Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-05-05, 14:37
majabordin majabordin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 1
Standard Boende i Elafonissi, Kreta

Vill bara skriva att man kan bo på Hotell Glykeria om man vill vara vid Elafonissi. Jag har nyss varit där och jag betalade för ett rum 35 euro/2 pers.
Bra rum,med havsutsikt och en fantastisk solnedgång
Deras restaurant har jättegod mat mest hemlagat. Familjen är svenskgrekisk.
Jag kan verkligen rekommendera det.

Maja
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-05-21, 09:10
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Boende i Elafonissi, Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av majabordin Visa inlägg
Vill bara skriva att man kan bo på Hotell Glykeria om man vill vara vid Elafonissi. Jag har nyss varit där och jag betalade för ett rum 35 euro/2 pers.
Bra rum,med havsutsikt och en fantastisk solnedgång
Deras restaurant har jättegod mat mest hemlagat. Familjen är svenskgrekisk.
Jag kan verkligen rekommendera det.

Maja
Håller med! Vi bodde där tre nätter i Juli förra året. Perfekt med barnvänlig pool och att mat ingick då det inte finns så mkt annat att välja på i närheheten. Ett ställe att bara vila och koppla av på! Vi bodde 2vuxna+2barn för 90€ inkl frukost och en måltid. (gick att välja lunch eller middag)
Åker man ner mot slutet av säsongen kan man delta i olivplockning samt göra sin egen olja.
Skulle jag vilja testa nåt år
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-06-05, 13:21
Patricuz Patricuz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 174
Standard Sv: Boende i Elafonissi, Kreta

Låter bra
Detta måste vi pröva på när vi ändå ska vara i trakten i höst. Skulle vara roligt att uppleva det härliga elafonissiområdet flera dagar.

Mvh
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-06-06, 10:44
reslusts avatar
reslust reslust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 135
Standard Sv: Boende i Elafonissi, Kreta

Måste bara instämma. Vi tillbringade bara en natt där förra sommaren (50 E för tre i slutet av juni - ingen mat). Det var nog den ljuvligaste natten på hela resan. Deras middag och solnedgången från restaurangen är oslagbar. Be Agneta eller maken (som också pratar svenska) att visa de små stigar som finns till bad nedanför hotellet. Det ska finnas flera ställen, men det är lite kallare än vid Elafonissi eftersom kallkällor rinner ut där.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-11-01, 19:57
Finska damen Finska damen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Inlägg: 20
Standard Sv: Boende i Elafonissi, Kreta

Hej! Är ny här och drömmer om barnvänlig semester på Kreta.
litentuva: blev det 90 euro per natt för er alla? Funderar på att åka till Kreta med man och två barn nästa höst, barnen då 1 och 4 år. Undras vad det skulle kosta per natt för oss med frukost och en måltid. Hotellet låter ju underbart. Hur långt ifrån Chania är det? Antar man borde hyra bil på flygplatsen då...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-11-01, 21:35
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Boende i Elafonissi, Kreta

I Grekland betalar du för rummet och inte för antal personer. Rummet kan exempelvis bli 5 euro billigare om det hyrs av en istället för två personer.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-11-01, 23:54
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Boende i Elafonissi, Kreta

Glykeria är toppen, vi var sååå nöjda när vi bodde där 2007 i tre nätter!När man väl kom in i lugna lugnet-tempot, kunde man stanna hur länge som helst, att det fanns barnpool ger vissa (läs många) +poäng
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-11-01, 23:57
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Boende i Elafonissi, Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Glykeria är toppen, vi var sååå nöjda när vi bodde där 2007 i tre nätter!När man väl kom in i lugna lugnet-tempot, kunde man stanna hur länge som helst, att det fanns barnpool ger vissa (läs många) +poäng
Ska tillägga att vi betalde 92€ /natt för två vuxna + två barn( 1,5+3 år gamla) i Juli månad och då inluderade det frukost+ lunch! (eller frukost+middag, vi fick välja)
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-11-02, 00:38
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Boende i Elafonissi, Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Ska tillägga att vi betalde 92€ /natt för två vuxna + två barn( 1,5+3 år gamla) i Juli månad och då inluderade det frukost+ lunch! (eller frukost+middag, vi fick välja)
Sorry... skrev visst 90€ i ett tidigare inlägg, kan inte på rak arm komma ihåg om det var 90 eller 92€, bara att halvpension gällde för det priset...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-11-02, 09:32
Finska damen Finska damen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Inlägg: 20
Standard Sv: Boende i Elafonissi, Kreta

Ooh va härligt det låter! Undrar ändå om vi borde spara det boendet till en senare resa och denna gång när vi har så små barn ta in på ett stort hotell med allt nära till för att inte göra resan mer invecklad än nödvändigt.. Hm. Helst dock med en barnvänlig strand intill med mysiga tavernor. Möjligen hyra bil någon dag...
Planerar resa med en annan familj som nästa höst har en ettåring och en treåring. Men frukost och lunch/middag låter onekligen perfekt när man har små barn med sig...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-05-08, 19:01
Obos avatar
Obo Obo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Jomala
Inlägg: 125
Standard Sv: Boende i Elafonissi, Kreta

Vi stannade över en natt på Glykeria förra veckan. Det var lugnt och bra. God och prisvärd mat i tavernan (förutom frukosten). Kändes konstigt att prata svenska i Grekland. Det kändes verkligen bra då sonen i huset kom och berättade vad på menyn som fanns att tillgå för dagen... "mamma har lagat lamm idag"...:-)
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-05-08, 19:16
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Boende i Elafonissi, Kreta

Vi ska dit igen i år, stället ger verkligen utrymme för avkoppling och är en stor kontrast till stadslivet och pulsen i rethymno (som jag dock älskar!)
Kan varmt rekomendera att röra sig ned till stranden i Elafonissi när eftermiddagen börjar avrundas och kvällen smyger sig på, sådär vid 17 tiden. Då får man stranden nästa helt för sig själv, och vad går upp emot ett kvällsbad i Grekland??
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-05-08, 20:54
Obos avatar
Obo Obo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Jomala
Inlägg: 125
Standard Sv: Boende i Elafonissi, Kreta

Bild från Glykeria förra veckan.

Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-05-19, 21:34
Lennartssons Lennartssons är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 30
Standard Buss till Glykeria?

Jag undrar hur man tar sig till Hotell Glykeria med buss? Vi funderar på att åka buss dit (från Chania) och sedan ta oss från Elafonissi österut längs sydkusten med båt till olika orter. Paleochora o vidare. Jag kunde inte hitta det på KTELs hemsida. Hur tar man sig till Elafonissi utan bil? Buss funkar vet jag men den går ju inte på udda tider. Taxi? Hyr de ut cyklar? Tacksam för svar!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-05-20, 12:46
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Buss till Glykeria?

Citat:
Ursprungligen postat av Lennartssons Visa inlägg
Jag undrar hur man tar sig till Hotell Glykeria med buss? Vi funderar på att åka buss dit (från Chania) och sedan ta oss från Elafonissi österut längs sydkusten med båt till olika orter. Paleochora o vidare. Jag kunde inte hitta det på KTELs hemsida. Hur tar man sig till Elafonissi utan bil? Buss funkar vet jag men den går ju inte på udda tider. Taxi? Hyr de ut cyklar? Tacksam för svar!

Bussen från chania stannar utanför hotell Glykeria. För att ta sig till stranden måste du passa bussen som kommer på förmiddagen tror runt kl 9-10. Buss tillbaka går en eller två gånger på eftermiddagen. Gäster på hotellet som vi kom att språka med åkte ned med bussen till stranden varje morgon och hem eftermiddag, de tyckte att det funkade bra men visst blir man lite låst på så vis. Ibland promenderade de men det är nog en 3-4 km från hotellet till stranden. Cyklar tror jag inte går att hyra i Elafonissi, det är en pytteliten ort med några få utspridda hotell och tavernor. Vet ej om det går att beställa taxi från närliggande ort men från Chania blir det nog rätt dyrt.
Hur det är m bussförbindelser mellan elafonissi och Paleochora får jag lämna över till någon annan att svara på
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-05-20, 23:25
Lennartssons Lennartssons är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 30
Standard Sv: Buss till Glykeria?

Tack för svaret! Vet du vilket bolag som kör från Chania och var jag kan hitta en tidtabell? Hittade inte denna rutt på KTELs hemsida.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-05-22, 08:44
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Boende i Elafonissi, Kreta

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig där. Var själv inne på KTEL och letade men hittade inget mellan Chania och elafonissi. (det kan vara så att slutstationen ar ett annat namn en Elafonissi) Jag skulle maila till KTEL och fråga, de brukar vara tillmötesgående och rätt snabba med svar! Testa nån av följande och lycka till : REGULAR BUS SERVICE
HANIA - RETHYMNON - HERAKLION
...and to the villages of South-West Crete
email: cktel@otenet.gr post@bus-service-crete-ktel.com
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-05-22, 09:37
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Boende i Elafonissi, Kreta

PS läste tråden "transporter på syd och västsidan" att det är båt mellan Elafonissi och Palechora som är smidigast! Kolla den tråden så får du mer tips!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-05-23, 17:26
Lennartssons Lennartssons är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 30
Standard Sv: Boende i Elafonissi, Kreta

Tack för hjälpen! Jag har nu mejlat o inväntar svar. Båttransporterna känner jag till, det brukar fixa sig efter hand. Vi har tänkt att börja i lugn o ro på Glykeria några dagar för att komma in i semesterlunken och sedan grundligt utforska sydvästkusten.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-09-07, 14:15
AnnleeSs avatar
AnnleeS AnnleeS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Piteå
Inlägg: 4
Standard Sv: Boende i Elafonissi, Kreta

Jag och min sambo åker till Chania/Agii Apostoli på torsdagnatt. Det ser ut att bli regn suck. Jag som har pratat så vamt om Kreta - hans första Kretasemester kanske regnar bort.
Hur tar man sig till Elafonissi smidigast. När går bussarna och varifrån?
Tackar för tipset om boende på Glyferia .
Vi vill ha sol
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT