Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-07-01, 21:21
Dj Markos avatar
Dj Marko Dj Marko är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Helsingfors
Inlägg: 3
Standard P-Böter

Hej.

Har just kommit hem från en vecka härlig semester på Kreta. Vi hyrde bil och åkte runt lite på ön. Vi stannade till i Kissamos och lyckades få P-Böter.

Nu till min undran. Kan grekiska biluthyrare kräva mig på pengar och hur i så fall.

Eller, hur betalar jag. Har inget iban nr för överföring till utländsk bank? Har bara p-boten med massa grekisk text.

Hoppas på er.

Mvh Marko
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-07-01, 22:01
glenn_fs avatar
glenn_f glenn_f är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Grundvik Piteå
Inlägg: 104
Standard Sv: P-Böter

Hej
Inte vet jag hur det är i Grekland men jag var med om samma sak på Gran Canaria, där fick jag p-böter och det var dyrt, så jag stoppade böteslappen i fickan och försökte sedan glömma att jag fått den. Och döm om min förvåning jag lyckades!! och inte har jag hört något från dem heller
Det är tre år sen så
Lycka till Glenn
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-07-01, 23:39
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: P-Böter



P-bot ! Ha ha.... de hade jag önskat !

Här skrivs ut en bot på 350 euro för färd utan hjälm !

Den 2/6 skärpes trafiklagen och alla böter mångdubblades !

Undertecknad hamnade i en "razzia" på Samos, snällt betalade jag boten, eftersom dom dessutom tog körkortet som pant !

Betalade man inom 10 dgr fick man 50% rabatt ?, alltså jag kom undan med "bara" 175 euro !

Efter mycket bedjande och många böner fick jag tillbaka körkortet , vilket dom skulle behålla i 10 dgr ?
Uthyraren upplyste ej om dom nya skärpta reglerna !

(jag har hittils tagit seden dit man kommer, och som Grekerna alltid haft hjälmen på armen och skyddat armbågen ha...ha...)

Det är rätt.... sätt åt dom där dj...a turisterna som inte begriper bättre !!!

Det bäddar för ett fortsatt turistande i landet !

/ Tom ( som vet att man skall ha hjälm på sig )
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-07-02, 06:27
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: P-Böter

Enligt grekisk lagtext står det följande. Hjälm skall medföras vid färd på moped/mc. Det finns inte ett ord om att den ska sitta på huvudet, men självbevarelsedriften gör att den hamnar där plus knäpps. Undrar om polisen kan lagen?

Uffe
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-07-02, 06:30
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: P-Böter

Till DJ Marko

Om du betalade med kreditkort är du fast men om du betalade kontant är du grön. De kommer i så fall att begära avdrag på kortet för böterna.

Uffe
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-07-02, 06:56
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: P-Böter

Lustigt den här frågan diskuterade jag med en grek senast i lördags. Själv är jag uppfostrad att betala eventuella böter oavsett var jag befinner mig så jag skulle göra rätt för mig direkt. Min grekiska vän säger att den obetalda p-boten registreras i ett nytt samarbete mellan EU-länderna. Snabbt blir det ränta och nästa gång personen reser in i landet kan det bli problem om inte skulden är betald. Antagligen kommer kravet att skickas till dig i Sverige. Nya registreringsprogram gör det lättare att samarbeta över länderna som Sverige och Tyskland nu gör när de driver in skatten av de som handlat alkohol på internet. Tilläggas att även greker får betala sina böter. Nu ställer jag mig lite tveksam till om det här är sant men visst brottsbekämpningen prioriteras ganska hårt inom EU så vem vet. Du kan väl berätta hur det går.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-07-02, 07:15
ewa.cs avatar
ewa.c ewa.c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Aigina
Inlägg: 56
Standard Sv: P-Böter

Hörde av några vänner häromdagen att det kostar "bara" 90 € i böter om man har hjälmen hängande på styret mot 350 € om man inte har någon alls. Någon som förstår denna grekiska logik??????
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-07-02, 09:23
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: P-Böter

Saxat ur DN Maj 2003

Arne


8 maj 2003
Svårare att smita från trafikböter i EU



Utländska fartsyndare ska inte kunna smita undan svenska böter i framtiden. Men även för svenskar blir det svårare att strunta i att betala för trafikbrott som begicks på utlandssemestern.


;EU-länderna kom på torsdagen överens om att länderna ska hjälpa varandra att driva in böter. Justitieminister Thomas Bodström var nöjd efteråt. Han uppger att den svenska polisen har haft stora problem att få in böter från utländska medborgare som begått trafikbrott i Sverige.

- Jag har länge sett det som ett stort bekymmer. Det har varit frustrerande, säger Bodström.

När överenskommelsen träder i kraft, ska svenska myndigheter kunna vända sig till myndigheter i det EU-land där fartsyndaren bor eller har sina tillgångar för att få böterna indrivna.

Det omvända gäller för svenska medborgare som begår trafikbrott utomlands. Men för svenskar har det varit svårare att komma undan eftersom det är betydligt vanligare i andra EU-länder att polisen kräver betalning på plats.

Det nya samarbetet gäller inte bara trafiksyndare, utan böter för alla typer av brott. Bötessumman får dock inte vara lägre än 70 euro, omkring 640 kronor.

Poängen är att ett utdömt bötesstraff i ett land automatiskt ska erkännas i hela EU. Någon ny prövning av domen ska inte behövas innan böterna drivs in. Förutsättningen är att brottet finns med på en lista med 39 brottstyper som EU enats om sedan tidigare. Dessutom har trafikbrott tillfogats. Parkeringsböter finns däremot inte med, eftersom de betraktas som en administrativ avgift.

Vid brott som inte finns med på listan kan en medlemsstat säga nej till att driva in böter åt en annan med hänvisning till att den begångna gärningen inte anses straffbar i det indrivande landet.

Från TT
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-07-02, 09:30
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: P-Böter

Fast sån tur att Sverige skulle neka att driva in parkeringsböterna ska nog ingen räkna med.

Om jag inte betalat skulle jag oroa mig mest för att bli haffad vid gränsen för utebliven betalning. Att ta körkortet och behålla det i 10 dagar år nog ett effektivt sätt att få folk att betala direkt.

När jag kom till Ios i sommar informerade både hotellägaren och en tavernaägare om att det var kraftigt höjda bötesbelopp vid trafikförseelser. Såg många unga mopedister med hjälm på huvudet.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-07-02, 13:49
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: P-Böter

Ok här kommer den nya coden för trafikböterna, håll till godo:

Vehicle with no number plates: up to 5300 €
Going through red lights: 700€
Not stopping at a STOP sign: 700€
Crossing a double white line: 700€
Illegal parking on the national road: 700 €
Driver not wearing a safety belt: 350€
Passengers not wearing a safety belt: 350€ each. If the driver is wearing his, he pays 80 € for not making his passengers obey the law.
Motorbike driver not wearing a helmet: 350€
Motorbike passenger not wearing a helmet: 350€. If the driver is wearing his, he pays 80 € for not making his passenger obey the law.
Vehicle with no MOT: 400€
Driver talking on his mobile phone: 100€. You are only allowed to talk on your mobile using Bluetooth.
Driver enjoying hanky-panky with glamorous passenger: 200€

Då kom jag billigt undan med 33 euro i fortkörningsböter för ett par år sedan.
Men inte fick vi betala böterna på plats inte.
lars
Kriti sti kardia mou

Senast redigerad av lars den 2007-07-02 klockan 13:52.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-07-02, 20:47
Dj Markos avatar
Dj Marko Dj Marko är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Helsingfors
Inlägg: 3
Standard Sv: P-Böter

Hej igen alla!

Tack för alla varierade svar. Bilen hyrdes kontant så enligt Ulf så går jag fri?!?

Lovar att höra av mig när det gått ett tag om hur det gått.

Men vad betyder:
"Driver enjoying hanky-panky with glamorous passenger: 200€"?

Må så gott.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-07-03, 08:34
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 172
Standard Sv: P-Böter

Som en tröstså har jag fått höra att Sverige inte driver in böter från en dansk tex om denne struntar i att betal och det pga allt merarbete som krävs.

Såvida inte uthyraren hör av sig så ligg lågt.

Är det falassarna;o))

Mvh!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-07-03, 08:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: P-Böter

Citat:
Ursprungligen postat av 91kg Visa inlägg
Som en tröstså har jag fått höra att Sverige inte driver in böter från en dansk tex om denne struntar i att betal och det pga allt merarbete som krävs
Vilken myndighet har lämnat den uppgiften? Sverige har haft svårt att få in böter från utländska medborgare som begått trafikförseelser här men jag har inte hört att kraven mot ex en dansk inte kommer att skickas dit med den nya överenskommelsen. Mycket händer på det här området just nu och allt är fortfarande ganska nytt.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-07-03, 08:42
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 172
Standard Sv: P-Böter

Det fick jag berättat för mig av en polis!

Att de skickar ut påminnelse kanske de gör,men driver in det sa han att de inte gör och log.

Mvh!

Senast redigerad av inkfish den 2007-07-03 klockan 11:43. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-07-03, 08:54
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: P-Böter

Kommer nog att bero på summan. Egentligen är det väl först i höst och vinter vi får se hur det nya kommer att fungera. Som tidigare blir det i varjefall inte.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-07-03, 09:01
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 172
Standard Sv: P-Böter

Hur det blir framöver får man ju se när det är klart och det var ju nuet vi talade om

Mvh!

Senast redigerad av inkfish den 2007-07-03 klockan 11:43. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-07-03, 16:53
Dj Markos avatar
Dj Marko Dj Marko är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Helsingfors
Inlägg: 3
Standard Sv: P-Böter

Citat:
Ursprungligen postat av 91kg Visa inlägg
Är det falassarna;o))

Mvh!
Jepp!!

Det är Falassarna.

/Marko
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-07-05, 03:41
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: P-Böter

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Driver enjoying hanky-panky with glamorous passenger: 200€
LARS!!!! Du måste berätta för oss om detta verkligen är allvar! Jag kan inte släppa det... Jag tror du driver med oss, men det finns i o f s ingenting i Grekland som förvånar mig längre. Men detta...?

1. Definiera Hanky-Panky. Är det 1:st Base, 2:d Base eller "all out"?

2. Vem avgör hurvida passageraren är "glamorous"? Föraren eller Polisen? Finns det utrymme för förhandling? Fast då har ju föraren ett riktigt taskigt läge där när han ska dra ner tjejen inför Polisen. Samma tjej han för 10 min sedan övertygade om att hon var världens vackraste för att få in henne i bilen... Den är rätt tuff...

3. OM passageraren inte befinns "glamorous" får man rabatt då? ½ beloppet kanske? En mindre "glamorous" passagerare borde ju innebära ett lägre bötesbelopp! Även om det förekommit Hanky-Panky...?


Fast jag har hittat en perfekt Pytagorisk formel: Graden av 0,Hanky-Panky x 0,"glamorous"-nivån x 200 € = bötesbelopp.

Peter

P.S. Jag kanske inte bör skämta om det för mycket. Unga Greker har inte alls samma möjlighet till privatliv som vi har här. Det förekommer mycket hångel i bilar som rullar tyvärr. Och det är säkert en och annan som råkat illa ut under sådana omständigheter. Så på ett sätt finns det faktiskt ett motiv för en sådan lag!

D.S.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-07-05, 09:51
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Re: P-Böter

Egentlig er dette en ganske bisarr diskusjon. Voksne og noenlunde fornuftige mennesker som sikkert regner seg selv som hederlige, sitter og diskuterer hvor store muligheter man har til å lure seg unna konsekvensene av lovbrudd i et land man er gjest i.........
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-07-22, 11:48
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: P-Böter

Jodå Peter det är verkligen på riktigt och jag kan tycka att det är av nöden påkallat.
Även om jag aldrig haft problem med att köra bil i Grekland kan jag klart konstatera att man inte följer de lagar som faktiskt redan finns.
Det finns väl också tillfällen då man undrar vad som finns mellan öroren på vissa förare( 2 vuxna + 2 små barn på en EU-moppe, 2 mc på bakhjulen på stora gatan utanför saluhallen i Chania, traktorer och gamla bilar helt utan ljus på mörka vägar i november månad, omkörningar i dolda kurvor etc etc. Listan kan göras lång)

Vems skulden är, ja säg det?
Polisen har ju krupit fram ur gömmerna först de senaste 2 åren och blivit rätt tuffa även när det gäller turister.
Tidigare kunde man ofta "snacka" sig ur "vissa situationer" vilket inte är lika lätt idag.
Jag är enig med JohnS, vi kan ju inte komma ned tlll Grekland med tron att vi inte skall bli bötfällda, om vi bryter mot trafikregler.

Lite hanky-panky är väl ok om bilen står still, eller hur?
Det är inte alltid så lätt med ungas privatliv, även om de utnyttjar sina fordon.
På en ensam kulle, omgiven av hus och ett par hotell, i en allför liten hanky-panky bil, kunde paret beskådas i sin akt med alla ben och armar sprattlande utan för bilens sidor.
Händelsen utspelades för ett 10-tal år sedan. Nu är ju bilarna av större modell till lycka för alla hanky-pankare
Hanky-panky är väl inte ett helt okänt fenomen i Sverige heller.

lars
Kriti sti kardia mou
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT