Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Europa

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-10-03, 22:14
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Puert de Mogan, Gran Canaria

Hej!
Vi har lite lösa planer på att eventuellt ta ett par veckor på Gran Canaria senare i vinter. En ort som jag tidigare fattat lite tycke för är Puerto de Mogan på sydvästkusten, verkade vara en ganska mysig by då jag passerade där för några år sedan.
Problemet är bara att de arrangörer som finns bara har massfabriker för turister där, vi är inte intresserade av dessa jättebyggen till hotell, max 50 rum men helst mindre ändå och trevligt placerade nära centrum, pool är väl ett litet krav numera också.
Är det någon här som har ett bra tipsatt komma med?
Lite bråttom är det också då det håller på att ta slut på flygstolar från Umeå dit.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-10-03, 23:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Puert de Mogan, Gran Canaria

Jag har varit där på besök för många år sen, inte bott där......det är ju två byar..Mogan, den ursprungliga..och Puerto de Mogan vid vattnet...en "konstgjord" by på nåt sätt, om än ganska vacker med vitkalkade(nya) hus och bouganvillea i masssor klättrande på husfasaderna...som ett vykort men inte mer...

Jag skulle nog INTE vilja bo där om jag ska vara ärlig... men gärna i Mogan den ursprungliga byn lite längre från vattnet....men som sagt där kan ha ändrats.....

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-10-04, 09:03
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Puert de Mogan, Gran Canaria

Har inga konkreta tips men jag ska kolla här på jobbet, vet några som brukar åka dit varje vinter. Helt ok tror jag med rätt förväntningar. Södra sidan är solsäkrast och ni kan flyga direkt från Umeå. För sol och värme mitt i den kalla vintern är det säkert lika trevligt som massturism orter på andra ställen.
Byarna är inte så stora och det är ju en fördel. Vet att ni som jag föredrar mindre ställen på semestern. Själv hoppas jag att det någon gång mitt i den kalla vintern ska råka bli en lämplig billig restresa från Umeå till Gran Canaria. Har inte råd att åka till Asien eller Syd Amerika den här vintern vilket jag helst vill.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-10-04, 16:40
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Puert de Mogan, Gran Canaria

Vi var på Gran Canaria sommaren 2005, men gillade ön inte särskilt mycket överhuvudtaget. Fast vi hyrde ju iof. aldrig bil eller nåt sånt. Utan vi åkte på bussutflykt. Fast vi skulle faktiskt inte åka tillbaka.

Ne, ta Lantzarote istället och hotell Blue Village playa flamingo med fritidsresor. Fler än 50 um, men tänk på saken... Eller ni kanske redan har bästämmt er Det var iof. 7 år sen vi va där, men vi trivdes förträffligt.

Om ni ändå vill ta Gran Canaria eller bara har möjlighet att åka just dit så skulle jag åka till Playa del Cura, tror jag att det heter. Kolla med apollo....

Har inte själv varit där, men vänner (såklart ) var där senast på sportlovet i år. Och det var tydligen bra. Men som sagt gillade inte Gran Canaria särskilt mycket, men allt måste väl få en andra chans så, skulle vi åka tillbaka så blir det dit.

Bara en varning: PLAYA DEL INGLÉS på Gran Canaria är hemst... ÅK INTE DIT!!

Ja, nu var det ju Puerto de Mógan du ville ha tips om... men, men...

Trevlig resa!

Senast redigerad av Siri A den 2007-10-04 klockan 16:45. Anledning: tillägg av text!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-10-04, 16:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Puert de Mogan, Gran Canaria

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg

Ne, ta Lantzarote istället och hotell Blue Village playa flamingo med fritidsresor. Fler än 50 um, men tänk på saken... Eller ni kanske redan har bästämmt er Det var iof. 7 år sen vi va där, men vi trivdes förträffligt.
Fast det går inga direktflyg från Umeå till Lanzarote som jag själv besökte vid en dagstur från Fuerteventura för tre år sedan och gärna rekommenderar.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-10-04, 17:11
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Puert de Mogan, Gran Canaria

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Fast det går inga direktflyg från Umeå till Lanzarote som jag själv besökte vid en dagstur från Fuerteventura för tre år sedan och gärna rekommenderar.
aaa, ok
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-11-12, 16:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Puert de Mogan, Gran Canaria

Vi har valt att bo på Los Mangueros som är relativt litet och med bra priser. Vi betalar ca 4500kr/person för en vecka och direktflyg från Umeå. För den lille kostar det 300 kr. Resan var prissänkt och sker med Vingresor.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-11-13, 18:39
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro län
Inlägg: 444
Standard Sv: Puert de Mogan, Gran Canaria

Hej i detta nummer av tidningen "Allt om resor" står ett reportage på några sidor med titeln "Puerto de Mogan - praktfull idyll bortom charter-autostradan", i tidningen nämns två hotell, en större anläggning och ett enklare. Det enklare är fritidsresors "Club de Mar".
Jag har tyvärr själv aldrig varit i puerto de mogan, det var på gång att vi skulle ta en dagstur dit senast vi var på Gran Canaria men det blev aldrig av.
Trevlig resa, Mvh Ann
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-11-13, 22:18
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Puert de Mogan, Gran Canaria

Det verkar inte bli någon vårresa för oss nu, biljetterna är svindyra så vi får försöka spara oss tills vi ska till Grekland i juni i stället.
Fast det kan ju ändra snabbt om jag hittar biljetter med rätt pris på rätt tid.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-11-14, 09:07
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Puert de Mogan, Gran Canaria

Före jul lär du få veta vad vi tyckte om vårt val av boende. Vi bokade sista tvårummaren för det datum vi åker.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-11-15, 17:26
thomas thomas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 58
Standard Sv: Puert de Mogan, Gran Canaria

Om ni åker till puerto mogan, kan jag rekommendera en bra resturang som vi besökte flera gånger för 1,5 år sedan. Jack el Negro, ser inte märkvärdig ut från gränden, men maten var kanon
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-11-15, 18:43
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Puert de Mogan, Gran Canaria

Eva L: Trevlig resa! Hoppas att ni kommer att trivas. - När åker ni?

Janérik: Hoppas att ni kommer iväg. Det är ju faktiskt aldrig fel med en resa. Oavsett vart den går.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-12-12, 23:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Puert de Mogan, Gran Canaria

Puerto de Mogan var en positiv överraskning och vi har haft en härlig vecka frånsett resan ner och hem som jag lär återkomma till senare. Vi bodde på Los Mangueros som var helt ok men utan uppvärmd pool och lite charmlöst. Rent och fint med "normal mellannivåstandard". Vi badade ett par dagar på lyxhotellet Cordial som är väldigt fint och känns litet trots sin storlek. Cordial har vackra trädgårdar, uppvärmd pool och allt för en avkopplande semester i solen. Inte så stelt som 5-stjärniga hotell normalt är. Många barnfamiljer däremot var det mest äldre på Los Mangueros. Mogan har många trevliga italienska restauranger som ligger fint nere vid hamnen och i kvarteren innanför. Vädret var perfekt med runt 25 grader i skuggan dagtid och vindstilla. Barnbarnet som fyllde 8 månader under semestern badade både i Los Mangueros kalla pool och i den uppvärmda på Cordial med stor glädje.

Vi åkte en tur till Las Palmas för lite kultur och shopping. På vägen passerades flera turistorter den ena värre än den andra. San Agustin som vi besökte för 28 år sedan var nu defintivt totalförstört. Canarierna bygger och jag undrar för vem? Många hotell verkar vara halvtomma och om jag gissar rätt lär de så förbli. Det är helt förfärligt och mellan Los Mangueros och Cordial i fina Mogan står ett jättekomplex snart färdigt. Arbetare som såg ut att komma från Afrika strejkade och satte upp banderoller om att de inte fått lön på 60 dagar. Våra barn behöver mat var deras budskap.

I Las Palmas finns allt shoppingcenter, affärsgator, trafikkaos och spansk storstad. Den billigaste villan i de fina kvarteren lär kosta 6 miljoner och den billigaste lägenheten i det värsta området 1 miljon. Mataffären på den berömda varuhuskedjan hade ett sånt utbud som jag aldrig sett i hela mitt liv.
Här finns allt och lite till.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-12-17, 08:59
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Puert de Mogan, Gran Canaria

Gjorde mig mödan att skriva ner våra synpunkter på flygresan i Vingresors webformulär för att vid skickandet bli varse att det pga tekniska problem med webformuläret inte fungerade. Något att vara observant på för andra som vill reklamera eller framföra synpunkter. Ving har lovat åtgärda problemet med hemsidan och vill nu ha våra synpunkter i ett email.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT