Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-04-16, 15:14
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Cykla på Naxos

Någon som vet om det fungerar bra att cykla på Naxos? Inte runt hela ön men från t ex Chora till Agia Anna och kanske ännu en bit bort ner mot söder.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-04-16, 16:45
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Cykla på Naxos

Det går utmerket, ingen store stigninger....

Jeg gikk en gang fra Chora til Agia Anna, bussen var gått i stykker så de måtte vente til den ble reparert.
Tror jeg brukte ca. 1/2 time ved rask gange.
Kan ikke huske at jeg la merke til så mange som syklet eller sykkelutleie for den saks skyld, men så tittet jeg ikke etter det heller. Kanskje noen andre vet hvordan det tilbudet er der.

Ia
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-04-16, 18:16
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jättendal, norra Hälsingland
Inlägg: 288
Standard Sv: Cykla på Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Ia
Det går utmerket, ingen store stigninger....

Jeg gikk en gang fra Chora til Agia Anna, bussen var gått i stykker så de måtte vente til den ble reparert.
Tror jeg brukte ca. 1/2 time ved rask gange.
Kan ikke huske at jeg la merke til så mange som syklet eller sykkelutleie for den saks skyld, men så tittet jeg ikke etter det heller. Kanskje noen andre vet hvordan det tilbudet er der.

Ia
Det enda som kan vara lite läskigt är väl den livliga trafiken i övrigt. Tyvärr kör ju bilisterna, ibland, som "galningar" och vägen är rätt smala. Vägkanten är också rättså hög. Annars är det nog så cykelvänligt söderut

/Brige


Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-04-16, 21:37
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Cykla på Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra
Någon som vet om det fungerar bra att cykla på Naxos? Inte runt hela ön men från t ex Chora till Agia Anna och kanske ännu en bit bort ner mot söder.
Jag promenerade till och från Plaka (8 km från Chora) ett par gånger när jag var där. Vägen som följer stranden blir (eller blev i alla fall då) ganska snart efter Agia Anna sandig och dammig - men nog går det att cykla nog!
Hur långt kustvägen är farbar efter Plaka vet jag däremot inte.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-04-17, 13:29
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Cykla på Naxos

Tack för svaret alla ni!
När jag var på Naxos så har jag för mig att det gick typ en "grusväg" innanför själva bilvägen där man kanske kan cykla, lite dammigt men bättre än ingenting. Jag kanske har fel...Annars får man väl försöka ta bussen så mycket som möjligt, men det är till de fina stränderna längre söderut vi vill och det går nog ingen buss dit tror jag...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-04-22, 15:24
ebh ebh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 27
Standard Sv: Cykla på Naxos

Hej,
I tyska cykeltidningar har jag förr om åren läst mkt utförliga reporage om cykling på Naxos. Jag vet också att den lokala MTB uthyraren i Parikea på Paros gjorde dagsutflykter till Naxos. De var mkt kunniga om stigar och olika svårighetsgrader för dagstur etc. Samma kompetens finns sannolikt bland enstaka seriösa cykeluthyrare i Naxos stad. Ofta kan just dessa har olika projekt/kopplingar till resebyråer med mera ambitiösa cykelupplägg. Tyvärr kan jag inte ge mer exakt info, men det här bör leda vidare.
God tur och använd hjälm, det är verkligen viktigt på dessa väger även om värmen ligger på. Se upp för skräpcyklar som förstör åkglädjen. Bra grejor är guld här!
ebh
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-04-22, 16:54
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Cykla på Naxos

Tack för tipset!
Får kolla upp det där, och om inte annat får man väl åka på lite mindre dagsutflykter t ex till Agia Anna. Tycker det är skönt att röra lite på sig så att man inte bara ligger och jäser på stranden
/Alexandra
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT