Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-07-31, 17:26
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Vägen till Olympos

Undrar om jag förlorar mycket med tanke på utsikterna om vi inte kör bil till Olympos utan åker båt dit. Kommer att hyra bil och köra på ön men vill fråga er om det är så vacker väg till Olympos eller är det inte så pass vacker så kan man slippa den och köra till andra platser på ön. Vad tycker och rekommenderar ni?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-07-31, 17:52
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Vägen till Olympos

Hej!
Numera är ju hela vägen asfalterad från Spoa till Olympos, så det är enkelt att ta bilen. Ibland har det rasat ner sten på vägen, men kör man lagom lugnt, så hinner man ju väja....Vägen är fin, man ser nästan hela Karpathos östsida, för vägen går ganska högt upp.Så hyr ni bil, så kan ni ju göra flera ställen, Taverna under the Trees, Meschoshori, kanske en sväng ner till Lefkos......och efter Olympos, kan ni svänga upp mot Avlona, och sen till Diafani....Men köp en bra karta, det finns t.o.m i 1:30.000....
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-07-31, 18:19
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Vägen till Olympos

Egentligen borde jag inte svara i tråden för jag har aldrig åkt den vägen. Däremot har jag tagit båten (4 ggr) och njutit av att från havet se de sporadiskt ”strödda byarna” i det bergiga landskapet, vackert, vackert… även den underbara vyn när man närmar sig Diafani är enastående. Bara en gång har det blåst och gungat rejält (fast jag gillar sånt också ). Så fina vyer får ni nog vad ni än väljer .
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-07-31, 20:00
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Vägen till Olympos

Det är vackert vilket som, men tycker att ni kan ta båten :-) Eftersom ni hyr bil också, så kan ni besöka dom andra byarna och stränderna med bil :-)


Riitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-07-31, 21:22
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Vägen till Olympos

Ja, en gång tog jag mc till Olympos, när det var grusväg för att träffa en tjusig guide som skulle vara i Olympos....Men kom iväg väldigt sent,för Thanasis på MotoCarpathos försov sej....
Hursomhelst, så när jag då äntligt kom fram där man ser Olympos, kommer det en buss nerför backen, i i den, bredvid chaffisen sitter min date...
Så naturligtvis hängde jag på efter bussen, ner till Diafani, där jag fick ta motesykklen på båten, så jag fick min date till slut på båten till Pigadia...
Ack,ja....
Mikke
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT