Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Milos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-01-10, 14:52
martini martini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: uppsala
Inlägg: 7
Standard ska resa till milos men behöver lite hjälp!!

hej alla glada människor!
jag o min syster hade tänkt att åka till milos, detta är första gången vi åker utomlands, lite spännande, vi är i 18 års åldern.
vi hade tänkt att åka den 13 juni o stanna där till den 23 juni, när vi var till ticket o frågade lite hur vi skulle göra så tyckte dom att vi skulle stanna i aten en natt när vi anländer o sen att vi sover i aten natten till dagen då vi ska åka tillbaka till sverige.
men vi vet inte riktigt om vi ska ta båt lr flyg till milos, och om vi tar båt hur ska vi då ta oss från aten till hamnen???
har kollat flyg men det verkar som att det inte finns några platser då...

o vart ska man helst bo på milos? vi var intresserade av att bo i bungalows, men alla vi har hittat ligger ute i Pollonia, är det ett bra ställe? o hur tar man sig dit? eller rekomenderar ni något annat boende?!

o vi har lite frågor om priser, vad kostar båt? taxi/buss?
skulle vara jätte tacksam för all info vi kan få

martina o marina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-01-10, 16:50
BADarkness BADarkness är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Mitt i småland
Inlägg: 111
Standard Sv: ska resa till milos men behöver lite hjälp!!

Hej.
Ni kan nog börja med att köpa Guiden för Milos..

Där står det mesta av det ni frågar på.
Men att först Flyga till aten och sen övernattning där låter inte helt fel.

Båtar hittar du här http://www.filippistours.gr/index.php?lang=en

Tyckte jag har läst någonstans att båten kostar runt 30 euro/person och enkel resa..
Men är osäker men runt där borde det landa..
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-01-10, 19:18
martini martini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: uppsala
Inlägg: 7
Standard Sv: ska resa till milos men behöver lite hjälp!!

okej tack
vart kan man få tag på den där Guiden för Milos?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-01-10, 19:28
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: ska resa till milos men behöver lite hjälp!!

Citat:
Ursprungligen postat av martini
vart kan man få tag på den där Guiden för Milos?
Lyft blicken ca 15 centimeter. I det blå fältet alldeles härovanför, hittar du rubriken E-guider. Där beställer du!

Karin
157 dagar kvar till Karpathos!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-01-10, 19:45
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: ska resa till milos men behöver lite hjälp!!

Jag tycker att det är överkurs att ha en natt när man anländer till Aten. Lämna gärna samma dag (beroende på när ni kommer). Det går oftast att flyga eller att åka båt om man anländer före kl 16. Flyg och båttider är inte kompletta än så ni får nog avvakta lite innan ni kan planera klart er resa.

Däremot är det vanligt att man får avsluta med en natt i Aten innan man far hem.

Lycka till!

/Ofelia
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-01-10, 20:08
martini martini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: uppsala
Inlägg: 7
Standard Sv: ska resa till milos men behöver lite hjälp!!

du får ursäkta mig nu karin men jag är tydligen blind för jag hittar inte någonstans där det står e-guiden....

okej men nu visar det sig vara massa krångel med båtarna ut till milos, dom går ju inte ens varje dag o den dagen vi ska åka hem lr måste åka tillbaka till fastland så går det ingen båt
o vi har kollat in andra datum men båtarna ska envisas om att inte gå när vi vill
vill skulle anlända kl 15.10 o båten går 16.00 så vi hinner inte med den så då måste vi troligen ta in på hotell under natten
/ martina
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-01-10, 20:10
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: ska resa till milos men behöver lite hjälp!!

Året runt går det en bilfärja Pireus- Rhodos. Densamma tar vägen från Pireus med första stopp på Milos. Avg Pireus måndagar 16.00 och ankomst till Milos strax före klockan 21.00. Färjan tar sedan turen Santorini- Kreta- Karpathos- Rhodos och omvänt.
Kantänka det kunde vara en bra styrning för er.

Olympic Air som med flyg trafikerar Athen- Milos har ännu ej lagt ut tidtabellerna för sommaren, men ska heltvisst göra det snart nog.

Arne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-01-10, 20:18
martini martini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: uppsala
Inlägg: 7
Standard Sv: ska resa till milos men behöver lite hjälp!!

okej tack så hemst mkt
men kan man åka med den färjan utan att ha bil??
o ungefär vilken tid kommer den när man ska tillbaka till pireus?

martina
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-01-10, 20:23
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: ska resa till milos men behöver lite hjälp!!

Citat:
Ursprungligen postat av martini Visa inlägg
du får ursäkta mig nu karin men jag är tydligen blind för jag hittar inte någonstans där det står e-guiden....

okej men nu visar det sig vara massa krångel med båtarna ut till milos, dom går ju inte ens varje dag o den dagen vi ska åka hem lr måste åka tillbaka till fastland så går det ingen båt
o vi har kollat in andra datum men båtarna ska envisas om att inte gå när vi vill
vill skulle anlända kl 15.10 o båten går 16.00 så vi hinner inte med den så då måste vi troligen ta in på hotell under natten
/ martina
Hej!
Jag antar att du har kommit in direkt på forumet utan att ha gått via Kalimeras förstasida på http://www.kalimera.se , om du går till den sidan så har du en rad med länkar ovanför forumet. Du kan också gå direkt till http://www.kalimera.se/guider/guider.html och hitta alla guider där.
Då det gäller båttider så brukar http://www.gtp.gr/RoutesForm.asp fungera bäst men de är långt ifrån uppdaterad för sommaren ännu, nångång i maj brukar det finnas med det mesta av sommarens turer men det kompletteras också senare då det kommer nya turer. Daglig tur till Milos kommer säkert att finnas.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-01-11, 22:00
martini martini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: uppsala
Inlägg: 7
Standard Sv: ska resa till milos men behöver lite hjälp!!

okej nu hittade ja det :P
tack så mkt för hjälpen
finns det något speciellt ställe som det finns fina stränder?
o billiga men bra hotell?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-01-13, 18:54
miamarre miamarre är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Höllviken
Inlägg: 25
Standard Sv: ska resa till milos men behöver lite hjälp!!

Håller med om att inte stanna en natt i Aten det kan ni göra på vägen hem. Inrikesplanet från samma flygplats som ni landar är ett snabbt och enkelt sätt att ta sig till Milos pris ca 40 €/pers, båt tiderna kommer lite längre fram men det kommer säkert finnas dagligen.
Vi bodde i Adamas o i er ålder är jag ganska säker på att det blir trevligast för er... en del ungdomar bodde i Adamas camping strax utanför adamas där fanns bungalows men kändes som att det låg lite off.
Från Adamas går bussar till fina stränder; Palichori och Provatas båda med tavernor i närheten samt Sarakiniko obs där finns ingen dricka/mat att köpa. Vi bodde billigt och bra ca 50m från busstorget på hotell Semiramis, små rum men rent o fint.
mvh Marie
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-04-12, 15:33
Irmas avatar
Irma Irma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Borås
Inlägg: 37
Standard Sv: ska resa till milos men behöver lite hjälp!!

Jag var på Milos förra året och bodde då på Lagada Beach inne i Adamas. Jättefin pool och nära till alla lokalbussar som tog mig runt ön. På norra delen av Milos finns Sarakiniko, helt underbart klippbad med fantastiskt vatten. Bussen tog ca 20 min och kostade 1,5 - 2 Euro,
Jag var även på sydöstra delen av Milos och hittade några stränder, inte så fantastiska som Sarakiniko men helt ok. Paleochori och Provotas.
Om man verkligen vill se Milos så rekommenderar jag en dagsutflykt med båt runt hela ön med flera badstopp i vikar som man annars inte når.
Jag läste om öarna jag skulle besöka på Aftonbladet. De hade massor av reseguider som var helt ok. Jag tror tom att det skrivs av Kalimera-folk

Irma
Ps Åker tillbaka till Milos i slutet på juni. Jag älskar ön, min favoritö hittills.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-04-24, 00:19
Maria/Mickes avatar
Maria/Micke Maria/Micke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 131
Standard milos ??

Lagada beach?
Citat:
Ursprungligen postat av Irma Visa inlägg
Jag var på Milos förra året och bodde då på Lagada Beach inne i Adamas. Jättefin pool och nära till alla lokalbussar som tog mig runt ön. På norra delen av Milos finns Sarakiniko, helt underbart klippbad med fantastiskt vatten. Bussen tog ca 20 min och kostade 1,5 - 2 Euro,
Jag var även på sydöstra delen av Milos och hittade några stränder, inte så fantastiska som Sarakiniko men helt ok. Paleochori och Provotas.
Om man verkligen vill se Milos så rekommenderar jag en dagsutflykt med båt runt hela ön med flera badstopp i vikar som man annars inte når.
Jag läste om öarna jag skulle besöka på Aftonbladet. De hade massor av reseguider som var helt ok. Jag tror tom att det skrivs av Kalimera-folk

Irma
Ps Åker tillbaka till Milos i slutet på juni. Jag älskar ön, min favoritö hittills.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-05-06, 18:34
martini martini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: uppsala
Inlägg: 7
Standard Sv: ska resa till milos men behöver lite hjälp!!

hej igen nu har vi nästan boka allt, men vart bokar man båtarna? om man skulle ta sån där bilfärja eller om det det går några andra båtar...

// martina
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-05-06, 18:53
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: ska resa till milos men behöver lite hjälp!!

Titta på gtp.gr där hittar ni de flesta båtarna
// Helén
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-05-06, 18:57
martini martini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: uppsala
Inlägg: 7
Standard Sv: ska resa till milos men behöver lite hjälp!!

okej men man behöver ju "port code" vad är det för något då?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-05-06, 19:19
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: ska resa till milos men behöver lite hjälp!!

Citat:
Ursprungligen postat av martini Visa inlägg
okej men man behöver ju "port code" vad är det för något då?
Nej- det behöver man inte, det är bara att fylla i from och to fälten, men

Här finns tidtabell från Piraeus till Milos

// Helén
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-05-06, 20:05
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: ska resa till milos men behöver lite hjälp!!

Citat:
Ursprungligen postat av martini Visa inlägg
okej men man behöver ju "port code" vad är det för något då?
Skriv vad ön eller staden heter, tryck på search så får du alternativ i en rullista.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-05-06, 20:21
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: ska resa till milos men behöver lite hjälp!!

Citat:
Ursprungligen postat av martini Visa inlägg
hej igen nu har vi nästan boka allt, men vart bokar man båtarna? om man skulle ta sån där bilfärja eller om det det går några andra båtar...

// martina
...oooch, ni behöver inte boka båtbiljetter. En torsdag i mitten på juni är allt lugnt. Bilfärja (=car ferry) indikerar att båten tar förutom passagerare, även bilar. Oftast en båt i lugn takt men kan undantagsvis även vara snabbfärja. Snabbfärja = nästan dubbla priset, och det är inte gratis att åka båt i Grekland. Står det "catamaran", DÅ är det snabbfärja.
Mitt råd; ta en vanlig bilfärja om det finns någon vettig avgång, sitt på däck och njut!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-05-06, 21:37
Marielous avatar
Marielou Marielou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 100
Standard Sv: ska resa till milos men behöver lite hjälp!!

Jag tror att ni kommer att bli besvikna om ni bokar boende i Pollonia. Det är en vacker ort att besöka över dagen, men tråkigt att bo där i flera dagar. Då är Adamas, hamnstaden mycket trevligare
Glöm inte att besöka Sarakiniko, ett härligt badlandskap : )
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT