Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-08-22, 12:44
Karin F Karin F är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 4
Standard Chania eller Rethymnon?

Vi är ett par som väljer mellan att åka till Chania eller Rethymnon andra veckan i september. Är stränderna lika bra på båda ställen och vilken av städerna skulle ni rekommendera om man gillar att flanera och äta gott på kvällarna?

Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-08-22, 12:54
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Funderar ni på självaste städerna Chania och Rethymnon, eller på de olika förstäderna till dessa städer? Stranden är i princip lika (det är ju samma kustremsa) men det varierar lite, ibland sand, ibland stenar. Jag har bott utanför båda dessa städer, Platanias vid Chania och Platanes vid Rethymnon.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-08-22, 12:58
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Citat:
Ursprungligen postat av Karin F
Vi är ett par som väljer mellan att åka till Chania eller Rethymnon andra veckan i september. Är stränderna lika bra på båda ställen och vilken av städerna skulle ni rekommendera om man gillar att flanera och äta gott på kvällarna?
Städerna är ganska lika ur de synpunkterna. I och i närheten av Rethymnon är det stenigt precis när man går ner i vattnet (utom närmast hamnen där de fyllt på med sand, fast där gillade jag inte att bada). I Chania med omgivningar är det enbart sand på större delen av standremsorna.

Jag skulle ha valt Rethymnon. Chania stad gillade jag inte.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-08-22, 13:23
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norrköping
Inlägg: 295
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Så svårt... Jag tycker så mycket om Chania. Men Rethymnon är också väldigt mysigt. Vad gäller bad så föredrar jag Chania på alla sätt. Rethymnon har en lång strand som sträcker sig längs med stan. Det är ju rätt skönt att ha nära till stranden, men jag tycker den ofta är allt för smutsig, med massa skräp både på stranden och i vattnet. I Chania stad finns en mindre strand, men annars finns det väldigt många fina stränder väster om stan, dit man lätt kan ta sig med buss eller kanske hyrmoppe.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-08-22, 13:33
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Ja, visst är det svårt att bestämma sig. Men jag säger som Wilda, Chania. Kanske. Lite mindre stad, lite mysigare. Inget fel i Rethymno, men ändå...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-08-22, 13:43
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Rethymnon kan jag ju inte säga är speciellt stenigt,visst har det hänt nångång på de16-17 ggr jag varit där,men det beror väldigt mycke på vilka vindar det har varit.Tycker även att de som har stränderna håller rent och snyggt.Har bara varit i Chania över dagen,men jag skulle ju välja Rethymnon.(åker ner på lördag)
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-08-22, 14:30
CamillaN CamillaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Har heller inte märk att det varit stenigt på stranden i Rethymno (fast jag badar oftast på stranden innanför pirerna i stan). Där är också närmare till stranden. Massa mysiga gränder o tavernor i gamla stan. Har varit 2 ggr i Chania och 8 - 10 ggr i Rethymno, skulle också välja Rethymno.

Senast redigerad av CamillaN den 2005-08-22 klockan 14:33.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-08-22, 14:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Felet med Rethymnon är väl att det är ganska hårt exploaterat med allt för mycket turistkrams annars så är väl staden helt ok. Gott om bra matställen i varje fall förr i tiden.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-08-22, 14:40
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Visst finns det turisttrams,men så är det ju desto större stad desto mer turisttrams.Det behöver man ju inte köpa. Massor med bra restauranger finns ju fortfarande.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-08-22, 14:42
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Citat:
Felet med Rethymnon är väl att det är ganska hårt exploaterat med allt för mycket turistkrams annars så är väl staden helt ok. Gott om bra matställen i varje fall förr i tiden.

Eva
Håller med Eva, en göteborgare jag pratade med för två veckor sedan då jag var i Rethymno uttryckte det som att det var "mammons marknad", kanske lite för många turistaffärer.

Men båda städerna är sköna...

Senast redigerad av Gita den 2005-08-22 klockan 14:42. Anledning: felstavning
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-08-22, 14:50
CamillaN CamillaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Sen i o med att det är en studentstad är det ju väldigt många "greker" där. Hittade (i somras) en "gata" i gamla stan med mest bara små meze ställen där det var proppat med greker. Även på dom flesta uteställen vi var på var det mera greker än turister... vilket ju är desto roligare.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-08-22, 15:04
Karin F Karin F är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 4
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Tack för alla svar! Det låter som att städerna är ungefär likvärdiga (eller kanske att Rethymnon är mer exploaterat?). Det vi främst funderar över är badvattnet/stränderna. Vi väljer mellan Agii Apostoli och Agia Marina väster om Chania och Rethymnon (hyfsat nära centrum).
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-08-22, 15:56
eldo eldo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Duved
Inlägg: 45
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Citat:
Ursprungligen postat av Karin F
Tack för alla svar! Det låter som att städerna är ungefär likvärdiga (eller kanske att Rethymnon är mer exploaterat?). Det vi främst funderar över är badvattnet/stränderna. Vi väljer mellan Agii Apostoli och Agia Marina väster om Chania och Rethymnon (hyfsat nära centrum).
Agii Apostoli!! där föddes min kärlek till Grekland det var -94. Fina stränder och närheten till Chania med sina mysiga restauranger och gränder. Nära till Elafonissi och Fallasarna dessutom så jag håller på Chania Rethymnon var mysigt men jag gillade inte stränderna där....

Eva-Lena
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-08-22, 16:24
Karin F Karin F är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 4
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Citat:
Ursprungligen postat av eldo
Agii Apostoli!! där föddes min kärlek till Grekland det var -94. Fina stränder och närheten till Chania med sina mysiga restauranger och gränder. Nära till Elafonissi och Fallasarna dessutom så jag håller på Chania Rethymnon var mysigt men jag gillade inte stränderna där....

Eva-Lena
På vilket sätt var stränderna i Rethymnon sämre?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-08-22, 16:30
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Jag skulle absolut välja Chania!
Det är en riktig grekisk stad med massor av sevärdheter.
Gamla stan är fantastiskt vacker och så mysig!
Vi var flera gånger i Chania när vi var på Kreta nu i juni och staden är mycket trevlig, med undantag för jobbiga inkastare vid hamnpromenaden.
Vi var även i Rethymno, men där var turismen så påtaglig, allt kändes så koncentrerat och man fick inte den riktiga myskänslan.
Hamnpromenaden var trång och kantad av stora matskyltar med bilder på alla maträtter samt inkastare som vi upplevde som ännu jobbigare än de i Chania.
Nej, Chania är mycket trevligare och vackrare (tyckte iallafall vi...)
Vad gäller stränder så badade vi inte vid Chania eller Rethymno.
Bästa stranden är Falassarna, som ligger på Kretas västkust.
Hyr bil och åk dit!

Mvh. Stina, 5 dagar kvar till take off!!!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-08-22, 17:43
eldo eldo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Duved
Inlägg: 45
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Citat:
Ursprungligen postat av Karin F
På vilket sätt var stränderna i Rethymnon sämre?
Nu är det länge sedan vi var där men det var smutsigt i vattnet, fick olja på oss vid flera tillfällen, höga vågor och ganska djupt på en gång där vi bodde i Platanes. Närmare stan provade vi inte, då vi tyckte att det var så fullpackat med solstolar.... Vi kanske hade otur på dom 14 dagarna vi var där, så det blev mest polbad och vi som älskar havet!

Eva-Lena
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-08-22, 18:22
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Hej Karin. Tror inte att ni blir besvikna på Chania. utifrån val : agia apostoli har flera vikar, de är vända åt något olika håll, vilket gör att det oftast går att bada där,det kan vara såna dagar då det är röd flagg vid Agia Marina/Kato Stalos, det är en fördel. om man vill snorkla är agia apostoli att föredra, finns inget att se vid Agia Marina.Kan också vara så att det är lugnare, vid agia Marina går en hårt trafikerad väg genom samhället, många hotell ligger nära vägen, nattsömn ... Men det är aldrig långt till havet, den stranden är lång och öppen mot havet, jätteskönt att bada där, men ganska djupt och strömmar ibland.
Agia apostoli ligger nedanför denna väg, är ju vägen in till Chania, hotellen belägna längst små gator.
Finns fler affärer, bagerier etc. i Agia Marina. Från bägge går det utmärkt att åka buss in till Chania. Sammanfattningsvis: det är en smaksak Trevlig resa
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-08-22, 20:29
Karin F Karin F är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 4
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Det låter onekligen som att Chania har vunnit duellen! Vi lutar åt Agii Apostoli och hotellet "Veronica" (Fritidsresor). Är det någon som har bott där?
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-08-22, 20:42
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Jag skulle ha valt Rethymnon. Chania stad gillade jag inte.
Vad var det du inte gillade med Chania?

Ruby - jobbig...
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-08-22, 20:50
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Vad var det du inte gillade med Chania?
Om Rethymnon är kommersialiserat så är Chania totalförstört!
Ingen annanstans i Grekland har jag mött så otrevliga och faktiskt SKRÄMMANDE inkastare som i det gamla hamnområdet där. Och nog säljer de krimskrams i Rethymnon, men där fanns även en hel del butiker med kvalitetsvaror. I Chania såg jag BARA skräp! Charmen är HELT BORTA i den stan.

Tja, detta är en kort sammanfattning av mina intryck. Jag förbehåller mig rätten att ha dem och respekterar utan problem att andra fått bättre känslor för staden
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT