Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2006-06-21, 19:59
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Snobbete?

Citat:
Ursprungligen postat av mariamaria
Det är snobbigt och en udda inställning att tro att man kan åka till turistorter utan att träffa på andra turister!
Men det handlar inte om att inte träffa på andra turister. För min del är det så här: jag träffar gärna andra turister - om det är turister som är ute efter att utforska GREKLAND, det som admirala kallar Greklands egenart.

Den sortens turister behöver inte nån långt gången turistanpassning. Men tyvärr finns de största pengarna att tjäna på massturismen. Och när utvecklingen i Grekland går mot en anpassning till de turister som egentligen hade kunnat förlägga sin sol- och badsemester till vilket varmt land som helst - då försvinner egenarten.

(Med egenart menar jag för övrigt inte 1800-tal, jag tillhör inte dem som kräver att farbröder ska fortsätta rida på åsnor för att jag ska få lite pittoreskfeeling. )
Svara med citat
  #22  
Gammal 2006-06-22, 10:20
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Snobbete?

Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Det finns bara ett sätt att få kunder/gäster/turister: Ge dem vad de vill ha. Annars åker de någon annanstans! Det gäller i alla affärssammanhang. Och majoriteten brukar vinna...
Peter
Å gi folk det de vil ha - det er en unnskyldning som brukes av mange aktører. Som når pressen kritiseres for å ha blitt for tabloid og kjendisfiksert, sier de bare "vi gir folk det de vil ha". Men det betyr jo ikke at det er rett. Kanskje er det uhyre kortsiktig, kanskje betyr det at folk på sikt slutter å kjøpe aviser og går over til kjendisblader, for eksempel. Mallorca ga folk "det de ville ha", og har senere brukt en vanvittig mengde tid og penger for å forsøke å endre seg "tilbake" til den vakre og unike øya det faktisk er.

Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Jag tycker att det är alldeles för enkelt att påstå att turisterna styr utvecklingen. Det är mycket mer komplicerat än så. Grekerna själva vill utvecklas och få tillgång till fina bilar, plasmaTV, IT-cafeér eller egna datorer, moderna hus med elektronik och bra vitvaror. Peter
Men kjære deg, jeg kritiserer da ikke Hellas for å følge med i utviklingen! Tvert imot. Jeg forventer slett ikke et postkort-Hellas, og som også inkfish sier, jeg forventer heller ikke gubber på esler. Da har du misforstått, Peter. Det jeg sier er at typiske turiststeder er like over alt, at turistene preger stedet mer enn grekerne gjør, og dermed ødelegger stedets egenart. (At grekere enkelte steder lar dette skje, kan selvsagt være for å ha råd til plasmaTV og computere ) Men på mange greske steder er de bevisst på de uheldige følgene masseturismen har, og holder tilbake. Det er vel flott!?! Fordi det er utvikling på Hellas' egne premisser, ikke utlendingenes.


En økende trend i Hellas og andre land, er all inclusive-pakker. Turisten kjøper flyreise, hotell, mat, drikke osv hjemme, blir fraktet til et digert hotellanlegg og trenger i prinsippet ikke se annet av Hellas en hotellets område samt veien til og fra flyet. Har turisten vært i Hellas? Utvilsomt. Kunne hun like gjerne vært i Spania? Utvilsomt.
All inclusive er ytterpunktet av masseturismen, men dessverre altså en økende realitet. Grekerene ser med bekymring på fenomenet, pengene ender i turistens hjemland samt hos den allerede rike hotelleieren, mens tavernaen på hjørnet - eller for den saks skyld internettkafeen på hjørnet - mister en viktig inntektskilde.
Men det er altså dette flere og flere folk vil ha. Er det helt ok, det da?

Senast redigerad av Admirala den 2006-06-22 klockan 10:42. Anledning: Det manglet en r, presiering
Svara med citat
  #23  
Gammal 2006-06-22, 10:35
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Snobbete?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala
En økende trend i Hellas og andre land, er all inclusive-pakker. Turisten kjøper flyreise, hotell, mat, drikke osv hjemme, blir fraktet til et digert hotellanlegg og trenger i prinsippet ikke se annet av Hellas en hotellets område samt veien til og fra flyet. Har turisten vært i Hellas? Utvilsomt. Kunne hun like gjerne vært i Spania? Utvilsomt.
All inclusive er ytterpunktet av masseturismen, men dessverre altså en økende realitet. Grekerene ser med bekymring på fenomenet, pengene ender i turistens hjemland samt hos den allerede rike hotelleieren, mens tavernaen på hjørnet - eller for den saks skyld internettkafeen på hjørnet - mister en viktig inntektskilde.
Men det er altså dette flere og flere folk vil ha. Er det helt ok, det da?
Är det så? Ni som köper "All Inclusive", ser ni inte någonting alls utanför hotellets område? Berätta gärna om ni hyr bil, använder lokal buss, åker på båtutflykt, provar tavernan nere på hörnan osv. osv.!
Jag känner INGEN, som reser som du beskriver!
Svara med citat
  #24  
Gammal 2006-06-22, 10:36
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Snobbete?

Ge folket vad de vill ha. Är det något fel på detta. Den bistra sanning är att skulle det vara genuint som somliga önskade fick endast de som hade det bäst ställt råd att resa. Med massturismen har många fler möjlighet att resa hemifrån och få ett miljöombyte. Om nu detta råkar bli "All inclusive" så vad? det är upp till var och en att resa på sitt vis.
Inte fasiken tillverkar någon en produkt för hand när det går att göra i en maskin till ett betydligt billigare pris. likaledes är det med turismen. Alla vill tjäna ihop till sitt dagliga bröd och helst litet mera. Att det finns olika typer av turism är bra men vi kan inte förvänta oss att bl a Grekland ska vara ett "Skansen" för oss nordbor. Appropå Mallorca så är väl detta en ö som har blivit utsatt för massturism och är det fortfarande. Att man sedan har kommit underfund med att man inte kan ta emot hur många turister som helst är en naturlig orsak till vissa förändringar på ön.
Under de ca 25 år vi besökt Grekland har vi gevitvis sett hur utvecklingen har skett där liksom den gjort i Skandinavien. Ibland kan detta vara både på gott och ont.
Chras
Svara med citat
  #25  
Gammal 2006-06-22, 10:46
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Snobbete?

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne
Är det så? Ni som köper "All Inclusive", ser ni inte någonting alls utanför hotellets område? Berätta gärna om ni hyr bil, använder lokal buss, åker på båtutflykt, provar tavernan nere på hörnan osv. osv.!
Jag känner INGEN, som reser som du beskriver!
Men når det vekker stor bekymring hos grekere at denne trenden er økende, og når faktisk aviser HAR intervjuer med "tavernaeieren på hjørnet", som sier han tjener mindre/har færre gjester år for år på grunn av dette, så er det jo en realitet, uansett.
Kjøper man all inclusive, så er det vel nettopp for å spise på hotellet, ellers hadde man ikke gjort det. Kanskje er man lunsjgjest hos "tavernaeieren på hjørnet" en gang istedet for sju...
Svara med citat
  #26  
Gammal 2006-06-22, 10:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Snobbete?

Många greker är förtvivlade över all-inclusive fenomenet eftersom de förlorar sina kunder. Har turisten redan ätit och har all dryck fri på hotellet konsumeras lite eller inget alls hos andra näringsidkare. Den lilla serveringen förlorar sina kunder och pengarna går bara till ägaren av All-inclusiveanläggningen.

Eva
Svara med citat
  #27  
Gammal 2006-06-22, 11:36
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Snobbete?

Jag vill inte försvara All Inclusive konceptet, men jag ställer frågetecken vid om gäster som reser All Inclusive ENDAST rör sig inom hotellområdet!

För övrigt så kan jag föreställa mig att den resformen är ett led i ens utveckling, att man får smak för att resa genom att börja på ett "tryggt och bekvämt" sätt, men blir nyfiken på att resa mer och mer självständigt framöver. Vi har själva börjat våra resor med halvpensionsresor de första par åren, det kändes bra med ett litet barn då... men inte höll vi oss inom hotellområdet för det inte! Var redan då runt med lokalbuss, hyrbil, båt, taxi, besökte många tavernor på olika hörn...
Svara med citat
  #28  
Gammal 2006-06-22, 12:45
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Snobbete?

All inclusive er mye mer omfattende enn halvpensjon. Søkte på nettet, og den første siden som dukket opp (britisk), opplyste følgende:

All Inclusive holidays are a fantastic new way to holiday.

All Inclusive Holidays allow you to budget your holiday costs before you travel as included are all your food, drinks and entertainment in during your entire stay at your all inclusive hotel.


Poenget med all inclusive er at man ikke skal trenge å ta med seg mer en noen løse euro i lommen. Ikke bare mat og drikke er inkludert, men ofte også utflukter, underholdning osv. Velger man et slikt konsept, har man allerede valgt å bruke tilbudene pakken gir - ellers er det jo ikke noe vits. Tenker man å benytte seg av feriestedets andre, uavhengige tilbud i tillegg, betyr jo det at man har betalt dobbelt. Og hvem vil det?
Svara med citat
  #29  
Gammal 2006-06-22, 17:25
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Snobbete?

Har tittat igenom vad som erbjudes härifrån Sverige då det gäller "All Inclusive". De största resebolagen har egna variater med ex antal luncher eller middagar. Där dessa erbjudande är vanligast är i västindien och mellanamerika, arabländerna och nu även Turkiet. Att det är vanligt för tyskar och engelsmän de senaste åren har märkts bl a i Grekland. Har gjort den iakttagelsen att många som valt denna variant på resa tröttnar efter ca en vecka och lämnar hotellområdena för att få litet variation av mat och dryck. Har hitentills inte sett att även ytflyckter ingår i priserna. I så fall måste detta vara på kryssningar men jag betvivlar detta. Att denna resform passar en del är bara att acceptera. Att det skulle vara ett sätt att ta död på de mindre tavernorna och restaurangerna de grekiska turistorterna betvilar jag. Alla tycker inte denna resform passar dem. Att sedan se ner på de som använder "All Inclusive" anser jag vara litet förmätet. Det är detsamma som att de som åker charter är mindre värda än de som reser reguliärt. Var och en väljer vad som passar den bäst och är inte mindre värd för vad den väljer. Har man sådana åsikter kallar jag detta för snobbism.
Chras
Svara med citat
  #30  
Gammal 2006-06-22, 18:03
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Snobbete?

Fast Chras: jag kan inte riktigt se nån här som ser ner på AI-resenärer, som du skriver.

Jag tycker nog att man kan ifrågasätta hur mycket Grekland man får se på en AI-semester - utan att se ner på dem som väljer det sättet att resa. Man har olika bevekelsegrunder när man väljer ressätt, helt enkelt.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2006-06-22, 19:02
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Snobbete?

Citat:
All inclusive er ytterpunktet av masseturismen, men dessverre altså en økende realitet. Grekerene ser med bekymring på fenomenet, pengene ender i turistens hjemland samt hos den allerede rike hotelleieren, mens tavernaen på hjørnet - eller for den saks skyld internettkafeen på hjørnet - mister en viktig inntektskilde. Men det er altså dette flere og flere folk vil ha. Er det helt ok, det da?
Jodå, det är mer än OK. Det är faktiskt positivt för Grekland i längden. Nej, jag har inte ramlat och slagit i huvudet…

Jag hade egentligen inte tänkt skriva mer i den här tråden, men det råder en väldigt felaktig uppfattning om verkningarna av konceptet ”All-Inclusive”. Det är faktiskt så att det är fördelaktigt för Grekland i det långa loppet. Både lokalt och nationellt.

Researrangören tjänar inte mer. De jobbar utifrån vissa fasta vinstmarginaler för att försöka garantera sin överlevnad. I stort sätt gäller samma sak även hotellägaren. Ingen av dem kan ta ut överpriser, för då får de inte resorna sålda. Att vi betalar resan hemma innebär bara att arrangören måste betala en större summa till Hotellet i Grekland eftersom de köpt ett ”paket”. Och det är väl ingen här som tror att det transporteras varor från Sverige till Hotellet? Mat, dryck, tjänster och allt annat, utom biljetten, köps lokalt! Så hur någon kan tro att pengarna stannar i hemlandet förstår jag inte!

All-Inclusive kräver betydligt mer personal på hotellet. I köket, restaurangen, poolbaren osv. Det innebär att flera på ön får arbete. Fast Taverna-ägaren på hörnan är sur för han har förlorat gäster. Men Livsmedelsgrossisten på ön ökar sin omsättning så mycket att han både måste anställa mer personal och bygga ut. Det ger arbetstillfällen hos grossisten, för några byggnadsarbetare, och genererar dessutom intäkter till leverantören av byggmaterial. De två slaktarna blev glada för de säljer nu massor med kyckling, lamm och annat kött till hotellet och måste anställa var sin lärling. Han som hyr ut bilar och mopeder är småkrängd för han har förlorat kunder, men Turistbyrån som hyr ut bussar har nu så mycket att göra att de måste köpa en buss till och anställa en chaufför. Då blev Uthyraren glad igen för det är han som äger bilfirman på ön också… De två lokala vingårdarna jublar för nu vet de att de kan sälja hela sin produktion till hotellet och kanske t o m kan utöka sin odlingsareal. Osv, osv… Ekonomi fungerar enligt en Pyramid-struktur.

Hur det gick för Taverna-ägaren. Jodå, det löste sig bra för honom också. Först blev han erbjuden att hjälpa till och leverera mat från sin Taverna till hotellet, men det ville han inte. Så han började jobba i köket där i stället. Han sålde Tavernan till ett par yngre killar som byggde om och öppnade en bar av modernt snitt med Internet-kafé. De får mycket gäster från hotellet som kommer för att skicka hälsningar på Kalimera och då passar de ofta på att ta en drink eller kaffe och Metaxa eftersom det aldrig ingår starksprit i All-Inclusive-konceptet. Så de två tjänar pengar nu också…

Ägaren fick hyfsat betalt för Tavernan så han har ålderdomen tryggad, men han och några andra Taverna-ägare, eller Moped-uthyraren, blev inte miljonärer som de hade hoppats. De kan dock trösta sig med att Turisternas pengar har fördelats på ett större antal personer, och företag, och därmed skapat ett totalt sett högre välstånd på orten, arbete för flera personer, och ökad omsättning för ett antal företag.

Hela resonemanget är naturligtvis väldigt förenklat men grundprinciperna är helt korrekta. Jag har bortsett från vissa saker som påverkar, men de är både positiva och negativa och tar i stort sett ta ut varandra. Men jag tror det är rätt lätt att följa med i resonemanget. OBS! Ev. likheter med nu levande personer är en ren tillfällighet…

I ett större och längre perspektiv är det bättre att fördela Turistinkomsterna på ett större antal personer och verksamheter, även om vissa personer och verksamheter blir lidande i det korta perspektivet. Det är en gammal ekonomisk sanning som jag tror Keyns var först med att formulera i början av 1900-talet. I det ligger också att ju längre ”pengen” är i rörelse genererar den också fler positiva effekter på den totala ekonomin. En ”peng” som står på ett bankkonto gör bara banken glad och kan inte påverka infrastruktur eller verksamheter.

Att dessa personer som förlorat kunder och intäkter ser All-Inclusive negativt förstår jag naturligtvis. Var och en är sig själv närmast. Och det är i det läget svårt att se det ur det större perspektivet. De som tjänar på detta skriker kanske inte ut det från hustaken på samma sätt.

Nu kanske någon vill protestera och säga att det trots allt är en mindre peng som når ut i den lokala ekonomin. Det äger nog i o f s sin riktighet även om skillnaden är tämligen marginell. Men det kompenseras av att pengen är i rörelse desto längre och på sätt genererar positiva effekter. Och det överstiger med största sannolikhet effekten av att några få Taverna-ägare och någon Uthyrare ensamma tar hand om intäkterna.

Peter
Svara med citat
  #32  
Gammal 2006-06-22, 19:52
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Snobbete?

Som Peter (vi er iallfall enige om noe ), hadde heller ikke jeg tenkt å skrive mer. Det skal jeg for så vidt ikke heller gjøre, men sender en artikkel som sto i Athens News fredag. Vil tro at grekere vet bedre enn skandinaver hva som kan bli et problem for landet deres eller ei:

Anything but all-inclusive


The prepaid holiday market that is booming on Corfu threatens the future oflocal communities

THRASY PETROPOULOS

Enjoying the Ionian sea on a Corfu beach. Demand for all-inclusive holidays is on the rise on the island

THEY ARE easily identifiable by their brightly coloured wristbands. Yet spotting the most common breed of holidaymaker on some Greek islands this summer may be harder than you think.

The all-inclusive tourist, who prepays for every part of his vacation - flights, room, food, drink and entertainment - and arrives in Greece with no more than loose change in his pocket, is a reality of modern travel. Visitors need no longer leave the air-conditioned confines of their hotel lobby.

Some islands are more affected by this phenomenon than others, of course. Crete, Kos and Rhodes are well-accustomed to the concept. But nowhere has the all-inclusive package split opinion more than on Corfu.

As Michael Sarafis, front-office manager of the Gelina Village Hotel and Resort in Acharavi, a once sleepy northern village on the island, says: "Such is the demand that over the next two to three years all major hotels in Greece will become all-inclusive. It is a clear market trend."

Whether such trends will affect other less-travelled destinations is, of course, an open question. However, the experience of the islanders on Corfu is enough for the Greek authorities and public to ask themselves one simple question: is this the tourism the country wants?

Consider the words of Sue Tsirigoti, a travel agent in Acharavi: "If you visit the airport on Mondays and Fridays, when most tourists fly in, you would think the island would be overrun by tourists. One day later, you will be wondering where they all went."

Those shouting loudest are, of course, the high-street retailers and taverns, whose sole income comes from passing trade. "I can think of ten businesses that have closed this year, mostly restaurants and tourist shops," Tsirigoti says. "Most travellers don't seem to get out from the four walls of their hotel. And when they do they stick out like a sore thumb because they wear wristbands showing they are allowed free food and drink at their hotel.

"How is the island going to survive? The knock-on effect will be a downward spiral of recession because next year others will rely on the income of those whose businesses have suffered. There are dozens of empty villas across the island. Our passing trade is down 40 percent.

"I can fully understand why all-inclusive deals are attractive to families. And who am I to stand in the way of little Jimmy gorging himself on icecreams until he is sick. But do we want to become a country where people only come for three reasons: sun, sea and cheap booze - lots of it?" Tsirigoti asks.

"And there is a more important question. What is going to happen to the huge, cheap 'flat-pack' hotels that are springing up over the island to cater for this demand when the trend changes?"

For now, demand for these holidays is on the rise. Three of the four Louis hotels on the island operate exclusively on an all-inclusive concept for all tourists arriving from abroad.

It does not follow, however, that this is the preferred choice for most hoteliers. "Is it successful?" Sarafis, of the Gelina Village Hotel and Resort, says. "This depends on which way you look at it. In terms of occupancy, yes. In terms of money, no. But it is what the market dictates. This is our second year of being 100 percent all-inclusive and we now work on an allocation system with a few big operators. It is squeezing all the smaller players in the market, both operators and hotels."

Industry leaders, like George Doukas, president of the Panhellenic Federation of Tourist Enterprises and owner of a travel agency on Corfu, question what can be done to draw more people out of their hotels. "Something like 70 percent of hotels here offer all-inclusive and it is a problem for other Greek destinations," Doukas says. "We have to ask ourselves why. We had always assumed that the beauty of the Greek tavern would lure people. Are the prices too high? Probably. We have to educate taverns and bars to charge fair prices."

Others lay the blame squarely on the authorities, who claim to be striving for a higher level of tourism. "We need regulation and protection," says Tsirigoti. "No consideration is being given for environmental damage and sewage disposal with these cheap and nasty hotels being built specifically for all-inclusives. Do they want villages to become ghost towns? They are sucking the lifeblood out of communities."

Länk till artikeln: http://www.athensnews.gr/athweb/nath...=01&m=A09&aa=1

Senast redigerad av inkfish den 2006-06-23 klockan 10:55. Anledning: Länk tillagd av copyrightskäl
Svara med citat
  #33  
Gammal 2006-06-22, 20:11
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Snobbete?

[quote=Peter]

Jag tycker att det är alldeles för enkelt att påstå att turisterna styr utvecklingen. Det är mycket mer komplicerat än så. Grekerna själva vill utvecklas och få tillgång till fina bilar, plasmaTV, IT-cafeér eller egna datorer, moderna hus med elektronik och bra vitvaror. Hela Grekland är inne i en stor utvecklingfas sedan några år och att vissa saker anpassas för turismen är bara en liten del av detta. Det är en stor del av deras levebröd och det är rätt naturligt med en anpassning eftersom man vill behålla turisterna och detta är ett sätt.......

For mange år siden sa en kyprioter noe sånt som 'javisst er Kypros preget av turismen - men både gamle og unge proffiterer på det, i form av velstand, arbeid og utdanning. Skulle vi fortsatt være et slags u-land for å bevare det opprinnelige, uten å delta i utviklingen?'. - Kanskje lett å romantisere fordums tider når man selv lever i en annen hverdag og under andre betingelser ? Mulig at eks. turister som kommer til Norge vil oppleve noen dager på setra uten strøm og innlagt vann etc, men vil de det i eget hus i eget land? Det undrer jeg meg over når 'turiststedene' passeres, og jeg møter en eller annen bekjent. Som også er på reise, på ferie, borte fra storbyen og travelt hektisk liv for en kortere stund.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2006-06-22, 21:19
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Snobbete?

Visst är ALL Inclusive mer än halvpension, men att gå från halvpension till att luffa beskriver en utveckling.
Sen är det också lite olika vad som ingår i All Inclusive, många har inte mer inkluderat än rum, måltider och drycker (vilket i och för sig är allt för mycket – tänk att komma hem efter tre veckor med allt ät- och drickbart ”gratis” (= förutbetalt), då får man väl beställa DUBBELplats i flyget hem ) och sen kan man väl RULLA hem från Kastrup).
Nu är jag ingen specialist på All Inclusive så jag tycker fortfarande att det skulle vara intressant att höra från folk som har provat att resa AI: Rör man sig enbart inom hotellområdet, ser man verkligen inget annat osv. osv.?
Jag tror det är allt för förenklat och generaliserande och tror nu inte på allt jag läser i tidningen, men väljer att tro att det kan locka nya turister till, folk som ännu inte valt att åka på egen hand. Nya turister = merinkomster (de kommer sannolikt inte att fortsätta denna form för semester, men åker på egen hand i framtiden!) till glädje för alla mindre tavernaägare.
Att många klagar över minskade inkomster, ja det behöver inte ha med AI att göra. Klagomål över minskat antal turister har vi hört på i flera år, även på öar utan AI.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2006-06-22, 22:33
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Snobbete?

Naturligtvis varierar människors intressen det tror jag säkert att du förstår Marianne och alla stannar inte inom "All Inclusive anläggningens domäner" men Admiralas inlägg kan antagligen inte tolkas så bokstavstroget. Jag tycker dock att hennes synpunkter har många poänger och själv tillhör jag den minoritet eller förhoppningsvis majoritet av befolkningen som inte tycker att all utveckling eller alla fenomen varken här hemma eller i Grekland nödvändigtvis är positiva eller bör lämnas ifred för kritiska synpunkter.

Eva
Svara med citat
  #36  
Gammal 2006-06-22, 23:05
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Snobbete?

Givetvis kan man inte räkna med att som charterturist slippa andra turister på ett resmål och det var säkert inte det, om jag förstått saken rätt, som Admirala syftade på när hon startade tråden.

Givetvis ska grekerna, som de moderna människor de faktiskt är, se till att utveckla och förnya diverse samhällssektorer, men det är väl ändå inte charterturisterna som ska styra HUR grekerna ska leva eller utöva sin kultur. Grekland är oerhört beroende av turismen, men när vissa resmål övergår till att bli rent nordiska eller andra länders territorium, ja då blir jag riktigt ledsen.

Det är inte att se ner på andras resande att inte tycka det är roligt att omge sig av t ex skandinaver som kanske sitter och gnäller eller super sig asfulla - Det hela handlar kanske mer om respekt för och att så långt det går, bevara den grekiska kulturen (innebär inte åsneridande farbröder...) och att låta turisterna närma sig den hellre än det motsatta.

Har ingen statistik att lägga fram, men hur många icke-grekiska näringsidkare bedriver "länder-anpassad" verksamhet på diverse bargator etc. Näringsidkare som efter säsongens slut åker tillbaka till sina respektive länder - med förtjänsten i fickan...

Tycker att var och en ska semestra på det sätt som han eller hon finner bäst. Kan heller inte se någon snobbism i att man reagerar kritiskt till en del chartermåls utveckling.

//Zanét
Svara med citat
  #37  
Gammal 2006-06-22, 23:34
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Snobbete?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala
Peter (vi er iallfall enige om noe )
Jodå Admirala, vi kan nog vara eniga i en hel del. Men jag uppfattade ditt första inlägg som att det gav obefogad och felaktig kritik och blev därför irriterad...

MEN! Det finns inget i den artikeln som motsäger det jag skrev ovan. Tvärtom, den bekräftar det! Det är fortfarande bara de som blir lidande av All-Inclusive som skriker högt och beklagar sig över att turisterna, och pengarna, försvinner från deras respektive verksamheter. Ingen av dem nämner att de pengar som tidigare hamnade hos Taverna/Hotell-ägaren nu fördelas till andra leverantörer. Livsmedelsgrossisten och hans underleverantörer, slaktaren osv. Det är i stort sett samma pengar, men de går andra vägar nu. Och de som förlorar på det skriker därför högt.

Det gäller fortfarande att alla leveranser till All-Inclusive sker lokalt! Den totala konsumtionen är trots allt tämligen konstant för varje Turist. Och oavsett om maten äts på en Taverna eller på Hotellet ska matleveranserna betalas! Och då tjänar någon några pengar...

Samtidigt borde du vara nöjd för fortsätter detta så har Taverna-ägarna förlorat möjligheten att konkurrera med "Turist-anpassningen"! Nu kanske de måste börja sträva tillbaka mot "Genuin-Taverna" som argument för besök. Och då har du ju fått som du vill! Fast då får vi problemet att skilja "Riktig-gammal-taverna" från "Turist-genuin-taverna"....

Citat:
Vil tro at grekere vet bedre enn skandinaver hva som kan bli et problem for landet deres eller ei:
När du kan citera samma argument som i artikeln från någon med god kunskap om företags- och nationalekonomi, på minst universitetsnivå, och som kan se det hela i ett längre perspektiv, ska jag ge mig. Men kom inte med en artikel skriven av en journalist som inte vet något om ekonomi och bara intervjuar Hotellanställda som talar i egen sak för verksamheten. Förutom George Doukas som sade ungefär "Goddag, yxskaft..." Det blir bara ett Forum för gnäll och det köper jag bara inte. Jag har läst en hel del ekonomi. Har du?

Dessutom tycker jag att artikeln är vinklad och kanske skriven för att provocera eller skapa debatt. Oavsett vilket så är den ensidig och ofullständig.

Men naturligtvis kommer det att finnas, och skapa, problem om detta fortsätter. På olika plan. Det förnekar jag absolut inte. Men det handlar också om att anpassa sig till ändrade marknadsförhållanden. Och marknad och ekonomi förändras ständigt. Både där och här. Men det finns även många positiva sidor på längre sikt, som jag beskrev tidigare.

Du bor i Grekland. Då borde du också nu vara medveten om att alla Greker är oerhört protektionistiska om sin familj och de verksamheter familjen är inblandad i. Jag satt för några år sedan en eftermiddag på Nissyros med en Svensk-boende-Grek och pratade om bl a sådana saker. Han menade att en Grek går nästan hur långt som helst för att skydda sin familj och sin inkomst. Och han bryr sig egentligen inte om hur det går för grannen... Jag har hört motsvarande från mina vänner på Tinos. Att se saker i ett större perspektiv går inte och skulle man förlora intäkter till någon annan är det "katastrofia".

Och naturligtvis förstår jag det. Det finns ingen som frivilligt förlorar 40 - 50 % av sin omsättning och samtidigt säger att det är bra för kommunens invånare på längre sikt, och är glad för det. Det skulle inte jag heller göra! Men det jag säger är att All-Inclicive-konceptet inte på något sätt är skadligt för Grekland på längre sikt. Tvärtom. Men de måste också hänga med i svängarna och anpassa sig till det nya. Det slår säkert hårt mot vissa på kort sikt, men är positivt på längre sikt. För alla som bor där. Och även för oss Turister.

Peter
Svara med citat
  #38  
Gammal 2006-06-23, 00:15
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Snobbete?

Fast du kan ställa en armé av nationalekonomer framför ägaren av en liten taverna i närheten av det stora AI-komplexet, han kommer likförbannat att bekräfta precis allt som står i artikeln.

Klart att folk utanför AI-industrin är oroliga, det är ju bara det artikeln säger.

Hoppas du inte är lika irriterad som du låter, ämnet är ju intressant att diskutera

Senast redigerad av inkfish den 2006-06-23 klockan 00:42.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2006-06-23, 10:48
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Snobbete?

Citat:
Ursprungligen postat av Peter
När du kan citera samma argument som i artikeln från någon med god kunskap om företags- och nationalekonomi, på minst universitetsnivå, och som kan se det hela i ett längre perspektiv, ska jag ge mig. Men kom inte med en artikel skriven av en journalist som inte vet något om ekonomi och bara intervjuar Hotellanställda som talar i egen sak för verksamheten. Förutom George Doukas som sade ungefär "Goddag, yxskaft..." Det blir bara ett Forum för gnäll och det köper jag bara inte. Jag har läst en hel del ekonomi. Har du?
Peter
Har vi begynt med hersketeknikker på forumet? i så fall: Peter, du er så søt når du er sint
Og man trenger ikke være belest og lærd økonom for å forstå at når et lokalsamfunn blir avhengig av én stor og mektig arbeidsgiver, er det en uheldig utvikling. For når trenden snur (og det gjør den, det ligger i trenders natur), så mister samfunnet den eneste foten det hadde å stå på.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2006-06-23, 13:57
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Snobbete?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Fast du kan ställa en armé av nationalekonomer framför ägaren av en liten taverna i närheten av det stora AI-komplexet, han kommer likförbannat att bekräfta precis allt som står i artikeln.
Javisst. Naturligtvis. Han är ju rädd om sin verksamhet. Men det har jag också skrivit flera gånger.

Citat:
Klart att folk utanför AI-industrin är oroliga, det är ju bara det artikeln säger.
Och det är fullt förståeligt. Men man kan inte använda den artikeln som argument för att A-I skulle vara så farligt för Orten eller Grekland i stort på längre sikt. För det är det inte!

Vem har intervjuat alla de som fått jobb, eller möjlighet att leverera varor och tjänster till A-I, och troligtvis ökat sin omsättning och förtjänst? Vem ger dem utrymma att visa de positiva effekter A-I har?

I vanlig ordning är det så att det man förlorar på gungorna vinner man på karusellen. Förr gick penningflödet från A (turisten) direkt till B (tavernan/konkurenthotellet). Nu går det från A (indirekt från turisten via A-I) till C (leverantör av varor och tjänster till A-I). Naturligtvis skriker B i högan sky, medan C ler hela vägen till banken. Han behöver liksom inte höja sin röst.

Det är ju samma pengar fast de går nya vägar!

Peter
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT