Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2014-04-10, 09:31
ouzakia ouzakia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: från jämtland, bor i norge
Inlägg: 172
Standard Sv: Solig hälsning från Tinos.

jag kan känna din avslappning och ro ända hit till Norge !!
Det är sån semester jag vill ha, men jag är dessvärre allt för rastlös till att sitta i en trädgård i Grekland å läsa bok
Svara med citat
  #42  
Gammal 2014-04-10, 11:41
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Solig hälsning från Tinos.

Citat:
Ursprungligen postat av ouzakia Visa inlägg
jag kan känna din avslappning och ro ända hit till Norge !!
Det är sån semester jag vill ha, men jag är dessvärre allt för rastlös till att sitta i en trädgård i Grekland å läsa bok
Instämmer där, läser knappt inget alls när jag är i Grekland, har fullt upp med annat..
Svara med citat
  #43  
Gammal 2014-04-10, 14:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Solig hälsning från Tinos.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
I morgon Pirgos.
Har du hyrt bil, eller åker du buss dit?
Svara med citat
  #44  
Gammal 2014-04-10, 14:47
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Solig hälsning från Tinos.

Ha, ha sitter i hagen o läser är nog det jag gör minst. Jag vandrar i bergen största delen av dagarna. Idag har jag vandrat 4 timmar drygt. Tinos- Kionia-Ktikados- Chora.. gudomligt vackert och nästan svårt att se stigen för bara blommor. Jag räknade ut att jag sammanlagt gått ca 8 -9 mil på mina dagar här . Jag går ett par timmar i Chora också var dag förutom de längre vandringarna. En stund på eftermiddan och sen ett psr timmar på kvällen läser jag. Jag har ett helt annat tempo när inte gubben är med.. Det är gudomligt vackert i naturen. Vackrare Grekland än nu har jag inte upplevt någon gång. Janne, jag skulle tagit bussen till Pirgos, men den gick kl 6 på morgonen. I morgon fredag går det en kl 11 också. Tillbaks 14.15...bussförbindelserna är usla denna tid på året.

Nu mulnar det på och jag ska snart ta min runda runt Tinos Chora igen. Måste ju kolla att alla jobbar på.

Lissi- något trött i benen.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2014-04-10, 14:50
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Solig hälsning från Tinos.

Måste säga att jag beundrar allt vandrande. Maten måste smaka väldigt gott efter det!

Ha det fortsatt bra!

/ Anne
Svara med citat
  #46  
Gammal 2014-04-10, 14:54
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Solig hälsning från Tinos.

Så underbart det låter Lissi, förstår att det måste vara jättevackert där nu!!..

Tvivlar inte alls på att du rör på dig mycket på fina Tinos!..
Svara med citat
  #47  
Gammal 2014-04-10, 15:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Solig hälsning från Tinos.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vackrare Grekland än nu har jag inte upplevt någon gång.
Hoppas att du har lust att göra ett fotoresebrev när du kommer hem. Vill så gärna se hur det ser ut på Tinos så här års. Har varit där i början av maj, och då var det gudomligt.
Svara med citat
  #48  
Gammal 2014-04-10, 16:57
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Solig hälsning från Tinos.

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, är det inte gött att rensa. Vi fick ett ryck för några veckor sen och förpassade säkert 60-70 % av våra böcker till återvinningen.
Rena Släng Shui!

/Netwolf
Ursökta intrånget, men släng inte böcker som är i hyfsat skick. Lämna dem till Myrorna, Kupan eller liknande så får de lite inkomst, vi andra en möjlighet att köpa billiga böcker..

För övrigt låter det som att Lissa har det underbart, det är sånt man gillar att läsa när det är flera minusgrader här på morgonen..

Men, det ska bli vår tur att njuta av Greklands väder, mat och mys till sommaren!
Dags att ta tag i det där med biljetterna. Blev ju inte mindre sugen efter ha läst denna tråden...

Ha det gott, Lissi!
Svara med citat
  #49  
Gammal 2014-04-10, 19:57
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Solig hälsning från Tinos.

Tack Mats! Har haft en så trevlig kväll på cafe med Nikoleta. Borjade med kaffe vid ungefär kl 18 och har nu avslutatss med ouzo. Mycket prat och många skratt. Ytterligare en dag till ända snart, men först lite balkongsittning med jacka på.

Lissi
Svara med citat
  #50  
Gammal 2014-04-10, 20:00
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Solig hälsning från Tinos.

Ser att tiden visar 18 .57??på mitt inlägg.. Här är den i alla fall 20.59 !

Lissi
Svara med citat
  #51  
Gammal 2014-04-10, 21:55
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Solig hälsning från Tinos.

Citat:
Ursprungligen postat av Mats Fredsson Visa inlägg
Ursökta intrånget, men släng inte böcker som är i hyfsat skick. Lämna dem till Myrorna, Kupan eller liknande så får de lite inkomst, vi andra en möjlighet att köpa billiga böcker..
Tro mig, vi har försökt. Men loppis och second hand vill inte ta emot böcker, då de inte får de sålda. De tar bara upp en massa plats. Förra gången jag skulle rensa böcker, var Lions loppisbutik bara intresserade av vissa verk, men mitt ultimatum var "Tout ou rien!" - allt eller inget. Då tog de emot dem, men på villkoret att jag själv bar in allt på lagret..

Det här med böcker är ändå allt rätt lustigt.
Många människor har, märkligt nog, en nästan en nästan religiös inställning till böcker. Något man inte får skända och ska hållas heligt. Historien spelar nog stor roll. Nazisternas bokbål tog många rätt hårt, trots att det "bara" var en hög med papper. Före 1450 var bok en oerhört exklusiv sak. Alla var handskrivna kopior av munkar på kloster och ytterst få kunde läsa. Sen kom Gutenberg med sin tryckpress och gjorde böcker mer åtkomliga.

Idag finns all information digitalt och böcker är inte ens värda pappret de är skrivna på. Ändå finns denna fascination kvar att "alla" böcker bör bevaras.

Fast det är säkert så att om hundra år, finns inte så många böcker kvar i orginalskick, så då kommer man säkert diskutera att vår generation var dumma som slängde alla böcker..

/Netwolf
Svara med citat
  #52  
Gammal 2014-04-11, 09:28
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Solig hälsning från Tinos.

Jag är imponerad Lissi! Du har gått 8-9 mil ... Lycka till med fortsatta vandringar - i både natur och litteratur.

Sjöborren.

På tal om böcker, så finns det svenskar boende i Grekland som säkert skulle uppskatta att få några pocketböcker - tänker på bagagevikten.
Svara med citat
  #53  
Gammal 2014-04-11, 17:15
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Solig hälsning från Tinos.

Idag en lat dag. Buss till Pirgos kl 11. Där igick jag i kända gränder, men nu alldeles öde. Vi var 3 som klev av varav 2 turister. Jag fikade i solen och sen gick jag ner till Panormos på den vackra slingrande vägen. Jag åt på favorittavernan Paleta, där vi alltid äter och ägaren gjorde en underbart god vegetarisk tallrik med horta, imam, jordärtskockor från egen odling, samt bönsallad med tomater, lök och bladpersilja. Till det vin och vatten. Så grekiskt kaffe på det! mums....5 (!) euro ville ägaren ha....han fick betydligt mer kan jag ju lugnt säga ! Buss hem igen efter en promenad i lilla Panormos. Nu ska Nikoleta, Clery och jag ut sista kvällen! Oj vad tiden gått fort. Tur man har flera resor tll Grekland framför sig..

Lissi
Svara med citat
  #54  
Gammal 2014-04-11, 17:22
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Solig hälsning från Tinos.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Idag en lat dag. Buss till Pirgos kl 11. Där igick jag i kända gränder, men nu alldeles öde. Vi var 3 som klev av varav 2 turister. Jag fikade i solen och sen gick jag ner till Panormos på den vackra slingrande vägen. Jag åt på favorittavernan Paleta, där vi alltid äter och ägaren gjorde en underbart god vegetarisk tallrik med horta, imam, jordärtskockor från egen odling, samt bönsallad med tomater, lök och bladpersilja. Till det vin och vatten. Så grekiskt kaffe på det! mums....5 (!) euro ville ägaren ha....han fick betydligt mer kan jag ju lugnt säga ! Buss hem igen efter en promenad i lilla Panormos. Nu ska Nikoleta, Clery och jag ut sista kvällen! Oj vad tiden gått fort. Tur man har flera resor tll Grekland framför sig..

Lissi

Monica
Svara med citat
  #55  
Gammal 2014-04-12, 01:44
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Solig hälsning från Tinos.

Så härligt det låter!!! Tror och hoppas du får fortsatta ljuvliga dagar på Tinos.

Men jag måste invända mot"bokkastarna". Böcker ger ju ett hem en väldigt speciell känsla. Kanske är det föråldrat, men jag vet att vissa födda på 90-talet också har denna inställning.
Själv har jag bett min dotter, nu 23, att när jag hamnar på "hemmet" - förhoppningsvis dröjer det ca 30 år, så är det jag vill ha med mig är mina bokhyllor och böcker. Även om jag är både blind och dement. Jag tror att jag fortfarande kommer att förnimma känslan och doften av alla de böcker jag samlat på mig.
Är ivrig IT-användare, men ser ingen motsats i detta.
Behåll era böcker, eller ge bort dem!
Svara med citat
  #56  
Gammal 2014-04-12, 06:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Solig hälsning från Tinos.

Så tänker jag också även om jag rensat en del under årens lopp. Billiga pocketböcker behåller jag inte alltid. Gamla böcker är spännande att bläddra i och återupptäcka. Minns den glädjen från när jag var liten. Bokhyllorna och en skön läsfåtölj ger hemmet karaktär och boktitlarna säger något om den som bor där. Eva
Svara med citat
  #57  
Gammal 2014-04-12, 08:28
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Solig hälsning från Tinos.

Soliga hälsningar sista morgonen. Frukosten avnjuten i trädgården i skuggan. Fast utan solens strålar är det kyligt i luften. Böcker lämnade till Nikoleta för läsning och sen hamnar de i lånehyllan bland böcker på massor av språk. Homeros på hollänskaa t ex? Kl 11 blir jag skjutsad till hamnen. Senbär det till Rafina för sista övernattning på Peris...
Nu står nedräknaren till Kreta på 47 dagar så nu hinner jag uppleva våren hemma. Våren här har varit magisk och jag är så glad för alla vandringar jag gjort.

Lissi
Svara med citat
  #58  
Gammal 2014-04-12, 10:00
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Solig hälsning från Tinos.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Soliga hälsningar sista morgonen. Frukosten avnjuten i trädgården i skuggan. Fast utan solens strålar är det kyligt i luften. Böcker lämnade till Nikoleta för läsning och sen hamnar de i lånehyllan bland böcker på massor av språk. Homeros på hollänskaa t ex? Kl 11 blir jag skjutsad till hamnen. Senbär det till Rafina för sista övernattning på Peris...
Nu står nedräknaren till Kreta på 47 dagar så nu hinner jag uppleva våren hemma. Våren här har varit magisk och jag är så glad för alla vandringar jag gjort.

Lissi
Du verkar ha haft det så bra! Kul att läsa om din resa. Den där sista morgonen brukar kunna kännas lite vemodig, då är det bra att veta att man ska tillbaks igen och snart.
Svara med citat
  #59  
Gammal 2014-04-12, 12:33
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Solig hälsning från Tinos.

Riktigt god tur hem, Lisa!
Underbart att læsa och førnimma dina skøna, hærliga dagar på fina Tinos.
Precis samma tid førra året var vi ju på Kreta, lite varmare var det i havet dær, men lite avis blev jag ju i alla fall nær jag læste om dina dopp på Ag. Fokas. 16 grader i vattnet, det ær min absoluta minimumsgræns før att hoppa i (men så ska det vara sol och vindstilla).
Du kommer hem till en fin tid hemma också!
Svara med citat
  #60  
Gammal 2014-04-12, 15:48
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Solig hälsning från Tinos.

Kalo taxidi önskar jag också, Lissi! Kai kali andamosi!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT