Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Andros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-10-09, 16:00
kurre2 kurre2 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2013
Inlägg: 19
Standard Andros en ö att återvända till!

Efter 10 dagar på Andros kan jag bara instämma vad andra har skrivit om ön, här finns det mesta som vi Greklands älskare söker, fina stränder, vacker natur, god mat och en lågmäld turism där vandrare från från Nederländerna och Tyskland förutom fastlands greker var de turister vi stötte på under vår vistelse.
jag kan verkligen rekommendera en resa till Andros om man vill uppleva grekiskt vardagsliv och träffa greker som gärna vill höra vad man tycker om Andros. Ett är säkert, vi kommer att resa till Andros igen, vi har hittat en ny favorit!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-10-09, 19:47
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Andros en ö att återvända till!

Blir lite nyfiken efter det du skrivit om ön. Kan man ta sig dit från Pireus ?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-10-09, 21:25
kurre2 kurre2 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2013
Inlägg: 19
Standard Sv: Andros en ö att återvända till!

Det är väldigt enkelt att ta sig till Andros. Buss från Athens flygplats till Rafina,resan tar ca.40 min. bara att slippa stökiga Pireus är en bonus! Sedan är det bara att slå sig ner på någon av tavernorna nere vid hamnen och börja semestern med något man längtat efter sen senaste besöket i Grekland. Färjeresan tar 2 timmar till Gavrio som är hamnstaden på Andros. De flesta tar sig sedan vidare till någon av de andra orterna på ön, vi bodde i öns huvudort Chora som är mycket trevlig med sin gågata och sitt torg där man kan sitta och titta på flanörerna samtidigt som man intar något gott.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-10-10, 02:32
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Andros en ö att återvända till!

Tack Kurre2. Jag förstår att det är en optimal väg om man kommer från Atens flygplats. Vi kommer dock från Loutraki med mc, över Salamina. Vill undvika att ta oss genom Aten. Vi blev intresserade av ön efter ditt inlägg. Vi har en plan att köra runt på några öar till våren.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-10-10, 08:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Andros en ö att återvända till!

Citat:
Ursprungligen postat av kurre2 Visa inlägg
Ett är säkert, vi kommer att resa till Andros igen, vi har hittat en ny favorit!
Kul att ni gillade Andros. För några år sedan var det få som reste dit, och ännu färre som skrev om ön. Nu verkar det som att Andros har fått ett uppsving. På vår Facebook-sida är det många som rapporterat direkt från Andros i år. Alla är mer än nöjda, inte minst med stränderna, de fina vandringarna och den goda maten.

Heja Andros!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-10-10, 15:20
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Andros en ö att återvända till!

Andros är en fin ö som jag bara har positiva minnen från! Reste charter dit i slutet av 80-talet. När jag kom till Rafina mötte guiden där o hon undrade om jag verkligen ville till Andros, och om jag inte kunde resa till någon annan ö istället!! Det var tydligen så att jag var den enda skandinaviska turisten som bokat Andros o researrangören hade därför bestämt sig för att stänga kontoret på ön och skicka personalen någon annanstans. Man tyckte det var onödigt att bara ha 1 (en) turist kvar på Andros o försökte därför övertala mig att byta resmål! Jag stod dock på mig och tillbringade min semester i Batsi, utan guidekontor, o det gick utomordentligt bra. Definitivt inget jag ångrade! På den tiden var det mest besökare från grekiska fastlandet o uppenbarligen var Andros, märkligt nog, inte särskilt uppskattat bland skandinaver...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-10-11, 13:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Andros en ö att återvända till!

Citat:
Ursprungligen postat av giottoni Visa inlägg
På den tiden var det mest besökare från grekiska fastlandet o uppenbarligen var Andros, märkligt nog, inte särskilt uppskattat bland skandinaver...
Jag minns att det skrevs en del negativa saker om Andros när Kalimera startades. Det var några få som skrev, men det räckte för att skapa ett lite dåligt rykte. Som väl är det idag tvärtom.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT