Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-10-09, 16:15
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 849
Standard Besök på Koufonissia

Skall försöka göra en liten sammanfattning av vårt besök på Koufonissia
Första gången vi var där var 1996 Då träffade vi Nikitas på Skopan på vägen dit
Han bjöd oss helt oväntat på 2 Coca-Cola och fortsatte sedan att umgås med sina vänner på båten Väl framme på Koufonissia såg vi honom stå vid en pickup med namnet Villa Ostria på Det visade sig att han ägde stället och givetvis ville vi bo hos denne vänlige man En kort biltur upp på höjden över stranden och vi var framme. Det första maken sa ”här har vi nog bara råd att bo en natt” För oss på den tiden var det ett lyckoeffekten Vi stannade 5 nätter för det var inga lyxpriser
Nikitas har kommit att bli en kär vän och vi har tagit dit släkt och vänner under årens lopp
Vi ser ju att Koufonissia har förändrats såklart men vi åker alltid dit i lågsäsong och då störs man inte av alla barnfamiljer och partyglada turister
Det var ändå fler turister där nu än normalt vid denna tiden men vi upplevde det inte negativt
Vi äter alltid på Finikas på dagen och på Capetan Nicholas på kvällen Där har vi också blivit vänner med familjerna
Ett besök på baren Scolio hos Mimmis och Nenna är också ett måste innan sängdags
Sådär flöt våra dagar på under vår korta visit där Stranden Pori hade vi nästan för oss själva

//maji
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-10-09, 16:17
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 849
Standard Sv: Besök på Koufonissia

Lyxboende menar jag😅
//maji
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-10-09, 18:31
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Sv: Besök på Koufonissia

Tack för rapport både från Naxos och Koufonissi det är så många minnen som väcks. Kom till Koufonissi första gången i juni 1998 på båtluff med mina döttrar 10 och 12 år vi tyckte det var fantastiskt åt varje kväll på Melissa och handlade i den mkt speciella affären nere vid stranden. Vi vandrade ut till Pori som var så vacker och inte många andra där på hemvägen stannade vi på Finikas och tog ngt att dricka. Vi hade mkt varmt så vattnet i huset vi bodde tog slut ett par dar mest besvärligt var det med toa som ju inte gick att spola men vatten gick ju att hämta i källan mitt i byn. Återvände sedan 2008 efter 10 år och då hade mycket förändrats har inte återvänt sedan dess men stannat till med Skopan många gånger och blir lite sugen på att komma dit igen men är rädd för att bli besviken trots att vi åker utanför säsong men en dag kanske det blir av
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-10-09, 19:30
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Sv: Besök på Koufonissia

Tack för rapport både från Naxos och Koufonissi det är så många minnen som väcks. Kom till Koufonissi första gången i juni 1998 på båtluff med mina döttrar 10 och 12 år vi tyckte det var fantastiskt åt varje kväll på Melissa och handlade i den mkt speciella affären nere vid stranden. Vi vandrade ut till Pori som var så vacker och inte många andra där på hemvägen stannade vi på Finikas och tog ngt att dricka. Vi hade mkt varmt så vattnet i huset vi bodde tog slut ett par dar mest besvärligt var det med toa som ju inte gick att spola men vatten gick ju att hämta i källan mitt i byn. Återvände sedan 2008 efter 10 år och då hade mycket förändrats har inte återvänt sedan dess men stannat till med Skopan många gånger och blir lite sugen på att komma dit igen men är rädd för att bli besviken trots att vi åker utanför säsong men en dag kanske det blir av
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-10-09, 21:08
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Besök på Koufonissia

Åh vad kul att höra ifrån Er!
Ha det så jättehärligt!

Maria
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-10-10, 11:57
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Besök på Koufonissia

Tack för en lågsäsongsrapport från ön. Har länge drömt om att åka till Koufonissi, men skrämts av det stora antalet svenska barnfamiljer. Men lågsäsong verkar var perfa

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-10-10, 14:55
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 893
Standard Sv: Besök på Koufonissia

Jättejul med Koufonissi-rapport! Vi var där första dagarna de öppnade för säsongen (för en massa år sedan). Då var det också väldigt stilla och trivsamt. Inte riktigt allt var i ordning.
När vi ville ha is i ouzon så : "Sorry. The ice was finished!"

Lena
Svara med citat
  #8  
Gammal 2021-10-10, 16:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Besök på Koufonissia

Låter som det Koufonissi som jag blev kär i en gång i tiden. Det var 1997 och vi bodde hos Sofia Soultani, och har bott där varje gång vi varit på Koufonissi. Vi hörs flera gånger om året. Ja, vilka minnen man har från den tiden.

Tack för rapport!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2021-10-10, 17:03
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 849
Standard Sv: Besök på Koufonissia

Tack alla för er respons
Jag tycker inte ni ska vara rädda för att besöka Koufonissia
Gör det gärna i maj eller alldeles i början av juni eller sista veckan i september och någon vecka in i oktober
Det fanns boenden och restauranger som var stängda nu men många var öppna Vårt boende t:ex har öppet till 15/10 Överallt såg man att det städades och man förberedde för stängning Det gjorde inte oss något man behöver inte så många ställen att äta på bara maten är god😋
Den gamla affären vid bystranden finns fortfarande kvar Om det var någon som handlade där vet jag inte men varje kväll satt det några gubbar därinne i mörkret och pratade Precis som det alltid gjort
Sedan kan man inte komma ifrån att det vuxit upp en del chica affärer och ett par barer och caféer där ungdomarna träffas Det tycker jag inte är så konstigt heller för dessa ungdomar måste ju också ha något trevligt att göra Dom bor ju där året runt
Det är så lätt att man ”fastnar ” i hur det var förr men livet måste ju också gå vidare på våra kära små öar😉
//maji
Svara med citat
  #10  
Gammal 2021-10-11, 10:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Besök på Koufonissia

Citat:
Ursprungligen postat av maji Visa inlägg
Den gamla affären vid bystranden finns fortfarande kvar Om det var någon som handlade där vet jag inte men varje kväll satt det några gubbar därinne i mörkret och pratade
När jag var där senast satt den gamla damen utanför affären. Det är visst henne dotter som har den stora affären som ligger ganska nära den gamla.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT