Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Milos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-04-18, 11:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Milos-frågor!!

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
20 minuter låter jätte bra! Måste bara fråga om svampen har något namn??
Jag tror att det var 20 min, men det kan också ha varit 30 min. Svampen heter Skiadi (tror det betyder skugga) och finns inte med på skylten.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-04-18, 11:13
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Milos-frågor!!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Svampen heter Skiadi (tror det betyder skugga)
Låter som ett passande namn! Skugga längtar man ofta efter.
Citat:
finns inte med på skylten.
Okej, tack! Google finns ju som tur är, och sen vet jag på ett ungefär var den finns!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-06-19, 22:25
Paddingtons avatar
Paddington Paddington är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Storstad :)
Inlägg: 115
Standard Sv: Milos-frågor!!

Om man bor på Milos, är det nära stränderna (är rätt badsugna allihopa). Om man bor i Adamas (är det bäst för en familj på 2 vuxna och två barn på snart 6 och 8 år?) kan man bada i närheten? Eller blir man stekt i lägenheten

För övrigt, finns det toaletter på båtturen, som går en heldag runt milos ?
Blir man åksjuk?
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-06-19, 22:28
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Milos-frågor!!

Det finns en nja, två stränder i Adamas, ingen av dem är mycket att ha, men visst funkar de att bada från. De finaste ställena når man med bil eller moped, avstånden är inte långa.
// Helén
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-07-09, 10:13
pianilss pianilss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 107
Standard Sv: Milos-frågor!!

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Det finns en nja, två stränder i Adamas, ingen av dem är mycket att ha, men visst funkar de att bada från. De finaste ställena når man med bil eller moped, avstånden är inte långa.
// Helén
Eller buss från Adamas! Går till Paleochora samt Papafragas bl.a. // Pia
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-07-29, 18:44
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Milos-frågor!!

Citat:
Ursprungligen postat av Paddington Visa inlägg
Om man bor på Milos, är det nära stränderna (är rätt badsugna allihopa). Om man bor i Adamas (är det bäst för en familj på 2 vuxna och två barn på snart 6 och 8 år?) kan man bada i närheten? Eller blir man stekt i lägenheten
Den lilla stranden Lagada väster om hamnen är inget att ha. Men 10 minuters promenad åt andra hållet ligger stranden Papikinou. Den är smal men lång och helt okej tycker jag, mestadels bra botten. På vägen dit finns ett par tavernor precis vid vattnet. Annars är det som sagt lätt att ta bussen till någon av de andra stränderna. Missa inte klippbadet Sarakiniko!


Citat:
Ursprungligen postat av Paddington Visa inlägg
För övrigt, finns det toaletter på båtturen, som går en heldag runt milos ?
Blir man åksjuk?
Missa absolut inte båtturen runt Milos!! Det finns två båtar som kör hela varvet runt ön; den äldre men renoverade "Captain Yiangos" och den något större och nyare "Delfini Express". Men det är faktiskt samma företag som kör båda. Toaletter finns ombord och om man blir sjösjuk eller inte är ju olika från person till person, men jag såg ingen. Det finns en liten kiosk ombord, men ta med rikligt med vatten. Båda båtarna avgår runt kl. 9 på morgonen och är tillbaka runt 18.30 på kvällen. Glöm inte kameran! Biljett kostade i juli 25 EUR/pers och köps enklast ombord på någon av båtarna kvällen innan.

Om det blåser för mycket går inte båtarna, så passa på att åka vid första bästa tillfälle! Vi kom till Milos den 10:e men först den 15:e hade vinden lagt sig så att båtarna gick. Då var det helt vindstilla... Dagen efter blåste det för mycket igen.

Men lunchstoppet på Kimolos, som varade 1 tim 45 min, blev en riktig flopp för oss! Vi gick till tavernan längst bort till höger. Alltså, de borde veta vid det här laget att om det inte blåser så dräller det in två båtlaster hungriga turister på eftermiddagen. Nej, de var totalt underbemannade. När vi äntligen fick beställa hade det mesta tagit slut. Från det att vi satte oss tills vi fick mat på bordet tog det 1 timma och 5 minuter! Så vi hann inte se nåt av den ön...

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2008-07-29 klockan 18:48.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-08-06, 16:21
cajsa cajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 80
Standard Sv: Milos-frågor!!

En strand som ni inte ska besöka med barn är Tsigrado, en ljuvlig strand, men som inte är lämpad för små barn och även mindre rörliga personer. Visst finns det ett rep att hålla sig i (ingen stege som jag sett tidigare på en bild) men förutom att det är brant och rätt hetsigt med folk som köar åt båda hållen, kan det blåsa rätt mycket sand också (vilket stressade många när vi var där).
Ta istället barnen till den långa fina stranden som ligger bredvid, Firiplaka.

cajsa
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-08-06, 21:04
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Milos-frågor!!

Citat:
Ursprungligen postat av CarinaN Visa inlägg
Ni ska absolut också ta bussen upp till Plaka en kväll och titta på solnedgången... det sägs att den är nästan lika fin som på Santorini. Jag får väl jämföra i sommar då jag för första gången ska åka till Santorini.

Carina
Hur var jämförelsen mellan solnedgångarna Jag tycker nog Plaka kommer före Oia på Santorini, i alla fall var det mycket lugnare, och betydligt mysigare i gränderna . Men det är ju tur inte alla tycker lika......

Abi
Svara med citat
  #29  
Gammal 2008-08-20, 14:37
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Milos-frågor!!

Lägger in ett par bilder som komplement till ett tidigare inlägg...

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Den lilla stranden Lagada väster om hamnen är inget att ha. Men 10 minuters promenad åt andra hållet ligger stranden Papikinou.


- Stranden Papikinou med Adamas i bakgrunden -



Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Missa absolut inte båtturen runt Milos!! Det finns två båtar som kör hela varvet runt ön; den äldre men renoverade "Captain Yiangos" och den något större och nyare "Delfini Express".


- Utflyktsbåten "Captain Yiangos" just tillbaka i Adamas efter rundturen ("Delfini Express" ligger precis intill) -


/kimmen
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT