Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-03-14, 19:31
Marie W Marie W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 3
Standard Samos i september?

Jag ska boka min andra Greklandsresa någonsin och den här gången blir det Samos (Pythagorian) i september.
Kan någon av er Greklandskännare hjälpa mig med beslutet om avresan ska ske den 11:e eller den 18:e?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-03-14, 22:05
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Samos i september?

Jag skulle välja 18:e för då är det lugnt och skönt i eftersäsong. Inte så himla varmt heller förhoppningsvis, men är det värme och sol i första hand Du vill ha så bör Du ju åka den 11:e Men tänk på att ju längre fram i septenber, desto färre turister ifall Du vill ha livligt.
Vi var 2010 några dagar i Pythagorion i månadsskiftet sept-okt och det var jättelugnt då de flesta turister åkt hem...Chartersäsongen slutar i månadsskiftet sept-okt där.

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-03-15, 09:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Samos i september?

Jag tycker att det är hugget som stucket. Den egentliga skillnaden är att (som Lissi också skriver) det är färre turister i slutet av månaden. Jag skulle troligen ha valt att åka den 11/9.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-03-15, 09:02
Ewakis avatar
Ewaki Ewaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 114
Standard Sv: Samos i september?

Hej! Jag håller med Lissi. Jag var på Samos nu i höstas. 24/9--1/10-11 (sista veckan Airtours körde). Det var lugnt o skönt, alla hade tid att prata; på restauranger, affärer och folk på gatan. Det var fortfarande öppet överallt, vädret var hur skönt som helst, fortfarande varmt i vattnet. Näringsidkarna tyckte att säsongen slutade för tidigt, de hade gärna sett att vi turister hade kommit ett par veckor till. Men det beror ju på vad du är ute efter, såklart...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-03-15, 10:08
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Samos i september?

Citat:
Ursprungligen postat av Ewaki Visa inlägg
Näringsidkarna tyckte att säsongen slutade för tidigt, de hade gärna sett att vi turister hade kommit ett par veckor till. Men det beror ju på vad du är ute efter, såklart...
Ja, detta förstår jag inte alls, att säsongen slutar så tidigt. Vi var de sista på hotellet på Patmos när vi checkade ut 4:e oktober och det var helt underbart väder då. Likaså var vi de sista resenärerna med Fritidsresor 6 okt från Pythagorion. Då slog många tavernor igen och de hade absolut kunnat köra flera veckor till om charterbolagen fortsatt ha resor. Vi hade velat ha en vecka till men det gick inte att boka om. Nu i dessa kristider borde det ju ligga i allas intressen med lång säsong. Resebolagen minskar sina resor när grekerna behöver turisterna som mest Jag skulle önska att charterbolagen istället för att ställa in avgångar samkörde istället med gemensamma plan till alla orter som har färre resande.
Från Kalmar är det ju så att alla åker i samma kärra oavsett reserrangör, men det kanske är så på storflygplatser också

Ha en fin vecka oavsett vilken du väljer!

Lissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-03-15, 10:33
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Samos i september?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Från Kalmar är det ju så att alla åker i samma kärra oavsett reserrangör, men det kanske är så på storflygplatser också
Ja, ska du till Karpathos från Arlanda, så spelar det ingen roll om du åker med Apollo eller Airtours; de delar på flygplanen.

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-03-16, 13:55
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Samos i september?

Vi har varit på samos 2 ggr efter midsommar och då är det full fart.I höstas for vi den
28 sept,det var så lugnt och så skönt och alldeles tillräckligt varmt.Enda dagen det vart lite schåigt inne i stan var den 4 oktober för dan efter skulle det vara storstrejk.
Alla skulle åka med sista färjan såg det ut som.Eftersom det vart strejk så fick vi vara
kvar en dag extra,det gjorde inte oss på dåligt humör precis!

Pia
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-03-18, 16:19
Marie W Marie W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 3
Standard Sv: Samos i september?

Tack för alla tips! Det lutar åt den 18:e eftersom jag vill förlänga sommaren så mycket som möjligt. Jag får hålla tummarna för att värmen är kvar!
/Marie
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-03-18, 17:36
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Samos i september?

Citat:
Ursprungligen postat av Marie W Visa inlägg
Jag får hålla tummarna för att värmen är kvar!
/Marie
Det är den nog helt säkert!!

Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-03-21, 18:27
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Gotland
Inlägg: 210
Standard Sv: Samos i september?

Vi har varit på Samos alla tider på säsongen från Valborg till mitten av oktober, och jag kan bestämt säga att september-oktober är helt underbart! För mig som kommer från Gotland är det lugnt och skönt, nästan inga turister och varmt i vattnet! Det mesta är ännu öppet och man kan t.o.m. pruta på rean i affärerna!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-03-21, 21:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Samos i september?

Den här tråden handlar om Samos i september. Inläggen som bara handlade om prutning i Grekland är raderade. Starta gärna en ny tråd om prutning om ni vill diskutera ämnet.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-03-21, 21:42
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 838
Standard Sv: Samos i september?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Den här tråden handlar om Samos i september. Inläggen som bara handlade om prutning i Grekland är raderade. Starta gärna en ny tråd om prutning om ni vill diskutera ämnet.
Ber om ursäkt, det var jag som spårade ur

//maji
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-03-21, 21:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Samos i september?

Citat:
Ursprungligen postat av maji Visa inlägg
Ber om ursäkt, det var jag som spårade ur
Ingen fara. Starta gärna en ny tråd i ämnet.

Senast redigerad av Kalimera den 2012-03-21 klockan 21:50. Anledning: Glömde
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT