Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Agdas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-05-07, 18:04
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Renoveringen

Vilken ände skulle vi börja i? Och vad skulle vi göra? Huset var ju inte vårat så vi ville ju inte lägga ned hur mycket pengar som helst. Och vi skulle ju inte bo där mer än ett par år. Vi bestämnde att vi kunde lägga ner lika mycket pengar som vi betalt i hyra på tidigare boende.

Vad behövde vi? 1. Ett fungerande kök och dusch 2. fönstren 3. ordentlig ytterdörr 4.uppfrächning av rummen. Elen var vi tvugna att bygga ut.
Sandspackel, linoljefärg, ytterdörr och diskbänk/gasspis (av typen för husvagn/bil) hade vi tagit med från Sverige. Det första vi gjorde så åkte vi iväg och köpte en tombola. Sedan var det bara att sätta i gång när vi väl hade fått elen påkopplad.
Hur skulle vi få ett fungerande kök på den lilla ytan? Standardmått var bara att glömma. Jag ville ha ett sydeuropeiskt kök som man såg på tv. Den drömmen ville jag behålla. Och det passade ju bra eftersom ytan var så liten att det skulle bli väldigt trångt och besvärligt med skåpsdörrar. Ett skåp med dörrar fanns det, som var ett fönster ifrån början. Eftersom köksdelen var tillbyggd så hade de omvandlat fönstret till skåp när de byggde igen det. Det skåpet behövde vi, vilket då också satte vissa begränsningar. Även den stora öppnaspisen begränsade utrymmet för ett "kök". Kvar fanns en hel vägg, fel den var heller inte hel för där satt ett fönster. Cellerna jobbade för högtryck!

Ut åkte den gamla diskbänken och gasspisen (fungerade ej) och vi rensade rent på golvet. Golvet fick ny betong, taket isolering, eluttag kom till, avloppet flyttades från gatan in på gården, väggarna fick ny puts och färg. Eftersom jag är den i famljen som "leker" med puts och färg bestämde jag att jag skulle måla golvet. Det var ju intressant att få veta hur bra färg de har här, vad den tål m m. Vilken stark färg! Vi var tvugna att turas om att måla och fort var det tvunget att gå för den var snabbtorkande! Trots att vi hade allt öppet så att det kom in friskluft så blev vi starkt påverkade av den starka thinnerdoften,det var hemskt! Tur var att ytan var liten. Färg fick golvet och jag gjorde senare illutionsmålning så att det såg ut som klinker. Den släpper när man tvättar golvet och den skulle tåla att vara på "golv" ute.

Alla väggar hade stora sprickor som skulle spacklas igen. Jag hade ju sandspackel med från sverige men det räckte inte långt. Trots att det var 15kg. Fick ta till det som fanns här men det är mer gips än sandspackel, hopplöst att jobba med. Men det fick gå och det blev helt så småningom.

Det fanns tre träfönster med träluckor i huset. De skrapades och målades med svensk linoljefärg och tänk de ser fortfarande nymålade ut. Det är flera som tittar avundsjukt på våra träfönster och förundras över att färgen sitter kvar. De är vana vid att det behöver skrapas och målas om varje år för att färgen släpper. Den svenska linoljefärgen klarar inte bara det hårda svenska klimatet utan också stark sol och salt från havet.

Något av det vi lärt oss är att det är svenska dörrar, fönster, linoljefärg och sandspackel (jag kan inte vara utan det) som gäller och klarar sig bäst. Isolera med cellplast är lätt och billigt men det blir inte lika tätt som med fiberull. Putsa,gjuta och måla är bäst att göra på vinter halvåret så det kan torka/härda långsamt.Plast har kort hållbarhetstid i detta klimat. Vitt gulnar otroligt fort och djupt vilket det är plast eller färg. Att hålla fukten borta viktigt och svårt för att hålla mögel borta. Kylan är inte så viktig för det är fukten oftast man fryser av. Se till att ha mycket skugga på gården och helst också på huset för att hålla den värsta värmen borta plus att det skonar matrealet. För nu är det så att det är dax att renovera igen men det tänker inte vi göra! För nu är det dax för vårat eget och förhoppningsvis kan vi avsluta tomt affären nu under maj och börja med vårt eget.

Mitt lilla kök, det fungerar i alla fall!




Det fd fönstret.


Innan arbetet med duschen och inbyggnaden av toan.


Duschen på gång.

Senast redigerad av Agda den 2007-05-07 klockan 18:09.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-05-07, 19:07
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Renoveringen

Vad duktiga ni är! Vilken skillnad!
Gunilla
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-05-07, 19:15
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Renoveringen

Otroligt! Men var bodde ni under tiden? Mitt i smeten?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-05-07, 21:08
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Renoveringen

Ser väldigt hemtrevligt ut Tycker ni är jätteduktiga som har gjort så fint

Riitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-05-07, 21:12
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Renoveringen

Gud så charmigt Agda! Jag är jätteavis ska du veta, sitter och försöker intala mig att ditt lilla "sagokök" är ruskigt svårstädat och opraktiskt

Kickie
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-05-07, 21:50
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Renoveringen

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Otroligt! Men var bodde ni under tiden? Mitt i smeten?
Ja mitt i smeten ! Som tur är så är det bra väder i det här landet. Duscha fick vi göra i "Åsnehuset" under köket med hjälp av en campingdusch. Mycket grillat till mat blev det, när vi inte åt hos vår grekiska familj.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-05-07, 21:53
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Renoveringen

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Gud så charmigt Agda! Jag är jätteavis ska du veta, sitter och försöker intala mig att ditt lilla "sagokök" är ruskigt svårstädat och opraktiskt

Kickie
Icke icke,lite trångt kanske när tre stora hundar och elva katter tycker att de skall vara med och laga mat .
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-05-07, 22:07
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Renoveringen

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Icke icke,lite trångt kanske när tre stora hundar och elva katter tycker att de skall vara med och laga mat .
Ja nu känns det ju mycket bättre
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-05-07, 22:12
glenn_fs avatar
glenn_f glenn_f är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Grundvik Piteå
Inlägg: 104
Standard Sv: Renoveringen

Jag är imponerad du och din man har inte tummen mitt i handen det märks. Då jag såg de första bilderna tänkte jag att, om det var jag skulle jag sökt ett annat objekt, men Ni fixade det, duktigt
Hälsningar Glenn
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-05-07, 22:25
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Renoveringen

Ja IMPONERAD är ordet!!
Jag hade aldrig fixat detta , det är säkert!
Vad månde det inte bli i nästa hus?? Att ni ORKAR sätta igång med nytt projekt nu när detta blivit så fint...

Lissi - full av beundran
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-05-08, 10:28
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Renoveringen

Det här huset är ju bara till låns och vi vill ha något eget. Vi behöver också större ytor runt huset. Man får "jobba" i stilla och maklig takt vart efter kroppen tillåter och sedan är det glädjen att se något "växa" fram och om det fungerar som man tänkt!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-05-08, 10:54
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Renoveringen

Gud så fint, blir det inte svårt att lämna detta mysiga hus när ni lagt ner så mycket jobb.

Monica
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-05-08, 11:08
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Renoveringen

Kommer ni att bygga huset själva? Ert nuvarande boende ser väldigt charmigt ut men jag förstår att ni vill ha ett eget ställe samt kanske något mer modernt.

Du kanske ska slå dig på att importera svensk linoljefärg till Grekland och bygga upp en liten affärsverksamhet.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-05-08, 12:21
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Renoveringen

Det kommer att kännas i hjärtat att lämna det.Samtidigt så är nästa projekt mycket spännande. Jag hoppas att det blir någon släkting (till oss)som kommer att ta över det.

Det blir ett eget byggt hus, från första penndraget på ritningarna till sista spiken.

Jag har faktiskt tagit kontakt med ett svenskt företag som har linoljefärg och de är intresserade. Tyvärr så blev den grek som jag skulle samarbeta med mycket sjuk så just nu avvaktar vi och ser hur det blir med hans hälsa.

Senast redigerad av Agda den 2007-05-08 klockan 12:23.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-05-08, 14:13
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Renoveringen

Hej Agda!
Skriver du på allvar om dessa tre hundar och ... Hurdana är dom? Kunde du skicka en bild om dem också? Köket betyder ju ingenting MEN HUNDAR, dom vill jag se !!!
Nej, ärligt sagt, ert hus är just ett sådant som jag har länge drömt om och beundrat alltid när jag vandrar i små byar, men lätt är det visst inte med renoveringen ! Förstod jag rätt: ska ni bygga ett nytt hus där i Methoni?

Ha en bra vecka!
Eija (en hopplös djursvän!)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT