Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Milos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-04-01, 16:59
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Milos-frågor!!

Efter att ha läst på lite om Milos så har vi förstått att Paleochori och Sarakiniko är absoluta "måsten", men sen då?? Jag har kört fast totalt i djungeln av stränder.

Lite byar har vi tänkt att se också... Klima, Firopotamos, Pollonia, Plaka osv. Men man kan inte se allt... Vad skiljer de olika byarna åt??? Har förstått att Klima och Firopotamos är fiskebyar...

Skulle man prioritera en "halv-dagsutflykt" till Kimolos kanske?? Efter att ha varit på nästan "bylösa" Folegandros kommer vi troligtvis sakna lite lantbyar med trevliga tavernor, små supermarkets, caféer, torg osv. Kanske Chora på Kimolos kan vara något för oss för att få en liten dos av bykänsla?? Även ett dopp på en trevlig strand skulle sitta fint. Tips?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-04-01, 17:12
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Milos-frågor!!

Missa inte den fantastiska båtrundturen!!! Ni får en heldagstur runt hela ön och går in med båten på platser ni inte kan ta er landvägen, bl a gör ni ett badstopp vid Kleftiko. Man måste bara se Milos häftiga geologi "utifrån". Ni åker också över till Kimolos där ni lunchar. Gör denna tur en av de första dagarna så får ni en uppfattning om öns stränder, och kan sedan återvända igen till de platser ni gillar.

Carina
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-04-01, 17:21
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Milos-frågor!!

Citat:
Ursprungligen postat av CarinaN Visa inlägg
Missa inte den fantastiska båtrundturen!!!
Naturligtvis är den inplanerad. Har sett dina fina bilder. Kleftiko verkar vara en fantastisk plats!!

Lunchen på Kimolos...
Har läst i Milos-guiden tror jag det var, att stoppet är 2 timmar, men finns någon tid alls över för egna promenader eller liknande??
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-04-01, 17:32
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Milos-frågor!!

Minns inte att stoppet var riktigt så länge...
Den lilla hamnen var egentligen ingen riktig by, där fanns en taverna och något café vill jag minnas. Alla fick inte plats på tavernan så de tog bussen upp till huvudbyn och åt där... det hann de i alla fall men jag har för mig att de tyckte att det blev jättestressigt.

Ni ska absolut också ta bussen upp till Plaka en kväll och titta på solnedgången... det sägs att den är nästan lika fin som på Santorini. Jag får väl jämföra i sommar då jag för första gången ska åka till Santorini.

Carina
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-04-01, 18:03
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Milos-frågor!!

Tack för ditt svar. Jag får titta igen om det verklingen stod 2 timmar.


Edit: Har noga skummat igenom Milos-guiden (med nöje )
Det stod inget om hur lång tid båten stannade på Kimolos... Vad jag kan ha fått det ifrån??

Senast redigerad av Siri A den 2008-04-01 klockan 18:46. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-04-01, 18:31
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Milos-frågor!!

Minns inte exakt hur lång lunchstoppet på Kimolos var när vi åkte förra sommaren. Vi hann i alla fall bara äta lunch och ta ett hastigt dopp vid hamnstranden.
Och som det sagts förut: örundturen kan verkligen rekommenderas!

Smultron

Senast redigerad av Smultron den 2008-04-01 klockan 18:33.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-04-01, 18:31
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Milos-frågor!!

Häller verkligen med Carina N vad och hur man ska göra med Milos och båtturen!! På Kimolos finns det vad jag minns 3-4 tavernor på rad.... Du hinner äta där i lugn och ro, sen bada. Så 2 timmar var det nog!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-04-01, 19:00
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Milos-frågor!!

Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina Visa inlägg
På Kimolos finns det vad jag minns 3-4 tavernor på rad
Oj... jag får väl skylla på att det är tre år sedan vi var där
Men det var så här att vi och en familj till var de enda svenskarna ombord, resten var grekiska turister (som underhöll oss hela resan med underbara sånger). Alla rusade som ett lämmeltåg bort till tavernan vid den lilla stranden. När det visade sig att det blev fullt sprang folk lite hit och dit och tog sen bussen upp till huvudbyn. Väl ombord igen pratade vi med de andra svenskarna... de sade att på det andra stället/ställena nere i hamnen gick det bara att få en toast och liknande enkla rätter. Därför upplevde jag det som om det var caféer.
I alla fall var det fantastiskt god mat på tavernan där vi åt. De kom in med en massa tallrikar med smårätter och det var bara att tacka ja till det man ville ha (kostnaden för maten fick man stå för själv).

Carina
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-04-02, 06:19
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Milos-frågor!!

Vill man se lite mer av Kimolos så kan man ju göra en dagsutflykt dit på egen hand. Båtar går från Pollonia dit det går buss från Adamas.

Smultron
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-04-02, 11:57
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Milos-frågor!!

Tavernan längst bort som vi åt på. Där åt vi mat, så vi höll på att spricka! Mesta maten vi åt på hela resan. Grekisk sallad ingick, då menar jag inte en liten utan en stor. + att vi beställde en massa smått + mat...... konstigt vi inte sjönk som stenar när vi väl badade!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-04-03, 08:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Milos-frågor!!

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Skulle man prioritera en "halv-dagsutflykt" till Kimolos kanske??
Jag tycker att ni ska lägga en hel dag på Kimolos. Det är en mycket trevlig ö, ganska fina stränder och Chora är en av Kykladernas finaste byar. Kvällarna i Chora är alldeles underbara, få turister, bara grekiskt vardagsliv. Kimolos är vad andra öar var för 25 år sedan. Fattar inte varför inte fler åker dit.



En av många gränder i Chora. Här är sååå fint!

Hyr en moped på Milos, ta båten över till Kimolos från Pollonia, det tar en knapp halvtimme över. Om ni åker båtturen runt Milos hinner ni inte se mycket, ni ska ju äta lunch också. (Det finns tre tavernor i hamnen.)
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-04-03, 11:30
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Milos-frågor!!

Ett tack för all info om Kimolos. Verkar vara en jätte fin ö.

Kommer det en E-guide??? Lite för liten ö, kanske?? Köper en på bums i så fall, eller köper och köper... har en gratis att hämta ut!! Utmärkt system, tycker jag!!

En heldag på Kimolos blir det garanterat!! Kanske t.o.m. en natt på väg från Folegandros. Enklast blir väl då att bo i Pollonia när vi väl kommer till Milos, antar jag. Någon som har erfarenhet av det eller något boende att rekomendera??
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-04-03, 12:34
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Milos-frågor!!

Personligen tycker jag att det är bättre att bo i Adamas. Därifrån går båtrundturen, du har närhet upp till Plaka mm. Helt enkelt är Adamas bäst att ha som utgångsläge vad man än ska göra...

Carina
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-04-04, 15:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Milos-frågor!!

Citat:
Kommer det en E-guide??? Lite för liten ö, kanske??
Lite för liten, när jag skrivit klart Kimolos ska den integreras med Milos-guiden. Men det dröjer länge än, andra öar är prioriterade.

Citat:
En heldag på Kimolos blir det garanterat!!
Ni kommer inte ångra er, och ni kommer efteråt tillhöra den lilla skara Kalimerianer som har varit där. Bara en sån sak.

Bo i Adamas som Carina skriver, där är bra mycket trevligare än i Pollonia.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-04-06, 20:58
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Milos-frågor!!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Ni kommer inte ångra er, och ni kommer efteråt tillhöra den lilla skara Kalimerianer som har varit där. Bara en sån sak.
Låter mycket lockande måste jag säga!!

Har du eller någon annan koll på hur ofta båtarna mellan Pollonia och Kimolos går?? 3 ggr/dag
Har kollat på gtp, men får bara upp tider som gäller från Adamas.

Just nu ser planen ut så här: Vi kommer till Milos, sover där en natt. Morgonen därpå hyr vi en bil, åker över till Kimolos, fixar en studio för en natt, slänger in packningen. Sen tar vi bilen igen, kör de vägar som finns ett par gånger innan vi återvänder till Chora, hittar en plats att parkera bilen på, och tillbringar eftermiddagen/kvällen där. Dagen efter tar vi oss tillbaka till Milos... Låter som en ganska bra idé, va??

Bör man förboka boende på Kimolos i början på juli??
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-04-06, 21:41
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Milos-frågor!!

[quote=Kalimera;122989]Ni kommer inte ångra er, och ni kommer efteråt tillhöra den lilla skara Kalimerianer som har varit där. Bara en sån sak.

Er det ikke så mange som har besøkt Kimolos altså ?
Det anbefales
Vi var der i år 2000 og hører til "den lilla skaran"
Vi brukte badestoppet på båtturen Milos rundt til å booke rom, og reiste tilbake noen dager senere.
Bodde bra på "Meltemi" i utkanten av Chora
Kari
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-04-07, 14:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Milos-frågor!!

Citat:
Har du eller någon annan koll på hur ofta båtarna mellan Pollonia och Kimolos går?? 3 ggr/dag


Turlista från juli/augusti 2007.

Citat:
Bör man förboka boende på Kimolos i början på juli??
Det tror jag inte. Trots att det finns få ställen att bo på brukar det finnas rum, utom i augusti. Skulle det vara fullt är det ju bara att åka tillbaka till Milos. Det finns biluthyrare i Pollonia: Axios Rent a Car. Mycket bra.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-04-07, 16:09
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Milos-frågor!!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Turlista från juli/augusti 2007.
Tack! Anade väl att du hade någon bild i dina gömmor...

Citat:
Biluthyrare i Pollonia: Axios Rent a Car. Mycket bra.
Vi kommer troligtvis att hyra i Adamas, vet du om samma firma finns där??
_ _ _

Har lite fler frågor som jag skulle vilja ha svar på, innan allt faller på plats (vilken överraskning, va?? ):

* Har förstått att Prassa Beach och byn Goupa på Kimolos är saker att se, och Choran, då. Men finns det något mer som är värt att titta på?? Har funderat lite på svampen, men jag antar att det är ganska lång vandring dit och att man måste gå från Chora. Det finns inget ställe där man kan parkera bilen och bara gå en s.k. kort promenad?

* Är "vägnätet", om man nu kan kalla det så, på Kimolos överhuvudtaget skyltat??

Tack igen, alla som lämnat information. Den tas tacksamt emot!

Ps. Ser att tråden har gått över till att handla mest om Kimolos. Ursäkta.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-04-18, 09:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Milos-frågor!!

Citat:
Har funderat lite på svampen, men jag antar att det är ganska lång vandring dit och att man måste gå från Chora. Det finns inget ställe där man kan parkera bilen och bara gå en s.k. kort promenad?
Vi körde bil så långt vi kunde, från bilen var det inte långt till svampen, det tog kanske 20 minuter, har inte "min lilla skrivbok" här så jag kan inte säga exakt.

Citat:
Är "vägnätet", om man nu kan kalla det så, på Kimolos överhuvudtaget skyltat??
¨



Kan inte bli bättre.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-04-18, 10:58
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Milos-frågor!!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vi körde bil så långt vi kunde, från bilen var det inte långt till svampen, det tog kanske 20 minuter, har inte "min lilla skrivbok" här så jag kan inte säga exakt.
20 minuter låter jätte bra! Måste bara fråga om svampen har något namn??
Den måste väl finnas med på vägskylten...
Citat:
Kan inte bli bättre.
Bäst! Tack!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT