Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2023-11-11, 21:19
kjulin kjulin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Södra Finland
Inlägg: 95
Standard Sv: Och sen..

Hej alla, jag skall väl också försöka dra mitt strå till stacken…

2020 var ju året vi skulle resa både vårvinter, vår och höst. En viss farsot kom emellan men vi lyckades ändå uppleva ett dop i Pireus, och kom hem till Finland ett dygn innan gränsen stängdes och alla restriktioner slog till. Sedan följde stillhet - och stillhet - och stillhet.

Sakta vände allt och i september 2022 var det äntligen dags att återvända till Mirtos på Kreta. Livet lekte igen för att citera Arne. Sen blev det en paus till följande höst -23, en vecka i Missouri på Kalymnos. Och nu är siktet igen inställt på att fira grekisk påsk i maj -24 i Mirtos. Flyg, hyrbil och logi är bokat,
Svara med citat
  #22  
Gammal 2023-11-11, 22:13
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 749
Standard Sv: Och sen..

Thed, kikade lite på Apollos hotell i Agia Marina.
Många är ju strandnära och du föredrar ju lite på höjden.
Ett hotell som vi bodde på för många herrans år sen är Atrion.
Vi hade ett bra läge med markplan.
Det ligger bara en liten bit upp i början på lilla gatan upp mot gamla delen när man svänger vänster vid macken.
Tvärs över ligger Aletri taverna som jag hoppas ni besöker om ni inte redan har gjort det.
Det blir alltid minst en kväll där varje Kretaresa.
Kul med nån som trivs i mina kvarter
/ Kajja
Svara med citat
  #23  
Gammal 2023-11-11, 23:10
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Och sen..

Citat:
Ursprungligen postat av kjulin Visa inlägg

Sakta vände allt och i september 2022 var det äntligen dags att återvända till Mirtos på Kreta. Livet lekte igen för att citera Arne. Sen blev det en paus till följande höst -23, en vecka i Missouri på Kalymnos. Och nu är siktet igen inställt på att fira grekisk påsk i maj -24 i Mirtos. Flyg, hyrbil och logi är bokat,
Så härligt det låter! Kul att höra att ni är igång igen med resandet efter pandemi-uppehållet.

Har funderat lite över hur pandemin egentligen har påverkat resandet för folk. Både oss Greklands-fanatiker här på Kalimera och övriga. Har de flesta kommit igång att resa igen i samma omfattning som det var före pandemin? Eller är det fortfarande lite mera segt, eller har en del kanske upptäckt nya sätt att semestra, koppla av och njuta på? Eller är det de senaste årens ekonomiska utveckling som bromsar?

Masse
Svara med citat
  #24  
Gammal 2023-11-13, 11:52
thed thed är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: Skellefteå
Inlägg: 38
Standard Sv: Och sen..

Tack Kajja för ditt tips på hotell och taverna. Vi har gått förbi hotellet som ser rätt ok ut, däremot minns jag inte tavernan. Ska givetvis testa den nån gång vi är i närheten. Sedan finns det många fina tavernor en bit upp i backen, om man orkar gå uppför. Men det blir ju utförsbacke hem efter maten om man bor närmare stranden.

Hotellet ligger lite lågt för vår smak, då man förmodligen missar den fina vyn över viken och ön Agii Theodori.

Tar gärna emot tips på hotell i Platatanias, som inte finns med i TUIs utbud, eftersom vi inte åker med dem.

Ha en fin dag alla Kalamerianer! Här har vi fått ett tunt snötäcke som lyser upp i november, som annars är tristaste månaden i mitt tycke.

/thed
Svara med citat
  #25  
Gammal 2023-11-13, 16:59
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 749
Standard Sv: Och sen..

Thed, den backen har man gått ett antal gånger. Ett år bodde vi på Minos Village. En väldigt fin lägenhet!! Och som du säger många bra tavernor där uppe i gamla delen.
Althea Viilage och Caldera Village är andra högt belägna boenden som vi åxå har bott på.
Har inte kollat upp vilka bolag som har dessa.
Ha det så bra i Skellefteå..som x-pitebo har jag varit mycket i denna stad.
/ Kajja
Svara med citat
  #26  
Gammal 2023-11-14, 22:30
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 749
Standard Sv: Och sen..

Inte hade jag trott på en sån respons på mitt deppiga inlägg!!
Så himla kul
Nu e vi på G igen. Tack alla
/ Kajja
Svara med citat
  #27  
Gammal 2023-11-15, 09:10
thed thed är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: Skellefteå
Inlägg: 38
Standard Sv: Och sen..

Kalimera Kajja!

Där ser man vad ett inlägg kan skapa. Åtminstone tände det mig att kanske börja delta här mer. Speciellt nu när det är tråkigt på hemmaplan, vill man gärna läsa och skriva mer om vårt kära Grekland.

Hoppas vi kan tända "stubinen" hos fler att både deltaga i diskussioner och i tipsandet om trevliga ställen och grejer.

Kom igen nu alla, nu kör vi!!!
Svara med citat
  #28  
Gammal 2023-11-15, 21:50
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Och sen..

Precis, thed!
Enligt Kalimera Greklands statistik ska vi vara dryga 11.000 medlemmar, var är ni allihop????
Kom igen, ett inlägg då och då, snälla! Vore så roligt att läsa......
Catlady
Svara med citat
  #29  
Gammal 2023-11-16, 09:04
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Och sen..

Citat:
Ursprungligen postat av thed Visa inlägg
Kom igen nu alla, nu kör vi!!!
HEAR HEAR!
Svara med citat
  #30  
Gammal 2023-11-16, 09:11
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Och sen..

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
SHar funderat lite över hur pandemin egentligen har påverkat resandet för folk. Både oss Greklands-fanatiker här på Kalimera och övriga. Har de flesta kommit igång att resa igen i samma omfattning som det var före pandemin? Eller är det fortfarande lite mera segt, eller har en del kanske upptäckt nya sätt att semestra, koppla av och njuta på? Eller är det de senaste årens ekonomiska utveckling som bromsar?
Jag kan bara svara för oss själva, men vår ekonomi är (av olika orsaker) väsentligt sämre än på "10-talet". Det gör att vi får sålla och har ännu inte bokat Grekland för nästa år. Jag hopas vi har råd att komma iväg dock.
Svenska banankronor är ju numera inte mycket att hänga i julgranen om man jämför med Euro & Dollar. Det blir DYRT. Man sneglar på s k greköar, där prisnivån är generellt lägre. T ex Thassos, Kythera etc. Som prisutvecklingen sker på t ex Paros, så undrar man ju om man kommer ha råd att besöka en sån ö igen...

/Netwolf
Svara med citat
  #31  
Gammal 2023-11-17, 13:23
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Och sen..

Har också bott några gånger på hotell Atrion, som jag tycker varit bra. Har ätit på Aletri, även på tavernorna längre upp i backen.

Själva reser vi både vår och höst till Grekland. Det har även blivit några decemberresor till Aten. Visst har det blivit dyrare, speciellt hotellen. Senaste gången vi var i Aten, i oktober, sa vi aldrig mer - vilket man aldrig ska säga. Men två av gångerna hamnade vi på någon polisstation; tredje gången insåg vi att det inte var någon idé att ens leta efter någon polisstation.

Ser på klockan att det är dags för lite lunch.

To be continued…
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT