Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-10-16, 09:56
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Välkomnar idéer inför nästa sommar...

Hej!

Jag har ett, åtminstone för egen del, ovanligt dilemma:

Avsaknad av idéer och kanske inspiration inför nästa sommars reseplanering.

Vi har varit i Grekland snart 25 gånger de senaste 30 åren. Först utan barn på charterresor till bl.a. Aten/Egina, Korfu. Rhodos och Kreta, som var det som i princip fanns i skarven mellan 80- och 90-tal.

Sedan när barnen (tre) kom båtluffade vi flera gånger bland många av öarna i Kykladerna och "billuffade" ett par varv på sydvästra Kreta, innan vi, samtidigt som några av barnen stannade hemma för sommarjobb, hittade vårt Samarkand i Sporaderna.

Vi har nu varit på Skiathos åtta gånger, Skopelos två och i somras begick vi premiär på Alonissos, som vi gillade skarpt.

Dessutom har vi hunnit med Messinien, där vi trivdes väldigt väl i Pylos och Koroni.

Men nu vet vi inte... Skiathos har blivit så trångt, även i juni, och många av de fina stränderna har gått förlorade till överexploatering. Vår senaste sväng i Kykladerna, 2014, var inte heller någon fullträff trots bra boenden och fint väder på Naxos, Koufonissi och Amorgos.

Vi söker fina stränder och trevliga byar bortom de vanligaste charterresmålen. En fördel är om det finns flygplats i någorlunda närhet.

Vi är nyfikna på andra delar av Peloponnesos, men har inte hittat bra flyg till Kalamata. Vi har även funderingar på området runt Volos med Pelion och en bit söderut mot Lihadonesia, men är öppna för många, spännande förslag, så om någon har tid och lust så är ni väldigt välkomna att delge sådana.

Tack på förhand.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-10-16, 10:37
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Välkomnar idéer inför nästa sommar...

Har ni varit i området kring Nafplio? Själva staden är ju tjusig och sen har man Tolo om man vill ha strandsemester och naturligtvis finns det även andra orter med strand om man vill ha det lite lugnare. Mycket historia runt omkring. Dessutom kan man via fastlandet besöka öarna Spetses, Hydra och Poros. Vill man inte köra omkring för mycket själv gör man även kryssningar till Spetses och Hydra från Tolo. Och sen finns Methana också. Detta funkar med flyg till Aten.

Sen finns ju Evia som också funkar med flyg till Aten. Har själv inte varit där, men funderat på den möjligheten.

/ Anne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-10-16, 12:28
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Välkomnar idéer inför nästa sommar...

Hej


Ni verkar inte ha besökt Joniska öarna?
Lite turistigt i Lassi på kefalonia, Nidri på Lefkas och delar av Zakynthos


Men bo i öarnas huvudstäder i så fall
Går visst en båt mellan Korfu i norr o Zakynthos i söder. Flygplatser finns på alla utom Lefkas
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-10-16, 13:20
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Välkomnar idéer inför nästa sommar...

Kythera! Har "allt": flygplats, fina stränder, många byar, långt ifrån överexploaterat, m.m., m.m..
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-10-16, 14:56
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Välkomnar idéer inför nästa sommar...

Hej

Håller med Charleston, Kythera! Sedan även Evia (norra eller södra) och sydöstra Kreta med Mirtos, Chrisi ön o Kato Zagros mm.
Givetvis slår jag ett slag för Korfu och Diapondiöarna: Erikousa, Othoni och Mathraki

Lycka till

//PA
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-10-16, 19:17
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Välkomnar idéer inför nästa sommar...

Självklart måste er nästa resa gå till Skyros, den 4:e ön i Sporaderna! Påminner en del om Skopelos, tyckte jag och ni behöver inte trängas med skandinaviska turister.
Knappt med några turister alls, så man blir mycket väl emottagen.
Smidigt med inreikesflyg (billigt) från Aten. Fina stränder och mysig Chora.
Tror att ni kommer att trivas bra där!

Maria // som iofs planerar ett besök på Kythera till våren.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-10-16, 19:41
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 673
Standard Sv: Välkomnar idéer inför nästa sommar...

Karpathos kanske skulle kunna passa. Fin ö att åka runt på och massor av härliga stränder.

Maria
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-10-16, 21:07
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Välkomnar idéer inför nästa sommar...

Samos! Underbart vackert, fina byar och genuint! 💙
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-10-17, 09:06
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Välkomnar idéer inför nästa sommar...

Hej!

Tack för fina och initierade tips. Känner att inspirationen finns någonstans, vilket är roligt. Ska titta närmare på de olika förslagen.

Nafplio passerade jag hastigt förbi i maj 1988, då jag deltog i en utflykt från Aten till Korint, Mykene och amfiteatern i Epidauros, men det ser ut att vara en fin trakt. Blev också mycket förtjust i Messinien, som bjöd på stora upplevelser och lite trängsel. Hyr man bil på Atens flygplats? Eller finns det allmänna kommunikationer om funkar?

Vi har varit på Korfu vid två tillfällen, men det är längesedan och det finns mycket kvar att se bland de Joniska öarna. Inte minst har jag med intresse läst reseberättelserna från småöarna utanför Korfu.

Kythera ska kollas upp! Funkar det att kombinera med Elafonissos och Monemvasia invid Peloponnesos?

Skyros och Evia är mycket intressanta resmål, som jag börjat spana på. Insåg att båtresa till Skyros från övriga Sporader var en segdragen historia, men flyg kan ju funka. Evia har jag sett många gånger i fjärran från Sporaderna och det lockar.

Karpathos och Samos har jag hört mycket gott om. Ska kolla mer närsynt på dessa båda öar.

Återigen: Tack för tipsen!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-10-17, 16:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Välkomnar idéer inför nästa sommar...

Citat:
Ursprungligen postat av lemon Visa inlägg
Kythera ska kollas upp! Funkar det att kombinera med Elafonissos och Monemvasia invid Peloponnesos?
Funkar jättebra! Det är en rutt jag skulle har gjort för några år sedan, men annat kom emellan. Kythera och Elafonissos är två av fem öar som ligger på listan över öar jag vill se innan jag ätit min sista oliv. Skyros är en annan.

Jag är ju väldigt förtjust i Kreta där det finns massor med byar och stränder som inte är exploaterade. Vi har tre gånger kört runt Kreta en månad med bil och vi gör gärna om det. Helt fantastiskt!

Vill ni öluffa så kan ni åka båt mellan byarna på sydvästra Kreta: Paleochora, Sougia, Agia Roumelo, Loutro och Chora Sfakion.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-10-17, 16:51
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Välkomnar idéer inför nästa sommar...

Spännande med Kythera! Och Skyros!

Vi bilade runt på sydvästra Kreta ett par varv och bodde bl.a. ovanför Falassarna (vilken utsikt över stränderna och AntiKythera i solnedgången!), på hotell Glykeria vid Elafonissi (vilken härligt familjär stämning på det lilla hotellet) och i Paleochora, där vi trivdes oförskämt väl.

Men vi har ännu inte sett de övriga byarna ovan på sydkusten. Tack för tipset!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-10-18, 10:27
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Välkomnar idéer inför nästa sommar...

Citat:
Ursprungligen postat av lemon Visa inlägg
Hej!
Nafplio passerade jag hastigt förbi i maj 1988, då jag deltog i en utflykt från Aten till Korint, Mykene och amfiteatern i Epidauros, men det ser ut att vara en fin trakt. Blev också mycket förtjust i Messinien, som bjöd på stora upplevelser och lite trängsel. Hyr man bil på Atens flygplats? Eller finns det allmänna kommunikationer om funkar?
Vi hyrde bil från Atens flygplats, men man kan även ta bussen. Tar ca två timmar.

Ja, du Lemon, det finns så mycket fint att välja mellan. Men det är ju roligt att planera. Skall bli intressant och se var ni hamnar.

/ Anne
Svara med citat
  #13  
Gammal 2018-10-18, 10:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Välkomnar idéer inför nästa sommar...

Citat:
Ursprungligen postat av lemon Visa inlägg
Men vi har ännu inte sett de övriga byarna ovan på sydkusten. Tack för tipset!
Det finns tre andra "byar" på sydkusten som jag glömde nämna: Phoenix, Lykos och Livaniana.

Jag tror att ni skulle gilla den delen av Kreta.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2018-11-18, 14:56
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Välkomnar idéer inför nästa sommar...

Låt inte avsaknad av flyg till Kalamata hindra från att utforska Peloponnesos, att köra Atens flygplats - Kalamata tar under tre timmar på en kanonmotorväg som bitvis är en upplevelse i sig, motorvägen går stratekiskt rakt igenom så blir inga långa sträckor när man ska ut till resp kust man önska besöka, (tex Pylos tar 3.30)
Svara med citat
  #15  
Gammal 2018-11-21, 11:09
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Välkomnar idéer inför nästa sommar...

Tack för det, Mahava!
Vi har tagit oss från Paleochora i sydväst till Heraklion i nordost (för vidare transport till Santorini) vilket tog bortemot fyra timmar på varierande vägar, så då funkar säkert Aten till Kalamata.
Dessutom finns ju möjligheten att stanna över någonstans på vägen, då det finns så mycket att se på Peloponnesos.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2018-12-01, 13:12
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Välkomnar idéer inför nästa sommar...

Citat:
Ursprungligen postat av lemon Visa inlägg
Tack för det, Mahava!
Vi har tagit oss från Paleochora i sydväst till Heraklion i nordost (för vidare transport till Santorini) vilket tog bortemot fyra timmar på varierande vägar, så då funkar säkert Aten till Kalamata.
Dessutom finns ju möjligheten att stanna över någonstans på vägen, då det finns så mycket att se på Peloponnesos.
Vägarna på Kreta och Peleponessos är överhuvudtaget helt ojämförbara enligt mig, det enda de har gemensamt är att de ligger i Grekland typ , det är som två olika världar i jämförelse, motorvägen på Peloponessos är Autobahnklass, bättre än många stäckor av E4, och trafiken är minst 10ggr lugnare minst jämfört med Kreta, Landsvägarna är bra överlag de med, den enda väg jag tycker lite illa om är E55 Pyrgos - Patras, den är lik E75 på Kreta minus 70% av trafiken typ
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT