Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-07-04, 19:10
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: P-Böter

Citat:
Ursprungligen postat av Dj Marko Visa inlägg
Nu till min undran. Kan grekiska biluthyrare kräva mig på pengar och hur i så fall.
Uthyraren får nog svårt. Teoretiskt kan han det via körkortsnummret om han nu skrev upp det? Jag hade "visslat" och försökt se oskyldig ut... Även om det är svårt...

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Enligt grekisk lagtext står det följande. Hjälm skall medföras vid färd på moped/mc.Uffe
Stod. Det lagtexten lär vara ändrad nu till att hjälmen skall sitta på det broskartade skyddet för valnöten...

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
...den obetalda p-boten registreras i ett nytt samarbete mellan EU-länderna.
Så är tanken ja. Böter inom EU skall betalas oavsett i vilket land man fått dem. Men i verkligheten så är det nog långt kvar. Det finns ett hyfsat fungerande sammarbete mellan de Nordiska länderna, Tyskland, BeNeLux och Frankrike. Och England lär vara riktigt tuffa på att driva in böter från andra länder!? Men det är allt ännu så länge. Men det kommer. Var så säker...

Citat:
...och nästa gång personen reser in i landet kan det bli problem om inte skulden är betald.
Ähh, snick snack! Hur ska de veta att jag har en obetald bot på 78 €??? Då ska den först registreras i Greklands Passystem. Vilket jag betvivlar starkt att det händer. Det är det nog inte utformat för. Och ännu så länge är USA det enda land som kräver förhandsinformation om vilka som reser dit. Så det kan inte spåras den vägen heller.

Dessutom har jag inte behövt visa passet de senaste 15 - 20 åren när jag rest in i Grekland. Och nu behöver jag inte ens pass. Jag kan resa på Internationellt ID inom EU!

Citat:
Antagligen kommer kravet att skickas till dig i Sverige.
Knappast troligt! Det hade jag inte oroat mig för. Det är svårt att spåra en turist. När jag fick mina böter för 4 - 5 år sedan hotade de med att de skulle gå via Svenska Ambassaden i Athen för att hitta mig om jag inte betalade. Följdaktligen ringde jag dit när jag kommit hem och fick prata med en Ambassadsekreterare som höll på att kissa på sig som hon skrattade... Aldrig att de skulle lägga tid på att spåra någon Svensk för att driva in lite böter! (De som varit med här lite längre kommer väl ihåg vilken uppståndelse det blev i den tråden... ) Däremot bär jag numera slokhatt när jag är på ön där jag fick böterna. Bl a för att jag känner och har varit hemma hos polischefen där...

Citat:
Nya registreringsprogram gör det lättare att samarbeta över länderna som Sverige och Tyskland nu gör när de driver in skatten av de som handlat alkohol på internet.
Det där har du missuppfattat totalt! Man sätter dit de stackare vars paket hade oturen att fastna i tullen! Där har man ju namn och adress redan. Glöm att det finns något samarbete mellan Tyskland och Sverige i denna fråga. Ännu. Tyskarna är inte ett dugg intresserade av att avslöja vilka som köper alkohol där. Det förlorar man kunder på! Av diskretion "visslar" jag lite här...

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Driver enjoying hanky-panky with glamorous passenger: 200€
Underbart. Är det sant? Du måste skämta? Fast va´ tusan... Det kan väl vara värt 200...

Citat:
Ursprungligen postat av 91kg Visa inlägg
Som en tröstså har jag fått höra att Sverige inte driver in böter från en dansk tex om denne struntar i att betala och det pga allt merarbete som krävs. Det fick jag berättat för mig av en polis!
Det är tveksamt om han har rätt där faktiskt. Sverige försöker driva in böter framförallt inom Norden. Det är ännu värre för Svenskar, och andra, som åker på böter i Danmark. De måste betala direkt vid vägkanten. Polisen tar tom kreditkort... Kan slå stora hål i semesterkassan! Och nu har ju Grekland inför motsvarande system, typ. Ta körkortet i pant för att få in böterna.

Bra! Som jag skrev tidigare så tror jag höga böter är enda sättet att få igenom nya strängare bestämmelser både hos Grekerna och turisterna. Jag kommer i alla fall inte att köra moped utan hjälm i framtiden. 350 €...

Men så småningom kommer detta att börja fungera över hela EU. Då kommer ev böter i utlandet att skickas till Kronofogden i Sverige för betalning. Inte så kul...

Peter
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-07-04, 22:49
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: P-Böter

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Underbart. Är det sant? Du måste skämta? Fast va´ tusan... Det kan väl vara värt 200...
Finns det någon som vill Hanki-Panki med dig??

birgitta
Svara med citat
  #23  
Gammal 2007-07-05, 02:07
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: P-Böter

Citat:
Ursprungligen postat av bon Visa inlägg
Finns det någon som vill Hanki-Panki med dig??

birgitta
Det där var en fulspark under bältet... Men ja! Faktiskt. Du får väl fråga någon av mina ex Ska jag skicka listan?

Peter

Senast redigerad av Peter den 2007-07-05 klockan 02:26. Anledning: Ändring
Svara med citat
  #24  
Gammal 2007-07-05, 03:41
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: P-Böter

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Driver enjoying hanky-panky with glamorous passenger: 200€
LARS!!!! Du måste berätta för oss om detta verkligen är allvar! Jag kan inte släppa det... Jag tror du driver med oss, men det finns i o f s ingenting i Grekland som förvånar mig längre. Men detta...?

1. Definiera Hanky-Panky. Är det 1:st Base, 2:d Base eller "all out"?

2. Vem avgör hurvida passageraren är "glamorous"? Föraren eller Polisen? Finns det utrymme för förhandling? Fast då har ju föraren ett riktigt taskigt läge där när han ska dra ner tjejen inför Polisen. Samma tjej han för 10 min sedan övertygade om att hon var världens vackraste för att få in henne i bilen... Den är rätt tuff...

3. OM passageraren inte befinns "glamorous" får man rabatt då? ½ beloppet kanske? En mindre "glamorous" passagerare borde ju innebära ett lägre bötesbelopp! Även om det förekommit Hanky-Panky...?


Fast jag har hittat en perfekt Pytagorisk formel: Graden av 0,Hanky-Panky x 0,"glamorous"-nivån x 200 € = bötesbelopp.

Peter

P.S. Jag kanske inte bör skämta om det för mycket. Unga Greker har inte alls samma möjlighet till privatliv som vi har här. Det förekommer mycket hångel i bilar som rullar tyvärr. Och det är säkert en och annan som råkat illa ut under sådana omständigheter. Så på ett sätt finns det faktiskt ett motiv för en sådan lag!

D.S.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2007-07-05, 09:51
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Re: P-Böter

Egentlig er dette en ganske bisarr diskusjon. Voksne og noenlunde fornuftige mennesker som sikkert regner seg selv som hederlige, sitter og diskuterer hvor store muligheter man har til å lure seg unna konsekvensene av lovbrudd i et land man er gjest i.........
Svara med citat
  #26  
Gammal 2007-07-22, 11:48
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: P-Böter

Jodå Peter det är verkligen på riktigt och jag kan tycka att det är av nöden påkallat.
Även om jag aldrig haft problem med att köra bil i Grekland kan jag klart konstatera att man inte följer de lagar som faktiskt redan finns.
Det finns väl också tillfällen då man undrar vad som finns mellan öroren på vissa förare( 2 vuxna + 2 små barn på en EU-moppe, 2 mc på bakhjulen på stora gatan utanför saluhallen i Chania, traktorer och gamla bilar helt utan ljus på mörka vägar i november månad, omkörningar i dolda kurvor etc etc. Listan kan göras lång)

Vems skulden är, ja säg det?
Polisen har ju krupit fram ur gömmerna först de senaste 2 åren och blivit rätt tuffa även när det gäller turister.
Tidigare kunde man ofta "snacka" sig ur "vissa situationer" vilket inte är lika lätt idag.
Jag är enig med JohnS, vi kan ju inte komma ned tlll Grekland med tron att vi inte skall bli bötfällda, om vi bryter mot trafikregler.

Lite hanky-panky är väl ok om bilen står still, eller hur?
Det är inte alltid så lätt med ungas privatliv, även om de utnyttjar sina fordon.
På en ensam kulle, omgiven av hus och ett par hotell, i en allför liten hanky-panky bil, kunde paret beskådas i sin akt med alla ben och armar sprattlande utan för bilens sidor.
Händelsen utspelades för ett 10-tal år sedan. Nu är ju bilarna av större modell till lycka för alla hanky-pankare
Hanky-panky är väl inte ett helt okänt fenomen i Sverige heller.

lars
Kriti sti kardia mou
Svara med citat
  #27  
Gammal 2007-07-22, 12:17
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: P-Böter

Hanky-panky osv.. Originalartikel i Cretan Gazette

Möjlig fortsättning på "Highwaycode´n"

* Driver enjoying hanky-panky with glamorous passenger: 200€
* Glamorous passenger not enjoying hanky-panky: 350€.
* If the driver still is enjoying his, he pays 80 € for not making his passenger enjoy.
* Driver enjoying hanky-panky with less glamorous passenger: 50€
* Driver suffering from hanky-panky with total batface, passenger pays: 2€

//PO
Svara med citat
  #28  
Gammal 2007-07-22, 12:23
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: P-Böter

Vad är problemet? hur gör ni med ev. p-bot i Sverige? Har själv fått såna, senast i juni det är inte kul, men jag kan inte skylla på nån annan, bara snällt betala. vill inte hamna hos kronofogden. Får man p-bot i annat land är det väl samma sak, vi ska väl inte tro att allt är OK bara för att vi är gäster? Sen kan man ju tycka att "alla andra parkerar-kör mm" hur som helst. det spelar ingen roll, det enda man styr över är sitt eget beteende.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2007-07-23, 12:11
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: P-Böter

Jag åkte på fortkörning i Danmark för några år sedan... tyckte att denna bot "glömmer jag bort" efter 3 månader blev jag kallad till tingsrätten i Sverige... ringde och fråga vad jag gör, betala boten så avslutas ärendet. Pytsade in de 2500 kr fortast möjligt!

Annars vad gäller Grekland tycker jag det är bra med höga böter, för kan man inte fatta varför man ska ha hjälm eller bälte... så kanske man hajjar när det kostar! Jag ser ialla fall i Athen att hoj åkarna mer och mer sätter hjälmen på huvet. Alla gånger jag åkt taxi säger chaffören åt oss att sätta på bältet och nu behöver man inte längre "gräva" efter bältet i baksätet

Camilla

Senast redigerad av Frappe den 2007-07-23 klockan 12:14.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT