Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Milos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-03-18, 23:13
Kalypso Kalypso är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 80
Standard Sv: Moped på Milos

Jag startade ju en tråd förra året med mopedfrågan efter att ha blivit nekad att hyra moped med mitt B-körkort på Santorini i juli.
Jag hyrde alltså moped på Amorgos, Naxos och Folegandros utan problem men på Santorini blev det nej. Dock erbjöd sig uthyraren att ge mig nummer till en mindre seriös uthyrare, men påpekade att om jag blir stoppad av polis så får jag böta. Jag avstod olagligheterna eftersom jag inte har lust att hamna i något polisregister i Grekland. Dessutom var trafiken på Santorini rätt avskräckande så mopedturen var inte så lockande och jag kände att det kanske fanns en anledning till att de hade striktare regler där.

Men nu undrar jag angående Förarbeviset alla pratar om. Är det den endagskurs som kostar 1895:- som ni pratar om då. Min son påstår att den är för 15 åringar som ska skaffa moppe och inte vuxna med B-körkort.

Någon som vet om det beviset verkligen gäller i Grekland? Och om vuxna kvinnor får gå kursen?


Kalypso
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-03-19, 13:37
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Moped på Milos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalypso Visa inlägg

Men nu undrar jag angående Förarbeviset alla pratar om. Är det den endagskurs som kostar 1895:- som ni pratar om då. Min son påstår att den är för 15 åringar som ska skaffa moppe och inte vuxna med B-körkort.
Jag är rätt övertygad om att din son har rätt. Vem som helst har rätt att ta kursen här hemma - men jag har svårt att tro att förarbeviset därifrån skulle gälla i Grekland. (Inte heller den som ska köra EU-moppe här hemma behöver kursen om h*n redan har b-körkort. Den är bara för körkortslösa).

Förra året ordnade jag ett intyg från vägverket som säger att mitt svenska b-körkort även gäller för EU-moppe. Jag fick hyra som vanligt i Grekland utan att visa intyget så jag vet inte hur långt det hade räckt. Jag kommer dock att ta det med mig i fortsättningen också.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2007-03-20, 22:35
Kalypso Kalypso är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 80
Standard Sv: Moped på Milos

Hej Inkfish,
Tack för tipset, ett sånt intyg ska jag också skaffa innan det bär av i sommar. Då har man ju i alla fall gjort vad man kan
Kalypso
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT