Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-12-19, 00:29
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 239
Standard Påsken på Kreta

Hej! Upptäckte till min stora glädje att jag kommer vara på Kreta under den grekiska påsken i vår! Under alla mina resor till Kreta (sen 1978) har jag aldrig upplevt påsken där. Nu undrar jag om någon kan ge mig lite förslag på ställen där det vore trevligt att befinna sig just då! Helst på sydvästra eller södra Kreta.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-12-19, 08:13
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Påsken på Kreta

Vi har vid tvenne tillfällen firat Påsk på Kreta. Dels ute vid Ag Nikolaus på östra Kreta, dels även i Paleochora på sydkusten.

I Ag Nicolaus var det fest i hela byn. Kommunen och byns näringsidkare hade laddat med långbord på torget, där bybor och turister erhöllo riklig förplägnad med såväl mat som drycker. På en ihopsnickrad scen uppträdde dansare och musiker i folkdräkter. I kyrkan gingo alla in att tända ett vaxljus till ära för något helgon eller så.

I Paleochora , där vi bodde på Haris Hotel, grillades ett lamm över glöden. Alla, turister såväl som personal hjälptes åt att veva grillspettet med lammet så det efter flera timmar blev klart.

Haris och Flora hade dukat långbord på W.E Café där vi alla inbjöds att mumsa på det grillade lammet. Glädjen stod högt i kurs och vinet flödade.

Uppe vid byns kyrka voro ljus tända och byns präster mumlade böner samt vandrade runt med rökelsekar som det osade något förfärligt illa ur.

Till den Grekiska traditionen hör även att skjuta till måls med hagelgevär. Smärre dynamitladdningar detonerades därtill.

I sanning en upplevelse för livet att fira påsken i Gekland.

Arne

Paleochora direkt i 20 graders värme på utealtanen


Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-12-19, 15:56
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 239
Standard Sv: Påsken på Kreta

Tack för snabbt svar Arne och ha det så gott i värmen!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-12-21, 07:21
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 239
Standard Sv: Påsken på Kreta

Är det någon mer som har erfarenhet av påsken på Kreta och kan rek något trevligt ställe att vara på?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-12-21, 08:22
Caina Caina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Inlägg: 140
Standard Sv: Påsken på Kreta

Vill man vara med orthodox påsk tror jag man ska vara på plats redan på Stora torsdagen. Då smyckas Jesu grav i alla kyrkor och kvinnorna sjunger under hela dagen och, tror jag, en del av natten.

Våren 2008 firade vi påsk i Rethymnon. Vi kom ner under fredagen och så här skrev jag i min dagbok:
"På långfredagskvällen gick vi till katedralen. På platsen utanför köpte vi bruna ljus av en pojke och hans mamma. Efter vespern samlades alla utanför kyrkan tillsammans med prästerna och biskopen. Några män bar ut den smyckade Kristi grav. Vi väntade med brinnande ljus i händerna. Natten var mörk omkring oss. Från olika håll kom man bärande på de andra kyrkornas epitafer. Flera blåsorkestrar spelade och biskopen välsignade oss alla. Sedan skildes de olika processionerna åt och vi följde med den Kristi grav som vilat i katedralen. Först gick prästerna och en flickkör. Ibland stannade vi och flickorna sjöng. Vi visste inte vart vi var på väg och efter en stund visste vi inte heller var vi befann oss. Allt var mörker och flämtande ljus. Runt om på husens balkonger stod människor med tända ljus. Till slut stannade vi på höjden ovanför Rethymnon och på en skylt kunde vi se att vi befann oss på polishögskolans gård. Vi samlades vid minnesstenen över dem som fallit i något av Greklands många krig. Flickorna sjöng och prästerna bad. Efteråt återvände vi ner mot staden igen och kom så till katedralen. Prästerna gick tillbaka in och för en stund stod Kristi grav på marken framför kyrkan. Då passade några på och kröp in under den och ut på andra sidan. Det skullen enligt grekisk folktro ge dem hälsa under det kommande året.
På påskaftonskvällen köpte vi av de vita ljus som såldes utanför katedralen och stod sedan med dessa otända i kyrkan under gudstjänsten. När så biskopen tänt påskljuset och förkunnat Christós anéstei - Kristus är uppstånden - spred sig elden från ljus till ljus och vi vandrade ut ur kyrkan. Där utanför spelade tre orkestrar – alla olika melodier och samtidigt! Trumslagare trummade, smällare smällde och ett fyrverkeri bröt loss över staden. Borgmästaren och stadens bemärkta personer gick fram och kysste biskopens hand och biskopen välsignade oss allesammans!! "

På påskdagen ville vi äta helstekt lamm! Vi kände inga kretensare i Rethymnon och att hitta en restaurang var inte lätt - alla firade med sina familjer - men Svägerskan hittade en mycket liten restaurang på en bakgård. Den låg strax ovanför strandpromenaden. Man svängde in vid Loggian, som man då hade på sin vänstra sida och strax till höger gick man in på gården till restaurangen. Om jag minns rätt!

I vår reser vi till Rethymnon den 28 april med Apollo paketresa och bor på Hotell Vechio. Vi kommer ner på torsdagen. Vi kanske ses?

Caina
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-12-21, 11:17
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Påsken på Kreta

Vilken fin beskrivning, Caina!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-12-21, 12:16
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Påsken på Kreta

På Kreta har jag varit "nära" påsk ett år och åkte hem precis före.. men påsk är en fin upplevelse i Grekland. Jag har upplevt tre grekiska påskar på Tinos och en på Cypern.

2016 landar jag första maj i Aten och det är väl påskdagen om jag förstått rätt. Hoppas att det inte strejkas då utan att jag kommer vidare....

Jag tror att Din /er påsk blir upplevelserik var ni än är på Kreta. I hela Grekland ligger oset av helgrillat lamm tung på påskdagen och ALLA firar!!

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-12-21, 17:41
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 239
Standard Sv: Påsken på Kreta

Tack Caina, vilken fin beskrivning, jag anländer på torsdagen, vilken tur!
Tack Lissi, tyvärr är jag vegetarian, men mannen kommer att bli salig!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-12-21, 17:52
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Påsken på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Ayelet Visa inlägg
Tack Lissi, tyvärr är jag vegetarian, men mannen kommer att bli salig!
Jag är också vegetarian! Inget problem alls i Grekland!

Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-12-21, 19:44
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 239
Standard Sv: Påsken på Kreta

Det håller jag verkligen med om, bästa vegmat man kan tänka sig
Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag är också vegetarian! Inget problem alls i Grekland!

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT