Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #181  
Gammal 2015-06-26, 15:48
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Någon som läst filosofens betraktelse i DN idag?
Jag har gjort det!

Duktig pojke, xenos!
  #182  
Gammal 2015-06-26, 15:51
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Senast idag är det en tysk filosof som heter Jurgen Habermas,som skriver i DN.( OBS! Inte Svd)
Rubriken är "Vi bär skulden för krisen,inte Grekland".

Har inte hunnit läsa den än,men det verkar intressant,så jag ska läsa ikväll.
  #183  
Gammal 2015-06-26, 16:16
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Senast idag är det en tysk filosof som heter Jurgen Habermas,som skriver i DN.( OBS! Inte Svd)
Rubriken är "Vi bär skulden för krisen,inte Grekland".

Har inte hunnit läsa den än,men det verkar intressant,så jag ska läsa ikväll.
Ja, den är bra, han är som sagt filosof.
"Vi bär skulden för krisen, inte Grekland". Det är precis det handlar om.
Kan DN fått kalla fötter kanske...?
  #184  
Gammal 2015-06-26, 16:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Kan DN fått kalla fötter kanske...?
Visst måste det vara så, och i morgondagens tidning kommer Peter Wolodarski be om ursäkt för att DN har orsakat krisen.
  #185  
Gammal 2015-06-26, 16:31
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Ha ha! Bra Janne!
  #186  
Gammal 2015-06-26, 16:59
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

The World Bank har en tabell (link under), som viser skatteinntekter i prosent av BNP.
Danmark er på andreplass, Norge på femte, Hellas på 20. og Sverige på 32. plass.

Og jeg kan garantere at vi her i nord får mye mer igjen for skattepengene enn grekerne.

http://data.worldbank.org/indicator/...alue&sort=desc
  #187  
Gammal 2015-06-26, 17:06
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Ja, pensionerna är en av förhandlingspunkterna. Och visst är kostnaderna höga i förhållande till landets låga BNP. (Men då ska man minnas att Grekland har ett lågt BNP också.) Det beror dock inte på att grekerna lever livets glada dagar på en hejdundrande pensionsersättning, som många tror. Vad som sällan framkommer är att pensionssystemet fungerar som något av ett socialt skyddsnät i Grekland. Grekland har inte, som vi i Sverige, samma trygghet för den som exempelvis blir arbetslös och är över 50 år utan den arbetslöse får då en form av pension istället. (Förut gällde det även den som blev änkling och arbetslös som ung men den ersättningen har tagits bort iom besparingarna, om jag förstått det hela rätt?) Kostnaderna för denna ersättning räknas alltså in i den totala summan för pensionerna.
Artikeln i länken använder sig av följande källor; Eurostat, Sueddeutsche Zeitung, Der Spiegel, The Guardian

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/0...pensionssystem
Nettopp! Det samme gjelder kvinner med barn, som kan pensjonere seg tidlig. Det gjør de som har gamle foreldre å ta seg av - gamlehjem og sykehjem er ukjent, og de som tar seg av barnebarn fordi det finnes svært få barnehager. Med andre ord er utgifter som vi i nord er vant med dekkes helt eller delvis av det offentlige (ledighetstrygd/sosialstønad, barnehager og syke- og gamlehjem) innbakt i de greske pensjonsutgiftene.
  #188  
Gammal 2015-06-26, 17:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Visst måste det vara så, och i morgondagens tidning kommer Peter Wolodarski be om ursäkt för att DN har orsakat krisen.


En halvtimme efter att jag skrev inlägget ovan kom detta mejl från Peter Wolodarski.

Texten finns att läsa här.

Senast redigerad av Kalimera den 2015-06-26 klockan 17:26.
  #189  
Gammal 2015-06-26, 17:52
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Varför inte tvärtom? Et handslag t.ex. som beseglar "köpet" och som därför vilar på förtroende.
Ett handslag kan mycket väl vara tillräckligt förtroendeskapande för säljare och köpare. Men det bevisar inte på något sätt att säljaren betalar in den skatt/moms som krävs. Informationen på ett kvitto utskrivet från ett registrerat och plomberat kassaregister är däremot svårt att fuska undan...

/kimmen
  #190  
Gammal 2015-06-26, 17:53
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Visst måste det vara så, och i morgondagens tidning kommer Peter Wolodarski be om ursäkt för att DN har orsakat krisen.


/kimmen
  #191  
Gammal 2015-06-26, 18:08
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Jag citerar Jurgen Habermas ur artikeln:

"EU-domstolens senaste utlåtande kastar ett skarpt ljus över det felaktiga i konstruktionen med valutagemenskap utan politisk union."

------------------------------------------------------------------

"Valutagemenskapen förblir instabil, så länge den inte kompletteras med en bank-, skatte- och näringslivsunion. Om vi inte ohöljt vill förklara demokratin som en ren dekoration, innebär det att valutagemenskapen byggs ut till en politisk union."

------------------------------------------------------------------

..... och jag utbrister Äntligen börjar etablerade tänkare och tyckare att uttala vad jag tycker är friska och självklara tankar i frågan, och det som jag sedan länge har hävdat. Inte minst i tidigare Kalimera-trådar. En valutaunion utan en motsvarande politisk union är fullständigt vansinne. Det har hittills varit lite av "Kejsarens nya kläder". Nu börjar alltfler se och erkänna att kejsaren faktiskt är naken.

Hur många nationer hade fått medborgarnas accept att gå med i valutaunionen om man samtidigt hade redovisat den obehagliga (?) sanningen att det också förr eller senare förutsätter en politisk union? Inte många tror jag.

Nu har vi det första exemplet på detta. Nu är frågan Grexit eller ej. Men på sikt kommer vi förr eller senare att nå till den punkt när den självklara huvudfrågan (som borde ställts när valutaunionen startades) om en politisk union måste ställas, och endera besvaras med JA, eller med ALL-EXIT.

Tills vi är där kan ju de som tvivlar roa sig med att testa genom att organisera en gemensam hushållskassa i sitt kvarter. Alla familjerna sätter in sina pengar på ett gemensamt konto och låter sen alla i kvarteret handla mot det kontot i den takt de har lust. Lycka Till!

Masse
  #192  
Gammal 2015-06-26, 18:30
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
...och jag utbrister Äntligen börjar etablerade tänkare och tyckare att uttala vad jag tycker är friska och självklara tankar i frågan, och det som jag sedan länge har hävdat. Inte minst i tidigare Kalimera-trådar. En valutaunion utan en motsvarande politisk union är fullständigt vansinne. Det har hittills varit lite av "Kejsarens nya kläder". Nu börjar alltfler se och erkänna att kejsaren faktiskt är naken.
Utmärkt tänkt och formulerat!
  #193  
Gammal 2015-06-26, 18:37
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jag citerar Jurgen Habermas ur artikeln:

"EU-domstolens senaste utlåtande kastar ett skarpt ljus över det felaktiga i konstruktionen med valutagemenskap utan politisk union."

------------------------------------------------------------------

"Valutagemenskapen förblir instabil, så länge den inte kompletteras med en bank-, skatte- och näringslivsunion. Om vi inte ohöljt vill förklara demokratin som en ren dekoration, innebär det att valutagemenskapen byggs ut till en politisk union."

------------------------------------------------------------------

..... och jag utbrister Äntligen börjar etablerade tänkare och tyckare att uttala vad jag tycker är friska och självklara tankar i frågan, och det som jag sedan länge har hävdat. Inte minst i tidigare Kalimera-trådar. En valutaunion utan en motsvarande politisk union är fullständigt vansinne. Det har hittills varit lite av "Kejsarens nya kläder". Nu börjar alltfler se och erkänna att kejsaren faktiskt är naken.

Hur många nationer hade fått medborgarnas accept att gå med i valutaunionen om man samtidigt hade redovisat den obehagliga (?) sanningen att det också förr eller senare förutsätter en politisk union? Inte många tror jag.

Nu har vi det första exemplet på detta. Nu är frågan Grexit eller ej. Men på sikt kommer vi förr eller senare att nå till den punkt när den självklara huvudfrågan (som borde ställts när valutaunionen startades) om en politisk union måste ställas, och endera besvaras med JA, eller med ALL-EXIT.

Tills vi är där kan ju de som tvivlar roa sig med att testa genom att organisera en gemensam hushållskassa i sitt kvarter. Alla familjerna sätter in sina pengar på ett gemensamt konto och låter sen alla i kvarteret handla mot det kontot i den takt de har lust. Lycka Till!

Masse
Äntligen!! Bra analys och bra formulerat!!





/ Maggy
  #194  
Gammal 2015-06-27, 05:47
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Tsipras utlyser folkomröstning den 5 juli om att anta eller förkasta långivarnas förslag. Men för att göra det måste han få några dagars uppskov med den låneinbetalning som ska vara inne den 30 juni. Han säger också att Grekland ska "stanna i Europa" enligt denna artikel.
Han ser trött ut.
http://www.dn.se/ekonomi/grekland-fo...m-stodprogram/

Senast redigerad av Thira den 2015-06-27 klockan 05:59.
  #195  
Gammal 2015-06-27, 06:05
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Tsipras utlyser folkomröstning den 5 juli om att anta eller förkasta långivarnas förslag. Men för att göra det måste han få några dagars uppskov med den låneinbetalning som ska vara inne den 30 juni. Han säger också att Grekland ska "stanna i Europa" enligt denna artikel.
Han ser trött ut.
http://www.dn.se/ekonomi/grekland-fo...m-stodprogram/
Goda nyheter!
Asbra att han vill gå till omröstning. Det kallas demokrati - inga teknokrater eller ekonomer ska fjärrstyra Grekland.
  #196  
Gammal 2015-06-27, 06:15
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Ja, jag gillar den demokratiska aspekten av det. Frågan är bara om långivarna går med på att de skjuter upp inbetalningen. Det beror kanhända på vad de antar resultatet blir.
Men man kan hoppas.
Nu till ett långpass på extrajobbet. Allt för att kunna åka till Grekland så ofta som möjligt. Vad gör man inte
  #197  
Gammal 2015-06-27, 06:24
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Nu till ett långpass på extrajobbet. Allt för att kunna åka till Grekland så ofta som möjligt. Vad gör man inte
Nej, precis! Vad gör man inte. För en god sak!
  #198  
Gammal 2015-06-27, 07:18
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Jag såg också att han börjar se sliten ut. Inte underligt...
  #199  
Gammal 2015-06-27, 07:33
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Monica P, har du någon aning om hur folk där kommer att reagera på folkomröstningen?

/ Anne
  #200  
Gammal 2015-06-27, 11:02
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Förstår inte det där hur de ska folkomrösta den 5e, pengarna tar ju de facto slut på tisdag om de nu inte säger ja idag till ECB/EMU/IMF, men om de säger ja idag vad ska de då folkomrösta den 5e (eller likadant om de säger nej)? Eller är det bara jag som inte får i hop det riktigt?

Sen tror jag den där folkomröstningen är ju dels ett sätt att försöka dra ut på det, kan tänka mig man idag kommer försöka få anstånd o hänvisa till att man ska hålla val, samt så är den till för att Syriza egentligen inte politiskt kan ta ett beslut, efter som att Tsipiras (troligen)inte har hela partiet med sig och faller då omröstningen i parlamentet för att ledamöter i Syrisa röstar nej om den hålls där så utbryter ju istället en regeringskris ut även om förslaget nog skulle gå igenom med hjälp av opossitionen,

Nåväl blir spännande idag, Guardians live kommer följas, just nu om att det är köer till bankomater i aten o thessaloniki, samt att Ladbrokes tror grekerna kommer säja nej idag
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT