Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-10-17, 12:14
Mindi Mindi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 61
Standard Hemma från THASSOS

Nu är vi hemma igen efter vår härliga vecka på THASSOS: Ja dagarna går ju så fort så vi har tom varit hemma dryga veckan nu. Det blev ett lite annorlunda slut på resan men å andra sidan så blev det också ett litet minne.

När vi skulle åka hem från Thassos förra söndagen så vaknade vi den morgonen av ett riktigt busväder. Blåst, regn och strömmen gick flera ggr. När vi kom till hamnen på tidiga morgonen så var hamnen STÄNGD! Det var storm och det var otäcka vågor ute på havet!

Så då började vår långa väntan på att få åka hem... Klockan 12 när planet hem till Sverige lyfte var vi resenärer fortfarande kvar på THASSOS. Det fanns en större båt som kunde gå vid hårt väder men den var "naturligtvis" på service. Efter många bud hit och dit åkte Apollos resenärer över till fastlandet runt halv 10 på kvällen. Jag tror att Air Tours resenärer fick stanna kvar och till dagen därpå. Vi fick övernatta på ett litet schabbigt hotell mitt i den mysiga storstaden KAVALA. Och först runt midnatt (efter FYRTIO timmars väntan) natten därpå lyfte vårat plan hem till Sverige.

Det var jätte lugnt på ön men å andra sidan var vi så gott som de sista gästerna också. På vårat hotell NAMA bodde vi de sista nätterna helt ensamma. Erics poolbar var stängd och 90% utav alla hotell, restauranger mm var igenbommade. Tur vi gillar lugnet!!!

Många söta katter, hemskt mycket getingar ( båda våra barn blev stuckna!!!), fina varma dagar ( men kalla kvällar och nätter!), god mat osv.

Jag tog förståss en hel massa bilder men jag vet inte om jag får lägga in en länk här... tror inte det???
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-10-17, 17:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Hemma från THASSOS

Citat:
Ursprungligen postat av Mindi Visa inlägg
Jag tog förståss en hel massa bilder men jag vet inte om jag får lägga in en länk här... tror inte det???
Visst får du länka till dina bilder Mindi! Länka på du.

Välkomna hem!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-10-22, 12:02
Mindi Mindi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 61
Standard Sv: Hemma från THASSOS

Kommer här:
http://www.mindi.se/thassos1.html

Kramis
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-10-22, 12:40
LN LN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Asarum
Inlägg: 310
Standard Sv: Hemma från THASSOS

Vilka fina bilder!!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-10-22, 13:03
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hemma från THASSOS

Å, vilken kavalkad av fina bilder! Det är lite kul att se vad folk fotograferar, sånt som vi fastboende har vant oss vid och knappast noterar längre, som de vackra dörrarna och foton på dagliga livet. Mycket finare än något vykort jag sett!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-10-22, 13:24
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hemma från THASSOS

Helt underbara bilder.....Thassos har verkligen fått en "skjuts" här på Kalimera i sommar.. Man blir sugen, men jag är lite allergisk mot mygg -och framför allt getingstick så jag vågar inte riktigt åka dit fast jag är nyfiken på ön....
Hoppas Du sparat tävlingsbilder!!

Lissi -som åker ÄNNU senare
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-10-23, 06:29
Mindi Mindi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 61
Standard Sv: Hemma från THASSOS

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Helt underbara bilder.....Thassos har verkligen fått en "skjuts" här på Kalimera i sommar.. Man blir sugen, men jag är lite allergisk mot mygg -och framför allt getingstick så jag vågar inte riktigt åka dit fast jag är nyfiken på ön....
Hoppas Du sparat tävlingsbilder!!

Lissi -som åker ÄNNU senare
När ska ni åka? Vi gillar ju lugnet och vi var inställda på att det skulle vara lugnt. NU när man har hämtat sig från förseningen så längtar vi tillbaka jätte mycket och det känns som att vi har mycket kvar utav THASSOS att se. Vi hade ju planerat att hyra bil en dag men så hade vi ju lagt ur kökrkorten här hemma för att inte tappa bort dem någonstanns...tss. Tävling har jag missat? Här på Kalimera?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-10-23, 06:30
Mindi Mindi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 61
Standard Sv: Hemma från THASSOS

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Å, vilken kavalkad av fina bilder! Det är lite kul att se vad folk fotograferar, sånt som vi fastboende har vant oss vid och knappast noterar längre, som de vackra dörrarna och foton på dagliga livet. Mycket finare än något vykort jag sett!
Tack snälla du för dina ord!!! Jag kände mest att jag bara fotograferade katter och badbilder... hi-hi... men det var kanske inte så ändå!!!

Ha det gottis!!!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-10-23, 06:37
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hemma från THASSOS

Citat:
Ursprungligen postat av Mindi Visa inlägg
Tävling har jag missat? Här på Kalimera?
Läs på första sidan om fototävlingen!

Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-10-23, 09:51
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Hemma från THASSOS

Hej!
Jag tyckte att den första bilden på ett ställe som var igenbommat var lite talande. Det hette Nemesis och det är namnet för gudarnas hämnd på människor när vi har fått hybris.
Jag tänkte på att ni blåste inne på ön och att gudarna hämnas för något vi gjort. De kanske ville ha lite lugn och ro efter en stressig säsong.

Härliga bilder!

/Ofelia
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-10-23, 13:03
Mindi Mindi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 61
Standard Sv: Hemma från THASSOS

Citat:
Ursprungligen postat av ofelia Visa inlägg
Hej!
Jag tyckte att den första bilden på ett ställe som var igenbommat var lite talande. Det hette Nemesis och det är namnet för gudarnas hämnd på människor när vi har fått hybris.
Jag tänkte på att ni blåste inne på ön och att gudarna hämnas för något vi gjort. De kanske ville ha lite lugn och ro efter en stressig säsong.

Härliga bilder!

/Ofelia
Ojdå det visste jag inte att det betydde? Just ett passande namn på ett hotell! Mitt öga fångade det för att det var så igenbommat och att tom skylten hängde lite på sne.... att hotellet var var trött och behövde en liten pause.

Ha det gott!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-10-25, 20:00
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Hemma från THASSOS

Kul med ett resebrev som låter bilderna tala för sig själva! Annars kan det nästan bli för långa och ingående texter, så man inte orkar fullfölja läsningen.Var själv på Thassos i somras, så det var fint att se Golden Beach i höstljus också!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-10-26, 16:17
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro län
Inlägg: 444
Standard Sv: Hemma från THASSOS

Tack Mindi det var trevligt att se lite resebilder. Mvh Ann
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-10-26, 19:47
linnea22 linnea22 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Inlägg: 8
Standard Sv: Hemma från THASSOS

Hej! Vilka fina bilder, nu längtar jag ännu mera.

Vet ni hur det är med getingar i Augusti?
Jag gillar inte katter..Livrädd för dem
Ska vi boka om till en annan ö?

Kramiz
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-10-27, 08:12
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hemma från THASSOS

Snälla Linnea22 ! Det existerar nog ingen plats i Grekland som inte har viltspringande katter...inte finns det nåt att vara rädd för såvitt man inte är svårt allergisk.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-10-27, 22:52
Rolles Rolles är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 5
Standard Sv: Hemma från THASSOS

Tack för dina fina bilder, sitter just nu och planerar nästa resa som troligtvis blir thassos i försommarskrud. 27 maj -09 är första datum med avresa från Kastrup. Thassos är en mycket trevlig ö, vacker, och prisvärd jämfört med andra öar i Grekland. Reste hem 10/9 i år, efter 14 dgr med underbart väder.
Var lite bekymrad över alla historier om getingar, såg knappt några, men däremot gott om bi. Dessa var fredliga, hade fullt upp med att samla in nektar, och brydde sig inte om oss. Bodde på hotel Crissa i utkanten av stan.
Hösthälsningar, Rolle
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-03-05, 20:40
Maria26 Maria26 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Inlägg: 30
Standard Sv: Hemma från THASSOS

Vilka fina bilder från Thassos, du är en bra fotograf
Och sen kan jag förstå varför ni döpte katten till Sötnos!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-03-15, 07:54
Mindi Mindi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 61
Standard Sv: Hemma från THASSOS

Citat:
Ursprungligen postat av Maria26 Visa inlägg
Vilka fina bilder från Thassos, du är en bra fotograf
Och sen kan jag förstå varför ni döpte katten till Sötnos!
Tack.
Vi tänker fortfarande på Sötnos!!!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-03-15, 12:41
olivs avatar
oliv oliv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 33
Standard Sv: Hemma från THASSOS

Vad roligt att se dina bilder. Vi var där i maj-08 och första veckan hade vi samma känsla av lugn eftersom turistsäsongne inte riktigt börjat. Men andra veckan...wow då drog det igång så vi fick verklgien uppleva skillnaden.
Sedan undrar jag ang dina sista rader efter fotografierna, påverkades ni av att inte ha tagit reseförsäkring. Jag har aldrig tagit någon förutom den via hemförsäkr som ingår.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-03-15, 13:05
Mindi Mindi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 61
Standard Sv: Hemma från THASSOS

Citat:
Ursprungligen postat av oliv Visa inlägg
Sedan undrar jag ang dina sista rader efter fotografierna, påverkades ni av att inte ha tagit reseförsäkring. Jag har aldrig tagit någon förutom den via hemförsäkr som ingår.
Detta var som sagt första gången som vi inte tog någon reseförsäkring genom resebolaget. Vi tog dock på våra barn men inte på mig och min sambo. "Alla" säger ju att det räcker med den man har genom hemförsäkringen... Och första gången som vi inte tog den extra försäkringen så händer då detta. Pust!

Två dygn försenade, bortfall för 4 arbetsdagar ( 2 dagar för oss var), utlägg för extra mat, telefon, parkering och allt sånt som det drar med sig.

Ringde till vårat försäkringsbolag när jag kom hem men den jag pratade med sa att det inte fanns något i hemförsäkringen som täckte sånna här förseningar!

Stor suck!!!

Då kontaktade jag Apollo och hörde mig för vad som gällde för våra barn då vi i alla fall hade tecknat försäkring på dem. MEN då gällde inte deras föräkring, den hade inte gällt alls eftersom vi vuxna inte hade teckat försäkring genom dem. Vi bokade resan genom internet och jag läste inte det finstilta att barnens försäkring gäller bara om "föräldrarna" också har det. Så surt det kändes för vi hade hela tiden trott att de var försäkrade utifall något skulle hände. Men mest märkligt är ju att vi hade betalat för en försäkring som inte finns!!! Det borde finnas en spärr vid bokningen att man inte ska kunna boka något som inte finns!?

I alla fall så ringde jag tillbaka till vårat försäkringsbolag dagen efter för att höra om det verkligen var så att hemförsäkringen inte täckte sånna här förseningar. Denna gång fick jag prata med en jätte gullig dam som kunde sin sak och SJÄLVKLART fanns det något i försäkringen som täckte det. Så efter 2 dagar hade vi fått 4000:- som lite "plåster på såret".

Och efter ytterligare en vecka eller så dimper det helt oväntat ned 1200:- från APOLLO.

Första dagen vi var försenade så blev vi ju bjudna på middag och sen övernattningen på hotellet. Dagen därpå fick vi frukost men sen sa Apollo att vi fick klara oss själva och att de inte hade några skyldigheter att betala maten osv. MEN det var väl där det var fel för dessa 300:- var vad jag förstod för maten som vi alla resenärer fick betala själva sista dagen.

Vilken ersättning vi hade fått om vi hade tagit den extra reseförsäkringen vet jag ju inte. Men vi är ändå nöjda med dessa pengar och själva resan var ju inte "dyr".
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT