i stort var det att jämföra med en varm högsommardag i Sverige (om det nu är någon som minns en sådan). Dagar med svag vind var stranden och framför allt i vattnet ett måste.

Under förmiddagstimmar i förrgår i Pytagorion köpte för övrigt i en "ny" bok innehållande förslag om vandringsturer på bl.a. Samos. Har nu läst och den stimulerar!
Titel: Islands Walks - Samos, Patmos, northern Dodecanese. Se vidare - www.graf-editions.de

Anders
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT