Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-07-06, 15:17
Sara81 Sara81 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 5
Standard Vettiga rumspriser?

Hejsan! Jag och min pojkvän åker och båtluffar till kykladerna tillsammans med ett annat par 24.7-3.8. Ser jättemycket framemot resan men är lite rädd för att bli blåst på rumspriserna eftersom vi aldrig varit där tidigare...
Så vad är ett rimligt pris för ett dubbelrum i "okej skick", med eget wc/badrum? Skulle helst ha ett eget litet kylskåp och luftkonditionering i rummet också, hör det till standarden?

Vi kommer antagligen att besöka Naxos, Milos och Amorgos, och stanna några nätter per ö... men allt är möjligt!

Är tacksam för all hjälp! Ha det bra!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-07-06, 15:40
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Vettiga rumspriser?

Hej!

Jag var på Naxos och Amorgos i augusti förra året, men det fanns inget överflöd av lediga rum då. På Amorgos bodde jag på Katapola Rooms, kostade 35 euro/natten. Där fanns dubbelsäng, egen toa & dusch, kylskåp och litet kök. Tror inte det fanns någon luftkonditionering. Inget märkvärdigt boende alls, men helt ok.

På Naxos bodde jag hemma hos en grekisk familj och betalade 50 euro/natten, efter prutning(!). Toa och dusch fick vi dela med övriga gäster och luftkonditioneringen bestod av en liten bordsfläkt.
För ett "normalt" (alltså hotell) boende på Naxos så ligger rumspriserna däromkring, ofta högre. När jag var där förra året var det ont om lediga rum och då steg självklart priserna.

Generellt är Amorgos billigare att bo på än Naxos. Jag tyckte inte att luftkonditionering var nödvändig på Amorgos. Däremot var det vidrigt varmt på Naxos då det inte fläktar lika duktigt där! Luftkonditionering är annars rätt vanligt, men man brukar få betala extra för det.

Milos vet jag inget om eftersom jag inte varit där (ännu!).

Trevlig resa!

/Avundsjuk
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-07-06, 17:25
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vettiga rumspriser?

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC
Generellt är Amorgos billigare att bo på än Naxos.
Stämmer verkligen det? På Naxos är ju konkurrensen stenhård, man blir nästan strimlad av rumsuthyrare när man går av båten. Visst måste det gå att bo billigare där än på Amorgos?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-07-06, 18:16
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Vettiga rumspriser?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Stämmer verkligen det? På Naxos är ju konkurrensen stenhård, man blir nästan strimlad av rumsuthyrare när man går av båten. Visst måste det gå att bo billigare där än på Amorgos?
De gånger jag varit på Amorgos och Naxos så har alltid Amorgos varit billigare, och det både i juni och augusti. Men det är som du säger: Naxos har högre konkurrens och borde vara billigare.
Men jag talar bara av egen erfarenhet. Det finns säkert de som upplevt det tvärtom.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-07-06, 19:08
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vettiga rumspriser?

På Naxos finns enligt mina erfarenheter betydligt fler möjligheter att hitta billigt boende. Utbudet är mer begränsat på Amorgos.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-07-06, 19:14
Iréne Iréne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 80
Standard Sv: Vettiga rumspriser?

50 euro tycker jag verkar hemskt dyrt! När vi var där i oktober förra året bodde vi jättebra för 20 euro. är det sån skillnad på säsongerna?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-07-06, 21:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vettiga rumspriser?

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC
Men jag talar bara av egen erfarenhet.
Aha, då är jag med. Eftersom Naxos har rykte om sig att vara en ö där det är lätt att bo billigt medan Amorgos inte har det så blev jag förvånad. Det intryck jag själv fått av de båda öarna har stämt med ryktet.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-07-06, 22:45
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vettiga rumspriser?

Citat:
Ursprungligen postat av Sara81
Vi kommer antagligen att besöka Naxos, Milos och Amorgos, och stanna några nätter per ö... men allt är möjligt!

Är tacksam för all hjälp! Ha det bra!
Vi har som "riktmärke" 15-18E/person och natt, då får vi fräscht boende med balkong alt. terass, toa, dusch, kylskåp och kokmöjligheter alternativt vattenkokare (jag måste ha kaffe när jag vaknar)
Vi förväntar oss inte havsutsikt och pool i dessa rumspriser, men finns det så blundar vi inte
Mer än så behöver man inte betala på Naxos, det går säkert att komma billigare undan också

// Helén
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-07-08, 14:29
Sara81 Sara81 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 5
Standard Sv: Vettiga rumspriser?

Tusen tack för alla svar! Nu har vi åtminstone riktmärken! Låter helt ok med 15/18 e/pers!

Ha det bra!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-07-08, 17:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vettiga rumspriser?

Utan att förringa andras erfarenheter så vill jag nog påstå att sannolikheten att ni får betala mer än 15-18 euro för ett bra rum med kylskåp och luftkonditionering första veckan i augusti är stor. Räkna snarare med 25-40 euro vid den här tidpunkten.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-07-08, 18:58
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Vettiga rumspriser?

Vi kom hem från Kykladerna för en vecka sedan. I Katapola på Amorgos betalade vi 30 euro för en välutrustad lägenhet, endast några meter från vattnet. På Koufonissi betalade vi 35 euro för ett mycket fräscht hotellrum alldeles nere vid stranden i Chora. På Naxos var det klart lätt att pruta, hotellägarna slåss nästan med varandra. Vi gav 20 euro för ett riktigt fint dubbelrum vid Georgios-stranden i Naxos stad.
Vi hade AC och TV överallt där vi bodde, och det var nyrenoverat och fräscht.

Carina
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-07-08, 21:04
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vettiga rumspriser?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Utan att förringa andras erfarenheter så vill jag nog påstå att sannolikheten att ni får betala mer än 15-18 euro för ett bra rum med kylskåp och luftkonditionering första veckan i augusti är stor. Räkna snarare med 25-40 euro vid den här tidpunkten.

Eva
Hittar man ett rum för under 30E denna tid i Kykladerna, då skulle jag slå till direkt! Naurligtvis under förutsättning att jag gillade rummet.
Eva- Jag tor du missuppfattat mitt inlägg ang. priserna, Jag skrev 15-18E/person och natt, inte per rum.

// Helén

Senast redigerad av Hellen den 2006-07-08 klockan 22:00. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-07-08, 21:59
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vettiga rumspriser?

Fast det var väl inte 15-18 per rum utan per person? Då är det inte lika orealistiskt om man är två - även om jag lätt tror att man punga ut med minst 40 per rum i aug.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-07-08, 22:03
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vettiga rumspriser?

Editerad precis mitt inlägg med den informationen.

15-18E/person och natt, då jag aldrig rest själv så vet jag inte hur mycket rumsuthyrarna tar när man reser ensam. Sara81 skrev ju "jag och min pojkvän" Då är de nog två som reser

// Helén
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-07-08, 22:08
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vettiga rumspriser?

Jo, så tolkade jag det också. Jag ville bara bekräfta att du inte var så fel ute.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-07-08, 23:11
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vettiga rumspriser?

Citat:
Ursprungligen postat av CarinaN
I Katapola på Amorgos betalade vi 30 euro för en välutrustad lägenhet, endast några meter från vattnet.
Carina
Låter bra! Visserligen går ju priserna i höjden snart, var det dubbelrum? Plats för extra säng?

// Helén
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-07-09, 09:43
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vettiga rumspriser?

Aha då är jag med. Oftast är priset per rum med några euro mindre för den som reser ensam. På ett par ställen har jag tidigare betalat 5 euro mindre första natten när jag bott ensam men när dottern anslöt höjdes priset.

Eva

Senast redigerad av inkfish den 2006-07-09 klockan 11:52.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-07-09, 20:52
Sara81 Sara81 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 5
Standard Sv: Vettiga rumspriser?

Joo, vi e ju nog två..
Tack för att ni orkat svara! Nu är det inte alls länge tills vi far!
Ha det bra!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-07-09, 23:08
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Vettiga rumspriser?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen
Låter bra! Visserligen går ju priserna i höjden snart, var det dubbelrum? Plats för extra säng?

// Helén
Det var en studio med litet pentry, fullt utrustat. Dubbelsäng (uppe på ett litet sovloft) + en soffa som var avsedd som extrabädd. lägenheten tillhörde Amorgos pension, men låg längre bort vid den lilla stranden strax under Eleni rooms. Först blev vi besvikna på att vi inte fick rum på själva hotellet, men sen fick vi det ännu bättre i denna lilla mysiga lägenhet nere vid strandkanten.

Carina
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-07-10, 10:40
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Vettiga rumspriser?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Utan att förringa andras erfarenheter så vill jag nog påstå att sannolikheten att ni får betala mer än 15-18 euro för ett bra rum med kylskåp och luftkonditionering första veckan i augusti är stor. Räkna snarare med 25-40 euro vid den här tidpunkten.

Eva
Jag reagerade precis som du Eva, tills jag upptäckte att 15-18 euro var per PERSON i dubbelrum. Då stämmer det ju ganska bra som riktmärke, men det är lättare att jämföra per rum.

Abi, som alltid rest i juni el. september.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT