Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2009-09-01, 18:38
Inass avatar
Inas Inas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Växjö
Inlägg: 54
Standard Sv: Doryssa seaside resort i Pythagorion

Jag har ett par frågor till :-)

Brukar det vara mycket mygg på Samos så här års?

Och sen en fråga till er som har bott på hotellet. Det är ju halvpension. Kan man välja att äta frukost & lunch eller frukost & middag?
Svara med citat
  #22  
Gammal 2009-09-02, 10:01
KristinaEs avatar
KristinaE KristinaE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 113
Standard Sv: Doryssa seaside resort i Pythagorion

Hej.
Mygg har inte varit några problem för oss den här årstiden vi har varit på Samos i september . Men ta med myggmedel för säkerhets skull. Ni kan välja frukost & lunch eller frukost & middag. Det är lika/samma buffe på lunchen och middagen.
Trevlig resa
Svara med citat
  #23  
Gammal 2009-09-24, 12:13
Inass avatar
Inas Inas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Växjö
Inlägg: 54
Standard Sv: Doryssa seaside resort i Pythagorion

Igår kom jag hem efter en vecka på Doryssa. Vi bodde som sagt i en bungalow så själva hotelldelen har jag ingen erfarenhet av. Men i den lilla grekiska byn som vi bodde i var det hur mysigt som helst! Vi hade ett jättefint rum med sköna sängar och stort badrum. En liten terass som vi delade med rummet jämte, men dom var aldrig ute så vi hade den mest för oss själva. Städningen var kanon, inget att klaga på. Finns två restauranger, en för dom som bor i hotelldelen och en för oss i villagedelen. Frukosten var mycket bra, fanns allt man kan önska och det smakade gott. Lunch åt vi på någon av de små restaurangerna som ligger utmed stranden. Gott och billigt (vi var vana vid Cypern-priser där vi var i juni). Vi hittade en "äkta" grekisk lunchrestaurang där man fick ta sin mat själv på en bricka, och där grekerna själva åt. Det var så gott och vi fick två varmrätter, en grekisk sallad och dricka för runt 15 €. Kommer tyvärr inte ihåg namnet.
Middag intogs på hotellet och där fanns heller inget att klaga på. Olika maträtter varje dag och de flesta smakade mycket gott. Ett stort dessertbord och glass (hemmagjord?) varje dag. Konstigt att man bara har gått upp 1,5 kilo efter allt vi har ätit :-)
Jag var lite sjuk där nere med bihåleinflammation så jag var bara inne i Pythagorion en kväll. Men en väldigt mysig by och jag har redan bestämt mig för en tillbakaresa till Doryssa. Stranden var kanonfin och det var inga problem att få solsängar. Vi var ibland inte ute på stranden förrän kl 11 och det fanns alltid sängar lediga. Stenig botten första meterna sen blir det sandbotten. Varmt och skönt i vattnet, man kunde simma hur länge som helst. Två solsängar och ett parasoll kostar 6 €.
Du som ska dit den 26:e, ställ gärna frågor! Och jag är så avundsjuk, hade gärna följt med igen
Svara med citat
  #24  
Gammal 2009-09-24, 15:57
Conny Conny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 52
Standard Sv: Doryssa seaside resort i Pythagorion

Hej Inas!

Hoppas allt är bra. Jag förstår att du är nöjd med resan efter allt du berättat, kul att läsa eftersom vi har våran resa kvaråker nu på Lördag den 26:e September.

Jag har en fråga som jag kommer på här medan jag skriver. Störde flygplanen vid start/landning när ni låg på stranden/hotellet ?

Och var det några mygg ?

Och vädret var bra förstår jag, hur varmt ?

Det var de frågor jag kommer på nu, kanske kommer fler.

mvh Eva o Conny Ransäter Värmland.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2009-09-24, 18:27
Inass avatar
Inas Inas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Växjö
Inlägg: 54
Standard Sv: Doryssa seaside resort i Pythagorion

Flygplanen störde oss inte alls. Kan tänka mig att det var ett 10-tal flygplan per dag. När man låg på stranden var det jättekul att se planen komma, men håll för öronen, dom låter högt. I alla fall om man som jag är lite känslig för höga ljud. Och flygen gick inte sent på kvällen eller tidigt på morgonen.

Vi fick några myggbett men inget som störde.

Det var runt 27 - 28 grader på dagen. På kvällen blev det lite kyligare och det blåste ganska friskt ett par dagar. Skönt att ha en tröja på sig på kvällen.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2009-09-28, 21:20
rebase rebase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 209
Standard Sv: Doryssa seaside resort i Pythagorion

Citat:
Ursprungligen postat av Inas Visa inlägg
Vi har valt en bungalow med önskemål om balkong. Vi reser med Apollo. Har egentligen dåliga erfarenheter av dom men Fritidsresors och Airtours resor till detta hotell var slut.
Helt otroligt att Apollo tar 145 kr/person för busstransfer till hotellet som ligger mindre än 5 min bort! Taxi it is! (När vi åkte med Ving till Cypern i våras så kostade transfern 140 kr/person och då tog bussresan nästan en timme, lite mer valuta för pengarna där)

Fick förresten ett jättetrevligt svar från hotellet att det finns air-condition i rummen året om och det kostar inget extra!
Tog Du busstransfer och i så fall varför om Du tyckte det var så dyrt?
Svara med citat
  #27  
Gammal 2009-09-28, 21:22
rebase rebase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 209
Standard Sv: Doryssa seaside resort i Pythagorion

Citat:
Ursprungligen postat av rebase Visa inlägg
Tog Du busstransfer och i så fall varför om Du tyckte det var så dyrt?
Förlåt frågan, Du skrev ju att ni skulle ta taxi
Svara med citat
  #28  
Gammal 2009-10-06, 10:51
Inass avatar
Inas Inas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Växjö
Inlägg: 54
Standard Sv: Doryssa seaside resort i Pythagorion

"Conny", vad tyckte du om hotellet? Och hur var själva hotelldelen? Hur var hotellrummen och restaurangen där? Vore roligt att veta!
Svara med citat
  #29  
Gammal 2009-10-09, 15:01
Conny Conny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 52
Standard Sv: Doryssa seaside resort i Pythagorion

Hej Ina,

Hotelldelen var också jättefin. Vi hade balkong i hörnet med lite skymd havsutsikt. Frukosten var också jättebra. Det enda vi egentligen hade att klaga på var att kuddarna var lite hårda. Men till slut kom vi på att vissa var hård och en del mjuka

Vi åt bara frukosten där så hur maten var i övrigt har vi ingen aning om. Vi hade hyrbil i 5 dgr och utforskade ön på egen hand.

Jag skulle faktiskt vilja slå ett slag för den genuint vackra och rena byn Manolates. Det var en fantastiskt rolig väg och natur att åka dit. Trevliga resturanger och en mycket mysig by. Bli inte förkräckta ni som tänker åka dit, vägen tar faktiskt slut men ni kommer till en stor parkeringplats där det är lätt att parkera.

Vi var också till Drakei, där satt en dam och sa att vägen var slut och där fanns däremot ingen stans att parkera så där kunde vi inte ens gå ur bilen. Däremot var färden fruktansvärt vacker med jättefina utsikter. Verning bara för er som kan bli åksjuka, jag fick en släng av det.

Samos stad var också ganska trevlig, mycket bättre än jag hade fått intrycket av här i forumet. Phytagorion däremot var mindre än jag trodde.

Vi var på Samos en vecka och jag tycker faktiskt att det räcker, ön är inte större än det kan faktiskt bli tråkigt annars.

Ja nu har vi sett Samos och vi får väl se var det bär i väg nästa gång. Kreta ligger mig varmt om hjärtat

// Eva
Svara med citat
  #30  
Gammal 2009-10-21, 22:45
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Gotland
Inlägg: 210
Standard Sv: Doryssa seaside resort i Pythagorion

Jag håller absolut inte med om att Samos blir tråkigt om man stannar längre än en vecka! Vi har varit där varje år en, och nåt år, två gånger/år nu i mer än 10 år. Vi hittar alltid nåt nytt! Då skall du inte stanna mer än en vecka på Gotland heller.......
Svara med citat
  #31  
Gammal 2009-10-22, 08:56
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Doryssa seaside resort i Pythagorion

Citat:
Ursprungligen postat av maggione Visa inlägg
Jag håller absolut inte med om att Samos blir tråkigt om man stannar längre än en vecka! Vi har varit där varje år en, och nåt år, två gånger/år nu i mer än 10 år. Vi hittar alltid nåt nytt! Då skall du inte stanna mer än en vecka på Gotland heller.......
Alla är vi ju så olika. Jag kan vara länge på en mycket liten plats och är född i en by med tre hus vid vägens ände. Brukar tänka att det ger förutsättningar att trivas på mindre platser. Ändå gillar jag inte att åka tillbaka till samma ö varje år. Vill helt enkelt upptäcka något nytt ibland och åka tillbaka till det välbekanta ibland. Andra vill kanske se nya saker hela tiden under sin resa och då räcker kanske en vecka på Samos.

Jag tillbringar hellre en månad på en liten ö som Folegandros än en månad i exempelvis Rethymnon. Någon annan tycker säkert att det inte låter helt klokt. Kul och tur att vi är olika.

Eva
Svara med citat
  #32  
Gammal 2010-01-19, 14:23
Inass avatar
Inas Inas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Växjö
Inlägg: 54
Standard Sv: Doryssa seaside resort i Pythagorion

I år blir det två veckor på Doryssa. Frågan är bara om man ska åka i maj eller september? Jag vill gärna åka när det inte är högsäsong men samtidigt så vill man ju ha fint väder.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2010-01-20, 07:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Doryssa seaside resort i Pythagorion

Citat:
Ursprungligen postat av Inas Visa inlägg
I år blir det två veckor på Doryssa. Frågan är bara om man ska åka i maj eller september? Jag vill gärna åka när det inte är högsäsong men samtidigt så vill man ju ha fint väder.
Jag skulle valt september, då är kvällarna varma, i maj kan det var kyligt på kvällen, och så är vattnet varmare i september.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2010-01-20, 10:58
ouzakia ouzakia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: från jämtland, bor i norge
Inlägg: 172
Standard Sv: Doryssa seaside resort i Pythagorion

Vi var der i mitten på september i fjor og hade 28 grader och sol varje dag.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2010-01-20, 22:41
Inass avatar
Inas Inas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Växjö
Inlägg: 54
Standard Sv: Doryssa seaside resort i Pythagorion

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag skulle valt september, då är kvällarna varma, i maj kan det var kyligt på kvällen, och så är vattnet varmare i september.
Vi var i Kokkari maj 2008. Det var jättevarmt på dagarna och ljummet på kvällarna. När vi var i Pythagorion september 2009 så var det kallt på kvällarna. Hade gärna haft ett par byxor på mig om jag hade haft med mig några

Men det kanske inte brukar vara så då?
Svara med citat
  #36  
Gammal 2010-01-21, 08:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Doryssa seaside resort i Pythagorion

Citat:
Ursprungligen postat av Inas Visa inlägg
Men det kanske inte brukar vara så då?
Vädret kan var lite hur som helst. Jag har varit med om riktigt kalla dagar i september, men aldrig på Samos där det alltid varit varmt, ibland för varmt.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT