Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-03-24, 17:27
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Naxos Grekland
Inlägg: 149
Standard Vinter-Vår rapport från Naxos

Hej alla Naxosvänner.

Nu börjar våren äntligen komma igång här på Naxos. Det har varit ganska kallt (10 grader) de sista dagarna men idag känndes det verkligen som vår och temperaturen kröp upp till 16 grader.
Varje söndag så organiserar kommunen en promenad uppe i bergen, alla som vill följa med samlas vid staduim i Chora och sen tar en buss upp oss till bergen där vi går mellan 10-15 km på olika stigar. Det är mycket populärt och varje vecka är det minst 30 personer med. I söndags va vi upp till Apiranthos och gick därifrån ner mot Kaloxilos. Det var jättekallt uppe på toppen av berget med både hagel, regn och blåst men det blev varmare när vi kom ner i dalen. Och där växte prästkragar vackert mellan olivträden. Jag skickar med lite bilder.

I morgon har vi Greklands nationaldag med parerande skolbarn på Paralian.
Jag har bara sett två turister än så länge men lite fler kanske dyker upp till påsk.
Förberedelserna för sommaren har börjat lite smått men som vi vet så gillar ju grekerna att göra allt i sista minuten så mycket händer inte förns sista veckan i april...! Själv fösöker vi undvika den stressen och vara klara i god tid till sista april då vi öppnar restaurangen igen.
Hoppas många turister kommer i sommar, alla pratar om den ekonomiska krisen och om hur det kommer drabba Naxos. Men alla hotellägare jag har pratat med säger att dom har samma bokningar som förra året så det låter ju positivt.
Är det någon som har lite frågor om Naxos så hjälper jag gärna till om jag kan.
Vi ses i sommar!!
Lotta









Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-03-24, 17:30
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vinter-Vår rapport från Naxos

Härliga bilder. Måste vara en perfekt tid att vandra nu. Blommar mandelträden?

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-03-24, 17:42
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vinter-Vår rapport från Naxos

Åh så fina bilder! Det är just denna tid som det är som vackrast i Grekland....De tre senaste åren har vi varit i Grekland någon vecka i perioden febr-april. I år blir det inte så men väl en vecka på Cypern där det också är gudomligt vackert denna tid på året.
Tack för att Du visade oss detta!

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-03-24, 17:44
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Vinter-Vår rapport från Naxos

Den prästkragebilden skulle jag ha röstat på om den varit med i tävlingen
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-03-24, 18:40
Athinas avatar
Athina Athina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Landskrona
Inlägg: 163
Standard Sv: Vinter-Vår rapport från Naxos

Vilka bilder! Som jag längtar till sommaren då vi kommer igen. En fråga, sådana promenader, anordnas de bara på vinterhalvåret eller?
Mvh Christina
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-03-24, 19:42
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vinter-Vår rapport från Naxos

Fina bilder, Lotta!
Jag gillar också att traska i bergen, våra är lite kalare förstås, men utsikten uppifrån är värd mödan att gå upp. Här , där jag bor, anordnas turerna av DAOK, kommunens indrottsförening, och det är alltid minst två ledare med. Hittills har det bara varit en episod som oroade, när en kvinna i olämpliga skor och helt otränad blev väl så trött, och ingen har vrickat fötterna heller än så länge. I mitten av maj blir det för varmt och ganska olämpligt att gå upp i kala berg utan skugga, men jag kan tänka mig att på andra platser det kan vara fint att gå även på sommaren.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-03-24, 20:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Vinter-Vår rapport från Naxos

Härliga bilder Lotta. Tack för att du delar med dig!

Ännu ett bevis på att Naxos har allt!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-03-24, 21:26
kohlanta kohlanta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 1
Standard Sv: Vinter-Vår rapport från Naxos

Hej Lotta,
Underbara bilder! Åh vad vi längtar!
Undrar om du kunde svara på några frågor???
Vi åker till Naxos 23/6-29/6 och har fått pris på Naxos Kalimera i Agia Anna en 3 bäddsstudio för 50 Euro samt 1 4 bädslägenhet för 60 Euro inkl. frukost.
Vi är 2 familjer som åker tillsammans och undrar om detta är ett bra pris,
samt om det väldigt långt att gå till stranden? Vi vill gärna ha pool. Har även fått pris på Summer Dreams också i Agia Anna men väldigt nära stranden där ligger priset på 50 resp. 65 utan frukost. Vet att man egentligen inte behöver förboka men det är ju lite svårare antar jag om man har lite krav som pool och så. Kan tänka oss att bo lite lungnare men kanske Kalimera är lite för långt från själva centrum. Har du några bra förslag på boende annars i Agios Prokopios eller Agia Anna?
Hälsningar Susanne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-03-24, 23:33
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 249
Standard Sv: Vinter-Vår rapport från Naxos

Åh, vilka underbara bilder!!

Lyckliga du som bor på Naxos!! Vilka härliga vandringar

Marie
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-03-25, 02:02
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Vinter-Vår rapport från Naxos

Åh, vilka härliga bilder! Nu längtar jag till Naxos!
Naxos berg är fantastiska!

//Stina
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-03-25, 10:09
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Vinter-Vår rapport från Naxos

Vilka härliga bilder..
Jag får nöja mig med att traska runt i min hemmaskog.. utanför Norrköping. Men det är inte så dumt det heller...

//Monica S
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-03-25, 12:15
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Vinter-Vår rapport från Naxos

Underbara bilder! Prästkragefotot var riktigt fint!
Passar på att fråga dig som är åretruntare på Naxos: finns det rumsraggare redan i slutet av april? Jag anländer med färja från Aten sent den 22:a april. Funderar på hur jag ska hitta boende då jag är tveksam till att det kommer vara någon i hamnen så tidigt på säsongen. Tilläggas bör kanske att jag stannar till slutet av oktober, så ett varaktigt boende är att föredra så jag slipper flytta runt hela tiden. Vet du något bra och billigt i Chora?
Veronica
http://www.kalimera.se/grekland/till...tor/eniac.html
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-03-25, 17:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Vinter-Vår rapport från Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC Visa inlägg
Jag anländer med färja från Aten sent den 22:a april. Funderar på hur jag ska hitta boende då jag är tveksam till att det kommer vara någon i hamnen så tidigt på säsongen.
Panos på Pension Sofi står i princip alltid i hamnen när båten från Aten kommer. Även i april. De har öppet året om. Element finns på rummen. Men där kan du inte bo "permanent", men i alla fall tills du hittar något annat.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-03-25, 18:09
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Vinter-Vår rapport från Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Panos på Pension Sofi står i princip alltid i hamnen när båten från Aten kommer.
Vad bra, då har jag nånstans att krascha de första nätterna i alla fall innan jag letar vidare!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-03-25, 20:34
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Naxos Grekland
Inlägg: 149
Standard Sv: Vinter-Vår rapport från Naxos

Hej!
Tack för alla positiva utrop!
Kom hit och vandra ni också, på söndag ska vi ner mot Astipapi.....

Lite svar på frågor.
Susanne: Jag har aldrig varit förbi Naxos Kalimera men dom hade en jätte fin hemsida.... Om det ligger 400 m från stranden så är det väl inte för långt och utsikten är ju jättefin. Men om ni har små barn kanske det är långt att gå på kvällen... Priset tycker jag låter bra. Det är vad det kostar.

Christina: Promenaderna går bara på vinterhalvåret, vid mitten av maj slutar dom för att det blir för varm. Men dom i april är bäst, hav av blommor!

Eva; Mandelträden har nästan börjat blomma...

Veronica: Vi har precis varit runt och letat sommarrum till vår personal så vi vet att det finns lite att välja på. Säsongs rummetn är inte lika fina som hotellrum och ligger för det mesta i källarplan. Priset för ett rum med dubbelsäng, badrum och pentry ligger på ungefär 300 euro i månaden. Man hittar dom på det gula enokiasete (uthyres) lapparna som sitter uppe i affärer.
Du kan lätt hitta ett tillfälligt hotellrum när du kommer ner (boka något över nätet för att vara säkra på att dom har öppet, Pension Sofi är bra)och sen är det bara att fråga runt och springa runt o kolla. Det är bra att du kommer så tidigt för det bästa rummen går fort till alla säsongsarbetare. Ska du jobba här i sommar?

Hoppas alla fick svar på sina frågor.
MVH
Lotta
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-03-25, 20:41
MariellM MariellM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 32
Standard Sv: Vinter-Vår rapport från Naxos

Tycker det låter underbart med promenaderna!
Jag och min sambo åker ner den 29 april och vill gärna vara med om det är något som arrangeras den 3 maj! Är det möjligt?

Måste man föranmäla sig någonstans?
Hur mycket betalar man för bussresan?
Vad i klädväg ska man tänka på?

Hälsn. Mariell & Stefan

ps, vi var första gången på Naxos (och i Grekland över huvud taget) förra året samma tid ungefär. Vi hann inte med någon vandring då eftersom vi bara var där i fyra dagar... men jag vet inte om vi hade vågat heller, nybörjare som vi är, men en sån här "ledd" vandring låter TOPPEN!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-03-26, 13:01
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Naxos Grekland
Inlägg: 149
Standard Sv: Vinter-Vår rapport från Naxos

Hej
Informationen om veckans promenad brukar sättas upp i kommunhuset på torsdagen innan. Så gå in den 30 och fråga om och var nästa promenad är och vilken tid (det brukar vara kl 10 men kolla). Allt är på grekiska men hon i receptionen kan nog hjälpa till. Man behöver inte föranmäla sej. Det kostar 5 euro per person som samlas ihop i bussen på vägen hem. Det är många stora tanter med så tempot är ganska lugnt, är ni normaltränade så är det inget problem. Ni behöver bra skor och solskydd, hatt etc. Plus vatten. Ta en stor flaska var, det är varmt i bergen. Sen är det bara att hänga på, guiden Manolis pratar bara grekiska men det är alltid någon som kan översätta.
Vi öppnar den sista april så kom in och berätta hur det går, vi kanske följer med.
MVH
Lotta
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-03-26, 14:11
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Vinter-Vår rapport från Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av NaxosLotta Visa inlägg
Priset för ett rum med dubbelsäng, badrum och pentry ligger på ungefär 300 euro i månaden.
Det var det jag hade räknat med, 300€/mån. Ska ju bara sova där, resten av tiden tillbringar man ju på jobbet eller på stranden

Citat:
Ursprungligen postat av NaxosLotta Visa inlägg
Ska du jobba här i sommar?
Ja, det var tanken! Har inte hittat något jobb ännu, men jag får väl gå runt och knacka dörr när jag kommer fram. Hittar jag inget jobb, måste jag åka hem igen Det får INTE hända, nu när jag äntligen lyckats hitta andrahandhyrare av lägenheten och kattvakt i 7 månader.
Det har varit många sömnlösa nätter pga detta.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-03-26, 14:18
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vinter-Vår rapport från Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC Visa inlägg
Har inte hittat något jobb ännu, men jag får väl gå runt och knacka dörr när jag kommer fram. Hittar jag inget jobb, måste jag åka hem igen Det får INTE hända, nu när jag äntligen lyckats hitta andrahandhyrare av lägenheten och kattvakt i 7 månader.
Det har varit många sömnlösa nätter pga detta.
Klart du får jobb. Precis rätt ålder ung men inte för ung och svenskar är väldigt populära som arbetskraft i Grekland. Ordentliga, pratar perfekt engelska och kanske även fler språk. Håller tummarna för dig.

Eva
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-03-26, 14:27
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Vinter-Vår rapport från Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Klart du får jobb. Precis rätt ålder ung men inte för ung och svenskar är väldigt populära som arbetskraft i Grekland. Ordentliga, pratar perfekt engelska och kanske även fler språk. Håller tummarna för dig. Eva
Tack! Åh, vad glad jag blir av så snälla ord! Jag pratar flytande engelska, lite tyska samt förstår holländska, så språket är inga problem. Grekiskan går det väl sådär med långsamt, långsamt... Jag har skickat ansökningar till lite olika ställen men inte fått något svar.
Och DÄR spårade tråden ur...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT