Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-02-18, 08:41
Mians avatar
Mian Mian är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Borås
Inlägg: 19
Standard Kreta

Vill bara säga at vi drar till vår favvo ö Kreta 30 juni i fjortondagar . Är det någon som har ett tips på något inte så "turistigt" ställe att besöka, eller en läcker badstrand där inte miljarder andra människor befinner sig?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-02-18, 09:15
bengtv bengtv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 78
Standard Sv: Kreta

Åk till södra Kreta. Där kommer du att finna vad du söker.
Plakias Palechora Chora Sfakia är exempel där det inte är alltför
många turister.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-02-18, 14:40
Mians avatar
Mian Mian är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Borås
Inlägg: 19
Standard Sv: Kreta

Tack Bengt för svar ... men vi besökte just dessa ställen (utom Plakias)förra året och de är som du säger mkt lugnare. Vi han aldrig med falassarna, kanske det skulle va nått å satsa på . Vi var aldrig åt öster heller förra året... undra om Agios Nikolaus kan vara värt ett besök?
Vi bor ju fast i närheten av Heraklion (Rogdia).
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-02-18, 16:31
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 599
Standard Sv: Kreta

hej.
gör gärna ett stopp i Agios Nikolaus (lite trist stad tyckte jag,) men fortsätt vidare mot syd sidan av ön ta ett kallt dopp i Vai Beach kolla in palmerna.vägen mot mot Sitia och Irapetra är vacker nästan hela vägen man ser turkosa laguner nere mellan bergens branta klippor.från Irapetra kan man ta en båt ut till Chrissi Iland en fantastisk ö. restaurangutbudet är lite skralt. men ett souvlakispett och lite greeksallad fick vi i oss.vi önskade att vi tagit med lite ost och bröd samt dryck för vi var där hela dagen.det är en riktig söderhavsö vi tog många fina bilder där. man ser 4-5 nyanser av blå-turkost vatten då man närmar sig urtjusigt.annars är det inte helt fel att åka rakt in mot inlandet över lasithi platån besök gärna grottan i psykro (zews grotta) från en höjd där har man en hisnande utsikt över fälten.överallt finner man de små fina byarna med det där riktigt genuina Kreta.
jag har varit över hela ön och har kommit att förälska mig i Kreta.har tappat räkningen men det börjar vara 20-30 resor hitills och i år blir det 6 veckor jag läääängtar......kram från myssa...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-02-20, 16:34
Monchi Monchi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 17
Standard Sv: Kreta

Är det någon som har varit i den lilla byn Makrigialos på Kretas sydkust. Jag ska åka dit med min familj i början av juni. Finns det något man inte får missa, några bra restauranger, fina stränder ... Jag vill veta allt om Makrigialos.

Mvh Monchi, en som längtar.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-02-21, 08:04
Mians avatar
Mian Mian är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Borås
Inlägg: 19
Standard Sv: Kreta

Vi var där för ca 4 år sedan (när man betalade i drachmer för sista året). Vi bodde på Sun Ving hotellet. En jätte fin låååång badstrand finns i byn. Barna var relativt små så mestadels käkade vi på hotellet. Men vi kom att äta på ett ställe några gånger där de hade stora målade delfiner på väggen och en hund som hette "öra" på gerekiska. Vi gjorde turer med hyrbilen till Matalagrottorna och denna palmstrand Vai som Myssa pratar om. Vi gjorde Knossos och tanken var att vi skulle nått Idi berget men tiden rann iväg på vingliga vägar... då lärde vi oss att en väg som här hemma tar en halvtimma tar tre timmar där . Vi badade i Nea Arvi (helt ensamma). Vi åkte igenom Ano Vianos en helt otroligt vacker by som klamrar sig fast på berget. Vi hyrde bil i tre dagar! Vi hann med mkt än då, ungarna gnällde väl något av allt detta sitta i bilen, men det är ju storlagen utsikt och vyer man får se.

Vi ska allvarlig överväga att dra ner till Ierapetra igen och spana denna båtfärd, låter helt fantastiskt. Vet du nått Myssa om hur båten går, turer å priser?
Det går väl säkert att spana fram på nätet annars.

När jag var på kreta själv för snart 25 år sedan så besökte jag och min dåvarande just Lassithiplatån och denna grotta, minns att det var fantastisk. Kanske ska dra dit nuvarande med barn på det, vi får se vad som hinns.

Senast redigerad av Mian den 2005-02-21 klockan 08:24.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-02-21, 08:20
Mians avatar
Mian Mian är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Borås
Inlägg: 19
Standard Sv: Kreta

jag hittade kl 10 varje dag avgår båten och tillbaka kl 17... blir perfekt. Tusen tack för det tipset.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-02-21, 11:06
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jättendal, norra Hälsingland
Inlägg: 288
Standard Kreta, österut

Har läst igenom denna tråd och här är lite reflektioner; Varför inte passera Aghios Nikolaus och åka ända bort till Sitia Där bodde vi i drygt en vecka i sept-99 o trivdes ypperligt Vi hyrde rum utefter gatan precis ovanför stranden Den gatan som leder österut från hamnen räknat. Vi hade hyrbil hela tiden och bil-luffade i nära tre veckor Efter den dryga, första veckan i Sitia åkte vi ner till Ierapetra och bodde utanför staden, precis ovanför stranden, i några dagar innan vi körde tvärsöver ön till nordvästra kusten där vi besökte vänner.
Även jag har besökt Kreta många gånger och jag tröttnar ALDRIG Vid varje nytt besök så finner jag något "nytt". De flesta vägar är körbara, förutsatt att man håller sej till det rekomenderade vägnätet, bergen är magnifika, raviner o dalar andlöst vackra samt att havets glitter tar andan ur mej då jag ser ut över oändligheten.
-Kreta, ett eget land..........

Birgitta
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-02-21, 13:47
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 599
Standard Sv: Kreta

hej mian och alla andra också..
jag såg att du hittat på nätet om båtturen till Chrissy Iland.
om ni har tur kan även delfiner följa med båten på turen.
spännande att höra om ni åker dit vad ni tycker om ön.
angående Makrigialos så har jag bott där 5 gånger, ibland några dagar och ibland 2 veckor.det var här jag hamnade första gången jag reste till grekland.
för barnfamiljen är sun ving ett super alternativ där finns allt.men gå gärna ut och ät på Zorbas som ligger lite nedanför på backen.otroligt bra mat.
costas som äger stället är gift med en norska.och hälsa (från maria) till niko som jobbar där han är en gammal god vän till mig.det finns en del fina byar nära till.agias stefanos en liten by som är jätte mysig.samt stavro chori också en by med mycket trevligt folk.då vi var där kom nästan hela byn ut för att äta med oss.fina små gummor med svarta hucklen satt och virkade utanför kyrkan.precis som vi vill ha det.genuint.
sen finns det faktiskt flera små fina stränder runt makrigialos fråga gärna på orten om dom är villiga att beskriva vägen till nån fin strand.
jag plockade faktiskt porslinssnäckor på en strand som jag aldrig skulle hittat om jag inte fått tips.
nu längtar vi ännu mer eller hur??
kram från myssa....
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-02-21, 14:38
Mians avatar
Mian Mian är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Borås
Inlägg: 19
Standard Sv: Kreta

lääängtar alldeles våldsamt Vi åker 30 juni-14 juli
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-03-09, 22:07
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 308
Standard Sv: Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Monchi
Är det någon som har varit i den lilla byn Makrigialos på Kretas sydkust. Jag ska åka dit med min familj i början av juni. Finns det något man inte får missa, några bra restauranger, fina stränder ... Jag vill veta allt om Makrigialos.

Mvh Monchi, en som längtar.
Hej Monchi!

Jag har bott på Sunving i Makri Gialos vid två tillfällen och är väldigt förtjust i Makri Gialos. Jag brukar äta på restaurang Gabbiano tvärs över gatan från hotellet och hyra en bil av Avis som har en disk i hotellets lobby.

Med bil har jag gjort diverse utfärder, bland annat till Xerokambos som är väldigt vackert och ostört, (bilden är för övrigt därifrån). Jag har även besökt Kritsa som är en by där man kan handla dukar och andra handarbeten.

Jag har hur många tips som helst, det är bara att fråga...

Du ska bara veta hur avundsjuk jag blir att du ska dit! Jag har inte haft råd att åka på de sista två åren pga studier.

Med vänlig hälsning,
Goliat
"Galen i Makri Gialos"
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT