Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-04-02, 11:22
Allan Allan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 15
Standard Köpa kamera med långzoom

Är ganska ny på Kalimera och ser att digitalkameror har diskuterats tidigare - men det var ett bra tag sedan.
Nu har flera kameratillverkare modeller med från 10 upp mot 20 gångers zoom. Det nya och som är helt avgörande är att de nu har både optisk och elektronisk bildstabilisering. Man behöver alltså inte ha stativ för att kunna använda zoomen.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Fungerar det i praktiken?
Det vore fantastiskt!

Jag har tittat lite närmare på Olympus Camedia SP-560. Många av bristerna i föregångaren 550 är fixade i denna modell och priset på nätet ligger just nu kring tre tusenlappar. Och det är helt OK för min plånbok.

Skulle vara intressant att få lite tips om det är ett bra köp inför nästa greklandsresa i maj.

/Allan
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-04-03, 08:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Köpa kamera med långzoom

Välkommen till Kalimera!

Jag har ingen erfarenhet av Olympus långzoomare, men har läst lite efter ditt inlägg. Det låter nästan för bra för att vara sant, en optisk zoom på x18 och x20, ofattbart. Skulle gärna vilja ha en sådan, men jag håller mig nog till Panasonics långzoomare som jag använt i några år. De har precis kommit med en ny som heter TZ5, kostar nästan 4000 kronor. Zoomen är på 10x och den är liten nog att få plats i fickan. De jag har haft tidigare har jag varit mycket nöjda med. Nästan alla bilder på Kalimera är tagna med en Panasonic TZ1, eller TZ3.

Om du köper en Olympus vore det kul om du skrev några rader om den.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-04-08, 14:46
Allan Allan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 15
Standard Sv: Köpa kamera med långzoom

Absolut! Om det blir en Olympus kommer jag att ge mitt intryck av kameran i praktiken.

Har också kollat närmare på Pansonic TZ3 som du skriver om. Den har ett behändigt format med tanke på sina prestanda! Jag ser att den har just optisk bildstabilisering. Det borde betyda att du kunnat fota med 10x zoom utan att behöva stativ?

Utan optisk bildstabilisering borde 10x zoom ju annars ge ganska suddiga bilder, även om enbart elektronisk dito också korrigerar för skakningar på sitt sätt (bl a genom kortare slutartid).

Jag ser att Olympus nu kommit med en ny modell som heter SP-570. Men enligt recensionerna verkar skillnaderna mot 560 vara marginella och prisskillnaden (>1000:-) inte motiverad.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-04-26, 11:45
Lindizs avatar
Lindiz Lindiz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 325
Standard Sv: Köpa kamera med långzoom

Jag har velat mellan en ny systemkamera (hade en Eos350d tidigare, men sålde den förra våren och köpte en kompaktkamera) eller en långzoomare. Efter mycket läsande och funderande har jag beslutat mig för det sistnämnda. Det blev en Panasonic Lumix DMC-FZ18
Den har fått väldigt fina testresultat och har ett bra pris, i mitt tycke.

Jag hoppas få den nästa vecka.



http://candygirl.worldofsecrets.com
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-04-26, 12:00
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Köpa kamera med långzoom

Jag fotar numer i jobbet ofta med en FZ50. Den tar klart bättre bilder än TZ3:an som jag har, och är på alla sätt, utom storleken, trevligare att ha att göra med. Det skiljer bara 300 kr mellan den du valt och den nya TZ5:an och för de pengarna får du väldigt mycket mer kamera! Bra val!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-04-26, 21:24
Lindizs avatar
Lindiz Lindiz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 325
Standard Sv: Köpa kamera med långzoom

Jag valde bort TZ5 eftersom jag tyckte FZ18 hade bättre prestanda på nästan alla punkter. Jag hoppas jag valde rätt. Tänkte ju egenligen köpa en systemare, men här får man ju "nästan" en systemkamera, fast "nästan" lika smidig som en kompakt. Borde ju vara bra.. eller? återstår att se
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-04-26, 22:10
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Köpa kamera med långzoom

De manuella funktionerna är oändliga på FZ-serien, det är mer än "nästan" en systemkamera tycker jag!

Automatfunktionen är dessutom mer än "nästan" lika smidiga som en kompakt. Det är bara storleken och prestandan som skiljer.

Du kommer säkert att bli nöjd!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-04-28, 22:09
spiro spiro är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: göteborg
Inlägg: 83
Standard Sv: Köpa kamera med långzoom

Jag tror säkert att olympus kamera är jättebra (kanske den bästa av långzoomarna om man är ute efter extrem brännvidd). Men samtidigt måste jag nog varna dig lite för att förvänta dig underverk. Du kommer kunna ta bilder motsvarande kameror utan stabilisator med samma bländare och ett par steg längre slutartid alternativt något lägre ISO. Bäst använding har man kanske på rörliga föremål i begränsat ljus, annars är det nog så att ett stativ eller en parkbänk att ställa kameran på, att föredra! Det är min uppfattning efter att ha ägt en panasonic DMC L-1
mvh

ooopss, jag menar an du kan blända ner ett par steg på samma slutartid. Förlåt men detta kan vara förvirrande ibland.....

Senast redigerad av spiro den 2008-04-28 klockan 22:27.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-04-29, 14:11
Allan Allan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 15
Standard Sv: Köpa kamera med långzoom

Citat:
Ursprungligen postat av spiro Visa inlägg
Bäst använding har man kanske på rörliga föremål i begränsat ljus, annars är det nog så att ett stativ eller en parkbänk att ställa kameran på, att föredra!
Tack för dina synpunkter Spiro!
Jag tror också att man får allra bäst resultat med stativ eller annat stöd. Men jag antar att många bildchanser skulle gå en förbi om det hängde på att man har ett stativ till hands (för det har jag nästan aldrig). Därför verkar bildstabilisatorn så intressant.

Ser att Panasonic FZ18 har ungefär samma prestanda som Olympus SP-560 men jag har fått för mig att Olympusen är något snabbare. Vet du (eller någon annan) något om detta?
Det är hemskt irriterande att trycka av och sedan få vänta en sekund eller mer på att bilden ska tas. Då har kanske, som jag såg i ett inlägg, "motivet redan gått hem och lagt sig"!
Har det någon betydelse hur snabbt minneskort man har?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-04-29, 14:44
spiro spiro är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: göteborg
Inlägg: 83
Standard Sv: Köpa kamera med långzoom

Kan rekommendera dpreview.com Har ett bra jämförande test mellan kamerorna, plus fuji!

http://www.dpreview.com/reviews/pana...z18/page16.asp

FZ18 verkar ha vissa fördelar;

Citat:
And this is where the FZ18 differs so much from the Olympus SP-550 UZ, reviewed earlier this year and sporting almost identical specification (and very similar image quality): the FZ18 is fun to use, and it's responsive and reliable enough to allow you to snap away to your heart's content, experimenting with the huge zoom range. Where the SP-550UZ seemed hell-bent on annoying you into giving up photography forever, the FZ18 is another of those cameras that actually makes you want to go out and take pictures, just for the sake of it.
Lycka till!

Angående minneskort, så kan det kanske ha en liten betydelse om du fotograferar i råformat. Jag är inte helt säker dock, tror snarare att kamerans förmåga spelar större roll. Min tar ca 10 sekunder per bild, och därför fotograferar jag endast i jpeg!

Senast redigerad av spiro den 2008-04-29 klockan 14:48. Anledning: tillägg
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-04-29, 15:05
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Köpa kamera med långzoom

Här finns en tråd om minneskort där du kanske kan hitta nåt matnyttigt: http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=10821
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-05-03, 23:13
Allan Allan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 15
Standard Sv: Köpa kamera med långzoom

Citat:
Kan rekommendera dpreview.com Har ett bra jämförande test mellan kamerorna, plus fuji!
http://www.dpreview.com/reviews/pana...z18/page16.asp

Har läst testet och har börjat svänga över till att bli riktigt intresserad av FZ18...
Det är inte någon större skillnad i hastighet (från det att man trycker till att kortet tas) mellan de båda. Däremot är FZ18 tydligen ROLIGARE att fota med. Och det är väl det man är ute efter med en kamera av denna kaliber. Den är ändå så pass stor att man inte bara tar med den utifall att, som man skulle göra med en kompaktkamera.
Synd bara att FZ18 är rätt mycket dyrare än 560:an.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-05-03, 23:14
Allan Allan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 15
Standard Sv: Köpa kamera med långzoom

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Här finns en tråd om minneskort där du kanske kan hitta nåt matnyttigt: http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=10821
Tack för tipset - här fanns verkligen mycket "matnyttigt"!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-05-04, 21:44
Lindizs avatar
Lindiz Lindiz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 325
Standard Sv: Köpa kamera med långzoom

Min FZ18 kom lagom till Valborg och jag har hunnit fota lite grand under helgen. Och såhär långt är jag mycket nöjd.

Kameran är väldigt lätt, så är man ute efter nåt mer rejält att hålla i går den bort. Jag anser den smidig.

Stabilisatorn är mycket bra. Har tagit bilder med full zoom utan stativ som faktiskt duger till nåt. Haha...

Enkel att använda. Mina 5 senaste kameror har varit Canon (både analoga system, digitala kompakt och digitala system) så lite fick jag fundera innan Panasonics menysystem och inställnigar funkade. Men det mesta har jag fått till nu..

Jag är väldigt nöjd med mitt köp.. nu gäller det bara att hitta bra motiv.

http://candygirl.worldofsecrets.com/...ton-fran-igar/
här finns några av de första bilderna jag tog. Dock i ganska små versioner, men ändå.

Några till här....
http://candygirl.worldofsecrets.com/2008/05/04/visa-varen-har-ar-vecka-18/
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-05-04, 22:20
Allan Allan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 15
Standard Sv: Köpa kamera med långzoom

Citat:
Ursprungligen postat av Lindiz Visa inlägg
http://candygirl.worldofsecrets.com/...ton-fran-igar/
här finns några av de första bilderna jag tog. Dock i ganska små versioner, men ändå.
Klart imponerande resultat! Flugan i närbild är otrolig...
Har du testat videofunktionen?
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-05-04, 22:24
Lindizs avatar
Lindiz Lindiz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 325
Standard Sv: Köpa kamera med långzoom

Citat:
Ursprungligen postat av Allan Visa inlägg
Klart imponerande resultat! Flugan i närbild är otrolig...
Har du testat videofunktionen?
Nej det har jag inte... och det kommer jag nog inte använda mig så mycket av heller. Vi har vanlig videokamera till det vi filmar. Men det är klart.. testa borde man väl!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-05-19, 20:14
Allan Allan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 15
Standard Sv: Köpa kamera med långzoom

Hej igen!
Nu har jag (äntligen) bestämt mig... och jag har valt bort Olympus SP-560.
Det blir en Panasonic Lumix FZ-18.
Nu väntar jag bara på att den ska levereras...

Panasonicen är visserligen en femhundring dyrare men tack vare tipsen från er på forumet har jag förstått vad som är viktigt att titta efter på en sån här modell. Och jag har också köpt till ett snabbt minneskort, ett Secure Digital 4 GB SDHC (Sandisk Extreme III, kostar bara 285:- på inWarehouse).

Hoppas det blir fotoväder till helgen!

/Allan
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-05-19, 21:32
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Köpa kamera med långzoom

Citat:
Ursprungligen postat av Allan Visa inlägg
Hej igen!
Nu har jag (äntligen) bestämt mig... och jag har valt bort Olympus SP-560.
Det blir en Panasonic Lumix FZ-18.
Nu väntar jag bara på att den ska levereras...

/Allan
Och jag har bestämt mig för en TZ5. Kommer med privatleverans från NY i morgon...
Återkommer med lite bilder så småningom!

Sven
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-05-20, 11:12
Allan Allan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 15
Standard Sv: Köpa kamera med långzoom

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Och jag har bestämt mig för en TZ5. Kommer med privatleverans från NY i morgon...
Återkommer med lite bilder så småningom!

Sven
Vad tar man för en TZ5 i New York om man får fråga...

/Allan
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-05-22, 11:57
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Köpa kamera med långzoom

Citat:
Ursprungligen postat av Allan Visa inlägg
Vad tar man för en TZ5 i New York om man får fråga...

/Allan
Det får man absolut. Anledningen till att jag dröjt med svaret är att jag inte vet helt säkert än...
Kameran kostar 349$ och så har de ju sin Sales Tax, som jag tror är 8,25% för just New York. I så fall skulle det bli totalt 378$

Sven
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT