Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-04-24, 18:26
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 653
Standard Sugrör avskaffas i Grekland

Äntligen har man bestämt sig för att göra sig av med de förhatliga sugrören i Grekland. Totalt onödig produkt som bara ställer till elände, då sköldpaddor och andra marina varelser får dem i sig.

Barn får hitta på annat sätt att dricka på och för Frappén kan säkert bilogiska alternativ fixas. Vad sägs om ett vasstrå?

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-04-24, 18:51
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Sugrör avskaffas i Grekland

Eller rörsocker
/ Kajja
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-04-24, 19:04
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Sugrör avskaffas i Grekland

Hehe låter bra det där tycker jag håller med, så onödig produkt,
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-04-24, 21:35
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Sugrör avskaffas i Grekland

Hallå! Bara en ödmjuk fråga! Absolut inget ironiskt, Men på vilket sätt är sugrör ett så väldigt prioriterat problem? Jag trodde att det mesta skit som man väljer att hiva ut i havet är illa! Plastkassar, plastpåsar, plastmuggar ...... o s v! Det mesta av detta är illa, mycket illa! Men min fråga är, ...... vad är det som gör att plasten, eller pappret elller whatever man gör sugrör av, är det som gör att just sugrör gör att det går åt skogen () med miljön?

Masse, okunnig men nyfiken
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-04-24, 22:11
Didi-san Didi-san är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 135
Standard Sv: Sugrör avskaffas i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Äntligen har man bestämt sig för att göra sig av med de förhatliga sugrören i Grekland. Totalt onödig produkt som bara ställer till elände, då sköldpaddor och andra marina varelser får dem i sig.

Barn får hitta på annat sätt att dricka på och för Frappén kan säkert bilogiska alternativ fixas. Vad sägs om ett vasstrå?

/Netwolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-04-24, 23:21
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 653
Standard Sv: Sugrör avskaffas i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Hallå! Bara en ödmjuk fråga! Absolut inget ironiskt, Men på vilket sätt är sugrör ett så väldigt prioriterat problem? Jag trodde att det mesta skit som man väljer att hiva ut i havet är illa! Plastkassar, plastpåsar, plastmuggar ...... o s v! Det mesta av detta är illa, mycket illa! Men min fråga är, ...... vad är det som gör att plasten, eller pappret elller whatever man gör sugrör av, är det som gör att just sugrör gör att det går åt skogen () med miljön?

Masse, okunnig men nyfiken
Ja, faktiskt bl a som jag skriver. Visst är plastdunkar. mikroplast á la dux mycket värre i all ära. När vi var i Mexiko härförleden, så var de stenhårda på serveringarna. Sugrör var totalförbjudna. Pratade med en mexare om det och han förklarade just detta med att sköldpaddor tar flytande sugrör för föda - och kvävs..

Det sägs att "plastön" i Stilla havet är större än Frankrike och att havssalt/flingsalt som vi har på vår mat är kontaminerad med mikroplast. Sådan info skrämmer mig...

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-04-25, 06:43
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Sugrör avskaffas i Grekland

Jag läste en artikel om det här några dar sen, och det som fick mig att haja till var de kolossala mängderna av förbrukningsvaror , helt sanslöst...det är inte bara MITT lilla sugrör eller MINA plaståsar eller öronpinnar det gäller- globalt är det ju oerhörda mängder, och även om bara en bråkdel hamnar i havet eller skogen eller stannar i avloppet är det illa nog.

Vi är väl för många, helt enkelt, och vi gör sorglöst av med för mycket. Vi vet det men bryr oss inte. Och om jag inte förbrukar är jag antisocial och bidrar till arbetslöshet och annat elände.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-04-25, 09:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Sugrör avskaffas i Grekland

Som av en händelse har DN ett reportage om plast i dagens tidning. Där nämns bland annat sugrör. Jag tror att artikeln är låst, men jag länkar ändå.


Utdrag från artikeln:

Plastskräpet ökar på svenska stränder. Sju av tio skräpföremål på svenska stränder är av plast. Andelen har ökat med drygt elva procent på två år, visar en rapport från Håll Sverige Rent.

I Sverige är Bohuslän är hårt drabbat av marint skräp. Där kommer mycket från havet, runt 8.000 kubikmeter skräp spolas i land varje år. Det motsvarar ungefär innehållet i fem badkar i timmen, varje dygn, varje vecka året runt.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-04-25, 19:05
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Sugrör avskaffas i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Äntligen har man bestämt sig för att göra sig av med de förhatliga sugrören i Grekland. Totalt onödig produkt som bara ställer till elände, då sköldpaddor och andra marina varelser får dem i sig.
Under den artikeln du länkar till finns en länk till en annan artikel om en död val som nyligen har spolats upp på Santorini. Valen dog av att den hade 30 kg plast i magen...

/kimmen
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-04-25, 20:23
RANs avatar
RAN RAN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 527
Standard Sv: Sugrör avskaffas i Grekland

Läste för några dagar sedan att Storbritanniens regering ska lägga fram planer om att förbjuda försäljning av sugrör, drinkpinnar och bomullstops
Enligt en studie slänger britterna 8,5 miljarder 😮 sugrör per år
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-04-25, 21:02
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Sugrör avskaffas i Grekland

Då får jag väl ta med ett eget sugrör som jag får diska varje dag För Frappe och Mojito tänker jag inte dricka utan sugrör Tror iofs att jag kommer att få ett sugrör ändå....
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-04-25, 22:14
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Sugrör avskaffas i Grekland

Inser att det är mycket som jag inte fattar på det här området.

Plast i havet är inte bra. Det har jag förstått. Men då borde det väl för det första vara bra att förbjuda att man kastar det i havet OCH INFÖRA REJÄLA SANKTIONER FÖR ATT DET SKA EFTERLEVAS. Säkert svårt, men är lösningen då att förbjuda användandet av enstaka plastprodukter. Men visst, man kan säkert minska problemet genom att eliminera vid källan.

Sugrör och tops i havet är inte bra så därför ska användandet av det förbjudas. OK jag har absolut inget att invända mot det. Men det finns väl en hel drös med andra plastattiraljer som inte heller är så bra att ha i havet. T ex plastbestick, plasttallrikar, plastglas, plastkassar, plastpåsar, plastförpackningar, plast...... o.s.v. Varför förbjuds inte användandet av det också om det är lösningen. Det bör väl röra sig om massor av onödiga artiklar i betydligt större volymer än sugrör och tops?

Jag har en känsla av att det är stora ekonomiska intressen som väger tyngre än att rädda miljön, därför får vi nöja oss med att slopa sugrören tills vidare.

Masse
Svara med citat
  #13  
Gammal 2018-04-25, 22:19
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Sugrör avskaffas i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Då får jag väl ta med ett eget sugrör som jag får diska varje dag För Frappe och Mojito tänker jag inte dricka utan sugrör Tror iofs att jag kommer att få ett sugrör ändå....
Bra idé! Vi tar med våra sugrör i metall som annars brukar användas till Irish Coffie här hemma
/ Kajja
Svara med citat
  #14  
Gammal 2018-04-26, 08:38
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Sugrör avskaffas i Grekland

Ja engångsgrejer är ingen höjdare, såg i tagesschau imorse att bara i Tyskland slängs 8 miljoner engångsbägare dagligen, radar man upp dem under ett år räcker det 7 varv runt jorden ...

http://www.tagesschau.de/multimedia/...eo-397993.html
Svara med citat
  #15  
Gammal 2018-05-24, 10:15
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 866
Standard Sv: Sugrör avskaffas i Grekland

Sikinos verkar vara den första ön som förbjuder sugrören, de skall ersättas med ekologiska eller återanvändbara varianter.

http://www.keeptalkinggreece.com/201...ic-straw-free/

Ni som skall till Sikinos i sommar kan ju rapportera. Vad får man suga i sig frappén med?

/ Anne
Svara med citat
  #16  
Gammal 2018-05-24, 13:11
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Sugrör avskaffas i Grekland

Sugrör i papper har ju funnits ett tag, så det borde inte vara något att bekymra sig för
Svara med citat
  #17  
Gammal 2018-05-24, 16:47
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Sugrör avskaffas i Grekland

Bravo fina Sikinos! På Santorini finns tyvärr sugrör...
Svara med citat
  #18  
Gammal 2018-05-25, 19:54
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 653
Standard Sv: Sugrör avskaffas i Grekland

Faktum är att när jag förklarade för min dotter att sköldpaddor och fåglar bl a, kan sätta i sig dessa och kvävas, så har hon helt slutat med sugrör. Hon är stor djurvän och ömmar för minsta myra. Inte spindlar dock.

/Netwolf
Svara med citat
  #19  
Gammal 2018-05-25, 22:46
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Sugrör avskaffas i Grekland

Ja käre vänner vad våra ankor i dammen, bredvid vårat hus, får stå ut med!! Hundbajspåsar, pizzakartonger, gummibollar, cyklar och massa annat "böös"!! Verkligen viktigt att börja på hemmaplan!
Vi tar med oss sugrör i metall till frappen nästa resa😊
Kajja/
Svara med citat
  #20  
Gammal 2018-05-26, 07:24
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Sugrör avskaffas i Grekland

Tack, Kajja, skönt att det inte bara är vi i Grekland som behöver tänka till. Ibland får man intrycket av att alla dumheter är värst här, vilket jag inte håller med om. Oavsett miljönerskräpning, djurvanvård , svart ekonomi och vad som nu är på tapeten har jag ett intryck av att det är vanligt överallt. (men den man älskar agar man?)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT