Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-08-23, 12:58
araval araval är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 13
Standard Registrera sig

Hej, jag har haft oerhört mycket problem med att registrera för 5-månaders visa. Det är olika bud varje gång om vad som behövs, jag ringde till polisstationen och där sade de att för den typen av information är man tvungen att göra ett personligt besök, och att de är öppna eftermiddag på onsdagar. Så jag och min flickvän(som lägenheten är skriven på) åkte dit och efter nästan en timmes transport så visade det sig att de inte alls hade öppet eftermiddag. De stod och skrek åt oss att de bara har öppet på morgonen(lagom smidigt system att man måste ta ledigt från jobbet för varenda liten småsak) och att om vi ville ha information om något var vi tvunga att ringa... så nu undrar jag om det är någon här som kan vara vänlig och tala om för mig vilka papper som gäller(eftersom konstaplarna vägrar berätta). Jag har fixat fram försäkringsbevis från Sverige, 4 st färgfoton, fotokopia av passet, flygbiljetter, födelsepapper med personinformation, alla papper för lägenheten där jag bor och bankpapper som indikerar att jag har mer än 4000 euro på banken. Angående det sista så är jag lite orolig för att de kommer klaga på att pengarna på banken är svenska, och inte i euro och att det kommer bli en massa strul pga det. Någon som har erfarenhet av det?
Väldigt tacksam för svar
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-08-23, 13:48
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Registrera sig

Kanske vet du redan det som står här men här kan du läsa om vad som gäller vid bosättning i annat EU-land. Hur sen grekerna får det att fungera i praktiken kanske är en annan fråga. http://www.eu-upplysningen.se/Jag-i-EU/Flytta-inom-EU/

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-08-23, 13:58
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Registrera sig

Som EU-borger må du opholde dig i Grækenland i 90 dage uden visum/opholdstilladelse. Derefter kan du jo blot rejse ud af landet i 1 - 2 dage (en time er vel i princippet nok), for derefter at vende tilbage til en ny 90 dages periode. Dermed sparer du dig selv for en masse besvær.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-08-23, 15:23
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Registrera sig

Nå skal man vel ikke oppmuntre til ulovligheter, men jeg får vel si at jeg hadde iallfall ikke brydd meg om å registrere meg om jeg "bare" skulle vært i Hellas i 5 mndr. Deter ingen som sjekker det likevel
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-08-23, 17:36
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Registrera sig

Admirala har onekligen det bästa rådet...om du inte ser ut som om du kommer från Pakistan eller östafrika eller så, det är inte troligt att någon kommer att kräva dig på visum. Men trevligare än surmulna poliser brukar folket på KEP vara, kentro pliroforion, informationscentrum. Sådan ska finnas på varje större ort och det finns ett allgrekiskt telefonnummer: 1564 där du kan få råd.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-08-23, 19:09
araval araval är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 13
Standard Sv: Registrera sig

Ja, rent juridiskt är det inget problem för Eu medborgare att stanna längre än 3 månader, det har jag redan kollat upp, men grejen är den att manpower har möjlighet att förmedla ett jobb till mig, men de kräver att jag registrerar mig först, så det är anledningen till att jag behöver informationen.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-08-23, 21:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Registrera sig

Ska du jobba lagligt i Grekland och inte ha ett svartjobb måste du självklart registrera dig och följa det regelverk som finns.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT