Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Tilos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-07-19, 11:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Jag längtar till Tilos. Igår. Idag. Imorgon.

Jag längtar till Tilos. Igår. Idag. Imorgon. Det jag längtar mest efter är en längtan efter något som ytterst få längtar till. Hängde ni med? Knappt jag själv gör det, men jag vet vad jag menar.

Det jag kan längta mig galen efter är att gå upp tidigt på morgonen. Kolla in den vackra soluppgången från Annas Studios. Göra i ordning min frukost. Sätta mig på baksidan av Annas Studios och titta ut över de rofyllda bergen. När jag ätit min frukost klart hämtar jag min kikare och fyller på mitt kaffe. Sedan sitter jag där i all enkelhet och tittar på fåglar, och njuter av stillhet, tystnad, kaffe och förhoppningsvis en och annan rar fågel. Det är både rofyllt och spännande på samma gång. Allt det där längtar jag efter, men det är inte det jag längtar mest efter.

När jag ätit min frukost, druckit mitt kaffe och förhoppningsvis sett en hökörn (har hänt två gånger!) så packar jag min dagryggsäck och ger mig iväg. Målet är det lilla kapellet Agios Ioannis som ligger ovanför mördarbacken, som börjar vid den lilla hamnen Agios Stefanos, mittemot Livadia. Agios Ioannis är för övrigt mitt favoritkapell i Grekland.




Kapellet Agios Ioannis.


Där är så underbart att bara sitta och bara vara. Oftast är jag ensam där, men ibland sitter där några andra och filosoferar, inte så sällan kommer någon förbi som ska på vandring. Här har jag mött många underhållande själar, som precis som jag söker lugn och ro. Agios Ioannis är en plats som sannerligen inbjuder till intressanta samtal med helt okända människor. Jag vet inte vad det är, men något är det. Men det är inte det jag längtar mest efter.

Det jag längtar nästan allra mest efter är att sitta utanför kapellet Agios Ioannis och titta på fåglar. För de flesta låter det antagligen hur skruvat som helst. Varför sitta där i skuggan och glo på fåglar när man kan ligga på en solstol och sola? Bra fråga. Men för mig är det precis tvärtom. Varför ligga på en solstol och sola när man kan sitta och titta på fåglar i skuggan utanför Agios Ioannis? Men det är inte det jag längtar mest efter.




Jag och min kikare.


Det jag längtar allra mest efter är det som händer efter mitt sorglösa besök hos Agios Ioannis. Och det är att sakta, sakta, sakta gå tillbaka till Livadia, sätta mig på Restaurang Armenon, beställa in en grekisk sallad och en kall öl, och titta på havet. Sån är jag.




En grekisk sallad och en kall öl på Armenon i Livadia.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-07-20, 01:21
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Jag längtar till Tilos. Igår. Idag. Imorgon.

Ser att det finns två stolar! Hade gärna tagit den ena och gjort dig sällskap!

Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-07-20, 09:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Jag längtar till Tilos. Igår. Idag. Imorgon.

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Ser att det finns två stolar! Hade gärna tagit den ena och gjort dig sällskap!
Du är så välkommen så.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-07-20, 09:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Jag längtar till Tilos. Igår. Idag. Imorgon.

Hörde från Annki, som fortfarande är på Tilos, att nästan alla restauranger på Tilos har öppnat nu. Armenon öppnade den 3 juli.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-07-20, 12:50
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Jag längtar till Tilos. Igår. Idag. Imorgon.

Masse! Det var på Nautilos vi första gången träffades. Du kom emot mig och frågade - är du sjöborren, och jag svarade - är du Masse. Hur vi visste minns jag inte. Ett antal år senare överraskade du och din fru oss på Leros, där vi sen fick en fin vecka tillsammans.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-07-20, 14:28
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Jag längtar till Tilos. Igår. Idag. Imorgon.

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Masse! Det var på Nautilos vi första gången träffades. Du kom emot mig och frågade - är du sjöborren, och jag svarade - är du Masse. Hur vi visste minns jag inte. Ett antal år senare överraskade du och din fru oss på Leros, där vi sen fick en fin vecka tillsammans.
Jag har för mig att det var du som först tog kontakt med mig och undrade om jag var Masse. Hur du nu kunde veta det? Men jag har teflonminne, inget fastnar, så det kan mycket väl vara som du säger att jag kontaktade dig först. Och hur jag i så fall kunde lista ut att du var Sjöborren har jag ingen aning om. Tänkte väl i så fall .... "Konstigt om det är Sjöborren. Det syns ju inga taggar!"

Spelar ingen roll vilket. Det viktiga var ju att vi fick kontakt! Och, som du skriver, det genererade ju sedan många trevliga gemensamma minnen både på Tilos och Leros.

Då och då skrattar jag gott för mig själv när jag tänker på hur vi lyckades överraska er vid er ankomst till Nikis Studios på Leros. (Vi hade koll på att ni skulle komma, men ni visste inte att vi var där.) Vår var av oss vidtalad att medverka och höll en föreläsning för er och pekade gång på gång med hela armen i riktning mot "Plaaaaataaaaanooooos!" och samtidigt i riktning mot oss där vi satt vid poolbaren med en flaska bubbel att välkomna er med. Det tog en stund men till sist lyckades Maria få er att upptäcka oss och vi hade sedan några trevliga dagar tillsammans.

Tja, lite snudd på OT kanske, men det började ju i alla fall på Tilos, och kul hade vi.

Masse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-07-21, 19:55
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Jag längtar till Tilos. Igår. Idag. Imorgon.

Säker på att det var du som först sa - sjöborren? Ursäkta en okunnig, men vad betyder 0T ...🙄
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-07-21, 21:00
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Jag längtar till Tilos. Igår. Idag. Imorgon.

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Ursäkta en okunnig, men vad betyder 0T ...🙄
OT="Off Topic". Alltså att man har hamnat utanför ämnet som tråden egentligen handlar om...

/kimmen
Svara med citat
  #9  
Gammal 2020-07-21, 23:07
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Jag längtar till Tilos. Igår. Idag. Imorgon.

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Säker på att det var du som först sa - sjöborren?
Du har säkert rätt min vän! Och jag är väldigt glad att det blev så. Att jag sa "Sjöborren". Det genererade bl a väldigt många goda och trevliga måltider tillsammans, både på Nautilus och Armenon på Tilos och på diverse näringsställen på Leros.

Masse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2020-07-21, 23:16
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Jag längtar till Tilos. Igår. Idag. Imorgon.

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Vår VÄRDINNA var av oss vidtalad att medverka och höll en föreläsning för er och pekade gång på gång med hela armen i riktning mot "Plaaaaataaaaanooooos!" och samtidigt i riktning mot oss där vi satt vid poolbaren med en flaska bubbel att välkomna er med.
Masse
Ibland faller det bort ett ord här och där och då blir det väldigt konstigt. I meningen här ovan skulle naturligtvis ordet "värdinna" varit med så hade det blivit lite mera begripligt.

Masse
Svara med citat
  #11  
Gammal 2020-07-25, 07:56
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Jag längtar till Tilos. Igår. Idag. Imorgon.

Tack! Nu vet jag vad OT betyder.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT