Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-07-04, 22:12
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard 2 världar!

Då menar jag att få ha förmånen att få njuta av Grekland och Sverige. Har nu kommit till Grekland och i vanliga fall brukar jag åka ner i början av Juni, men har fått njuta av värmen i Sverige, fått se hur mina blommor i trädgården blommar, tom upptäckt en del blommor som jag inte ens visste att jag hadde, och vilken värme... Sverige e underbart då det är varm och skönt! Bara få se hur allt växer och frodas.. nåja kan låta patetiskt men för mig är det en härlig känsla. Och tvärtemot... på plats i Grekland har jag missat mina aprikoser... de har alla fallit av trädet...jordgubbarna lika så,men tomaterna lyser röda och övriga grönsaker e på god väg. Vissina som är en sorts körsbär som inte e goda att äta men är underbart goda att göra saft på är röda och snart mogna. härligt! en del persikor finns kvar och hör och häpna syrenen som jag tog ner förra året har tydligen blommat och ser frisk ut.

Kram till er alla

Camilla
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-07-11, 11:10
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: 2 världar!

Termometen visar +33 just nu, sitter på altanen och tittar ut över havet, inga moln i sikte och på andra sidan skymtar Evia. I morse låg havet spegelblankt och stilla, var nere tidigt och hade harpunen med mig, fick i hop lite småfisk som nu puttrar på spisen till en fisk soppa med massor av citron. Såg på nyheterna i går att det var några svenskar isolerade på Cypern pga svininfluensan! Kan inte vara roligt

Camilla som inte ätit vattenmelon ännu....
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-07-11, 16:25
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: 2 världar!

Hos oss är det nu bara 31 i skuggan, och meltemin blåser från middagstid ungefär, men i morse var det så varmt nere på stan att min man höll på att svimma. Det har aldrig hänt förut!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-07-11, 21:26
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: 2 världar!

Så härligt det låter Camilla. Inte minst att kunna se Evia från altanen

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-07-11, 23:48
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Umeå/Sthlm,Kopani/Ioannina
Inlägg: 206
Standard Sv: 2 världar!

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Då menar jag att få ha förmånen att få njuta av Grekland och Sverige.
Camilla

Har oxå glädjen och förmånen att få "njuta av bägge världar"....den fina "svenska/norska sommaren som jag prickade in perfekt med sol och +30 i 14 dagar i slutet av juni/början av juli och nu Grekland i nästan 3 månader med början sista veckan i juli....längtar! Däremellan gör det ju inget att det regnar medans man jobbar...lättare då t.o.m - ingen "press" på att vilja vara ute i det blöta
Har hört att det blir mycket frukt på mina granatäppleträd senare...mums...och som Carina skrev..det mesta frodas och blommar ju redan...även "MIN" lilla trädgård!!
Vad gjorde man utan dessa resor?? T.o.m allt regnande och blöta står man ut med då man har nåt att längta till...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-08-22, 11:35
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: 2 världar!

Då var det dags att åka hem... vilket både känns härligt men samtidigt vemodigt tiden har gått allt för fort. Denna sommar har vi mest hållt oss på fastlandet, varit runt Peloponnisos, och Norra Grekland. Ungarna har båtluffat själva med kompisar från Sverige och Grekland, de var ett gäng om 12 st som gav sig iväg med ryggsäckar och tält, och OM vad kul de hade det roliga är att en del av deras svenska kompisar har lärt sig en del grekiska och tvärtom! Hem i 2 veckor sen Paris med dottern och i Oktober kommer jag ner igen...

Camilla
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-08-22, 12:35
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: 2 världar!

Vemodigt kändes det även för mig att åka till Sverige efter 4 hela månader hemma i Grekland, men härligt att träffa barn och barnbarn, även om alla har varit nere och hälsat på
Nästa vecka är det dax igen att åka ned för 2 månader längtar bara komma ned till min trädgård där det visst är fullt med meloner just nu enl min grekiska väninna där nere.
Var nånstans på Peloponnesos åkte ni runt Frappe?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-08-23, 18:17
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 255
Standard Sv: 2 världar!

Låter som poesi! Plocka granatäpplen, aprikoser, persikor, citroner, vattenmeloner. I vår trädgård plockar vi ogräs och mördarsniglar
Mvh. Lilla sjöborren.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-08-23, 18:43
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: 2 världar!

Vi får bara hoppas av hela vårt hjärta att Frappes härliga trädgård inte hamnar i lågorna i denna hemska brand

Riitta
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-08-28, 15:43
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: 2 världar!

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Var nånstans på Peloponnesos åkte ni runt Frappe?
Från Kalamata och kustvägen ner till Gythio, och obligatoriskt stopp i Kardamili några dagar och ner till Monevassia, och kusten upp till Naplion och åter Aten. Det var huvudrutten med en massa avstickare.

Camilla
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-08-28, 15:53
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: 2 världar!

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Vi får bara hoppas av hela vårt hjärta att Frappes härliga trädgård inte hamnar i lågorna i denna hemska brand

Riitta
Som sagt trädgården klarade sig.... och hemfärden blev som sagt inte av utan flyger hem nu på söndag istället.....Maken och jag var inbokade med olika flygbolag och här kan man se en väldig skillnad hur "service inriktade" de är. Tex när jag såg till att barnen kom i väg så försökte jag få boka om min biljett, jag tala om att jag förstår att den är inte ombokningsbar MEN kan ni göra ett undantag, jag betalar självklart mellanskillnaden...men ICKE. Detta var SAS måste ärligt säga att jag blev väldigt besviken då jag flyger mycket med dem både privat men framförallt i tjänsten, nu var det inte frågan om att bara få boka om jag var villig att betala etc. Maken som åker Malev, inga problem de boka om hans biljett UTAN några kostnader pga omständigheterna med branden som var etc det kallar jag service! ska tillägga att jag inte köpte ny biljett av SAS...

Camilla
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-08-28, 21:48
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 702
Standard Sv: 2 världar!

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Som sagt trädgården klarade sig....
Camilla
Vad härligt!!

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Detta var SAS måste ärligt säga att jag blev väldigt besviken då jag flyger mycket med dem både privat men framförallt i tjänsten, nu var det inte frågan om att bara få boka om jag var villig att betala etc.
Låter som typisk svensk/skandinavisk fyrkantighet.

Vi har ju våra bestämmelser...

/pawik
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-08-30, 21:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: 2 världar!

Med den serviceandan så är det ju inte undra på att SAS har svårigheter! FY så dåligt!

Härligt att höra att trädgård och hus klarade sig.

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT