Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > BoCinas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-12-23, 18:05
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard Utflykt

Vaknade tisdag morgon till en klarblå himmel men lite svalare, bara 16 gr, och vindstilla.

Efter frukost och lite koll av jobb-mail så beslutade vi oss för att ta med modern på en utflykt. Vägen upp mot Sellia och sedan vidare mot Rodakino och Frangokastelli. Vi hann inte långt innan vi, som så ofta, drabbades av viss hunger så vi tänkte att i Rodakino borde det väl finnas någon öppen taverna även så här off season.

Väl där, efter lite foto-stopp med vy över Plakias:

så konstaterade vi att det verkade vara en större begravning på gång. Knök-fullt med bilar parkerade efter vägkanten och enda öppna tavernan mer eller mindre ockuperad av begravningsgäster. Vi nändes inte tränga oss på utan fortsatte och hoppades hitta någon mer taverna efter vägen.

En vacker (nåja, men kanske ändamålsenlig) bro som vi passerade på vägen


Inte hittade vi någon mer taverna som ens verkade öppen. Stannade sedan på ett ställe, gick in (dörren öppen) men ingen där och allt släckt och absolut ingen verksamhet eller ens antydan till verksamhet. Köket kliniskt rent! Så vi fortsatte.

Kom ner på slätten vid Frangokastello och där fick hustrun ett nysanfall. Varför? Jo, enligt egen utsago är hon allergisk mot snö och vad såg vi där?

Jo, snö på de höga topparna i Lefka Ori!

Jag var ganska sugen på att köra upp nya vägen mot Kalikratis, men lyckades avstå för att göra det nästa vecka när min bror och hans fru kommer ner. Man vill ju gärna göra allt på en gång

Åkte sedan kustvägen genom Frangokastello (vi åkte "övre" vägen dit) utan att hitta någon mat. Slutade med att vi åkte tillbaka till Plakias och tog en Giros Pita hos Sifis.

Sen avslutades dagen med en fantastisk solnedgång:

Vintersolståndet, solen ner i havet vid 17.15.

Hälsningar
BoCina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-12-23, 18:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Utflykt



Vilket underbar ljus, och vilken härlig lågsäsongsbild!

Tack för ännu en rapport, det känns som om jag vore med. Skulle gärna vilja vara det.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-12-23, 19:42
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Utflykt

Fantastiska bilder!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-12-23, 20:36
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard Sv: Utflykt

[QUOTE=Kalimera;

Tack för ännu en rapport, det känns som om jag vore med. Skulle gärna vilja vara det. [/QUOTE]


Inga problem, du/ni är välkomna hit. Om det är fullt hos oss kan vi säkert ordna inkvartering i något hus i området.

BoCina
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-12-23, 21:17
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Utflykt

Härligt. 16 gr på Kreta när Skåne ligger inbäddat i snö... Avundsjuk? Vem? Jag? Fast den där bron hade jag nog tvekat att ens GÅ över.... Phu...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT