Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-03-13, 19:53
Cattis Cattis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 7
Standard Boende i Agios Prokopios/nybörjare

Hej!
Vi är två familjer som ska iväg i Juli och båtluffa för första gången i våra liv.Vi hade tänkt oss att börja med Naxos . Nu är vi på jakt efter ett boende. Vi vill gardera oss att ha någonstans att sova när vi kommer fram på kvällen med barn och allt.
Har mailat runt lite och det verkar som 80 euro är ett standard pris. Jag undrar om någon har bott på ett pensionat som heter Red Lake och vart det ligger????? Där skulle jag kunna få ett pris på 55 euro/natt.
Skulle vara intressant att höra om det är ett OK hotell?
Är det något annat man ska tänka på så här första gången när man ger sig iväg . Hur mycket fickpengar ska man räkna med att ta med sig? (Dum fråga kanske???)
Cattis med Co
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-03-13, 20:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Boende i Agios Prokopios/nybörjare

Är det 80 euro per familj tycker jag att det är dyrt? Inga problem att hitta boende på plats oavsett när på dygnet ni kommer fram. Vanligtvis är det alltid billigare att inte förboka och på Naxos behöver ni inte göra det.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-03-13, 22:09
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Boende i Agios Prokopios/nybörjare

[quote=Cattis;79134] Hej!
Vi är två familjer... .. .när vi kommer fram på kvällen med barn och allt........och det verkar som 80 euro är ett standard pris.

Är det något annat man ska tänka på så här första gången när man ger sig iväg .


Hur många personer är ni i familjen? Är ni fem, då är det lite för högt pris för juli, ni får bra boende för den pengen. Är ni fyra eller färre, då är det absolut för dyrt tycker jag, min erfarenhet är att det är dyrare att förboka. Vilket ni absolut inte behöver på Naxos.

Något annat att tänka på före första båtluffen; Ta det som det kommer... detaljplanera inte.
// Helén
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-03-13, 22:58
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Boende i Agios Prokopios/nybörjare

Hej Cattis !
Vi bodde på Red Lake i slutet av juni år 2000.
Det är ett helt ok boende, rent och prydligt, men egentligen inte ett hotell. Om du som du säger är nybörjare ska du veta att den vanligaste boendeformen för ö-luffare är småpensionat och privatrum. Red Lake är ett typexempel, ägarinnan har byggt ett litet fint bygge med ca 10 rum på sina föräldrars mark. De till åren komna föräldrarna bodde då i ett "skjul" intill.
Vid detta tillfälle kom vi (2 vuxna och 2 barn) till Naxos från Koufinissi några dagar före midsommarafton. I hamnen blev vi uppraggade av ägarinnan till Red Lake med löfte om 4-bädds rum för 25 euro/natt. Väl framme visade det sig att detta gällde ett kyffe i källarplan. Efter förhandlande och lite "hot" att gå därifrån och leta annat boende i Prokopios fick vi ett riktigt fint rum med stor balkong och havsutsikt för 28 euro om jag minns rätt.
Stället ligger ca 5 minuters promenad från stranden och också lite utanför Ag.Prokopios "centrum", men om man klarar att gå lite så är det ett lugnt och bra läge.
Det här är några år sedan men jag är ganska övertygad om att 55 euro är alldeles för mycket, skulle tro att ni ska komma undan med 40-45 även om det är i slutet av juli (högsäsong) ni reser.
Precis som andra här svarat tycker jag att ni ska låta bli att förboka. Naxos hamn kryllar av rumsuthyrare som kommer att slåss om er även om ni anländer sent på kvällen. Fördelen är att ni då slipper fixa transport själva. Ni kommer säkert att få nått lika bra eller bättre än Red Lake och skulle ni inte vara nöjda så byt dagen efter.

Laero
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-03-14, 21:19
Cattis Cattis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 7
Standard Sv: Boende i Agios Prokopios/nybörjare

Hej igen!
Jätte tacksam för svaren och det känns lite lugnare nu (Hi, hi).
Jag tror att jag gör som ni rekomenderar att inte förboka alls utan att det ordnar sig när vi kommer fram. (Får väl ta och lugna hönsmamman inom mig ). Jag ska sätta mig ner och lusläsa alla bra tips som finns här och ser fram emot en rolig och skön semester. Läääääääängtar!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-03-15, 12:02
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Boende i Agios Prokopios/nybörjare

Hej igen Cattis !
Kom på ett litet tips till
När ni går i land på Naxos så kommer ni att uppleva det lite kaosartat. Om ni är 4 vuxna så kommer ni att ha minst en grek var på er som vill att ni ska bo på just deras superställe. (Naxos är något extremt, just när det gäller detta).
I det läget bör ni vara hyfsat pålästa om var nånstans ni vill bo.
Alltså om det är Ag.Prokopios/Agia Anna eller Naxos stad eller annat som gäller, klargör detta tydligt för rumsuthyrar-gänget så slipper ni hamna galet.
Vilket datum åker ni ?

Laero
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-03-15, 17:44
jonasw jonasw är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Knivsta
Inlägg: 65
Standard Sv: Boende i Agios Prokopios/nybörjare

Hej Cattis
Ta med några telefonnummer till hotell som ni tycker ser bra ut. Sen är det bara att ringa från båten och kolla om det finns plats och vilket pris som gäller för dagen. Det funkade perfekt för oss på Naxos. Bara att passera de anfallande rumsraggarna och leta reda på hotellets buss. Bodde 3 dar i Agios Prokopios 40 E/natt. Hittade sen en drömlägenhet som vi hyrde en vecka i Agia Anna 50 E/natt. Detta var från midsommar och framåt. Vi hade också kollat på nätet i förväg, det mesta låg runt 70-80E.
Ha det så trevligt. Jonas
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-03-16, 21:35
Cattis Cattis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 7
Standard Sv: Boende i Agios Prokopios/nybörjare

Hejsan igen!!

Tack igen alla goa!
Vi kommer att åka iväg den 9 juli och vara borta till den 27:e och som det ser ut så tar vi med lite telefonnummer på de hotell som vi tycker verkar OK (har inte pratat med den andra familjen, fniss, kanske ska göra det?!). Jag har faktiskt prutat på ett hotell och fått ner det till 68 E, så det går ju! och som det ser ut så behöver man kanske inte jobba ihäl sig för att få tag på boende.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-03-17, 09:33
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Boende i Agios Prokopios/nybörjare

Cattis,
Ha de så bra då, ni kommer att få det supermysigt ute på öarna.
Ska vinka till er, våra båtar möts nog när vi åker tillbaks in mot Aten den 9/7 troligen .
Skriv en liten rad här på forumet efter er resa och berätta hur det blev på Naxos.

Laero

Senast redigerad av laero den 2007-03-17 klockan 09:34. Anledning: dålig svenska
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-03-17, 17:30
Micke PH Micke PH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 3
Standard Sv: Boende i Agios Prokopios/nybörjare


Pröva med Hotel Agios Prokopios.

Vagelis verkar aldrig vara omöjlig och många goa referenser har han.

Senast redigerad av Kalimera den 2007-03-17 klockan 17:41. Anledning: Otillåten länk (se regler under FAQ)
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-03-17, 19:32
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Boende i Agios Prokopios/nybörjare

Ett alternativ kan även vara "Gabriel" just vid infarten till Ag Anna.

Åtta studios i hög kvalitet med 20 meter ned till stranden.

Bilder http://www.sendpix.com/albums/07031710/tvhvf3nkdw/

Arne
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-03-17, 20:04
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Boende i Agios Prokopios/nybörjare

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Ett alternativ kan även vara "Gabriel" just vid infarten till Ag Anna.

Åtta studios i hög kvalitet med 20 meter ned till stranden.

Bilder http://www.sendpix.com/albums/07031710/tvhvf3nkdw/

Arne
Ser ut som något för mig. Där vill jag bo om det blir ett besök på Naxos i sommar.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-03-17, 23:11
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Boende i Agios Prokopios/nybörjare

Hmm, om man pratar om att bo i en gatukorsning så är väl Gabriel ett ganska bra exempel på det. Vid ena gaveln och bakom huset går vägen mot Plaka och framför huset går vägen in till Agia Anna, vägen framför huset är väl ganska lugn men vägen mot Plaka är ganska trafikerad. Tyvärr är det ju också ett hus mellan Gabriel och havet numera vilket torde göra att det inte är havsutsikt från alla rum.
Ska tilläggas att vi aldrig bott på Gabriel, bara passerat utanför.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-03-18, 08:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Boende i Agios Prokopios/nybörjare

Du har säkert rätt att det är för mycket väg men havsutsikten lockar. Har också promenerat där men det är några år sedan. Antagligen kommer jag att som vanligt bo inne i stan och åka ut till stränderna på dagen. Troligen mer prisvärt. Gillar både Pension Sofi och Oniro där jag bott tidigare så finns det lediga rum hamnar jag nog där.

Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-03-18, 10:54
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Boende i Agios Prokopios/nybörjare

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Antagligen kommer jag att som vanligt bo inne i stan och åka ut till stränderna på dagen. Troligen mer prisvärt.
Eva
Vad härligt att inte alla vill bo ute vid stränderna, vad trångt det hade blivit Vi gör precis tvärt om, tycker att det är trevligare att vakna och somna vid stranden än inne i stan. Vi upplever dock vårt alternativ som mer prisvärt.
// Helén

Senast redigerad av Hellen den 2007-03-18 klockan 10:55. Anledning: Stavfel
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-03-18, 11:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Boende i Agios Prokopios/nybörjare

Kan nog tänka mig både och just på Naxos men vanligtvis bor jag gärna nära andra sevärdheter och går eller tar bussen till stränderna. I Naxos stad trivs jag ganska bra och reser man ensam kan det vara enklare och trevligare att ha nära till stans utbud.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-03-18, 11:22
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Boende i Agios Prokopios/nybörjare

Jag ville bara tala om för Cattis med Co att bägge varianterna funkar utmärkt.
Kommer själv i håg hur nervös jag var inför vår första ö-luffning, helt obefogad oro.
// Helén
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-03-21, 17:45
jesper86s avatar
jesper86 jesper86 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 33
Standard Sv: Boende i Agios Prokopios/nybörjare

Förra året kom vi ner till Athen under en helgdag 10 juni (tror det var pingst eller nått sånt).. När vi kom ner till Pirreus var nästan alla färjor fullbokade och paniken ökade.. Vi kom till sist med en Blue-star färja och en gammal grekisk gubbe som jobbade på ett biljettsäljande ställe sa att han skulle fixa rum på naxos. Efter han ringde sa han "Totaly crazy, No rooms".. Mina kompissar som skulle båtluffa för första gången blev livrädda men jag lugnade ner dem och sa att alla rum omöjligt kunde vara fulla på Naxps..

När vi kom fram var det precis som jag trodde, när vi steg av färjan stog rumsraggarna och väntade.. Vi fick ett fint boende i Agios Prokopios för 3 personer med pool för 35 euro/natt..
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-03-24, 20:00
Cattis Cattis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 7
Standard Sv: Boende i Agios Prokopios/nybörjare

Tack!
Det känns superduper skönt att höra från er andra om att det kommer att ordna sig. Är lugn nu! Ni kanske kan rekomendera något hotell eller pensionat?

/Cattis : )
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-03-24, 20:11
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Boende i Agios Prokopios/nybörjare

Det finnes ju andra alternativ också!!!

Fotis lilla taverna, därtill ha ju också Taverna Gorgona uthyrning till bra príser!!!

Arne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT