Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-06-02, 16:46
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Santorini frågor

Hej alla ni som vet. Har lite blandade småfrågor som rör Santo.

1: Vad kostar en taxi från flygplatsen till hamnen?
2: Måste man förboka? Vi ska med tidig båt, men har gott om tid mellan landning och färjeavgång.
3: Finns det nån minimarket eller dyl i hamnen, som inte kostar skjortan. Eller ska man proviantera inför båtresan redan på flygplatsen?

Samt:
4: Vad göra på Santo en hel dag innan flyget avgår (typ jättesent)?
5: Nåt bra ställe att lämna in väskorna på under dagen?
6: Finns det nåt ställe där man kan duscha och fixa till sig innan hemfärd? Vi funderar lite på att bara hyra ett enkelt rum under dagen, bara för att kunna duscha och så.

Tacksam för svar!

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-06-02, 19:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Santorini frågor

Många frågor som jag dessvärre inte har så många svar på.

Länge sedan jag åkte taxi på Santorini, då kostade det cirka 15 €, nu tror jag att priset ligger på 30-35 €. Brukar finnas många taxibilar på flygplatsen när det anländer plan.

Någon affär i hamnen har jag aldrig lagt märke till. Har inte behövt någon så det kanske beror på det. Finns gott om snabbmatställen, som är överprisade.

Tja, vad gör man på Santorini en hel dag? Enklast är ju att hyra ett rum där ni kan ha er packning och ha tillgång till dusch. Kamari är den ort som ligger närmast flygplatsen (Monolitos ligger närmare men är ganska trist tycker jag.) Om ni hyr ett rum kan ni se er omkring. Går buss till Fira från de stora turistorterna.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-06-03, 17:23
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Santorini frågor

Jag har inte heller några bra svar och egentligen liten erfarenhet av Santorini men vi flög dit i lågsäsong för ett par år sedan för vidare transport till Ios.
Några reflektioner:
-Taxi upplevdes som dyrt på ön.
-Väg ner till/upp från hamnen igenkorkad av bilar, taxi, bussar mm. Alltså även i lågsäsong.
-Hamnen i sig ett stort kaos med mycket folk och fordon. Den minst trevliga hamn jag känner till i Grekland
-Santorini dyrare än andra Kyklader, i alla fall i de "heta" turistorterna.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-06-10, 20:43
bakfotens avatar
bakfoten bakfoten är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 25
Standard Sv: Santorini frågor

Bokade taxi i förväg för 25E för två via Rideways. Åkte för två veckor sedan. Drivs tydligen av Booking.com. Föraren stod och väntade med namnskylt vid utgången trots försening på 40min. Funkade hur bra som helst. Rekommenderas.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-06-11, 15:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Santorini frågor

Citat:
Ursprungligen postat av bakfoten Visa inlägg
Bokade taxi i förväg för 25E för två via Rideways. Åkte för två veckor sedan. Drivs tydligen av Booking.com. Föraren stod och väntade med namnskylt vid utgången trots försening på 40min. Funkade hur bra som helst. Rekommenderas.
Låter smidigt och ett bra pris var det också!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-06-11, 19:09
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Santorini frågor

Citat:
Ursprungligen postat av bakfoten Visa inlägg
Bokade taxi i förväg för 25E för två via Rideways. Åkte för två veckor sedan. Drivs tydligen av Booking.com. Föraren stod och väntade med namnskylt vid utgången trots försening på 40min. Funkade hur bra som helst. Rekommenderas.
Ska kollas upp. Tack för tipset. Priserna varierar kraftigt mellan 25-70 €, beroende på antal passagerare och antal väskor. En jag frågade sa att om man har mer än tre väskor, så måste man hyra en minibuss för 55 €, så det mjölkas rejält må jag säga!

/Netwolf

Senast redigerad av Netwolf den 2019-06-11 klockan 19:10. Anledning: Stvafel
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-06-12, 12:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Santorini frågor

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ska kollas upp. Tack för tipset. Priserna varierar kraftigt mellan 25-70 €, beroende på antal passagerare och antal väskor. En jag frågade sa att om man har mer än tre väskor, så måste man hyra en minibuss för 55 €, så det mjölkas rejält må jag säga!
Det gäller att vara uppmärksam på Santorini. Det är länge sedan vi åkte taxi från flygplatsen eftersom vi alltid blir hämtade av Paris. Men när vi har åkt taxi har vi fått betala om vi haft fler väskor än två, och har vi delat taxi har båda sällskapen fått betala fullt pris.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-06-12, 13:25
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Santorini frågor

Låter som de blivit ännu värre :/ måste säga jag redan senaste gången för några år sedan tyckte Pireas kändes som paradis jämfört med hamnen på Santorini , lägg till att Atens flyplats är en mycket trevligare upplevelse än santorinis (vi flög till Santo men åkte hem från aten, nästa gång jag cyklad luffar kommer jag nog utgå från aten också )
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-06-23, 19:31
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Santorini frågor

Citat:
Ursprungligen postat av bakfoten Visa inlägg
Bokade taxi i förväg för 25E för två via Rideways. Åkte för två veckor sedan. Drivs tydligen av Booking.com. Föraren stod och väntade med namnskylt vid utgången trots försening på 40min. Funkade hur bra som helst. Rekommenderas.
Tack för tipset! Nu har jag bokat vilket känns skönt då jag förra året slängde mig ut bland taxibilarna för att hinna få en innan de tog slut. Jag bokade via booking vilket verkar vara Rideways (precis som du skrev).Kostnaden blev 299 SEK vilket är billigare än jag betalade på plats förra sommaren.

Jag har dessutom bokat båtbiljetter (för första gången) som jag ska hämta ut i hamnen. Har aldrig haft så mycket ordnat innan resans början någon gång. Det är ändå lite konstigt att man inte kan få sina biljetter via mail än så länge utan måste hämta dem på plats i Grekland. Det hade varit väldigt skönt att slippa köa kl. 05.30 i hamnen på Santorini. Men men, jag har ju inte bråttom, såvida inte flyget är försenat.

/Ofelia
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-06-23, 20:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Santorini frågor

Citat:
Ursprungligen postat av ofelia Visa inlägg
Det är ändå lite konstigt att man inte kan få sina biljetter via mail än så länge utan måste hämta dem på plats i Grekland.
Ja, det är jättekonstigt. Dock kan man få biljetterna hemskickade mot en kostnad. Tar 2-3 arbetsdagar, om posten där och här sköter sig.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-06-23, 21:27
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Santorini frågor

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Ja, det är jättekonstigt. Dock kan man få biljetterna hemskickade mot en kostnad. Tar 2-3 arbetsdagar, om posten där och här sköter sig.
Jag övervägde att få dem hemskickade, men jag tyckte att det var lite för dyrt för 3 biljetter, så jag testar att hämta ut bokade biljetter.

/Ofelia
Svara med citat
  #12  
Gammal 2019-06-27, 04:32
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Santorini frågor

Uppdatering: väntar just nu i hamnen på Santorini på färjan till Naxos. Hade bokat taxi med Rideways från flygplatsen. Vilken fullträff! När vi landade fick jag ett sms med chaufförens namn samt information att han var på plats. Det var så skönt att ha det ordnat när man landar mitt i natten. Kommer att använda dem igen.

Nu väntar nästan 3 veckor i paradiset.

/Ofelia
Svara med citat
  #13  
Gammal 2019-06-27, 11:22
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 888
Standard Sv: Santorini frågor

Härligt!!!
Å jättekul att hitta ett bra färdsätt, där det brukar vara lite kaos.

Njut varje minut, alla ni som är på plats/på väg till vårt kära Grekland

Lena
Svara med citat
  #14  
Gammal 2019-06-27, 15:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Santorini frågor

Citat:
Ursprungligen postat av ofelia Visa inlägg
Hade bokat taxi med Rideways från flygplatsen. Vilken fullträff! När vi landade fick jag ett sms med chaufförens namn samt information att han var på plats. Det var så skönt att ha det ordnat när man landar mitt i natten. Kommer att använda dem igen.
Vilken bra tjänst, den ska jag också använda.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2019-06-27, 23:32
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Santorini frågor

Vad fick du betala för Rideways? Har inte bokat nåt än och har lite is i magen. Jag har hittills inte varit på ngn flygplats i världen, där jag inte lyckats hitta en taxi till överkomligt pris. Eller är det så illa på Santo att man måste förboka?

/Netwolf
Svara med citat
  #16  
Gammal 2019-06-28, 13:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Santorini frågor

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Vad fick du betala för Rideways? Har inte bokat nåt än och har lite is i magen. Jag har hittills inte varit på ngn flygplats i världen, där jag inte lyckats hitta en taxi till överkomligt pris. Eller är det så illa på Santo att man måste förboka?
Du blir inte utan taxi Wolfen, och du hittar garanterat en till överkomligt pris.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2019-06-28, 14:46
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Santorini frågor

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Du blir inte utan taxi Wolfen, och du hittar garanterat en till överkomligt pris.
Kanske Paris står där o väntar på folk, så då kanske han har plats i sin skåpbil

/Wolfen
Svara med citat
  #18  
Gammal 2019-06-28, 17:06
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Santorini frågor

Enig med Janne ang hjemreisen; bestill et rom - med pool gjerne. Verd hver krone. Å tilbringe en hel dag på Santorini uten bagasjeoppbevaring, uten dusj, uten hvile, blant hundrevis av andre turister er mildt sagt et hel...e varmen. Ikke minst om fergeturen dit er strabasiøs. Har prøvd, gjør det aldri om igjen.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2019-06-29, 08:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Santorini frågor

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Kanske Paris står där o väntar på folk, så då kanske han har plats i sin skåpbil
Fast då kommer du bara till Honeymoon Beach Hotel.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT