Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-03-13, 10:32
Sael Sael är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 3
Standard Totalkostnad 2 veckor i Cykladerna

Hej!

Har fått en idé om att båtluffa två veckor i sommar, ca 14-28e juni. Har funderingar på Santorini-Naxos-Amorgos. Undrar om det går att få en uppfattning på totalpris för en sådan tripp? Inkl flyg, boende, båtresor, mat? Vi är två personer som reser och självklart vet vi att det beror på hur man lever, men en liten uppskattning mellan tummen och pekfingret sådär . Vi lever nog ganska vanligt semesterliv, med frukost, lättare lunch, någon öl o ett restaurangbesök på kvällen. Är tacksam för alla svar och tips man kan få!

Har någon något annat tips ang rutten Santorini/Naxos/Amorgos så tackar vi och bugar !
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-03-13, 10:50
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Totalkostnad 2 veckor i Cykladerna

En god tumregel är enligt vårt förmenande 1000 Sek per dygn. Men, observera, då är allt inräknat. Resan till och från Grekland, transfer, hyra av Hotell, middag ute var kväll inkl dryck samt alla taxi- och bussresor och till detta färjebiljetter. Allt baserat på två personer.

Er reserutt verkar vara av god kvalitet!!

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-03-13, 13:00
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Totalkostnad 2 veckor i Cykladerna

Jag tror Arnes beräkning stämmer bra....
Flygbiljett och pris på boende är ju de "tunga" kostnaderna och hittar man jätebilliga biljetter och boende så tjänar man mycket.

Vår 20 dagarsresa 2006 med Peloponessos och Skopelos kostade inklusive ALLT (även presenter, souvernirer=dryck) och tåg till Kastrup något under 20.000 för 2 vuxna, men då var flygbiljetter och boende mycket billigare än vår augustiresa på 15 dagar till Naxos förra året..Den kostade lika mycket! (Vi äter egen frukost men lunch och middag ute samt hyr alltid motorfordon, scooter eller fyrhjuling ca en vecka av tiden som allt ingår i den summan)..Boendet gör STOR skillnad beroende på vilken tid man är ute. Juni är en bra månad i det avseendet!

Lycka till!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-03-13, 13:06
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Totalkostnad 2 veckor i Cykladerna

För oss är det 400-500:- pers./dag! Sen tillkommer flygbiljetter.
Sommaren 2007 såg det ut så här:

250:- Boende
100:- Bil/moppe ink. försäkringar.
100:- färjor (endast 2 öar), buss etc.
50:- Frukost
100:- Lunch
250:- Middag
50:- Shopping, dricka, glass. etc.

Priserna är från Naxos per dag. 2 pers. På Santorini fick vi betala mer för boendet (35€) och det var också dyrare att äta ute. Men där stannade vi bara en natt, så...

Jag tycker ni har valt en mycket trevlig rutt!

Edit: Lissi och Arne, ni klarar er på 1000/dag ink. flygbiljetter. Hur gör ni ?

Senast redigerad av Siri A den 2008-03-13 klockan 13:09.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-03-13, 13:13
Ella Ella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 250
Standard Sv: Totalkostnad 2 veckor i Cykladerna

Om vi hittar flyg till bra pris kostar det ungefär 20 000 kronor för oss två i två veckor, inklusive allt. Mycket semester för pengarna!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-03-13, 13:20
Sael Sael är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 3
Standard Sv: Totalkostnad 2 veckor i Cykladerna

Tack för alla snabba svar! Bara bra att få någon som helst uppfattning, för att se om det överhuvudtaget är möjligt. Men det verkar det nog vara !
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-03-13, 13:28
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Totalkostnad 2 veckor i Cykladerna

Att klara sig på 1000 Sek per dag ja.
Låt oss inledningsvis konstatera att vi aldrig äter frukost ute. Den fixar vi själva på studion. Boendet blir oftast billigt enär vi alltid reser till öarna
under för- respektive eftersäsong. Vi räknar alltid med ett snitt på 30€ per natt för en bra studio.

Lunch intaga vi ytterligt sällan, detta gäller såväl hemma som ute på öarna.

Så till Middagen. Förrätt hoppa vi alltid över och vinet till maten blir oftast
"from the Barrel" alltså i plåtkrus. Alternativt klyver vi en flaska retsina eller två. Vanligt flaskvin är ju bara så orimligt dyrt i förhållande till smak och kvalitet.

Att hyra fordon är ej heller vår grej. Vi ha alltför ofta sett konsekvenserna
för skadade efter avåkningar med mopeder och övriga fordon. Buss är mestadels vårt färdmedel, alternativet är taxi.

Arne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-03-13, 14:07
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Totalkostnad 2 veckor i Cykladerna

Jag är så förjust i den grekiska maten så jag vill gärna ha ett par smårätter att smaka på samt en huvudrätt. Äter jag ensam kan det därför bli ganska dyrt eftersom jag kör grekiskt stuk på mina måltider. Jag gör nog av med lite mer än medelturisten när jag ser de andras siffror. Mina kostnader per dag blir om jag räknar noga oftast över 700 kr inkl allt utom flygbiljetten från Sverige. Men visst vissa dagar kan bli billigare som när det hällregnade på Ios i 8 timmar då blev det boende och en enkel måltid på närbelägen taverna som var den dagens utgifter. Kvällsdrinken bjöd hotellvärden på.

Sen är jag ganska förtjust i frukt och det är dyrt i Grekland. Köper flera varje dag i affären samt oftast ett glas färskpressad apelsinjuice på något trevligt ställe. En bit god ost och ett fruktfat att njuta av på balkongen hör eftermiddagen till och kanske en drink före maten eller en kopp bergste. Finns det en trevlig ouzeria hänger jag lite där på em och tar en ouzo eller en kopp grekiskt kaffe.

Eva

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-03-13, 15:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Totalkostnad 2 veckor i Cykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Edit: Lissi och Arne, ni klarar er på 1000/dag ink. flygbiljetter. Hur gör ni ?
Vår lunch ute är alltid varsin Mythos (ibland bara till maken och jag tar vatten ) och varsin greksallad..

Vi äter ofta lite "småplock" och dricker varsin ouzo eller lite retzina på balkongen INNAN vi går ut på kvällen så middagen blir ofta utan förrätt och till det husets vin på kanna.....

Boendet på Skopelos var 25 euro per natt och i Nafplio 50 euro, och på Evia 30 euro sommaren 2006 jämfört med förra året på Naxos med 7 nätter á 55 euro och 6 nätter mellan 60 och 65 euro...(Vi bytte ort) Hemresan från Naxos fanns bara dyr båt a 40euro biljetten drygt...

Men jag har kollat siffrorna och de stämmer...
I år ska bli kul att se då vi ska vara på Tinos och någon ö till...Flyget kostar 4.400 för två t o r. Så får vi se vad resten kostar!!

Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-03-13, 15:58
Sael Sael är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 3
Standard Sv: Totalkostnad 2 veckor i Cykladerna

Flygbiljetter ja... var hittar man billigast? Tanken är att flyga till Santori. Eller är det bättre att flyga till Aten?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-03-13, 17:10
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Totalkostnad 2 veckor i Cykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Sael Visa inlägg
Tanken är att flyga till Santori. Eller är det bättre att flyga till Aten?
Vi besökte ju som sagt Naxos förra året och vi flög då till Santorini. Om jag skulle till Naxos i sommar hade vi nog åkt till Aten, men eftersom ni ska ta Amorgos också som ligger ännu längre bort, så är det bekvämast att flyga till Santorini. Men priserna är naturligtvis därefter. Skulle vi ha åkt direkt till Santorini i år hade vi fått lägga på 1000:-/pers. för flygresan.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-03-13, 19:07
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Totalkostnad 2 veckor i Cykladerna

Bara att buga och bocka! Hur fasen kan ni få dessa ekvationer
att gå ihop? Här har man mycket att lära
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-03-14, 19:34
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Totalkostnad 2 veckor i Cykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Hur fasen kan ni få dessa ekvationer att gå ihop?
Det får man aldrig! Man går alltid back...

Men, numera måste man ta in flera faktorer för att få överblick över vad det verkligen kostar med de olika alternativ som står till buds. Och det beror ju mycket på vart man ska. Det har börjat bli dyrt med färjor vissa linjer vilket påverkar resans totalpris en del. Och det är nästan ALLTID billigare att landa i Athen än på en ö.

Men där kan man lura sig en del. En av anledningarna är att man nästan alltid åker på en dyr övernattning i Athen på hemvägen. En annan är att ska du till typ Santo eller Amo så kostar färjan kanske uppåt 1000 SEK Tor...

De komponenter som jag tittar på är: Flygresans pris, "transferkostnad" med färja Tor till rätt ö, ev övernattning i Athen på hemvägen och andra kostnader med det.

Ska man till Cycladerna visar det sig att det ofta är värt att betala mera för att landa på Santo än i Athen. Det blir helt enkelt för dyrt att köpa en billig biljett till Athen för att kringkostnaden överstiger vinsten.

Hängde du med?

Ska man till Doddarna kan det faktiskt vara omvänt! Biljetter till Rhodos, Kos och Samos kan vara rätt dyra. Då kan det vara billigare att landa i eller flyga hem från Athen! Men då ska man kanske även ha hyfsat med tid. Är man ute tre veckor, en månad, kan man väl ta en Tor Athen, eller om man hittar en billig Oneway åt något håll och pusslar ihop det.

Peter
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-03-14, 21:16
deore deore är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 17
Standard Sv: Totalkostnad 2 veckor i Cykladerna

Tycker att 1000 kr/dygn är i underkant och ger inget utrymme för utsvävningar. Vi har luffat runt ett antal gånger och vår budget ligger på 1500 kr/dygn. I detta är inräknat att vi ibland äter frukost ute, alltid en lättare lunch samt att vi hyr moppe under 2-3 dagar. /Deore
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-03-14, 21:52
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Totalkostnad 2 veckor i Cykladerna

Vi gör PRECIS det vi vill och hyr moppe/fyrhjuling en vecka och klarar oss på 1000kr per dygn....fast vi äter vår egen frukost på balkongen...och är inte rökareJag tror det helt enkelt beror på hur billigt man flyger och hur billigt man bor....

Lissi
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-03-14, 22:57
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Totalkostnad 2 veckor i Cykladerna

Vi har ö-luffat tre år i rad nu, två veckor varje gång, och alla gångerna har vi gjort av med ca 18000 kr på två personer. Då räknar jag in ALLT; flyg, båtar, boende, moppehyra, mat och dryck m m. Vi äter frukost "hemma", lunch ute nästan alla dagar och alltid restaurangbesök med flera rätter + husets vin på kvällen. De dagar vi inte äter tavernalunch köper vi med oss baguetter eller pajer som vi äter på stranden. Vi shoppar inte jättemycket, men lite småsaker köper man alltid med sig hem + endel taxfreevaror på flygplatsen som också ingår i ovan nämnda summa. Snittpriset på boende; 30-35 euro per natt, vi åker alltid i mitten/slutet på juni.
Flyg till Aten har kostat ca 3000 kr t o r för oss båda. Förra året flög vi till Samos, drygt 4000 kr, men då blev istället båtbiljetterna billigare.
I år ska vi flyga för 2800 kr t o r för båda, men båtresorna blir längre, så vi räknar med att slutsumman blir ungefär som de andra åren.

Carina
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-03-30, 21:37
Feona Feona är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 2
Standard Sv: Totalkostnad 2 veckor i Cykladerna

Låter som att de flesta hittat riktigt billiga flyg- själv har jag endast hittat en t.o.r biljett till Athen och den kostar 4300 kr! Är era biljetter med mellanlandning?
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-03-30, 21:49
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Totalkostnad 2 veckor i Cykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Vi besökte ju som sagt Naxos förra året och vi flög då till Santorini. Om jag skulle till Naxos i sommar hade vi nog åkt till Aten, men eftersom ni ska ta Amorgos också som ligger ännu längre bort, så är det bekvämast att flyga till Santorini. Men priserna är naturligtvis därefter. Skulle vi ha åkt direkt till Santorini i år hade vi fått lägga på 1000:-/pers. för flygresan.
Jämför man billiga biljetter till Aten med något dyrare till Santorini då kan det vara bra att veta att båtbiljetten från Aten till Santorini med Blue Star kostar 33,50 € per person och väg. Tidsvinsten får man själv värdera
// Helén
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-03-30, 22:22
Nickas avatar
Nicka Nicka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 161
Standard Sv: Totalkostnad 2 veckor i Cykladerna

Hej!

Bokade igår flygbiljetter med SAS t.or Aten för 2000kr/person. Ganska hyfsat pris tycker jag. Vi flyger ut den 16 juli och hem den 1 augusti. Vi har direktflyg på utresan men mellanlandar i Helsingfors på hemvägen. Dock ganska bra flygtider. Vi kommer till Aten på förmiddagen och vi ankommer Stockholm tidig eftermiddag.
Nu ska vi bara bestämma oss för vilka öar vi ska besöka denna gång!

nicka
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-03-30, 22:47
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Totalkostnad 2 veckor i Cykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Feona Visa inlägg
Låter som att de flesta hittat riktigt billiga flyg- själv har jag endast hittat en t.o.r biljett till Athen och den kostar 4300 kr! Är era biljetter med mellanlandning?
Flyger från Landvetter 24 juni 06.45 mellanlandning i Bryssel, framme i Aten 13.50. Hem den 12 juli klockan 21.10 direktflyg hemma 23.45
Priset 3 200:-pp
Jag lyckades inte hitta billigare med bättre flygtider.
// Helén
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT