Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kythera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-05-27, 21:14
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 424
Standard Kythira "live"

Efter en lang rejsedag mest på grund af lang ventetid ankom jeg i går aftes endelig her til Kythira. Kythira har været på min "liste" i mange år. Ja faktisk helt tilbage til barndommen og længe før, jeg vidste hvilket fantastisk ferieland Grækenland er. Da jeg var barn viste dansk tv nemlig en serie ( engelsk tror jeg), der hed "Børnene fra Kythira" som så vidt jeg husker var en slags detektivserie. Den gjorde dengang et stort indtryk på mig, og jeg lovede mig selv, at Kythira var et sted jeg ville besøge, når jeg blev voksen.

Nå, men endelig er jeg her, og allerede den meget flotte køretur fra lufthavnen virkede meget lovende. Her er meget grønnere, end jeg havde forestillet mig, hvilket jo nok også betyder, at det regner mere her end så mange andre steder.
Jeg har valgt at bo i Kapsali på sydkysten, og jeg har den flotteste udsigt over bugten fra mit værelse.

Kapsali er en lille by, hvor der er 1 1/2 supermarked, et par caféer og 4-6 taverner plus måske noget, der ser ud til at skulle åbne senere og måske viser sig at være en souvenierbutik.

Her er lige nu kun ganske få turister, hvis man lige ser bort fra en mindre flok amatørmusikere på seminar fra England (klassisk musik). De fleste turister bor i Agia Pelagia oppe nordpå, hvor der blandt andet kommer både danske (fra Billund lufthavn) og hollandske gæster.

Vejret er fint 22-23 grader og det blæser lystigt.

Jeg har været på Chalkos-stranden (sten) et par timer i dag. Herligt! Der var kun et græsk par foruden mig (meget tilfældigt var det mine nuværende naboer). Det er tvivlsomt om jeg kommer ud at bade, for vandet er ikke ligefrem tempereret!

Resten af dagen har jeg kørt rundt og nydt den flotte natur og har været gennem en del små næsten mennesketomme landsbyer.

Eftermiddagen afsluttedes på bedste vis med te og chokolatina på strandvejen her i Kapsali.

Hilsen
Susie

P.S. Jeg kan ikke love, at jeg får skrevet mere undervejs. Jeg har WiFi, hvor jeg bor nu men ved ikke, hvor længe jeg bliver, og desuden har jeg ikke PC med men skriver på min telefon!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-05-27, 21:20
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Kythira "live"

Låter ju alldeles underbart där du är nu..lugnt och skönt!!...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-05-27, 21:40
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Kythira "live"

Hej !
Vårt underbara Kapsali ! Spana i Kapsaliviken så kanske ni får se havssköldpadda " CaretaCareta " . Det finns tre stycken som håller till där !
Tom
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-05-27, 21:54
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Kythira "live"

Citat:
Ursprungligen postat av Susie Visa inlägg
Kythira har været på min "liste" i mange år.
Samma här! Inte vet jag varför, men det är något speciellt lockande med den ön. Ändå vet jag inte särskilt mycket om Kythira.

Någon gång ska jag i alla fall ta mig dit.

Berätta gärna mer, om du kan Susie!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-05-27, 22:05
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Kythira "live"

Hej Alla

Min favvoö!


//PA
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-05-28, 09:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Kythira "live"

Kul att du kom till Kythera efter så många år! Även jag har länge haft en längtan att resa till Kythera. Det efter att jag såg filmen "Resan till Kythera” av Theo Angelopoulos. Men än så länge är det bara en dröm.

DN hade ett stort reportage om Kythera i söndags. Det finns att läsa på www.dagensnyheter.se om man är prenumerant. Rubriken är: Kythera har allt grekiska öar kan erbjuda – utom turister.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-05-28, 11:31
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Kythira "live"

Hej alla

För er som vill bli lite mer sugna på Kythira.

Mitt resebrev från 2008

http://www.kalimera.nu/resebrev/2008/grekland_pa.html


//PA
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-05-28, 12:34
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Kythira "live"

Jeg har også Kythira-lengsel
- etter en l i t e n smak av øya i april 2003, v a k k e r t, har vi ikke kommet oss tilbake, dessverre!
I 2003 ferierte vi i Mani på Peloponnes og tok bilen over fra Neapoli og bodde i Chora 2 netter.
Det var gresk påske, var på Kythira bl.a Langfredag, deltok i prosesjonen, det var spesielt fint der
Turismen var ikke i gang, holdt på å måtte sove i bilen, "ingen" hadde åpnet for sesongen, har aldri vært s å glad for å få et (dårlig) rom

Siden vi kombinerer Peloponnes med Kreta i høst, skal ta båt fra Gythio - Kissamos, så ligger jo Kythira der midt i mellom, med båtanløp!
Men siden jeg har lest i forumet her at sesongen er over allerede midt i september, har vi (foreløpig) slått fra oss å besøke Kythira sent i oktober

Ha en fortsatt herlig ferie, Susie
Vi likte også Kapsali veldig godt, og utsikten fra Chora og n e d dit er bare fantastisk
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-05-28, 13:36
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Kythira "live"

Vi kan äntligen åka från Kalamata till Kythira i sommar så det blir resa dit samt till den underbara Elafonisos
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-05-28, 13:38
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Kythira "live"

Vi gjorde vår resa till Kythira den 18-22 september 2011. Resultatet blev ett resebrev http://kalimera.se/resebrev/2011/resa_kythera.html
Vi uppskattade den lilla ön./Ylva och Jannis
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-05-28, 17:22
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 424
Standard Sv: Kythira "live"

Tom: tak for tips. Jeg har desværre ikke (endnu) set nogen havskildpadder.

Sunny 12: du har ret. Det et lugnt och skönt.

Titti: du kan godt sætte gang i planlægningen ;-)

PA: jeg forstår, hvorfor det er din favoritø, selvom jeg bare har 2 dage at basere min indforståelse på ;-)

Janne: drømme kan gå i opfyldelse ;-)

Kari: måske I kommer her tibage en anden gang igen.

Anneli 56: god tur - også til Elafonisos, som er på min "liste".

PA & Ylva A: tak for link til jeres fine og informative rejsebreve.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-05-28, 17:23
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 424
Standard Sv: Kythira "live"

Dag 2.

I dag har det været gråt, meget blæsende og køligt. Ikke vejr til noget strandbesøg overhovedet.

Til gengæld ok vejr til en tur til blandt andet Mylopotamos og en lille vandring ned til først det fine vandfald og videre gennem frodig natur med følgeskab af guldsmede og sommerfugle og med lyden af fuglesang og det rislende vand, der strømmer fra vandfaldet ned gennem dalen, ned til den gamle restaurerede vandmølle, hvor ejeren tilfældigvis var til stede og gerne låste op og viste frem. Videre gik det ned langs strømmen forbi adskillige ruiner af flere gamle møller. Jeg havde læst, at den sidste del af stien ville være vanskelig at passere, og at man ville have brug for tov for at forcere klipperne. Det havde jeg ikke lyst til at udfordre mig selv med, hvorfor jeg vendte om og fulgte samme flotte sti tilbage til Mylopotamos. En anbefalelsesværdig lille vandring.

Herefter kørte jeg lidt længere vestpå ud til Kato Chora med den gamle byzantinske borg og de seks kirker smukt beliggende i kuperet terræn med udsigt mod havet. Jeg forsøgte også at finde et lille kapel, der er bygget ind i bjerget, og som man kan se fra Kato Chora. Det lykkedes desværre ikke at finde vej til det, og efter mødet med en slange, gav jeg op! Slangen, har jeg senere fået oplyst, er som reste af Kythiras slanger, ikke farlig.

Noget af eftermiddagen har jeg brugt i de små hyggelige gader i en næste øde Chora. Sikkert på grund af det dårlige vejr.

Jeg forsøgte også, om jeg kunne finde vej til den strand, som man kan se her fra Kapsali, og som ligger på den modsatte side af bugten under den gamle kirke, der ligger oppe på toppen af bakken. Det lykkedes, og netop kirken er, naturligvis vil jeg næsten sige, udgangspunktet for stien ned. Efter at have gået det første stykke ned af skrænten fra kirken, får man en bonusoplevelse, idet der ligger et lille grottekapel. Derefter går man over gårdspladsen og omkring et forladt hus, og så giver resten sig selv - ned ad bjerget. Jeg håber, det bliver strandvejr en af de kommende dage, for denne fine strand er efter min mening Kapsalis bedste.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-05-28, 18:20
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Kythira "live"

Det lyder som en god tur - indtil nu da. Hvor herligt du orker at fortælle. Tak for det! Ha' det bra
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-05-28, 19:10
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Kythira "live"

Citat:
Ursprungligen postat av Mette Visa inlägg

Det lyder som en god tur...
Jeg siger præcis det samme. Og tak fordi du vil dele.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-05-28, 19:34
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kythira "live"

Visst har man "önskeöar" kvar förutom de man alltid återvänder till.
Kythera har stått på önskelista länge, liksom Skyros, Samothrake och och Leros. Men att komma till dessa på samma semester är ju knepigt.
Eftersom vi gillar Peloponessos så ligger ju Kythera bäst till .......men när det sen kommer till "bokaknappen" så blir det ju oftast Tinos i alla fall...Ack ja!
Skriv gärna ett resebrev efter hemkomsten Susie.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-05-28, 20:53
Ankan Ankan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 457
Standard Sv: Kythira "live"

Härligt att du äntligen kom till Kythira! min favoritö sedan många år tillbaka. Nu har jag nedräkning...15 juni bär det av.
Hoppas du får en underbar tid på ön.
Anki
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-05-29, 10:42
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Kythira "live"

Jätteintressanta rapporter, Susie! Vi ska, för första gången, dit i höst (första fem dygnen bokade i Kapsali, Aronis apartments, sen får vi se) och suger i oss all information man kan få. Stort tack!

Senast redigerad av Charleston den 2013-05-29 klockan 10:57.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-05-29, 15:13
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 424
Standard Sv: Kythira "live"

Mette: alt godt til dig også og god ferie samt ikke mindst til lykke med dagen :-)

larvih: tak :-)

Lissi: selvom jeg mange og ikke bare en favoritø, kan jeg godt følge dig i, at det kan være et dilemma at skulle vælge andet end favoritten ;-)

Ankan: god tur den 15. juni :-)

Charleston: på Aronis får du det godt og Kapsalis flotteste udsigt. Studios 11, 12 og den store 21 har den bedste udsigt. Jeg startede også med at booke 5 døgn. Mon det holder? Jeg tror ikke der ;-)
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-05-29, 15:14
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 424
Standard Sv: Kythira "live"

Dag 3.

Nothing to report. Det må blive dagens tema.

I aftes tog blæsten ordentligt til, og det føltes som huset rystede. Naboens parasol har vist også danset zorba på deres altan! Der var natten igennem en susen, klapren og banken, som gjorde det lidt svært at sove.

I morges vågnede jeg så til lidt mindre blæst men en sort og nedbørstruende himmel. Trods udsigterne pakkede jeg rygsækken til dagens udflugt, men efter at have tanket benzin i Livadi, bestemte jeg mig om. Det var koldt at køre, og det småregnede lidt. Ifølge vejrudsigten skulle det klare op senere. Det gjorde det bare ikke, og vejrkortet viser, at Kythira og Sydpeloponnes er de eneste steder i Grækenland, der dårligt vejr i dag. Godt for alle jer, der holder ferie andre steder :-)

Dagen har jeg i stedet brugt på, trods den sorte himmel, at nyde udsigten over Kapsali fra min altan, på læsning og på små gåture rundt i nærområdet. Blandt andet gik jeg til den lille kirke og klostret, der hænger på bjergvæggen over byen. Desværre var der lukket, som næsten alle kirker, jeg har stopper ved, også har været det. Det er tilsyneladende kun de bittesmå kapeller, der står åbne.

En meget iøjenfaldende og positiv ting her på Kythira er, at her er så rent :-) En enkelt udtjent bil, har der dog været her og der - naturligvis, fristes man næsten til at sige! Men Ingen steder har jeg set papir, plasticflasker og andet affald ligge og flyde :-)
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-05-29, 15:44
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Kythira "live"

Hej !
Nyckel till Kapellet/Kyrkan kan du låna hos Yiannis Avgerinos i Kapsali. Gå nedför backen , efter ca: 100m ligger Avgerinos Rooms.
Hälsa från Tom
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT