Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa med funktionsnedsättning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-02-16, 17:46
Stusses avatar
Stusse Stusse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Tyringe
Inlägg: 199
Standard Rullator

September i fjol åkte jag och min man till Rhodos. Pga akut yrsel behövde min man en rullator på Rhodos och detta var inte lätt att hitta. Jag ringde till flera ställen som jag fick tips om men ingen hade någon rullator att hyra ut. Till sist fick jag via en Facebook-grupp hyra en av en äldre dam. I år kommer vi att ta med en egen men det hade varit skönt att kunna hyra på plats.
Är detta ett problem på andra ställe i Grekland också? Blir inte resenärerna äldre och äldre och det hade kunnat finnas en marknad för uthyrning.

Christina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-02-17, 08:00
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Rullator

Tyvärr är jag helt rudis på området. Jag kan inte förnimma mig att jag sett någon med rullator i Grekland ens. Käpp är ju vanligt, men rullator. Tyvärr vet jag inte. Är det inget som kan införskaffas i Sverige och tas med?

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-02-17, 09:37
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Rullator

Jeg kan heller ikke huske å sett mennesker med rullator på greske øyer. Tror de med fysiske utfordringer helst velger andre reisemål. Men-ved et raskt søk på nettet ( eks ‘greece rent/hire mobility walker’) kan det se ut som det e r mulig å leie rullator på i hvert fall Rhodos, Kreta/Chania, Kos, Athen. Om låneobjektene tilfredsstiller moderne, funksjonelle krav, vet jeg ikke.

PS Her er et eksempel fra Kos, annonsen der var enklere enn den på Rhodos.

http://mobilityhirekos.com/index.html

Senast redigerad av malou den 2021-02-17 klockan 09:49.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-02-17, 09:38
Stusses avatar
Stusse Stusse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Tyringe
Inlägg: 199
Standard Sv: Rullator

Tanken är att vi tar med från Sverige, men det hade varit skönt att inte ha så mycket bagage. Jag ringde till flera ställe som på nätet erbjöd rullatorer men det var för försäljning.
Christina
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-02-17, 09:59
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Rullator

Citat:
Ursprungligen postat av Stusse Visa inlägg
Tanken är att vi tar med från Sverige, men det hade varit skönt att inte ha så mycket bagage. Jag ringde till flera ställe som på nätet erbjöd rullatorer men det var för försäljning.
Christina
Ja, tar man med selv, vet man hva man har. Det er mange hensyn å ta når reisefølget har mobilitetsvansker. Har litt erfaring selv, og vet at det kan være krevende.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-02-17, 13:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Rullator

Citat:
Ursprungligen postat av Stusse Visa inlägg
Är detta ett problem på andra ställe i Grekland också? Blir inte resenärerna äldre och äldre och det hade kunnat finnas en marknad för uthyrning.
Jo, det är ett stort problem i Grekland också, men det finns ett annat problem också, och det är att det kan var svårt att ta sig fram även med rollator. Jag har sett några greker med rollatorer i Grekland, men det är ytterst sällan. Däremot använder den en ”gåstol” som kallas PI, eftersom de ser ut som bokstaven PI.

När jag öluffade med mamma för några år sedan tog vi med hennes rollator. Det var hur smidigt som helst.



Men det var inte alltid lika smidigt att ta sig fram, som här i Naxos stad.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-02-18, 10:12
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Rullator

Janne, din mamma må være en tøff dame som øyloffet med rullator. På disse smale og ‘uryddige’ fortauene, for ikke å snakke om trapper og bakker overalt.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2021-02-18, 15:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Rullator

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Janne, din mamma må være en tøff dame som øyloffet med rullator. På disse smale og ‘uryddige’ fortauene, for ikke å snakke om trapper og bakker overalt.
Ja, hon var jätteduktig, men hon fick mycket hjälp också, framförallt när hon skulle gå ombord eller kliva av en färja.




Men oftast klarade hon sig själv, som här i Agios Prokopios på Naxos.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2021-02-18, 18:09
Stusses avatar
Stusse Stusse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Tyringe
Inlägg: 199
Standard Sv: Rullator

Det är inte lätt med de höga trottoarkanterna heller.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2021-02-18, 20:36
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Rullator

Rullator är ett hjälpmedel som skrivs ut av en arbetsterapeut och även ställs in rätt till personen som ska använda den. Det bör finnas kunskap bakom en sådan uthyrning av rullatorer. Jag säger absolut inte att kunskapen saknas i Grekland men måhända saknas själva hjälpmedlet i sådan mängd att det skulle kunna finnas för uthyrning till turister. Om en person bara lånar en rullator av någon annan utan att ställas in ordentligt blir det i längden belastningsskador o div andra problem, bromsarna mm fungerar olika eftersom det finns flera olika modeller.
Jag skulle absolut föredra att ta med min egna rullator som jag förstår mig på o.s.v. Är man i den situationen att man är i behov av en rollator ska man känna sig trygg med den tycker jag. (OBS - Jag är inte arbetsterapeut)

/Faestis
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT