Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Ikaria & Fourni

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-11-25, 19:01
Suzs avatar
Suz Suz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Bohuslän
Inlägg: 119
Standard Fourni eller Lipsi med barn?

Har fått tips att välja antingen Fourni eller Lipsi? Är tacksam för alla tips. Vad kan passa bäst för en barnfamilj med en 5-åring. Helst inte för mycket trafik eller för långt till fina stränder. Hon är tuff och van att gå och klättra, men det får inte vara allt för svårt att nå fina stränder. Tips på boende vore vi också tacksamma för. Gärna med vacker utsikt.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-11-25, 20:05
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Fourni eller Lipsi med barn?

Fourni förmenas vara den perfekta ön för er!!!

Vi ha bevistat ön vid inalles åtta tillfällen och trivas så rent förträffligt på denna ö.

Boende ha vi alltid tagit oss på Toula Rooms. Endast cirka 20 meter från stranden i byn och nära till allting. Toula har utsökta studios av hög kvalitet. Alla med stor balkong samt finnes därtill en fin innergård med blomsterprakt.
Lägg därtill bra priser. Tel nr med mera finns här på Kalimera.

Lite bilder http://www.sendpix.com/albums/06112510/zdmj8uldne/

Arne och Birgitta

"Det finns en plats på jorden, där solen aldrig ler, den platsen
heter Lipsi, dit vill jag aldrig mer"
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-11-25, 20:26
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Fourni eller Lipsi med barn?

Vilka jättefina bilder, Arne!
Fourni är också en fin ö, men jag tycker inte att den har så bra och lättillgängliga stränder för en småbarnsfamilj.
Och vad är det egentligen som har hänt dig/er på Lipsi (förlåt om jag har missat något) - visst kan det vara svårt att hitta "det perfekta boendet" men annars har även Lipsi mycket gott att bjuda på, bl.a. så upplevde vi att vi hörde mycket musik på alla tavernor och fina stränder fanns också även om det var en bra bit att gå till dem.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-11-25, 20:36
Lopez Lopez är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 183
Standard Sv: Fourni eller Lipsi med barn?

Vill bara säga att jag helt och hållet vill motsäga vännen Arne
(visst är det härligt med olika uppfattningar). Rekommenderar
absolut Lipsi som resmål...... En underbar ö med härlig natur, fina
stränder och genuina människor. Var på Fourni i somras (sist drygt
12 år sedan) och blev fruktansvärt besviken....Verkar som alla bara
gett upp sina vanliga liv och helt gått in för att leva på turisterna.
Fint och mysigt, ja, ja visst, men kändes som det inte längre fanns
någon själ............Trist.
Lipsi däremot har inte fått de turistdströmmar som går till Fourni,
så där finns fortfarande ett liv som som inte baseras på oss
sommarturister. Trots att allt finns som tavernor, barer och ouzerior
verkar Lipsi ligga "mitt emellan" andra öluffarställen så det är sällan
fullt heller stressigt......Vilket vi Lipsi-älskare tackar för. Glad om alla
åker vidare...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-11-26, 11:35
Suzs avatar
Suz Suz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Bohuslän
Inlägg: 119
Standard Sv: Fourni eller Lipsi med barn?

Tack för fina bilder Arne. Det känns ju spännande att det är så olika upplevelser av Lipsi och Fourni. Det är just därför vi är osäkra vad vi ska satsa på. Hade vi haft längre tid på oss hade vi nog valt båda. Finns det några tips på fint boende på Lipsi, ni som varit där?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-02-09, 15:36
Kajode Kajode är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Nacka
Inlägg: 55
Standard Sv: Fourni eller Lipsi med barn?

Hej!

Jag kan rekommendera Ikaria. Underbar ö med härliga stränder och storslagen natur. Bo i Artemenis så har du nära till jättefina stränder, enda nackdelen är att det ibland kan blåsa rejält och då går vågorna stora vilket kanske gör det svårt att bada för er 5-åring. När det är lugnt väder är stränderna bland de bästa vi har sett i Grekland, underbar sand och vatten.

Vi har annars varit på Fourni, en ö som jag tyckte bra om och som vann i längden, men stränderna är rätt steniga och därför inte så barnvänliga. Lipsi har jag tyvärr inte varit på.

/Karin
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-02-09, 18:21
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Fourni eller Lipsi med barn?

Prova båda ,det är ju inte så svårt att resa emellan
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-02-09, 21:32
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Fourni eller Lipsi med barn?

Problemet med Fourni och barn är ju vägen till nästa strand. Det finns alltså en strand inne i byn men den är ingen höjdare. För att ta sej till nästa strand är det först ett rejält motlut och sedan en stig blandat med trappor, det är alltså inte att tänka på om man har en barnvagn av något slag att gå ner dit.

Mvh Janérik (som ändå är lite sugen på Fourni i år)
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-02-10, 17:34
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Fourni eller Lipsi med barn?

CITAT: Och vad är det egentligen som har hänt dig/er på Lipsi (förlåt om jag har missat något)

Oj då!!! Detta inlägg hade jag missat. Hustrun satte mig nyss på spåret.

Så här var det. Vi hade tillbringat en vecka på Fourni i gemytets tecken. Mot slutet av vistelsen hade vi temporärt ont om pengar enär det på Fourni vid denna tid icke funnes någon Bankomat!! Vi lämnade Fourni och for med vesslan till Lipsi. Hettan var hård!!! Väl framme på Lipsi överföllos vi av madamer vilka alla ville oss härbärge erbjuda!!! Men, vi måste först ta oss en öl, sitta ned, samt ska Arne besöka bunkern med öns bankomat!!!

Madamerna hade föga kunskap i det Engelska språket och framhärdade i sina försök att få oss som hyresgäster!!! Vi bönade!!! Vänta tills vi tagit vår öl samt hämtat pengar från bankomaten!!!

Ingen respons!!!

Alltnog!! Efter att Arne besökt bankomatbunkern och försett sig med god reskassa accepterades ett bud om boende uppe på höjden. Arnes krav var att det skulle finnas AC!!! Visst, vi har AC!!!

Denna AC visade sig vara en tafflig fläkt av bordsmodell!!!

När vi den första dagens kväll skulla natta oss, då visade termometern i rummet på plus 39 grader!!! Alla fönster öppnades samt dörren ut till altanen!!! Det var som om värmen ur väggarna strålade ut på oss arma turister!!!

Vid pass femtiden på morgonen startade ett helvetiskt liv utanför de öppna förnstren!!! Trenne grusbilar med mer eller mindre obefintliga ljuddämpare började köra fram och tillbaka på den lilla gatan!!!

Vid pass sextiden släpade vi oss upp och ut på altanen att morgonfika intaga. Termometern visade då på plus 33 grader!!!

Icke att undra på att Arne då genast bokade första bästa färja bort från denna rysansvärda ö!!!

"Det finns en plats på jorden, där solen aldrig ler, Den platsen heter Lipsi, dit vill jag aldrig mer"

Arne
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-02-12, 10:22
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 764
Standard Sv: Fourni eller Lipsi med barn?

Citat:
Ursprungligen postat av Suz Visa inlägg
Har fått tips att välja antingen Fourni eller Lipsi? Är tacksam för alla tips. Vad kan passa bäst för en barnfamilj med en 5-åring. Helst inte för mycket trafik eller för långt till fina stränder. Hon är tuff och van att gå och klättra, men det får inte vara allt för svårt att nå fina stränder. Tips på boende vore vi också tacksamma för. Gärna med vacker utsikt.
Har vært mange ganger på på Fourni og Lipsi. Med små og litt større barn. Ikke tvil om at Lipsi er stedet når man har barn med. Det er mange flotte strender både i nærheten og lenger unna hvor man kan ta minibuss som nesten ikke koster noen ting. De går hele dagen til vakre strender med og uten tavernaer. Stranden inne i "byen" er veldig ren og fin fordi den er skjermet fra båter osv. i motsetning til på Fourni hvor "bystranden" er full av båter og fergetrafikk.

Dessuten har det blitt mye strengere på Lipsi hva gjelder romsraggare. Det er noen steder i havnen som er fine steder å bo og med utsikt. Det er veldig stille og rolig i havneområdet også så man bør ikke engste seg for nattebråk. Om man ikke reiser i august, så er det som regel nok rom å få tak i. Alle har vel sine meninger tenker jeg, og her er min. Lykke til!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT