Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2015-07-06, 13:04
Tigriss avatar
Tigris Tigris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 13
Standard Sv: Öluff till Kea, Kythnos, Serifos och Sifnos

Tack för jättebra info!
😎
Svara med citat
  #22  
Gammal 2015-07-06, 13:10
Tigriss avatar
Tigris Tigris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 13
Standard Sv: Öluff till Kea, Kythnos, Serifos och Sifnos

Tack för jätteintressant info om Milos!
Bra idé att flyga därifrån - och ön verkar väldigt fin!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2015-07-30, 21:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Öluff till Kea, Kythnos, Serifos och Sifnos

Hur hade du det Tigris?
Svara med citat
  #24  
Gammal 2015-09-18, 09:19
Tigriss avatar
Tigris Tigris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 13
Standard Sv: Öluff till Kea, Kythnos, Serifos och Sifnos

Hej!
Tack, vi hade en underbar öluff! Nu när hösten smyger sig på, känns det fint att plocka fram resedagboken och skriva en liten reseberättelse ... och minnas den sköna värmen, de härliga baden och den goda maten.
Vi anlände till Aten den 14 juli och tog taxi till Lavrio för vidare transport till Kea.
15.30-färjan var inställd, och nästa avgång var först klockan 20. Vad göra? Ett ungt franskt par var i samma situation, och vi hoppade snabbt in i taxin igen, som körde oss till en liten strand. Där packade vi upp badkläderna och njöt av semesterns första bad innan vi liftade till hamnen igen och tog 20-båten.
I Korissia på Kea hade vi förbokat rum på trevliga Hotel Karthea, fint beläget nära stranden. Efter att ha installerat oss i våra enkelrum med balkong (65 € per natt) gick vi ut i den ljumma kvällen för att äta middag. Calamarin, den grillade fisken och det kalla vita vinet smakade underbart ...
Höjdpunkterna på Kea var besöken i Pisses och i Ioulida. Vi tog lokalbussen från Korissia och var efter 40 minuter framme i Pisses. Där finns en lång och fin sandstrand med gratis solbäddar (rejäla, tunga doningar med stabila underreden av trä och stadigt förankrade madrasser). När meltemin friskade i förstod vi varför man valt denna konstruktion! Strandtavernan Riva Di Pisses var en otroligt positiv överraskning. För det första var det en italiensk restaurang och för det andra serverade de den mest fantastiska pizza bianco som jag någonsin ätit. Byn Ioulida var precis så pittoresk och vacker som den har beskrivits. Vi tillbringade en kväll där och åt härliga grillade lammkotletter på en restaurang med fantastisk utsikt.
Den fjärde dagens morgon tog vi färjan Artemis till Kithnos. Vi hade inte bokat något hotell där, men när vi anlände till Merihas spanade min reskamrat snabbt in "Rooms to let"-skylten några hundra meter från hamnen. En stund senare satt vi på våra balkonger på Giannoulis Rooms, högst upp med utsikt över hamnen. De fräscha och fina rummen kostade bara 30 € per natt.
På gångavstånd hade vi en strand med taverna och skuggande träd. Vattnet var underbart, men bottnen lite stenig. För att få lite omväxling i strandlivet gjorde vi utflykter med lokalbuss till stränderna i Loutra och Kanala. Stränderna var okej, men inget slår Pisses på Kea!
Jag blev mycket imponerad av öarnas hemsidor och det välfungerande nätet. Inför det sista stoppet på vår öluff - Sifnos - bokade jag hotell där via min iPad tidigt en morgon. Redan före frukost hade den trevliga Sarah på Stavros Hotel hälsat oss välkomna dit dagen därpå.
På förmiddagen den sjunde dagen tog vi färjan Andreas Kalvos till Sifnos. Stavros Hotel är fantastiskt fint med härligt läge mitt i Kamares. Vi fick stora, smakfullt inredda dubbelrum med balkong till enkelrumspris (60 € per natt). Stranden i Kamares är lång och fin, och huvudgatan kantas av bra restauranger. Sifnos sägs ju attrahera skickliga kockar, och det visade sig stämma.
Den italienska restaurangen Da Claudio vid huvudgatan serverade en spaghetti alla puttanesca (9 €) som var helt ljuvlig. Men vi fick också en stor favorit i en fiskrestaurang vid huvudgatan som hade ett nyskapande kök och en underbar cheesecake som smälte i munnen. Tyvärr minns jag inte namnet, bara att de hade färgglad dukning och rolig keramik. En liten byutflykt hann vi också med. Vi tog lokalbussen till Kastro, som ligger otroligt vackert högt uppe på en klippa. Där strosade vi runt i några timmar, njöt av utsikten och fotograferade innan vi förfriskade oss på ett mysigt kafé helt inrett i rosa och cerise toner.
Klockan tolv dag nio gick vi ombord på Champion Jet för att resa tillbaka till Aten.
Och på kvällen samma dag flög vi hem igen - solbrända, utvilade och mycket nöjda med vår öluff!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2015-09-18, 10:36
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Öluff till Kea, Kythnos, Serifos och Sifnos

Tack för rapportering. Roligt att ni hade en så lyckad resa!

/ Anne
Svara med citat
  #26  
Gammal 2015-09-18, 12:42
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Öluff till Kea, Kythnos, Serifos och Sifnos

Sifnos är jättefint.
Kea har jag aldrig varit på men är lite extra intresserad av de platser och öar i Grekland som inte så många utländska turister åker till.
Härligt att höra att ni hade det så bra på er ö-luff.
Hur är det med inhemsk turism på Kea, är det många greker som åker dit?
Svara med citat
  #27  
Gammal 2015-09-18, 15:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Öluff till Kea, Kythnos, Serifos och Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av Tigris Visa inlägg
Och på kvällen samma dag flög vi hem igen - solbrända, utvilade och mycket nöjda med vår öluff!
Så roligt att höra att ni är så nöjda med resan. Extra kul att ni gillade Kea, som jag tycker väldigt mycket om.

Tack för rapport!

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Hur är det med inhemsk turism på Kea, är det många greker som åker dit?
Det är i princip bara greker som åker dit, är ju nära till Aten. Tyvärr är det få andra som ens känner till Kea, för det är en fin ö med många intressanta sevärdheter, god mat och en Chora som slår det mesta i Kykladerna.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT