Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #221  
Gammal 2009-09-03, 17:09
daga daga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Ort: Luleå
Inlägg: 37
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Eftersom tråden fortfarande är vid liv så...och jag fann den så intressant...
Detta fenomen kanske är specifikt för en del kvinnor(dock inte alla, jag vill absolut inte dra alla över en kam)
Jag ser det som en del av min min semester att shoppa och "återuppliva"min rese garderob....tro nu inte att jag har en jätte stor budget...-inte alls!
Men man kan ju alltid göra vissa fynd...
Sedan , när jag väl är på semester målet.(förhoppningsvis i Grekland).så njuter jag verkligen av att "klä upp mig" inför kvällens restaurang besök. Det är del l i "kvälls ritualen" och jag vill känna mig "fin" när jag går ut. Jag bara älskar höga klackar...(så länge nu mina fötter tillåter det...) Det handlar helt enkelt en hel del om att jag ska känna mig bekväm i de kläder jag har för det tillfälle jag har dem...och om respekt för de restauranger jag besöker.Det gäller samma sak när jag är i riksgränsen på skidsemester... då är det goretex och fleece m.m. som gäller hela vägen...skulle aldrig drömma om att ta på mig höga klackar där... som sagt...det är att ta "seden dit man kommer"(_uttjatat-jag vet.).
Visst är väl ändå kläder, och hur vi klär oss intressant!!!
Svara med citat
  #222  
Gammal 2009-09-03, 18:32
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Peter har nog rätt. "Kläderna gör mannen" heter det. Kom på det precis när jag skickat inlägget.

Hel och ren tycker jag är det viktigaste när det gäller kläder. Och fotriktiga skor för min del, eftersom ryggen och fötterna inte längre pallar med högklackat.

Jag har aldrig upplevt de kläder man bär som ett problem, varken i Grekland eller något annat land.

Aina
Svara med citat
  #223  
Gammal 2009-09-03, 20:41
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Hel, ren och snygg är det som gäller. Och snygg är man ju på sommaren. Jag skojar inte. På sommaren, särskilt i sol och värme, känner jag mig snygg.
Aina
Svara med citat
  #224  
Gammal 2009-09-03, 23:25
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av daga Visa inlägg
Jag ser det som en del av min min semester att shoppa och "återuppliva"min rese garderob....tro nu inte att jag har en jätte stor budget...-inte alls!
Men man kan ju alltid göra vissa fynd..
Sedan , när jag väl är på semester målet.(förhoppningsvis i Grekland).så njuter jag verkligen av att "klä upp mig" inför kvällens restaurang besök. Det är del l i "kvälls ritualen" och jag vill känna mig "fin" när jag går ut. Jag bara älskar höga klackar........som sagt...det är att ta "seden dit man kommer"(_uttjatat-jag vet.).
Visst är väl ändå kläder, och hur vi klär oss intressant!!!


Kjenner meg selv veldig godt igjen i det du skriver. Visst har jeg med meg fine klær på ferie, men ingenting er som å kle seg opp i nyinnkjøpte klær og gå ut i dem!
Svara med citat
  #225  
Gammal 2010-05-01, 19:55
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Haha, har detta ämne återuppväckts!
Häromdagen tänkte jag faktiskt att snart blir det varmt och då blir jag av naturen snygg och välklädd igen. Till skillnad mot mitt rugguggle-jag som varat hela långa vintern.
Men i sommar blir det båtluff och jag har lovat mig själv minimalt med packning. Någon galastass kommer definitivt inte att packas ned. Två par skor, en shortskjol (fjällräven - mitt favoritplagg på resa), ett par fjällräven med avtagbara ben (bra i kloster då det ska vara påklätt och de blir shorts med påtagbara ben...), en kjol och en klänning till fint? Några linnen. En sarong. Så mycket mer tänkte jag nog inte ha.
Får väl se när det är dags att packa!

Aina
Svara med citat
  #226  
Gammal 2010-05-01, 21:24
Paittas Paittas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 114
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat "Men i sommar blir det båtluff och jag har lovat mig själv minimalt med packning".

Tillhör kategorin "hel och ren" och reser " minimalt med packning " och brukar inte ha bekymmer med servicen på tavernorna i grekiska ö-världen.
Kanske " Som man ropar i skogen får man svar"?
(Tillför egentligen inget nytt i debatten men kunde inte låta bli).


// Paittas

Senast redigerad av Paittas den 2010-05-01 klockan 22:01.
Svara med citat
  #227  
Gammal 2010-09-07, 17:25
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Den här tråden har ju blivit en gedigen rulle och här kommer kanske det sista inlägget - vem vet?

Ja, nu har vi precis kommit hem från tre underbara veckor på Kreta och i Georgioupoli. Det har varit varmt, mycket varmt, och jag har en liten ovetenskaplig rapport angående grekers klädsel på tavernor, där det i denna trådens begynnelse påstods att grekerna aldrig bär shorts när de går på taverna.

Detta är kanske ett trendbrott eller bara praktiskt, men det var faktiskt fler greker med shorts än med långbyxor! Det var ungefär 50/50 mellan turister och greker. Det kan jag absolut påstå efter 3 veckors middagar på olika tavernor. Det är intressant, för tidigare upplevde jag att grekerna i Geo klädde upp sig mer för att gå ut och äta. Damerna är lika eleganta som tidigare. Kanske tar herrarna efter turisterna?
Kanske är det värmen? Nästa år får jag kanske gå runt och fråga.

Aha, nu vet jag! De förut så hårda stolarna har fått mjuka dynor

Hälsningar från en pigg och utvilad Lena
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT