Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-03-31, 13:56
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Er man i Ierápetra 2021, mars

Glad Påsk alla protestanter m.fl. dock inte protest-tanter och gubbar! Vila under helgen!
Nu har jag intagit min favoritposition för månadsbrev ute på altanen. Vi får se vad det blir.

Det har varit två stora dagar denna månad. Det moderna Greklands 200-årsdag den 25:e och Ylvas jubileum, 3/8 av vad Grekland fyllde. Den ena dagen firades med ståtliga parader, höga militärer och statsmän. Alla bar mask, men det var ingen maskerad! Så många gånger har jag aldrig hört en nationalsång spelas under en dag. Ylvas dag däremot firades utan parader. Närmast var väl när jag försökte stå i givakt på morgonen och sjunga ”Ja må hon leva”. Tänk att ha en hustru, som är nästan hälften så gammal som vårt rekreationsland! Apropå åldringar är Östersunds stad 235 år och Sverige snart 500 år. Men Ylva är inte fri och oberoende som Grekland och Sverige. Hon behöver mig varje dag, hoppas jag. Jag lovade henne en äventyrsrunda på västra Kreta till hösten.

Födelsedagen startade med skratt på morgonen. Hon nämnde då sin mammas ord, när hon var barn: ”Om du skrattar på morgonen, får du gråta innan kvällen”. Vi behövde bara titta ut! Vindskyddet på altanen hade blåst sönder och stormen fortsatte! Nu fick vi planera om. De gäster från vår by som skulle komma i två omgångar, fick vi nu be stiga in i huset. Fler än 9 var inte tillåtet, så det blev en omgång med tyskar och en med greker. Ylvas två stora smörgåstårtor med räkor räckte och stämningen var god i båda grupperna. För alla andra än oss två var maträtten en nyhet, först gjord av en Östersunds-bagare. Inga tårar fälldes under dagen!

Den 3:e mars beslutade regeringen om nya restriktioner i landet. Alla regioner skulle vara röda och en del bl.a. Heraklion skulle klassas mörkt röda, för att som en sista utväg minska den galopperande smittspridningen. För oss i Lasithi-regionen innebar det små förändringar. För oss gick det nog mest ut på att skrämmas. Antalet poliskontroller ökade, enligt vad vi kunde se på TV, men det blev kortvarigt. Från en liten by gick det bra att åka in till en större by/stad för att göra ärenden inom kommunen, men motsatsen tilläts inte. Utegångsförbud mellan kl. 21-06. Nyhetsprogrammen på TV-kanalerna och alla tidningar rapporterar med daglig statistik och spekulerar ständigt om framtiden. Det är många som uttalar sig och för alla gäller ändå ”lock down” i väntan på värme, vaccin, bättre Påsk än förra året och öppnad marknad. DÖD ÅT PANDEMIN!

Vi besökte polisstationen igen den 6:e och fick ut våra uppehållstillstånd. Det kostade sammanlagt 1 €. Det gick lättare än för Akram! Vi gjorde det i ett försök att öka möjligheten att bli vaccinerade. Det har senare under månaden visat sig, att vi måste ha AMKA (grekisk sjukförsäkring). Antalet insjuknade i Lasithi-området har blivit c:a 400 sedan pandemins start. En mer skyddad plats, har vi inte kunnat hitta. Men besprutning väntar här eller mer troligt i Sverige. Många greker ställer frågor till oss och vill höra jämförelser med Sverige.

Vi har nu något som kallas click away vid köp av annat än livsmedel och städ-produkter. Så här kan det fungera, enligt en bekant. Du går in i affären och plockar på dig den mat, du vill ha. Vill du dessutom köpa t.ex. en sax, får du gå ut ur affären, telefonera och tala om att du vill ha en sax. Ett butiksbiträde hämtar då varan. Du får nu gå in i affären igen och betala. Ja, det är tillåtet att skratta (eller gråta).

Fastan startade måndagen den 15:e dvs. 46 dagar före den ortodoxa Påskdagen. Fisk och skaldjur skall då enl. tradition inhandlas (och ätas), vilket blev svårt med alla restriktioner angående öppettider i de större städerna på Kreta. Det blev många telefonbeställningar och köer, men försäljningsnivån var densamma som föregående år enligt Kreta-TV.

Pelagia bär hela dagarna, inne, ute och varje dag morgonrock och turban på håret. Geórgos gör ibland små promenader på 100 meter. Det är markanta åldersförändringar. I ett av grannhusen planeras det för lägenhetsförsäljningar. I olivlunden utanför huset har våra vänner Jannis och Angelina planerat att bygga hus, men på grund av besvärlig byråkrati har starten försenats. I de två växthus de har med gurka, var skörden avslutad under månaden och nya plantor planterades vecka 9. Tomater har längre växtperiod och vi njuter av de fantastiska smakerna.

Kirio Manólis har vi pratat med två gånger efter Nifikós bortgång. Han sover i sitt hus och sköter om sina hönor, men hämtas varje morgon av någon av sönerna för mat och sällskap. Han säger att han inte längre kan sätta frön, plantor och potatis, eftersom han inte kan se. Men jag blir inte förvånad, om jag åter kan se honom i trädgårdslandet till hösten.

Kylan återkom den 24-26:e med snö på Lasithi-platån. I Stockholms-pressen skriver man om Rysslands-värmen. Här kanske vi skall säga Afrika-kylan? Det blev vackra, snöbelagda berg. Nu pajade också väderstationen i Ierápetra den 24:e, så nu får vi helt lita på oss själva. Det är svårt, eftersom det huvudsakligen regnar på nätterna och jag vill inte skicka ut Ylva som nattlig observatör.

Någon större minskning av plastkassar har vi inte märkt. De delas fortfarande ut gratis i många butiker.

Mars är en enormt blomrik och vacker månad. I solen är det skönt, men vi har fortfarande långbyxor på och varma täcken i sängarna.

Det stormar rejält idag också, men plastskyddet är åter på plats. Ägare till växthus, vet hur man lagar hål och en händig granne gjorde resten. Nu har jag skrivit klart!

Med önskan om en GLAD PÅSK och april, april, ät en sill med lite till!

/ Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-04-01, 05:26
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2021, mars

Tack igen för fin rapport! Och grattis till Ylva i efterskott! Hoppas ni kan göra den där resan på västra Kreta.

Glad Påsk till er också!

/ Anne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-04-08, 09:40
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2021, mars

En bekant ville skicka en regnmätare, så att Ylva inte skulle förlora nattsömnen. Det har inte regnat och väderstationen har återuppstått!
https://penteli.meteo.gr/stations/ierapetra/
/ Jannis
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-04-09, 02:39
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2021, mars

Tack för underhållande rapport från er verklighet!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-04-09, 12:02
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2021, mars

Så kul det är att läsa dina rapporter Jannis! Denna gång liksom vanligt kryddade med din sköna humor och intressanta och underhållande iakttagelser.

Vad gäller fenomenet Click-away som du beskriver så får det mig att tänka mera på mina besök i Polen och Ungern än i Grekland.

Önskar er en skön och trivsam vår och när det blir dags en trevlig höstresa!

Masse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT