Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-07-25, 13:09
Kippa Kippa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Inlägg: 17
Standard Enkelt boende nära strand

Hej, jag och min vuxne som skall åka till Karphatos en vecka i slutet av augusti. Letar hotell men det är svårt när man aldrig varit på ön. Vi söker något enkelt och gärna skall det vara på en plats som inte är för turistiskt..utom vi då förstås ;-) . Helst nära en fin strand och en by med tavernor och lite att se.. Är Lefkos rätt då?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-07-25, 15:25
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Enkelt boende nära strand

Etter min mening er Pigadia rett reisemål på Karpathos. Lefkos drar vi til på dagsbasis for å bade og kose oss. For små barn er det selvfølgelig fint der, men det er jo ikke dere.
Det er ikke like fin strand i Pigadia, men helt inne ved byen er det sand. Ellers drar man lett til Amoopi også.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-07-25, 15:30
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Sv: Enkelt boende nära strand

Vi bodde iLefkos och det passade oss utmärkt då vi ville ha fin strand, god mat och lugn och ro.
För mer än så finns det egentligen inte i Lefkos, det är liksom ingen by med gränder butiker etc om man vill ha det
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-07-25, 16:59
Kippa Kippa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Inlägg: 17
Standard Sv: Enkelt boende nära strand

Vi har bokat nu de tre första nätterna i Pikadia, sen kanske prova något mer under vår vecka. Tips på boende??
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-07-25, 18:08
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Enkelt boende nära strand

Citat:
Ursprungligen postat av Kippa Visa inlägg
Vi har bokat nu de tre första nätterna i Pikadia, sen kanske prova något mer under vår vecka. Tips på boende??
Pröva någon natt i Finiki, en liten fiskeby med en trevlig sandstrand mitt i byn. Åk dit (det går buss om ni inte vill hyra ett fordon) och knacka på där det står att det finns rum; det är inte svårt att hitta något nere i byn.

Lefkos är bara en turistort. Det finns bara hotell, tavernor och några små butiker. Dit åker man för stränderna; det finns inget att göra annat än att sola, bada och äta. Inget att se; ingen bygata ... Likaså Amoopi.

Annars är ön inte större än att man åker runt den på några timmar.

Vill ni ha något helt annorlunda tar ni några nätter i Diafani, i norra änden av
ön.

Karin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-07-26, 23:24
Kippa Kippa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Inlägg: 17
Standard Sv: Enkelt boende nära strand

Det låter bra, vi provar nog det! Hinner ju bo på några ställen eftersom vi är en vecka. Vi har inte körkort någon av oss, men det går väl rätt bra med bussar.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-07-27, 07:04
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Enkelt boende nära strand

Hej,

Känner ju inte er och vad ni tycker är jobbigt men skulle känt mig väldigt stressad av att flacka runt bland olika boenden/byar på Karpathos på bara en vecka och dessutom utan eget fordon. Buss fungerar bra från Pigadia till många byar och stränder, men den går långt ifrån regelbundet varje dag och inte heller med flera turer att välja på. Att ta taxi är dyrt!

Jag skulle valt att bo i Pigadia och på samma hotell hela veckan för att slippa packa upp och packa ner, men som sagts så många gånger förr är vi ju alla olika

Från Pigadia kan ni lugnt planera vad ni vill se och göra, kolla busstidtabellen vilken dag som passar bäst och även kika på lite båtturer till några av de fina stränderna eller till Diafani där buss väntar på er för vidare färd upp till vackra Olympos, efteråt har ni även några timmar till förfogande i Diafani.

Är lite nyfiken på hur ni tar er till Karpathos, flygstol? Man kan ju finna ganska billiga charterresor dit i slutet av augusti och med enkla charmerande boenden.


Simetra

Senast redigerad av simetra den 2018-07-27 klockan 07:13.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-07-27, 09:23
Kippa Kippa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Inlägg: 17
Standard Sv: Enkelt boende nära strand

Vi flyger med Airtours 25 augusti, flygstol från Arlanda. Jag håller med om att det kanske blir stressigt. Vi har bokat hotell de första dagarna i Pigadia och tänker att vi får bestämma då efter hur det känns. Några nätter i en liten fiskeby skulle vara fint men vi lämnar det öppet. Reser med bara handbagage. Det är svårt när man aldrig varit på en ö att känna vad som passar en. Vi har varit i Grekland många gånger men aldrig på Karpathos. Det är de små charmerande boenden som är svåra att hitta. Tips mottages gärna!! Det är ganska dyrt om man tittar på Booking.com
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-07-27, 10:15
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Enkelt boende nära strand

Har bara åkt till Karpathos med Apollo, känner inte till hotellen Airtours har där, inte heller Booking.com. Men bara som ett exempel finns detta underbara lilla hotell till ett fantastiskt pris, finns även några andra bra enkla hotell till bra pris
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-07-27, 13:29
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Enkelt boende nära strand

Citat:
Ursprungligen postat av Kippa Visa inlägg
Tips mottages gärna!! Det är ganska dyrt om man tittar på Booking.com
Vi bor alltid på Regina Studios mitt i stan. Mycket bättre pris om du bokar hotellet direkt och inte går via Booking. Atlantis kan du också boka privat; de har inte lämnat alla rummen till charterbolagen. Amaryllis är fint.

Men du har ju tid att luska runt när ni väl är nere. Det går alltid att hitta någonstans att bo. Titta efter skyltar, fråga ortsbefolkningen.

Rent allmänt, om jag skulle åka utanför skollovstid skulle jag kolla sista minutenresorna på www.destination.se. Det är då man kan göra de riktiga kapen.

Karin
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT