Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Yannas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-06-19, 23:23
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard 3. Att flytta till Kreta som pensionär

Fortsättning från "2. Att flytta till Kreta som pensionär"

När det inte blir som man tänkt sig - Nya planer.

Ibland blir det inte som man tänkt från början, men därmed inte sagt att det blir till det sämre. I mitt fall blev det en rejäl omställning och ett helt nytt liv – till det bättre! Det som hände var att jag blev arbetslös 1 mars, 2009 och det fick jag veta under hösten, vilket resulterade i att jag inte åkte till Kreta under julen som planerat. Som arbetslös skulle jag inte ha möjlighet att spara pengar, jag hade hög hyra i förhållande till inkomsten och jag ville inte nagga på mitt sparkapital som ska bli min buffert när jag blir pensionär. Jag skar ner på de utgifter jag kunde och hoppades hitta en billigare lägenhet. Jag började söka lägenhet redan i augusti 2008 och när jag i maj 2009 fortfarande inte fått till ett byte och inget nytt jobb började en ny plan ta form.

Jag har 2 döttrar och 8 barnbarn i Gävle och jag vet att det är lätt att få en lägenhet där. Det är varken lättare eller svårare att få ett jobb i Gävle än i Stockholm. Om jag ska flytta till Kreta när jag blir pensionär så får jag också ett par år nära mina barn och barnbarn. Detta alternativet känns mycket lockande. Bor jag kvar i Stockholm i en 2:a för nästan 5000 kronor och inte får något nytt jobb, blir det svårt att nå drömmen om ett liv som pensionär på Kreta.

Sagt och gjort! Jag säger upp lägenheten i maj och har tur! Jag slipper 3 månaders uppsägningstid och flyttar till Gävle den 12 juli, 2009. Jag har ingen lägenhet i Gävle än utan bor hos min äldsta dotter och hennes familj några månader. Möbler och bohag magasineras så länge. Tiden jag bodde hos min dotter var fantastiskt rolig och lärorik. Det är ett privilegium att få leva en tid så nära barn och barnbarn och det är så roligt att alla tyckte det gick så fantastiskt bra. Vi hade många fina greklandsstunder också, både grekisk mat och grekisk musik, för min dotter är gift med en grekcypriot och hon har levt sitt liv på Cypern under många år.
I augusti börjar jag aktivt anmäla intresse för lägenheter. Mina krav är att den får kosta max 3000 kronor och ska ha balkong eller altan/terrass. Innan augusti är slut har jag fått en liten etta på 32 kvm med uteplats för 2400 kronor, inflyttning är den 1 november. Mina utgifter totalt är nu nere i 3100 kronor och jag kan spara 3000 varje månad, vilket jag har kunnat ända sedan jag flyttade från Stockholm.

Mina pensionsplaner så här långt är att jag ska pensionera mig i september 2010 eller i värsta fall maj 2011. Jag har fortfarande inte fått något jobb eller ens varit på någon intervju, så vad som väntar mig som arbetslös är att så småningom, när jag går in i jobb- och utvecklingsgarantin bli tvungen att jobba gratis/göra samhällstjänst. Jag vill inte, men kommer inte att ha något val!!! Trodde jag!

Nu börjar det likna något – nu är drömmen nära!

Jag har länge följt och kollat min pensionsprognos på ”Min pension”, numera ”Pensionsmyndigheten”, där jag sett att jag eventuellt skulle kunna gå i pension i september 2010, alltså vid 62,5 år. Nu är ju inte den prognosen till 100% rätt, kan det finnas någon chans att gå tidigare eller måste jag vänta till maj 2011? Jag har bott i min nya lägenhet i 3 månader när jag gör det jag tänkt på länge.

Jag tar kontakt med ”Pensionsmyndigheten” och de som förvaltar mina tjänstepensioner för att få en exakt prognos och jag tar också kontakt med Skatteverket för att få veta vad som gäller för både svensk skatt och skatt om jag skriver ut mig från Sverige och bor i Grekland. Glädjande nog var min pension bättre än jag trodde och om jag betalar svensk skatt får jag ut lite mer än jag idag har i a-kassa och skillnaden i pension mellan september och juni är bara 220 kronor. Om jag betalar skatt som pensionär boende utomlands (SINK) får jag ut 1000 kronor mer än om jag betalar svensk skatt som pensionär boende i Sverige. Om jag skulle betala skatt i Grekland blir skatten noll kronor.

Valet blev hur lätt som helst! Jag bestämde mig för att gå i pension i juni, så nu är drömmen som pensionär på Kreta mycket nära, bara 3 månader bort och jag får faktiskt bättre inkomst än jag har nu som arbetslös och med en hyfsad buffert blir min ekonomi ganska bra.

I maj skrev jag info om hur man ska gå tillväga med pension, sjukvård och skatter för att flytta utomlands, det kan man läsa här

Ett steg i rätt riktning
Fortsättning följer i ny tråd senare.

Yanna
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-06-23, 22:00
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: 3. Att flytta till Kreta som pensionär

Jag har riktigt urusel uppkoppling f.n.! Hade skrivit lite o skickat det, men under tiden hade uppkopplingen varit borta o jag blev utloggad här, så det jag skickade försvann ut i cyberrymden. Orkar inte skriva om det nu utan önskar alla en trevlig midsommar!

Min ska firas med nubbe o sill på G & C:s takaltan!
Har för övrigt haft en toppendag på böljan...3 tjejer i G & C:s båt, med strandhugg i Skaletta! Den bästa dagen hitills!

Yanna - passionär!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-06-23, 22:08
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Holland
Inlägg: 369
Standard Sv: 3. Att flytta till Kreta som pensionär

Trevlig midsommar pa dig oxa

Lucky
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-06-23, 22:13
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: 3. Att flytta till Kreta som pensionär

Ha en trevlig midsommar du också Yanna!

Mats
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-06-24, 05:59
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: 3. Att flytta till Kreta som pensionär

Låter härligt Yanna!Önskar Dig också en trevlig midsommar,hälsa alla jag känner,vi får göra ett nytt försök att ses i aug-sept.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-06-24, 10:14
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 738
Standard Sv: 3. Att flytta till Kreta som pensionär

Hej Yvonne!

Även vi på Norrbyskär vill önska dig en trevlig midsommar i goda vänners lag!

Vi vill även tacka dig för en jättegod middag hemma hos dig i förra veckan.

Här på skäret var vi med om en fin upplevelse imorse. Vi satt på altanen klockan 7 och drack kaffe. Då kom en harunge skuttande och satte sig i solen och tittade på oss. Efter ett par minuter hoppade han vidare, helt orädd. Vi har även haft en tam räv här på ön för några år sedan, samt en ren! Nu underhåller vi främst fåglarna. I vår holk håller just nu rödstjärtsungarna på att lära sig flyga.

Vi kommer att ha en underbar midsommar i vårt paradis.

Birgitta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-06-24, 21:14
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: 3. Att flytta till Kreta som pensionär

Oj! Nyper mig i armen o undrar om det är sant att uppkopplinegen funkar!
Athanasia, det blev ingen träff med er pga att det var för varmt att gå ända till er, tror att ni förstod detta. Men som du säger, vi ses nästa gång ni kommer.

Nu är det ett väder som gör att man kan gå hur långt som helst utan att svettas! Det blåser rejält...är både skönt o jobbigt! Är man aldrig nöjd eller?

Birgitta, det var jättetrevligt att träffa er och nästa gång ni kommer så hoppas jag vi ses igen! Vilka naturupplevelser ni har på skäret! Tänk vad passionstider kan ge mycket och jag är övertygad om att er midsommar blir lika härlig som min! Kram!

Yanna - i blåsväder!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-06-24, 21:56
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: 3. Att flytta till Kreta som pensionär

Yanna!
Så helt underbart Du skriver och så alldeles himla härligt med ytterligare en i "bekantskapskretsen" (det känns så) som vågar leva ut sina drömmar.
Jag blir alldeles varm när jag läser det Du skriver.
Ha en underbar midsommar med vännerna!

Lissi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT