Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-06-17, 12:28
Samcro7 Samcro7 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 12
Standard Tips snälla

Hej jag har bokat flyg till santorini för två veckor och funderar på vilka öar jag ska besöka jag åker med brorsan vi är 23 och 25 år gamla. Vi är ute efter avkoppling lite festande och se fina ställen åker 27juni till 11juli
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-06-17, 13:10
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Tips snälla

Hej,
Den ö jag spontant kommer att tänka på då ni vill ha lite festande är Ios, som har superfina sandstränder, en mysig chora och en del (inte alltid bara en del) =) hålligång inpå småtimmarna.
Sen beror det ju lite på vad ni vill ha mer men Paros kan nog också passa er. Golden Beach t.ex. Båda öarna är lätta att ta sig till från Santorini och passeras av Blue Star färjorna.
Sen finns ju Milos, en ö med häftiga och ovanliga stränder. Ligger på enkelt avstånd från Santorini med snabbfärja. Har dock aldrig själv varit där.

Tillägg; Kvällslivet på Milos vet jag inget om, kanske är det väldigt lugnt där?

Senast redigerad av Thira den 2015-06-17 klockan 13:25.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-06-17, 13:21
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Tips snälla

Ios tycker jag också!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-06-17, 13:28
Samcro7 Samcro7 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 12
Standard Sv: Tips snälla

Ios är spikat, mer tips på öar samt förslag på rutt vilken ö först osv. Det känns lagom att satsa på två öar och avsluta någon natt på santorini vad tror ni?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-06-17, 13:35
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Tips snälla

Citat:
Ursprungligen postat av Samcro7 Visa inlägg
Ios är spikat, mer tips på öar samt förslag på rutt vilken ö först osv. Det känns lagom att satsa på två öar och avsluta någon natt på santorini vad tror ni?
Tycker det låter väldigt bra och klokt!
Vi brukar här på forumet råda att man börjar med den ö som ligger längst bort först så att man inte riskerar att missa flyget hem från den ö ni sen ska resa hem från. Detta pga att väder och vind kan påverka båtturerna eller om (kanske i sommar särskilt) eventuella strejker kan göra det och att färjor då ställs in osv. Alltså skulle det då, i detta fall, innebära att ni tar Ios som sista ö innan natten på Santorini. Även Thira (inte jag då gubevars - haha - utan byn Thira på Santorini) har mycket att erbjuda av hålligång, likaså i Kamares hittar ni barer, lång svart strand m.m. Santorini är en superhäftig ö med sina vulkanstränder, vulkanen i sig självt, många byar att se osv. Tror nog Santorini och Ios i kombo kan vara något för er.
Å andra sidan; Väljer ni Paros, Ios, Naxos eller Mykonos, så ligger de alla nära Santorini med många och bra båtförbindelser, så kanske behöver ni inte tänka så mycket vad gäller resrutten då.

Senast redigerad av Thira den 2015-06-17 klockan 13:40.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-06-17, 13:37
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Tips snälla

Mykonos och Santorini (att ni stannar där några extra nätter kanske?) blir då ytterligare förslag från mitt håll. Mykonos är en rackarns dyr ö med kopiöst med folk. Men fin!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-06-17, 13:54
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tips snälla

Thira, OT och förlåt men jag har en svårbekämpad folkskollärare i mig - byn är faktiskt Firá, Φηρά. Thíra, Θήρα, är hela ön. Det tog mig mååånga år att komma på det, det slog mig plötsligt när jag tittade på kartan en dag. Men du behöver ju inte byta nick för det
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-06-17, 13:58
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Tips snälla

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Thira, OT och förlåt men jag har en svårbekämpad folkskollärare i mig - byn är faktiskt Firá, Φηρά. Thíra, Θήρα, är hela ön. Det tog mig mååånga år att komma på det, det slog mig plötsligt när jag tittade på kartan en dag. Men du behöver ju inte byta nick för det
Har också lärt mig det där en gång för länge sen, men tycks ständigt glömma det.
Bra! För då slipper folk missförstå när jag erbjuder hålligång i Thira (Fira)
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-06-17, 14:15
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tips snälla

Ja, det är av någon anledning jäkligt svårt att hålla reda på det där!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-06-17, 14:29
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Tips snälla

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg

Vi brukar här på forumet råda att man börjar med den ö som ligger längst bort först så att man inte riskerar att missa flyget hem från den ö ni sen ska resa hem från. Detta pga att väder och vind kan påverka båtturerna eller om (kanske i sommar särskilt) eventuella strejker kan göra det och att färjor då ställs in osv.
Jag har i ärlighetens namn aldrig förstått det rådet
Om det är samma rutt kommer man ju inte fram snabbare eller säkrare för att ön man åker från ligger närmre destinationen.
Går inte båten, så gör den inte. Och går båten är man ju framme exakt samtidigt, oavsett om man började klockan fem på morgonen eller tre på eftermiddagen?

Är det en annan rutt, är det ju en helt annan sak förstås!

Mykonos tycker jag är superhäftigt! Mest fantastiska Choran i hela Grekland, IMHO.
Dyrt, jo så är det ju. Men häftiga fester och coolt folk...
Bara att sitta och titta kan ju göra en hel kväll.

/Z
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-06-17, 14:37
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tips snälla

Jag har alltid tyckt att det rådet är bra, men har aldrig tänkt att förklaringen skulle vara just den där. Mer att det är praktiskt att ta den långa båtresan först, skönt att jobba sig hemåt istället.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-06-17, 14:51
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Tips snälla

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag har alltid tyckt att det rådet är bra, men har aldrig tänkt att förklaringen skulle vara just den där. Mer att det är praktiskt att ta den långa båtresan först, skönt att jobba sig hemåt istället.
Ja, det är ju en helt annan sak, förstås!
Jag väljer ordning på ö delvis pga hur båtarna går naturligtvis. Men också hur jag vill disponera min semester.
Fest först - slappa sedan. Strand först - kultur sedan. Nya öar först - "komma-hem-ö" sedan (sist), t ex.

/Z
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-06-17, 16:05
Samcro7 Samcro7 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 12
Standard Sv: Tips snälla

Vad bra att thira specificerade det där med hålligång haha, vi kommer nog också föredra "festandet" först och sedan ta det lugnt. Det känns som att det blir lite mycket samma sak i ios och mykonos så är det smart att satsa på bägge?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-06-17, 16:12
Samcro7 Samcro7 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 12
Standard Sv: Tips snälla

Det känns som att fem dagar per ö är lagom och sen sista två i santorini typ låter det vettigt? Fast å andra sidan om mykonos är jättedyrt så kanske den är ovärd ja är lite kluven
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-06-17, 16:26
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tips snälla

Vet inte hur det funkar båtmässigt men Milos och Ios? Annars kanske Paros eller Naxos tillsammans med Ios? Mykonos och Ios låter lite mycket fest, även om det är väldigt olika karaktär på festandet.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-06-17, 17:09
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Tips snälla

Citat:
Ursprungligen postat av Samcro7 Visa inlägg
Vad bra att thira specificerade det där med hålligång haha, vi kommer nog också föredra "festandet" först och sedan ta det lugnt. Det känns som att det blir lite mycket samma sak i ios och mykonos så är det smart att satsa på bägge?
Jag tror att Ios och Milos eller möjligtvis Ios och Paros är en bra kombo.
Som sagt så har jag inte varit på Milos själv men utefter vad jag hört om ön så kan jag tänka mig det. Du kan ju läsa på lite om Milos här på Kalimera och kolla lite bilder och så. Så kul att ni ska åka till Grekland!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-06-17, 17:10
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Tips snälla

Citat:
Ursprungligen postat av Samcro7 Visa inlägg
Vad bra att thira specificerade det där med hålligång haha, vi kommer nog också föredra "festandet" först och sedan ta det lugnt. Det känns som att det blir lite mycket samma sak i ios och mykonos så är det smart att satsa på bägge?
Jag tror att Ios och Milos eller möjligtvis Ios och Paros är en bra kombo som kan passa er.
Som sagt,så har jag inte varit på Milos själv men utefter vad jag hört om ön så kan jag tänka mig det. Du kan ju läsa på lite om Milos här på Kalimera och kolla lite bilder och så.
Så kul att ni ska åka till Grekland!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-06-17, 19:58
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Tips snälla

Milos är ingen partyö. Paros hade jag satsat på, tillsammans med Ios och Mykonos. Vi var i 20-årsåldern på samma båtluff 5 nätter på Ios sen Mykonos. Det gick ok...
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-06-17, 20:19
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Tips snälla

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Ja, det är ju en helt annan sak, förstås!
Jag väljer ordning på ö delvis pga hur båtarna går naturligtvis. Men också hur jag vill disponera min semester.
Fest först - slappa sedan. Strand först - kultur sedan. Nya öar först - "komma-hem-ö" sedan (sist), t ex.

/Z
Min förklaring ovan gäller mest om man besöker öar som är lite mer avlägsna där båtförbindelserna inte är så många att välja på. Som jag skrev så behöver man nog inte tänka på det när det gäller en klassisk kykladluff då det går många olika rederier mellan öarna.
Men, som ni nämnt, skälen till att/om man gör så är ju så klart individuella. Naturligtvis.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-06-17, 23:15
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Tips snälla

Jag insisterar! Ni behöver bara Santorini- för dess unikum och skönhet och även fina bad.

Ios är helt annorlunda.Party om ni så vill.Alldeles underbara stränder, som är med eller utan solstolar. Lycka till!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT